مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ گفت:با توجه به توصیه رهبری در مورد گلزار شهدای بهشت زهرا(س) که فرمودند: سعی کنید شکل ظاهری را تغییر ندهید. شرایط فعلی را از لحاظ شکل و وضعیتی که مورد قبول خانواده شهدا است حفظ می‌کنیم.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، نشست پاسخ به سوالات جامعه ایثارگری با حضور حمیدعلی صمیمی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ صبح امروز 18 آذرماه 93 برگزار شد.

حمیدعلی صمیمی در این جلسه در پاسخ به سوالی در مورد روال رسیدگی به پرونده جانبازانی که مدارک همزمان برای اثبات جانبازی ندارند گفت: جانبازانی که دارای پرونده مناسب هستند می‌توانند تسهیلات خود را از یگان خود بگیرند. مصادیق جانبازی متفاوت است. آن جانبازانی که فاقد مدرک هستند و صورت سانحه هم ندارند در قانون بودجه 93 بند و تبصره 16 آمده است که فاقدین صورت سانحه و مدرک همزمان بالینی باید بالاترین رده یگان‌شان به اداره کل پذیرش و امور کارگزینی بنیاد شهید نامه بزند و در این صورت برایش پرونده‌ای تشکیل می‌شود و با حضور در کمیسیون پزشکی درصد او اعلام خواهد شد و طبق آن خدماتی را دریافت خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با دانشجویان ایثارگر تهران بزرگ که تحت پوشش بنیاد قرار دارند گفت: اگر قانون پنجم را بررسی کنیم در بند ک ماده 20 می‌بینید که آمده است: هزینه آموزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر را بنیاد شهید باید پرداخت کند. دانشگاه‌های دولتی نهایتاً اعتبارات دولتی را از طریق وزارت علوم با تبادلاتی که با معاونت برنامه ریزی راهبردی دارد دریافت می‌کند. اما دانشگاه‌های غیردولتی همچون دانشگاه آزاد، غیرانتقاعی، علمی کاربردی، و نوبت شبانه دانشگاه‌ها که قانون شهریه دارند مدنظر ما هستند که شهریه‌های دانشجویان تحت پوشش خود را پرداخت خواهیم کرد. این افراد شامل جانبازان بالای 25 درصد و خانواده‌هایشان، همسر شهدا و فرزندانشان، آزادگان و همسران و فرزندانشان می‌شود.

طبق توصیه رهبری شکل ظاهری گلزار شهدای بهشت زهرا(س) حفظ خواهد شد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ در پاسخ به سوالی در مورد ساماندهی گلزار شهدای بهشت زهرای تهران، گفت: لازم است بگویم تمامی گلزارهای مربوط به تهران ساماندهی شده است گلزار شهدای بهشت زهرا در بردارنده چیزی حدود 30 هزار شهید است که بزرگترین گلزار شهدای کشور و در واقع قطب فرهنگی کشور است ما در جهان هم چنین چیزی را نداریم که تعدادی از بهترین‌های کشور مزارشان یک جا باشد. بدین ترتیب باید استفاده فرهنگی خوبی از فضا ببریم. بحث ساماندهی با توجه به سلایق گوناگون که وجود دارد هنوز به اتمام نرسیده اولین کار با همکاری شهرداری تهران و سازمان بهشت زهرا برنامه ریزی شده است می‌بایست ابتدا زیرساخت‌ها را آماده کنیم. برق و روشنایی‌ها، یادمان‌ها و مسیر را درست کنیم در این زمینه چیزی حدود 30 میلیارد هزینه شده است. رنگ آمیزی قطعات و تمیز کردن نیز بخش دیگری از کار است.

وی افزود: با توجه به توصیه رهبری در یکی از بازدیدهایی که از گلزار شهدای بهشت زهرا(س) داشتند و فرمودند: "سعی کنید شکل ظاهری را تغییر ندهید اما از طریقی مناسب سازی شود و دسترسی آسان‌تر میسر شود." در این زمینه ما با والدین شهدا صحبت می‌کنیم تا وارد فضای مورد نظر شویم. شرایط فعلی را از لحاظ شکل و وضعیتی که مورد قبول جامعه و خانواده شهدا است حفظ می‌کنیم.

صمیمی با اشاره به میزان دریافتی جانبازان حالت اشتغال گفت: میزان دریافتی این جانبازان کم است در این زمینه یک خلأ قانونی داشتیم و نمی‌دانستیم کدام معیار را در نظر بگیریم. این خلأ را قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران برطرف کرده است. مواد 38 و 39 بخش هم ترازی را مطرح کرده و عنوان کرده است تمام جانبازان حالت اشتغال که آسیبشان در جنگ و ترور هست باید حکم هم ترازی یگان را بگیرند. در این زمینه با یگان‌های سپاه و ارتش و نیروی انتظامی هماهنگ شده‌ایم و این موضوع را دنبال می‌کنیم و تا چند ماه دیگر حکم‌های تأیید شده توسط یگان‌ها صادر می‌شود و حقوق هم تراز در بنیاد اتفاق خواهد افتاد. تلاش بنیاد این است که اگر بتوانند از محل اعتبارات پیش بینی شده تا قبل از اتمام سال 93 این کار را به سرانجام برسانند.

آیین نامه سالمندی جانبازان تهیه می‌شود


مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ با اشاره به درصد جانبازی و کاهش درصد در برخی از جانبازان گفت: سن جانبازان رو به افزایش است و افراد مسن قدرت بدنی‌شان کاهش پیدا می‌کند. کمیسیون بنیاد این وضعیت را مدنظر قرار داده است. در حال تهیه آیین نامه‌ای تحت عنوان آیین‌نامه سالمندی می‌باشد. اما تا زمان اجرایی شدن این آیین نامه از قانون ابقا می‌توان استفاده کرد که طبق آن چنانچه در کمیسیون پزشکی وضعیت جانبازی بررسی شود و به وضعیت مورد نظر دست پیدا نکند می‌تواند از قانون ابقا استفاده کرده و درصد خود را ابقا کند.

وی با اشاره به اشتغال فرزندان شاهد گفت: شرکت سامان نور برای اشتغال فرزندان شاهد راه اندازی شده است و طرح تکاک را در سازمان اقتصادی کوثر اجرا می‌کند. طبق این طرح در طرح‌های مختلف وارد عمل انجام شده و ایثارگر را حمایت می‌کند تا روی پای خودش بایستد و در قرارداد تعریف می‌شود که تا سه تا 5 سال طرح را حمایت خواهد کرد و در آن شریک می‌شود.

صمیمی با اشاره به قانون بیمه‌های جانبازان گفت: ماده 45 قانون برنامه پنجم می‌گوید ایثارگران می‌توانند بیمه‌ها را یک بار تجمیع کرده و در یک صندوق ببرند. اما ممکن است گاهی در این میان کسانی که باید قانون را اجرا کنند وظیفه خود را انجام نمی‌دهند ما در این صورت حکم می‌گیریم که موضوع اجرا شود.

3 آسایشگاه ویژه جانبازان اعصاب و روان در استان تهران خدمات رسانی می‌کند

وی با اشاره به رسیدگی به جانبازان اعصاب و روان گفت: خانواده جانبازان اعصاب و روان کار سختی دارند این جانبازان هم مانند جانبازان شیمیایی به دستگاه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. آن‌ها به بخش‌های مختلف شرایط ضعیف، شرایط متوسط و شرایط خیلی سخت تقسیم می‌شوند. و جانبازان شرایط خیلی سخت به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می‌شوند. مزمن‌ها بیشتر در بیمارستان‌های نیایش یا بیمارستان صدر زندگی می‌کنند. البته در آنجا یک بخش حاد هم وجود دارد. ما سعی می‌کنیم جانبازان اعصاب و روان حاد را در این بیمارستان‌ها درمان کنیم و دوباره به خانواده‌ها بازگردند. مطمئناً اگر این جانبازان کاملا از خانواده جدا شوند درمان نخواهند شد. بعضی از آن‌ها در زمان جنگ فرمانده بوده‌اند و کارهای بزرگی انجام داده‌اند باید درمان شوند و به جامعه بازگردند. خانواده‌هایشان نیز باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ در ادامه تصریح کرد: ما سعی کرده‌ایم در این موضوع از بعضی دستگاه‌ها کمک بگیریم شهرداری تهران در این زمینه به ما کمک کرده است و در اینجا از شهردار محترم تهران دکتر قالیباف تشکر می‌کنم در زمینه همین همکاری‌ها، همسران جانبازان اعصاب و روان تشکلی راه اندازی کرده‌اند که در آن مسائل خود را با هم در میان می‌گذارند بخشی از آن آموزشی است و بخشی اردویی. اخیرا هم شهردار با اعزام معاونش به بیمارستان تعدادی از جانبازان را به عنوان مراجعه کننده حضوری پذیرفته است. همچنین همایشی برای همسران جانبازان اعصاب و روان با کمک شهرداری در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد و قرار شد شهرداری تهران در بخش اردویی نیز به ما کمک کنند و در بخش درمان نیز مشارکت داشته باشند. ضمناً بیمارستان میلاد در شهرستان شهریار مختص جانبازان اعصاب و روان است و ما سعی کرده‌ایم در این سه بیمارستان شرایط مناسب برای این جانبازان را فراهم کنیم.

فروش وام جانبازی تخلف است/معرفی نامه ایثارگر متخلف را باطل می‌کنیم

صمیمی با اشاره به سوالی در مورد فروش وام جانبازی که اطلاعیه‌های آن در سطح شهر پخش می‌شود گفت: این کار خلاف قانون است، وام جانبازی  یک وام 4 درصد است که تقریبا قرض الحسنه محسوب می‌شود. یک ایثارگر نهایتا بتواند آن را به 8 درصد برساند و بفروشد. ما مخالف این امر هستیم و چنانچه متوجه شویم ایثارگری این کار را می‌کند معرفی‌نامه‌اش را باطل می‌کنیم.

وی با اشاره به پرداخت مطالبات و معوقات ایثارگران گفت: حجت الاسلام شهیدی ریاست بنیاد شهید تلاش کردند و مقطعی از معوقات را پرداخت کردند.  و به دنبال آن هستند که در شرایط مناسبی 2 سال باقیمانده را پرداخت کنند و پرداخت ها به روز شود. اما برای این کار اعتبارات زیادی مورد نیاز است. و همه چیز بستگی به شرایط دارد.

مدیر کل بنیاد شهید تهران بزرگ با اشاره به مسئله حمل و نقل برای جانبازان گفت: مجموعه حمل و نقل شهرداری برنامه ریزی کرده و ماشین های مخصوص معلولین و جانبازان در نظر گرفت.  تا بدون تکیه به دستگاهی توانمند شوند و مشکلی برای تردد نداشته باشند. آن دست از جانبازانی که بستری هستن با کمک شهرداری تهران برایشان برنامه تهرانگردی را در نظر گرفتیم. یک روز کاری توسط یک دستگاه ون یا هر وسیله مناسب دیگری در تهران می‌چرخند و در این ضمن خاطرات شفاهی آنان نیز جمع آوری می‌شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس