مصاحبه با آیت الله حکیم/ در حال ویرایشگروه بین‌الملل مشرق - زائران ایرانی که برای زیارت اربعین به کشور عراق مشرف می‌شوند اولین ایستگاه‌شان نجف است. ما هم مثل سایر ایرانی ها برای پابوسی حضرت امیرالمومنین(ع) راهی نجف اشرف شدیم و برای اسکان و اقامت مان به بزرگ‌ترین حسینه شهر مقدس نجف رفتیم. حسینیه بزرگ آیت‌الله حکیم در میدان ثورة العشرين پذیرای خیل عظیمی از زوار بود که برای زیارت مولایشان به نجف آمده بودند.روز دوم اقامت‌مان در حسینیه شهید حکیم با فرزند ایشان مواجه شدیم که برای بررسی اوضاع اسکان و اطعام زوار به حسینیه آمده بود. ما هم از فرصت استفاده کردیم و سراغ او رفتیم.

اشاره ای به زندگی‌نامه آیت‌الله سید باقر حکیم (مؤسس حسینیه)
آیت الله سید محمد باقر حکیم فرزند «آيت‌الله سيد محسن حكيم» پس از شهادت دوست و همرزم ديرين خود‌، آيت‌الله سيد محمد باقر صدر در سال 1358 به ايران مهاجرت كرد.

آيت‌الله حكيم همواره موضعي ضدآمريكايي داشت و هميشه خواستار خروج دست‌نشانده‌ها و عوامل اين كشور در عراق بود، صدام به علت كينه و قساوت ديرينه خود با فرزندان زهراي اطهر (س) در سال 1361، 125 تن از اعضاي خانواده آيت‌الله حكيم را بازداشت و 29 تن از آنان را به شهادت رساند.


مصاحبه با آیت الله حکیم/ در حال ویرایش

برادر ديگرش (سيد مهدي حكيم) در سال 1366 توسط عوامل رژيم عراق در «سودان» به شهادت رسيد. آيت‌الله سيد محمد باقر حكيم در سال 1360 به همراه ياران همرزم و شيعه خود مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق را بنيان نهاد و در سال 1362 به رياست اين حزب منصوب شد.

سرانجام اين روحاني مبارز و فداكار پس از گذراندن 23 سال تبعيد در ايران در ارديبهشت ماه سال 1382 به ميهن خويش بازگشت و در روز جمعه هفتم شهريورماه سال 1382 پس از اتمام مراسم نماز جمعه هنگام خروج از «باب‌القبله» در حرم اميرمومنان (ع) به شهادت رسيد. عاملان اين فاجعه عظيم با قرار دادن بمب داخل ماشين آيت‌الله حكيم بار ديگر قساوت خود و مظلوميت فرزندان زهراي اطهر (س) را به جهان ثابت نمودند.

در طی ایام اربعین حسینیه آیت‌الله حکیم میزبان بیش از 100 هزار زائر بود که اغلب آنان ایرانی بودند.

مصاحبه با آیت الله حکیم/ در حال ویرایش

حسینیه ای که تقریبا با حرم امیرالمومنین(ع) فاصله زیادی دارد اما با توجه به قرار گرفتن در مسیر کربلا و وسعت تقریبا زیاد حسینیه و پخش گسترده اطعام مکان مناسبی برای اسکان زائران به شمار می‌رود. بارگاه شهید حکیم نیز در همین حسینیه واقع شده که بر اهمیت این مکان افزوده است. در ادامه مصاحبه مشرق با حجت الاسلام والمسلمین سید حیدر حکیم فرزند شهید آیت‌الله حکیم را می خوانید؛
 
***پروژه احداث حسینه شهید آیت‌الله حکیم از چه زمانی آغاز شده است و در این مجتمع بزرگ چه کارها و اقداماتی صورت می‌گیرد؟

اسم این پروژه، پروژه شهید محراب است که مرقد آیت الله حکیم نیز در اینجاست. 4 روز قبل از شهادت آیت الله حکیم ایشان ایده یک مجتمع فرهنگی در نجف را دادند؛ چون بیش از 50 سال است که در نجف یک آجر هم برای کارهای فرهنگی ساخته نشده بود. شهید حکیم نظرشان این بود که به دلیل وجود حوزه‌هایی که بیش از چند قرن سابقه دارند، یک مجتمع فرهنگی ساخته بشود که پس از شهادت ایشان ما تلاش کردیم آروزیشان را عملی کنیم.

بخاطر همین  بود که جمعی از مهندسین دانشگاه کوفه نشستی داشتند و ایده اولیه این بود که اینجا ساختمان‌های متعددی برای کارهای فرهنگی صورت بگیرد. این پروژه 12 ساختمان دارد. مرقد شهید حکیم و شهدای جمعه، اولین ساختمانی بود که ساخته شد و موسسه نشر آثار شهید حکیم که یک موسسه پژوهشی هم هست دومین ساختمان بود. از یک طرف ما موزه شهر نجف را داریم، همچنین در مورد مرجعیت و تاریخ مرجعیت شیعیان نجف نیز به همین شکل و یک نمایشگاه دائمی کتاب نیز در اینجا دایر شده است.

مصاحبه با آیت الله حکیم/ در حال ویرایش

***حسینه شهید آیت الله حکیم چقدر مساحت دارد و روزانه میزبان چند هزار زائر است؟

ما اینجا یک زائر سرا داریم که در روزهای معمولی بیش از 3 هزار غذا می دهد و مسجد امام علی(ع) اینجا بنا شده که بیش از 12 هزار نفر ظرفیت دارد. که شما می‌بینید در ایام اربعین زائران اباعبدالله(ع) در آن اسکان کرده‌اند.

این فاز، فاز خدماتی پروژه بود؛ اما فاز دوم پروژه، یک دانشگاه است که بیش از 4 هزار نفر دانشجو می پذیرد. دو مدرسه حوزوی علمیه که 1500 آقا و 1500 خانم می توانند در این مدارس تحصیل کنند و بزرگترین ساختمان، ساختمان کتابخانه است که بیش از یک میلیون جلد کتاب در آن قرار دارد و سه سالن همایش (یک سالن 1200 نفره و دو سالن کوچک‌تر) در این مجموعه است.
 
کل مجموعه در 60 هزار متر زمین و 110 هزار متر زیر بناست که الحمدلله  تا به حال 4 پروژه به بهره برداری رسیده است و 6 پروژه دیگر در مراحل 80 یا 90 درصدی از تکمیل شدن هستند و انشاالله به تدریج به بهره برداری می رسند.

*** در حال حاضر چند هزار زائر را در این مجتمع اسکان دادید؟

الحمدلله برای سال ششم که هنوز مسجد و پروژه اسکلت بود ما توانستیم مهمان پذیر زوار اربعین باشیم و از سه‌هزار نفر شروع کردیم و سال به سال بیشتر شده است. امسال از شب های ابتدایی حدود 12 تا 13 هزار زائر را اسکان دادیم.

مصاحبه با آیت الله حکیم/ در حال ویرایش
اقامت زائران در حسینیه آیت‌الله حکیم

 ***افزایش جمعیت نسبت به سال‌های گذشته چطور بوده است؟
سال‌های گذشته در اوج 12 تا 13 هزار زائر در اینجا اسکان داشتند اما امسال از همان شب‌های ابتدایی حدود 12 هزار نفر در اینجا اقامت داشتند؛ و بیشتر این افراد از ایرانی بودند؛ البته زائرانی از ترکیه و یمن نیز هستند.

سال گذشته زائران ایرانی بیشتر از استان های جنوبی مانند خوزستان می‌آمدند، اما امسال از همه جای ایران مهمان داریم شیراز، تهران، قم، مشهد و خیلی از شهرهای دیگر ایران اینجا حضور دارند.

***مدیریت اطعام در اینجا چگونه است و هر روزه به چند نفر اطعام داده می‌شود؟
اینکه ما از خودمان تعریف کنیم خوب نیست؛ اما امسال الحمدلله توانستیم سه وعده غذا بدهیم. شما اگر در این شب ها نگاه کنید ما از ساعت 5 بعد از ظهر تا ساعت 10 شب به طور مدام به زوار اطعام می‌دهیم.

مصاحبه با آیت الله حکیم/ در حال ویرایش 

***اگر بخواهید یک تعریفی از جمهوری اسلامی و همچنین نقش آن در تحولات منطقه داشته باشید چه می‌گویید؟
خب؛ اینکه مشخص است. عمق استراتژیک شیعه جمهوری اسلامی است و اگر کسی هم به این موضوع اطمینان نداشت در همین قضیه داعش به این نتیجه دست یافت و فهمید تنها پشتوانه‌ای که توانسته جلوی این تروریست‌ها و این تکفیری‌ها بیایستد جمهوری اسلامی است و همه می دانند که آمریکا و غرب هیچ کاری بری نابودی اینها نکرده و نخواهد کرد.

***تعریفتان از جایگاه ولایت فقیه و نقش حضرت آیت الله خامنه ای در جهان اسلام را برای ما بگویید.
در این وقت کم نمی‌شود حضرت آقا را تعریف کرد. ولی همین که ایشان به عنوان ولی فقیه مسلمانان انتخاب شدند خودش یک مقام بالایی است. همانطور که امام فرمودند مقام ولایت فقیه همان مقام ولایت رسول خداست. یعنی بالاتر از مقام ولایت فقیه نداریم و این تقوا و دانش ایشان (آيت الله خامنه ای) یک نعمت بزرگی برای ماست که ما باید شکر گزار این نعمت باشیم.بنده از شهید حکیم در مورد ولایت و جایگاه ولی فقیه هم در مورد امام (ره) و هم حضرت آقا مطالب زیادی شنیده‌ام و ما قدر این جایگاه را نمی دانیم. اگر ولایت نبود تشیع به این سمت و به این قدرت نرسیده بود.

مصاحبه با آیت الله حکیم/ در حال ویرایش


***آیا مردم عراق هم همین نگاهی که شما نسبت به جمهوری اسلامی دارید را دارند؟

بله؛ مردم عراق نسبت به جمهوری اسلامی دید کشور اول شیعه را دارند و می دانند که تنها پشتوانه برای تشیع و عمق استراتژیک شیعه جمهوری اسلامی است. مطمئن باشید اگر کسی هم به این موضوع اطمینان نداشت در قضیه داعش به این نتیجه دست یافت و فهمید تنها پشتوانه‌ای که توانسته جلوی تروریست‌ها و تکفیری‌ها بایستد جمهوری اسلامی است و همه مردم عراق متوجه شده‌اند که آمریکا و غرب هیچ کاری برای نابودی اینها نکرده و نخواهند کرد.

البته وجود  سردار سلیمانی در مناطق جنگی هم بسیار اهمیت داشت. همین که ایشان با چنین مسئولیتی از نزدیک در عملیات‌ها حضور پیدا کرده‌اند بسیار برای ما ارزشمند است.

***اتحاد مرجعیت در عراق چطور است، آیا اختلاف نظرها موجب کمرنگ شدن اتحاد مرجعیت نشده است؟
وحدتی اکنون وجود دارد از دویست سال پیش تا به حال بی سابقه بوده و هیچ وقت مرجعیت به این اتحاد و همبستگی نرسیده بود. البته شاید یک اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما وقتی آیت الله سیستانی مطلبی را بگویند همه می گویند چشم. والسلام.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    بله شیعیان باید پشتیبان هم باشند
  • محمد ایمانی فر هرسین ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    یلدا امسال برخوردد کرده با 28 صفر رحلت پیامبر مهربانی حضرت محمد (ص) و کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع). لطفا اطلاع رسانی بفرمایید.
  • aras ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    جای بسیار بزرگ و مرتبی درست کرده بودن ، بخصوص که حمام با آب گرم هم داشتن
  • محمد رضا شفیعی راد ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    خود یلدا مراسم الهی مذهبی است مگه می خواهیم بزنیم برقصیم.
  • ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    یلدا شب شاد بودن در کنار یکدیگر است و با عزاداری نمیسازد
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    یلدا اگر نگوییم مراسم خرافی و بی پایه ایست، ارتباطی با مذهب ندارد. این کار شما دروغ بستن به دینه. و من اظلم ممن افتری علی الله کذبا
  • عباس ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    با سلام عکسی که رهبر انقلاب را می بوسد سید عمار حکیم فرزند سید عبد العزیز حکیم می باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس