کد خبر 371221
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸

سیاستگذاری در دولت دهم اتصال شهرهای اقماری "پرند، هشتگرد، ورامین، پاکدشت، پردیس، شهریار، اسلام‌شهر" به شبکه متروی تهران در دستورکار قرار گرفت، اما متاسفانه در طول سال های اخیر این پروژه ها در کش و قوس اختلافات دولت‌ و شهرداری با عدم پیشرفت در ساخت و تاخیر در بهره برداری مواجه شده اند.

  به گزار گروه اجتماعی مشرق،  با توجه به مرکزیت سیاسی و اقتصادی شهر تهران و جمعیتی بالغ بر هشت تا 12 میلیون نفر که هر ساله به میزان 1.1 درصد نیز رشد دارد. احداث شهرهای اقماری و هدایت جمعیت به سمت این شهرها، مورد تاکید سیاستگذاران کشور قرار گرفت.

به طبع این سیاستگذاری در دولت دهم اتصال شهرهای اقماری "پرند، هشتگرد، ورامین، پاکدشت، پردیس، شهریار، اسلام‌شهر" به شبکه متروی تهران در دستورکار قرار گرفت، اما متاسفانه در طول سال های اخیر این پروژه ها در کش و قوس اختلافات دولت‌ و شهرداری با عدم پیشرفت در ساخت و تاخیر در بهره برداری مواجه شده اند.

بودجه ساخت مترو اقماری با تضمین بازپرداخت از درآمدهای داخلی این شهرها و دولت تأمین می‌شود. اما ساخت این خطوط به شرکت راه آهن شهری تهران و حومه واگذار شده است. البته ساخت متروهای اقماری چندین بار توسط دولت به شهرداری تهران واگذار و بار دیگر گرفته شده است مسئله ای که به گفته اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران از اصلی ترین دلایل تاخیر در تکمیل متروهای اقماری است.

در حال حاضر توسعه مسیر مترو از «مهرشهر» به «هشتگرد» در دست پیگیری و توسعه خط یک تا فرودگاه امام خمینی (ره) و شهر جدید «پرند» در حال اجرا می باشد. خط اتصال به «ورامین» نیز توسط هیأت دولت به تصویب رسیده و طبق این مصوبه وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن جمهوری اسلامی متولی احداث اتصال خطوط مترو به ورامین می‌باشند.

تاکنون بیشترین پیشرفت در متروهای اقماری مربوط به خط «تهران - پرند» است که به گفته هابیل درویشی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. درویشی همچنین درخصوص 100 کیلومتر خط مترو در دست ساخت در بخش برون شهری (اقماری)، شامل دو خط «تهران-پرند» و «تهران-ورامین» گفت: در سال‌های گذشته، دولت ساخت و توسعه مترو شهرهای اقماری را به عهده گرفت و قرار شد این پروژه نیز توسط دولت ساخته شود اما وقتی این مسئله به نتیجه نرسید در سال 1391 و در دولت دهم با توافق دولت با شهرداری قرار بر این شد که پروژه مترو «تهران- پرند» با تامین بودجه صددرصدی دولت توسط شرکت مترو تهران وحومه انجام شود؛ تاکنون حدود 80 درصد پروژه پیشرفت داشته و در صورت تامین اعتبار دولتی می‌توانیم پروژه را تا شش ماه کاری به بهره برداری برسانیم.

طرح احداث متروی «تهران- پرند» بر اساس مبادله موافقتنامه سال 1389 فی مابین وزارت راه و شهرسازی و شرکت متروی تهران در حد فاصل ایستگاه شاهد، فرودگاه امام(ره) و شهر پرند به طول 50.3 کیلومتر برای تامین دسترسی و اتصال به شبکه مترو تهران، نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب، شهر واوان، فرودگاه حضرت امام (ره) با دو ایستگاه و شهر جدید پرند از سال 89 شروع و از ابتدای سال 91 اجرا و تکمیل عملیات زیرسازی، ساخت تقاطع‌ها و ایستگاه‌ها، تامین و نصب تجهیزات و روسازی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شد.

آخرین وضعیت متروهای اقماری پایتخت

 مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه دیگر پروژه برون شهری مترو را «تهران- ورامین- پیشوا- گرمسار» به طول 110 کیلومتر معرفی کرد و افزود: فاز نخست این پروژه از «تهران-ورامین تا پیشوا» در حال ریل گذاری است و چنانچه دولت بودجه و اعتبار آن را پرداخت کند برابر زمان‌بندی بهره‌برداری خواهد شد.

این خط از تهران آغاز و پس از عبور از «ورامین و پیشوا، به گرمسار» می‌رسد؛ عملیات ساخت این خط (خط 2) در حال حاضر تا ورامین انجام و تنها بحث ریل‌گذاری آن باقی مانده است. متروی «تهران - گرمسار» دارای دو خط یک و 2 است که خط یک در امتداد اتصال به خط 6 مترو تهران از شهرهای تهران - پاکدشت - قیام‌دشت - شریف‌آباد و ایوانکی عبور کرده و به گرمسار می‌رسد. در حال حاضر این خط مراحل مطالعاتی را پشت سر گذاشته است.

همچنین رجب صالحی مدیر کل حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید متروی هشگرد را به روزترین پروژه قطار شهری خواند و از پیشرفت 70 درصدی آن خبر داد. این خط به طول 26.5 کیلومتر «هشتگرد» را به «گلشهر» کرج متصل می کند و از آنجا مستقیم به مترو تهران متصل می شود.

صالحی بهره برداری از این خط در انتهای سال 1393 را منوط به تامین اعتبار 150 میلیارد تومانی پروژه توسط دولت دانست.

آخرین وضعیت متروهای اقماری پایتخت

 تمام انتظارها برای ساخت و بهره برداری از متروهای اقماری به تحقق وعده های دولت در تامین اعتبارات گره خورده است؛ این درحالیست که حسین هاشمی استاندار تهران تکمیل متروهای اقماری استان تهران را در گروی حل فاینانس می داند.

وی درباره تامین بودجه 100 درصدی متروهای اقماری و نحوه پرداخت آنها به شرکت مترو تهران برای تکمیل این پروژه‌ها، گفت: موضوع مهم در بحث بودجه این پروژه‌ها بحث فاینانس است که در این مورد با معاونت عمرانی وزارت کشور و معاون اول رئیس جمهور صحبت کردیم و پیگیری‌ها را همچنان ادامه می‌دهیم. موضوع متروی پرند و شهرستان‌های اطراف تهران و اتصالشان به قطار شهری تهران مورد توجه ویژه استانداری و مجموعه دولت است.
{$sepehr_album_20792}

 گذشته از ابهام واگذاری نهایی پروژه متروهای اقماری که در آخرین اظهارنظر سیدجعفر تشکری‌هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به خلع این مسئولیت از شهرداری تهران در دولت قبلی و واگذاری مجدد آن در همان دولت به شهرداری گفت: متأسفانه این ابهام مجدداً در دولت یازدهم به وجود آمد که البته شهرداری تهران هیچ گونه حساسیتی و اصراری در این راستا ندارد؛ تامین اعتبار این متروها توسط دولت نیز اهمیت بسیاری دارد امری که مدت هاست ساخت این پروژه ها را با تاخیر مواجه کرده است.

حال باید منتظر ماند و دید که در سایه همکاری و تعامل دولت و شهرداری و تخصیص به موقع اعتبارات، روزشمار افتتاح متروهای اقماری استان تهران در چه تاریخی صفر می‌شود؟


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس