کد خبر 370554
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۱

شاید اگر هیچ وقت هک و هکرها پایشان به دنیای وب باز نمی‌شد، امنیت کامپیوترها و شبکه‌ها اهمیت بالایی پیدا نمی‌کرد.

به گزارش مشرق، بیشتر ارکان دنیا را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ «خیر و شر». دنیای اینترنت و وب نیز از این قاعده مستثنا نیست. شاید در دنیای وب سخت باشد که بتوان گروهی را به‌عنوان خیر مطلق معرفی کرد، اما شکی نیست که لقب شروران این دنیا تنها به یک گروه برمی‌گردد، بله«هکرها».

گروه غارتگران وب که هر ساله میلیون‌ها حمله کوچک و بزرگ را در اینترنت ترتیب می‌دهند، حدود نیم قرن است که فعالیت خود را شروع کرده‌اند و بیشتر با اهدافی سودجویانه به فعالیت‌های خرابکارانه دست می‌زنند.

شاید اگر هیچ وقت هک و هکرها پایشان به دنیای وب باز نمی‌شد، امنیت کامپیوترها و شبکه‌ها اهمیت بالایی پیدا نمی‌کرد. این پدیده شوم هم مانند دینامیت، باروت و... از ابتدا، کار خود را برای خرابکاری و از بین بردن امنیت دنیای دیجیتال شروع نکرد.

درواقع شاید در سال 1960 که موسسه فناوری ماساچوست به فکر استفاده از روشی نامتعارف و سریع برای حل مشکلات تکنیکی کامپیوتر افتاد، هیچ وقت تصور نمی‌کرد که به تولد تاریک‌ترین موجودات دنیای دیجیتال کمک می‌کند.

این روش نامتعارف، اما سریع و بهینه همان سال با واژه «هک» نامگذاری شد و به دنبال آن کلمه «هکر» نیز به کسی گفته می‌شد که توانایی اجرا و طراحی روش‌های سریع و بهینه را برای حل مشکلات تکنیکی داشته باشد.

خیلی زود این واژه ماهیت اصلی خود را پیدا کرد و از فرشته نجات به شیطانی خرابکار تغییر چهره داد. در این شماره از دانستنیها علاوه بر شناخت بیشتر هک و نحوه عملکرد آن،1+10 نکته را در مورد هک کامپیوتری بررسی می‌کنیم.

    1) هکرهای هیزم شکن

قرن‌ها قبل از اینکه کامپیوتری وجود داشته باشد و کسی به فکر هک کردن آن بیفتد، انگلیسی‌ به کسانی که با استفاده از ابزارهای نه‌چندان مناسب برای نجاری مانند تبر به ساخت وسایلی مانند کمد، قفسه و ...دست می‌زدند، هکر می‌گفتند. شاید تنها وجه مشترک بین هکرهای باستانی و امروز انتخاب روشی نامتعارف برای انجام کار باشد.

    2) نابغه‌های روانی

در سال 2009 نتایج یک تحقیق که در دانشگاه بریتیش کلمبیای آمریکا صورت گرفت، نشان داد که بیش از 70 درصد هکرهای شناخته شده، علاوه بر نبوغ سرشار یک تفاوت عمده دیگر نیز با مردم عادی داشتند. این 70 درصد همگی از بیماری‌های روانی مانند جامعه‌گریزی و فوبیای شلوغی رنج می‌بردند.

    3) دغدغه اولین هکرهای تاریخ

معمولا پرداخت هزینه برای خدمات جزو سخت‌ترین کارهاست که بعضی از انجام آن سر باز می‌زنند. همین مسأله باعث شد سال 1964 گروهی با نام phreaker راهی برای مکالمه‌های تلفنی رایگان از سرویس تلفن شرکتat&t پیدا کنند. تا سال 1970 این روش به شرکت‌های دیگر هم سرایت کرد، اما سرانجام تعدادی از این گروه دستگیر و به دو سال زندان و 1000 ساعت کار عام‌المنفعه محکوم شدند. روش کار phreaker اولین عمل سودجویانه‌ای بود که لقب هک به خود گرفت.

    4) مدیران جنایتکار

بنیانگذاران اپل، استیو وزنیاک و استیو جابز در گروه اولین هکرهای تاریخ قرار می‌گیرند. آنها دستگاهی به نام جعبه آبی ساختند که به وسیله آن می‌شد مکالمه رایگان تلفنی داشت. بنیانگذار شرکت مایکروسافت نیز یک هکر بود. بیل گیتس در دوران دانشجویی کار خود را به عنوان هکر شروع کرد. حتی شایعه‌ای وجود دارد که اولین نسخه ویندوز نیز یک سیستم‌عامل هک شده اپل است که گیتس آن را به قیمتی بسیار کم از یک دانشجوی دانشگاه ام‌آی تی خریده است.

    5) هک، هالیوودی می‌شود

سال 1983 پای هک به هالیوود نیز باز شد. WarGames نام فیلمی بود که با محوریت هک ساخته شد. داستان فیلم درباره یک پسر بچه باهوش است که با کامپیوتر شخصی خود در خانه می‌تواند به پرونده‌های وزارت دفاع راه پیدا کند و از اطلاعاتی سر در می‌آورد که او را وارد اتفاقات جدیدی می‌کند.

    6) همیشه پای اپل در میان است

اولین هک کامپیوتری سال 1983 انجام شد. یک گروه هفت نفره از جوانانی که حتی تا به حال گواهینامه هم نگرفته بودند، با استفاده از دستگاه اپل2 توانستند به اطلاعات 60 کامپیوتر دیگر دست پیدا کنند. اما از شانس بد آنها یکی از این 60 کامپیوتر متعلق به اداره پلیسی بود که در محله آنها قرار داشت و همین باعث شد خیلی سریع دستگیر شوند.

    7) معیاری برای رقابت

در حال حاضر شدت حملات سایبری با مقیاس گیگابایت بر ثانیه سنجیده می‌شود تا بتوان رده‌بندی برای رقابت در دنیای هکرها ایجاد کرد یا آنکه قدرت دشمن را بهتر سنجید. هم اکنون بالاترین رکورد ثبت شده 400 گیگابایت بر ثانیه است که مربوط به حمله‌ای می‌شود که توسط گروه DDoS انجام شده است. این عدد چهار برابر قوی‌تر از اسپم ‌هاوس، رکورددار قبلی حملات هکری است.

    8) اولین ویروس صادره از پاکستان

دو برادر پاکستانی به نام‌های باسط و اَمجد فروغ علوی در عین ناباوری اولین مخترعان ویروس‌های کامپیوتری هستند. آنها که سال 1986 شرکت کامپیوتری کوچک خود را راه انداختند و برای اینکه بتوانند از حق نشر (کپی رایت) خود محافظت کنند،کدی را وارد دیسکت‌های خود کردند که لیبل شرکت را با نام brain© تکثیر می‌کرد. اما اشتباه کار آنجا بود که کد مذکور به هیچ وجه پاک نمی‌شد و در هسته مرکزی دیسکت منتظر قربانیان جدیدی برای آلوده کردن می‌ماند.

    9) سیب کرم خورده

اگر از هر کسی که اندکی با دنیای کامپیوتر آشنایی دارد، بپرسید امن‌ترین سیستم‌عامل و دستگاه جهان چیست؟ احتمالا نشانی محصولات اپل را می‌دهد. اما جالب است بدانید که در کنفرانس CanSecWest سال 2011 که برای امنیت اطلاعات برگزار می‌شود، چارلی میلر یک محقق امنیتی توانست یک دستگاه مک را در 10 ثانیه با استفاده از نقص امنیتی مرورگر سافاری هک کند.

    10) چینی‌ها، ارباب تاریکی

در سال 2003 قسمت‌های زیادی از قاره آمریکای شمالی برای دو ساعت در تاریکی مطلق فرو رفت که بعدها به تاریکی بزرگ معروف شد. براساس شایعات به گوش رسیده، این تاریکی بزرگ نتیجه یک حمله سایبری بود که از طرف ارتش آزادی بخش ارتش چین صورت گرفته بود.

    11) هکرها به دنبال آدم فضایی‌ها

بین سال‌های 2001 تا 2003 بزرگ‌ترین حمله هکری تاریخ به آمریکا صورت گرفت که طی آن اطلاعات 297 پایگاه نظامی، نیروی دریایی، مراکز ناسا و پنتاگون توسط شخصی به نام گری مک کینون ربوده شد. هکر انگلیسی که به تنهایی تمام این حملات را انجام داده بود در دادگاه برای دفاع از خودش عنوان کرد که تنها به دنبال اطلاعاتی در مورد آدم فضایی‌ها و بشقاب پرنده‌ها بوده است و نه اطلاعات طبقه‌بندی شده سیاسی!

منبع: همشهری آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کیان بیرانوند IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    0 0
    همه کار ها خودش یک هیجانی دارد که این مقالات این اطلاعات برای ملت شریف ایران واقعاً خوب است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس