کار در عتبات چندان ساده نبود. با وجود همکاری مسئولان و مردم عراق اعم از شیعه و سنی، همواره با بدخواهان روبه‌رو بودیم اما چون خدمت به عتبات عالیات و حرم‌های مطهر را به نوعی ادامه جهاد سال‌های دهه 60 می‌ دیدیم، کارها پیش رفت.

پلارک:10سال پیش،غبار غربت همه حرم‌های مطهر عراق را پوشانده بود

به گزارش مشرق، مهندس حسن پلارک در گفت وگو با سایت ستاد عتبات عالیات می گوید:موقعی که به کار بازسازی اعتاب مقدسه واردشدیم واقعاً گرد و غبار غربت بر این قبور مطهر کاملاً مشهود بود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات می افزاید وضع حرم حضرت امیرالمؤمنین اسفناک بود. کمبود آب ، ناهموار بودن صحن مطهر برای تردد زوار، به هم ریختن سنگ‌های داخل رواق‌ها، قطع برق و تأسیسات برقی و نابسامان بودن وضع بهداشتی محوطه غیر قابل قبول بود.  این وضع در کربلا و کاظمین هم وجود داشت و سامرا هم موقعیت نامناسبتری داشت.

وی گفت: از حدود 10سال پیش ستاد بازسازی عتبات عالیات به همت جوانان و بازماندگان و یادگاران شهدا با ایجاد یک ساختار تشکیلاتی بدنبال تغییر این شرایط رفت.

مراحل سه گانه پروژه ها

پلارک فعالیتهای ستاد بازسازی را در سه بخش برشمرد و گفت: دربخش اول، اقدامات ترمیمی و تعمیری اولیه را به صورت فوری انجام دادیم. در طی دوسه سال اول  به رفع مشکل آب، ایجاد سیستم‌های هواساز، راه اندازی سیستم‌های صوتی، روشنایی، و همچنین تهیه فرش و نظافت پرداختیم.در مرحله دوم،  در نجف اشرف ساخت حسینیه حیدری، ساخت صحن و رواق ابوطالب که فضای زیارتی را به چهار برابر افزایش داد صورت گرفت  و در کربلا علاوه بر سنگ کاری حرم، ساخت مجتمع خدماتی سیدالشهدا و بیمارستان امام سجاد (ع) را انجام دادیم. در کاظمین علاوه بر تعویض طلای گنبدهای مطهر،  صحن اصلی را سنگ کاری کردیم و توسعه مسجد صفوی را که ظرفیت زوار پذیری را به 5 برابر افزایش می‌دهد به پایان رساندیم . در سامرا نیز آیینه کاری، طلا کاری گنبد، سنگ کاری داخل و مرمت ایوانها را تمام کردیم.

صحن هایی به نام حضرت زهرا و حضرت زینب(س)

وی در تشریح مرحله سوم گفت:مرحله سوم، اقدامات توسعه‌ای و بزرگی است که در دست اجراست. از جمله آنها بزرگترین پروژه عمرانی ما در شهر نجف اشرف است که فضای زیارتی حرم حضرت علی را به شدت توسعه می‌دهد. نام صحن به‌نام حضرت فاطمه زهرا(س) نام گذاری شده است که نام آن حضرت را در کنار همسر باوفا و فداکارشان زنده نگه‌ داریم. این صحن با زیر بنایی حدود دویست و بیست هزار متر مربع شروع شده و  عملیات اجرایی آن با قوت و سرعت در حال پیشرفت است و انشاء‌الله با همت مردم عزیز بتوانیم این صحن را هم به اتمام برسانیم. او افزود: طراحی فرشهای این حرم به مساحت 12000متر مربع انجام شده است.

پلارک همچنین از احداث صحن حضرت زینب در کربلا خبر داد و گفت:عملیات اجرایی  این صحن با توجه به تکمیل طرح کلی  و آماده شدن نقشه‌های اجرایی، پس از ایام زیارتی اربعین آغاز خواهد شد.

طرحهای آتی

رئیس ستاد بازسازی عتبات طرحهای آتی این ستاد را،این چنین اعلام کرد:" ترفیع گنبد و لاغرسازی ستون‌های حرم اباعبدالله(ع)"، " طلاکاری 4 گلدسته حرم کاظمین" و "بازسازی باب القریش و باب‌القبله"، "طراحی و مشارکت در اجرای پروژه صحن صاحب‌الزمان" و همچنین "طراحی و اجرای پروژه‌صحن امام رضا"، "دارالضیافه کوچک و بزرگ"، "درمانگاه" و "تکمیل پروژه مسقف شرقی و غربی حرم امام کاظم و امام جواد" در کاظمین، "اجرای طرح‌های توسعه حرم امامین عسکرین" در سامرا "بازسازی حرم سلمان فارسی در مداین" و ...

بازسازی حرم قهرمان صبر

پلارک همچنین درباره مرمت گنبد حضرت زینب (س) گفت:گنبد حضرت زینب در اثر اصابت ترکش‌ها آسیب دیده و ما قصد داریم این آسیب‌ها را درست کنیم. مرمت دربهای حرم و نیز سقف و سیستم تهویه و برق‌رسانی مصلی با اعزام نیروهای فنی و ماهر از استان خوزستان تا کنون انجام شده است. مسقف کردن صحن شمالی حرم با سازه‌های سبک فضایی  از جمله اقدامات بعدی خواهد بود.

ضریح علمدار کربلا

وی به ساخت ضریح حضرت عباس نیز اشاره کرد و گفت:کار ساخت این ضریح که ابعاد آن مشابه ضریح فعلی است از سال 89 آغاز شده و با اتمام ساخت قطعات مختلف قلمزنی شده از قبیل لچکی‌های پنجره‌ها، گلدانی‌های بدنه و گوی ماسوره، در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری تکمیل شده و جایگزین شود. در ساخت این ضریح که 14 پنجره دارد جهت جلوگیری از کدر شدن آن از نقره با عیار999 و طلا با عیار 24 استفاده شده است.

منبع: ستاد بازسازی عتبات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    0 0
    السلام علیکم یا اهل بت النبوه .
  • علی حقجو ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    0 0
    دست مریزاد . خدا قوت .اجرتون با حضرت علی اصغر حسین علیهما السلام . خداوندا توفیق خدمت در این مسیر را نصیب ما هم بگردان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس