کد خبر 370965
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰

مشهدالرضا(ع) همزمان با اربعین حسینی غرق در ماتم و عزا است و سراسر شهر یک‌دست سیاه پوش شده است.

به گزارش مشرق، مشهدالرضا(ع) همزمان با اربعین حسینی غرق در ماتم و عزا است و سراسر شهر یکدست سیاه پوش شده است.

دسته جات و هیئت‌های مذهبی از سراسر کشور و همچنین نقاط مختلف خراسان رضوی در حرم مطهر رضوی حاضر شده‌اند و لحظه لحظه بر تعداد آنها نیز افزوده می‌شود.

اطراف حرم مطهر رضوی نیز دسته جات پیاده و عزاداران حسینی حضور دارند و همزمان با نماز ظهر در حرم مطهر رضوی تجمع می‌کنند.

میزبانی از 500 هزار زائر غیرایرانی در حرم مطهر رضوی

علاوه بر زائران و عزاداران ایرانی از سراسر کشور، زائرانی از کشورهای همسایه نیز برای حضور در مراسم عزاداری روز اربعین به مشهد مقدس آمده‌اند.

مدیر امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی در این زمینه اظهار داشت: پیش بینی می‌شود در ایام اربعین حسینی روزانه 10 کاروان زائر غیر ایرانی در برنامه‌های خاص شرکت کنند.

علی باقری با بیان اینکه تعداد زائران در ایام مختلف متغییر است،افزود: در ایام عادی بیشترین زائران غیر ایرانی عرب زبان هستند اما در ایام اربعین حسینی و شهادت امام رضا(ع) بیشترین زائران انگلیسی، روسی و آذری زبان به حرم رضوی مشرف می‌شوند.

مدیر امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی به برنامه‌های تدوین شده از سوی مدیریت امور زائران غیر ایرانی برای ایم دهه پایانی صفر اشاره کرد و گفت: برنامه‌های ایام دهه پایانی صفر در قالب برگزاری سخنرانی، مداحی، حلقه‌های معرفت و سینه زنی تدوین شده است.

وی خاطرنشان کرد: ویژه برنامه‌های عزادی برای زائران عرب زبان در رواق دارالمرحه و برنامه‌های ویژه آذری  زبان در رواق غدیر بارگاه منور رضوی در سه نوبت صبح، ظهر و شب برگزار می‌شود.

باقری با بیان اینکه به کاروان‌های عزاداری غیر ایرانی بسته‌های فرهنگی اعطا می‌شود، تصریح کرد: زندگی نامه  امام رضا(ع)  به زبان‌های انگلیسی، آذری، عربی تهیه شده است که این کتاب‌ها در اختیارکاروان‌های عزاداری غیر ایرانی قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: کتاب‌های زندگی نامه امام رضا(ع) به 20 زبان مختلف دیگر از جمله فرانسه، آلمانی و سایر زبان‌های زنده دنیا آماده سازی شده است و در اختیار زائران غیر ایرانی قرار می‌گیرد.

مدیر امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی  به توزیع کتیبه ای با القاب امام رضا(ع) به هیئت‌های مذهبی  اشاره کرد و گفت: این کتیبه به علامت عزاداری در بین هیئت‌های مذهبی توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: تاکنون 2 هزار کتیبه به حسینیه‌ها خارج از کشور ارسال شده است و 5 هزار کتیبه دیگر آماده شده تا در اختیار هیئت‌های حاضر در حرم رضوی اعطا شود.

حضور هیئت‌های مذهبی سراسر کشور در مشهد مقدس

همچنین سید مهدی طباطبایی، رئیس شورای هیئت‌های مذهبی مشهد مقدس اظهار داشت: همزمان با ایام اربعین 150 هیئت مذهبی از سراسر کشور وارد مشهد مقدس شده‌اند.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی مشهد مقدس با اشاره به این مطلب که در ایام اربعین و شهادت امام رضا(ع) 150 ایستگاه صلواتی در مبادی ورودی شهر مشهد ایجاد شده است، تصریح کرد:  این ایستگاه‌های صلواتی به منظور ارائه  خدمت به زائران بارگاه منور رضوی راه اندازی شده است.

طباطبایی با تاکید بر اینکه ایستگاه‌های صلواتی مستقر در مبادی ورودی مشهد مقدس نسبت به رعایت نکاتی ایمنی، بهداشتی  اهتمام ورزند، تصریح کرد: همچنین نصب شمایل ائمه اطهار(ع) در محل ایستگاه‌های صلواتی ممنوع است.

ارائه خدمات به کاروان‌های زیارتی رضوی

همچنین، دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به ارائه خدمات به کاوران‌های زیارتی رضوی در این ایام ابراز داشت: کاروان‌های زیارتی حضرت امام رضا(ع) در تمامی ساعات شبانه روز می‌توانند از خدماتی که برای آنان تدارک دیده شده است بهره‌مند شوند.

سید جلال حسینی افزود: اهدای محصولات فرهنگی در ویژه برنامه‌های زلال احکام، حرم شناسی و خدمات دهی در قالب 3 عنوان نمایشگاه «پایگاه حکایت آفتاب»، «در سایه سار رافت» و «کبوترانه» از جمله برنامه‌هایی است که از سوی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در این ایام تدارک دیده شده است.

سخنرانی آیت الله علم الهدی در حرم مطهر رضوی

از دیگر برنامه‌های امروز در حرم مطهر رضوی باید به سخنرانی آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد مقدس و عضو مجلس خبرگان رهبری با محوریت اربعین حسینی اشاره کرد.

این برنامه ساعت 10:30 امروز در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس