کد خبر 370317
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱

یک روزنامه لبنانی با اشاره به انتشار گزارش مجلس سنای آمریکا درباره شکنجه مظنونان تروریستی به دست عناصر سازمان «سیا»، نوشت که سازمان سیا، وحشی‌تر از آن است که گفته می‌شد.

به گزارش مشرق، کمیته اطلاعات سنای آمریکا روز سه‌شنبه (18 آذرماه) پس از 4 سال کش‌وقوس و پس از حذف بخش‌های زیادی از مستندات شکنجه مظنونان اقدامات تروریستی توسط آژانس مرکزی اطلاعات این کشور (سیا)، گزارشی 499 صفحه‌ای در این رابطه منتشر و جنجالی جدید در آمریکا به پا کرد.

روزنامه الاخبار لبنان با اشاره به محتوای این گزارش درباره انواع شکنجه‌ها و حتی مرگ کسانی که به اشتباه بازداشت شده بودند، نوشت: سیا وحشی‌تر از آن است که تصور می‌شد.

الاخبار نوشت: می‌توان گفت که آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) وحشی‌تر از آن بود که گفته می‌شد. این سازمان در بازجویی‌ها از راه‌هایی استفاده نکرده است که به حصول اطلاعات مفید منجر شود. این نتیجه گزارشی‌ است که کنگره دیروز منتشر کرد.

الاخبار ادامه داد که این گزارش که انتظار برای انتشار آن طولانی شده بود، درباره شیوه‌های قهرآمیز بازجویی است که سازمان سیا پس از حوادث 11 سبتامبر سال 2001 و به هنگام ریاست جرج بوش پسر، (رئیس جمهوری پیشین) علیه 119 بازداشتی به اتهام ارتکاب جرم‌های تروریستی به کار گرفته است.

این در حالی است که 26 نفر از 119 نفر به اشتباه بازداشت شده‌اند و یک نفر آنان کشته شده است.

در همین ارتباط، سازمان عفو بین‌الملل خواستار مجازات عاملان این اتفاق در سیا و همچنین خواستار تحقیق و بررسی از جرج بوش رئیس جمهوری سابق آمریکا شد.

همچنین سازمان بین‌المللی «دیدبان حقوق بشر» با اشاره به گزارش کنگره، تصریح کرد، «روشن شد که سخن از لزوم اتخاذ تدابیر سرسختانه برای حمایت از آمریکایی‌ها، توهمی بیش نیست».

کنیث راث مدیر اجرایی دیدبان حقوق بشر نیز گفت که با این گزارش، « اینکه سازمان سیا دخالت خود در شکنجه را که اقدامی مجرمانه و توجیه‌نشدنی است، تکذیب می‌کند، باید تا ابد رد شده (و دروغ) دانست».

قبل از انتشار این گزارش، دولت آمریکا به کنگره درباره تبعات انتشار این گزارش برای آمریکا و منافع آن در سراسر دنیا هشدار داده بود. جان کری وزیر خارجه آمریکا در تماسی با «دایان فاینشتاین» رئیس کمیته اطلاعات مجلس سنا، هشدار داد که انتشار این گزارش در این زمان ممکن است اقدامات خشونت‌بار جدیدی در خاورمیانه (علیه آمریکا و منافعش) به بار آورد.

گزارش منتشر شده فقط بخشی از 6000 هزار صفحه‌ای است که هنوز بخش‌های زیادی از آن محرمانه باقی مانده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • انتی سیا ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    الامان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس