گزارش شکنجه‌های سیا منتشر می‌شود
به گزارش مشرق، منابع خبری از احتمال انتشار گزارش شکنجه‌های سی‌آی‌ای از سوی سنای آمریکا در امروز (سه‌شنبه) خبر می‌دهند. قرار است جزئیات گرافیکی تهدیدهای جنسی و دیگر تکنیک‌های بحث‌برانگیز مورد استفاده روی مظنونان و متهمان به طراحی و اجرای طرح‌های تروریستی در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.

برآورد دولت آمریکا این است که انتشار جزئیات این گزارش بحث‌برانگیز از سوی کمیته اطلاعاتی سنا می‌تواند واکنش‌های خشونت‌آمیزی را در برخی کشورهای جهان برانگیزد و به همین خاطر است که کاخ سفید و مقامات اطلاعاتی ایالات متحده تصمیم گرفته‌اند تا تدابیر امنیتی را در اطراف مراکز دیپلماتیک ایالات متحده در برخی نقاط جهان تشدید کنند.

منابعی که پیش‌تر به مفاد و جزئیات این گزارش دسترسی داشته‌اند٬ در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته‌اند که اکثریت دموکرات کمیته اطلاعاتی سنا که این گزارش را تهیه کرده٬ در آن به مواردی نظیر تهدید جنسی٬ تهدید با دریل برقی و موضوعاتی از این دست اشاره کرده است.

جاش ارنست٬ سخنگوی کاخ سفید در ارتباط با همین موضوع به رویترز گفت: «نشانه‌هایی وجود دارد که بر اساس آن می‌توان گفت انتشار این گزارش منجر به بروز ریسک‌های بزرگ‌تری خواهد شد و تاسیسات و تجهیزات و کارمندان آمریکایی آنها را در معرض خطر قرار خواهد داد.»

منابع رویترز می‌گویند برخی از تاکتیک‌های استفاده شده برای وادار کردن بازداشت‌شدگان شبه‌نظامی و تروریست به افشای اطلاعات درباره طرح‌ها و شبکه‌های تروریستی٬ همه مرزهای تکنیک‌های سخت‌گیرانه بازجویی را که توسط کاخ سفید٬ سی‌آی‌ای و وزارت دادگستری آمریکا در دوران جورج بوش وضع شده بود را درنوردیده و می‌تواند واکنش‌های گسترده‌ای برانگیزد.

آماده‌باش نیروهای آمریکایی برای مقابله با اعتراضات گسترده

در همین حال٬ سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده به‌طور مخفیانه بولتنی را منتشر کرده‌اند که در آن نسبت به بروز واکنش‌های خشونت‌آمیز در آن سوی آب‌ها هشدار داده‌اند.

پنتاگون هم به فرماندهان خود در مناطق گوناگون دستور داده تا اقدامات لازم برای حراست از نیروها و پایگاه‌های آمریکایی در خارج از مرزهای این کشور را فراهم کنند.

دموکرات‌های کمیته اطلاعاتی سنا قرار است این گزارش را به همراه انتقادات مطرح‌شده از سوی مخالفان جمهوری‌خواه و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا٬ روز سه‌شنبه در وب‌سایت کمیته منتشر کنند.

این گزارش که تدوین آن سال‌ها به طول انجامیده٬ تاریخ بازداشت‌ها و بازجویی‌های ضد ترور سی‌آی‌ای را ترسیم می‌کند که دستور آن پس از ۱۱ سپتامبر و توسط جورج بوش٬ رئیس‌جمهور وقت صادر شده بود.

گزارش شکنجه‌های سیا منتشر می‌شود

دولت بوش پیش از پایان کار خود بخش عمده‌ای از این فعالیت‌ها را متوقف کرد.باراک اوباما هم بلافاصله پس از انتخاب مجدد و نشستن بر مسند ریاست‌جمهوری برای دومین بار٬ پایان برنامه‌هایی نظیر «تکنیک‌های تقویت‌شده بازجویی» را اعلام کرد. منتقدان می‌گویند این تکنیک‌های تقویت‌شده مصداق بارز شکنجه‌اند.

به گزارش دویچه وله، نتیجه نهایی کمیته اطلاعاتی سنا این است که در پی بازجویی‌های سخت‌گیرانه و مخوف هیچ اطلاعات مفیدی به دست نیامده که از روش‌های متعارف دیگر دست‌یابی به آنها غیرممکن بوده باشد. این نتیجه نهایی به شدت مورد اختلاف است و بسیاری از مقامات اطلاعاتی و ضد ترور آن را نمی‌پذیرند و می‌گویند همین تکنیک‌ها بوده که در طول زمان درهای بسیاری را به روی آنها گشوده است.

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید صرف‌نظر از آن که با این روش‌های بازجویی اطلاعات مفیدی به دست آمده یا نه٬ «این تکنیک‌ها واقعا به استفاده‌اش نمی‌ارزیدند چون به ارزش‌های ملی ما آسیب وارد کرده‌اند.»

از تهدید جنسی تا اعدام نمایشی؛ تلاش برای کسب اطلاعات مفید

مواردی که در آنها بازجویان سی‌آی‌ای یک یا چند نفر را تهدید جنسی کرده‌اند و یا اعدام‌های نمایشی برای ارعاب آنها به راه انداخته‌اند٬ تعداد قابل توجهی است.

در یکی از این ماجراها٬ ابوزبیده فلسطینی که یکی از سازمان‌دهندگان اصلی طرح‌های القاعده بوده٬ پنج روز پیاپی زیر بازجویی بی‌توقف بوده است.

گزارش شکنجه‌های سیا منتشر می‌شود

مجوز بهره‌گیری از تکنیک‌هایی نظیر بی‌خوابی از سوی وزارت دادگستری آمریکا صادر شده بود٬ اما کنترل و نظارت بر اجرای این روش‌ها گاه بسیار نامناسب بود.

این‌ها نکته‌هایی است که افراد مطلع از این برنامه‌های بازجویی در اختیار خبرگزاری رویترز قرار داده‌اند.

گزارش ۵۰۰ صفحه‌ای از شکنجه‌های سی‌آی‌ای که توسط کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا آماده انتشار شده٬ خلاصه‌ای از گزارشی مبسوط است که حجم آن به بیش از شش هزار صفحه می‌رسد.

کسر بزرگی از این گزارش همچنان محرمانه باقی خواهد ماند٬ از جمله بخشی ۲۰۰ صفحه‌ای مرتبط با تاریخچه این برنامه بازجویی و ۲۰ مورد تحقیق درباره بازجویی‌های بازداشت‌شدگان.

کمیته اطلاعاتی سنا معتقد است سی‌آی‌ای درباره میزان تاثیرگذاری این تکنیک‌های سخت‌گیرانه بازجویی برای مرور گذشته و کسب اطلاعات ارزشمند در مسیر طولانی و صعب‌العبور مقابله با ترور٬ داده‌های نادرست به آنها داده است.

گزارش شکنجه‌های سیا منتشر می‌شود کاخ سفید: انتشار گزارش شکنجه سیا ممکن است برای منافع آمریکا خطرآفرین باشد 

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد انتشار گزارش سنا درباه تکنیک‌های خشن بازجویی (شکنجه) سازمان سیا احتمالا برای منافع آمریکا خطری بیش از پیش ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه کاخ سفید از انتشار چنین گزارشی استقبال می‌کند گفت که آمریکا اقدامات احتیاطی در این زمینه اتخاذ کرده است.

ارنست در ادامه گفت اقداماتی از این قبیل هرگز نباید اتفاق بیافتد.

در همین باره یک مقام دفاعی آمریکا به شبکه خبری سی ان ان اعلام کرد هزاران تفنگدار آمریکایی در سراسر جهان با توجه به انتشار گزارش قریب الوقوع سنا درباره تکنیک‌های خشن بازجویی، به حالت آماده باش در آمده‌اند.

بر اساس این گزارش، تفنگدارهای آمریکایی بخشی از نیروهای واکنش احتمالی هستند که در مناطق کلیدی برای پاسخ به بحران‌ها، مستقر شده‌اند.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت که اوباما ممکن است پس از انتشار گزارش سنا درباره تکنیک‌های شکنجه سازمان سیا، سخنرانی کند.

وی با اشاره اقدامات احتیاطی پس از انتشار گزارش شکنجه اعلام کرد رئیس جمهور قصد دارند مطمئن شوند ما هر کاری که لازم است برای محافظت از شهروندان خود در پی انتشار این گزارش انجام می‌دهیم.

ارنست در ادامه گفت به دولت اوباما اعلام شده است که کمیته اطلاعاتی سنا قصد دارد فردا سه شنبه گزارش خود از روش‌های شکنجه سازمان سیا را منتشر کند.

گزارش مذکور شامل خلاصه غیرمحرمانه ای از یک سند طبقه بندی شده 6 هزار و 200 صفحه‌ای است و گفته می‌شود دموکرات‌های کمیته اطلاعاتی سنا 6 سال را صرف بازبینی اسناد سیا درباره برنامه‌های بازجویی سیا کرده‌اند. یکی از این تکنیک‌های جنجالی غرق مصنوعی است.

ترس پنتاگون از انتشار گزارش شکنجه سیا

مقامات پنتاگون در خصوص پیامدهای انتشار گزارش سنای آمریکا درباره روش‌های شکنجه سازمان سیا هشدار داد.

به گزارش رسانه‌های آمریکا، مقامات پنتاگون به تمام نیروهای رزمی خود درباره احتمال وقوع خشونت های پس از انتشار گزارش سنا درباره روش‌های شکنجه سازمان سیا، هشدار دادند.

گزارش شکنجه‌های سیا منتشر می‌شود

گزارش شکنجه‌های سیا منتشر می‌شود


انتظار می‌رود این گزارش امروز منتشر شود. کمیته اطلاعاتی سنا درباره روش‌های بازجویی خشن سیا در دوران جرج بوش گزارش خواهد داد.

این گزارش همچنین شامل خلاصه غیرمحرمانه ای از یک سند محرمانه 6 هزار و 200 صفحه‌ای است و دموکرات‌های کمیته اطلاعاتی سنا 6 سال را صرف بازبینی اسناد سیا درباره برنامه‌های بازجویی سیا کرده‌اند. یکی از این تکنیک‌های جنجالی غرق مصنوعی است.

مقامات آمریکایی نگرانی خود را از انتشار چنین گزارشی  ابراز و تاکید کرده اند ممکن است باعث بروز اقدامات ضدآمریکایی در خارج این کشور شود.

 گزارش شکنجه‌های سیا منتشر می‌شودبوش شکنجه گران سیا را «میهن پرست» دانست 

در حالی که گزارش کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا در خصوص روش های بازجویی قرار است امروز منتشر شود جورج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق ضمن انتقاد از این تصمیم ماموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سیا را میهن پرست توصیف کرده است.

بر اساس این گزارش، جورج بوش در مصاحبه با شبکه سی ان ان از اقدامات ماموران سیا دفاع کرده است. پس از کار و تلاش طی 3 سال گذشته و ماه ها بحث و جدل در واشنگتن قرار است خلاصه ای از گزارش 40 میلیون دلاری سنا در خصوص اقدامات شکنجه گرانه سیا طی هفته جاری منتشر شود.

جورج بوش گفت: ما خوش شانس هستیم که مردان و زنانی داریم که به سختی در سازمان سیا به نفع ما کار و تلاش می کنند. اینها میهن پرستان هستند.

پیش از این گمانه زنی هایی مطرح شده بود که گزارش کمیته اطلاعاتی سنا نشان خواهد داد که استفاده از روش های شدید بازجویی توسط ماموران سیا در دوره ریاست جمهوری بوش که پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 میلادی اجرا شده کمکی به مقام های آمریکایی برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز نکرده است.

دانی فاین اشتاین رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا پیش از این تاکید کرده بود که این گزارش جزییات زیادی را در خصوص بازداشت ها و برنامه های بازجویی سیا فاش خواهد کرد و سئوالا جدی و حساسی را در خصوص عملیات های اطلاعاتی و جاسوسی و نظارت بر این عملیات ها به وجود خواهد آورد.

وی افزود: یافته های این گزارش نشان می دهد که ارزش های اجتماعی و قانونی که ما در جامعه آمریکا به آنها افتخار می کنیم به واسطه استفاده از روش های شکنجه گرانه سیا تضعیف شده است.

در حال حاظر آمریکا با بحران نژاد پرستی مواجه است که پیش بینی می شود اگر این گزارش منتشر شود موج جدید برا تظاهرات مردم خشمگین آمریکا وارد می شود و این موج باعث نا آرام تر شدن ایالات آمریکا می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    نباید زیاد از آمریکا حرف بزنید
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    خبرهای خوبی به زودی خواهید شنید.... قدرتهای بزرگ در حال زوال هستند
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    آخه به ما چه ربطی داره ما ایرنی ها یک عده بی سواد ابله عقب مانده هستیم. همین
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    دورد بر مشرق و گزراشهایش
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    عیزم . خودت و با بقیه مقایسه نکن ابله عقب مونده بی سواد کوته فکر
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    اي خاک عالم بر سرت آن خر که ميگوين توئي

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس