وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حاضریم نمایشگاه بین‎المللی کتاب تهران را به خود ناشران و اهل قلم واگذار کنیم.

به گزارش مشرق، علی جنتی امشب در نشست با اصحاب فرهنگ و هنر در شهرستان گنبدکاووس با اشاره به ضرورت حضور مسئولان در میان فرهیختگان در شهرها و استان‌ها اظهار کرد: تمرکز‌زدایی از تهران در حوزه فرهنگ و هنر امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

‌جنتی با اشاره به علاقه‌مندی شخصی خود برای سفر به گنبدکاووس افزود: آرزوی دیرینه من سفر به دیار مردم مومن و فرهنگ‌دوست گنبدکاووس بوده و امروز از حضور در جمع هنرمندان و اصحاب فرهنگ در این شهرستان بسیار خوشحالم.

وی با مهم قلمداد کردن رشد و توسعه کشور خاطرنشان کرد: زیربنای این رشد و توسعه، داشتن فرهنگ غنی است و کشور ما ذخیره عظیمی از فرهنگ و تمدن است که امروز دشمنان ما را نیز وادار به اعتراف ویژگی ممتاز فرهنگی کشور ما نموده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاریخ درخشان ایران اسلامی را سرشار از حضور فلاسفه بزرگ و عالمان و دانشمندان فرزانه در عرصه‌های مختلف خواند و تاکید کرد: استان گلستان و شهرستان گنبدکاووس نیز در طول تاریخ مشحون عالمان بزرگی بوده که خدمات ارزنده آنان بر تارک افتخارات ایران زمین می‌درخشد.

جنتی با تاکید بر اولویت فرهنگ عمومی در برنامه‌های این وزارتخانه گفت: بسیاری از نابسامانی‎های اجتماعی در کشور مربوط به عدم توجه به فرهنگ عمومی است.

وی شرط رسیدن به رشد و ارتقای فرهنگی را کمک به توسعه فرهنگ عمومی دانست و تاکید کرد: همه باید تلاش کنیم، فرهنگ قانون‎گرایی، ساده زیستی و مقابله با مصرف‌گرایی، فرهنگ معاشرت دوستانه و صمیمی با دیگران، درست‌اندیشی و امانتداری را در محیط خودمان توسعه دهیم.

اقتصاد سالم در گرو فرهنگ سالم است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن مهم دانستن اقتصاد در برنامه‎های هر کشور تصریح کرد: در کشوری که فرهنگ سالم نباشد اقتصاد نیز قابلیت رشد نخواهد داشت و بیمار خواهد شد.

جنتی همه فعالان عرصه فرهنگ و به ویژه اعضای شوراهای فرهنگ عمومی در استان‌ها و شهرستان‌ها را به پرهیز از جزئیات و حوادث حاشیه‎ای فراخواند و گفت: از مسائل اصلی و کلی باز نمانید و پژوهش را در کار فرهنگی و هنری جدی بگیرید تا اساتید و فرزانگان دانشگاه‎ها را به سمت فرهنگ و هنر بیش‎تر سوق دهیم.

وی با اشاره به ارتباطات گسترده جهانی در حال حاضر و وجود 2 هزار شبکه ماهواره‎ای و گسترش اینترنت در جهان بیان کرد: باید از این فرصت عظیم ارتباطی برای انتقال علم و دانش خود به دنیا و همچنین دریافت علم از دنیا بهره برد.

نمی‎توانیم استفاده از ماهواره را نفی کنیم/آمادگی وزارت ارشاد برای واگذاری نمایشگاه کتاب تهران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با طبیعی دانستن برخی تهدیدات و معضلات در کنار فرصت‎های وسایل ارتباطی متذکر شد: امروز دیگر هیچ فردی نمی‎تواند بگوید از ماهواره، اینترنت و شبکه‎های مجازی استفاده نکنید زیرا باید امروز از همه این ابزارها به نفع خودمان استفاده کنیم و در عین حال مراقب تهاجم فرهنگی دشمن باشیم.

جنتی با ضروری دانستن انتقال فرهنگ کشورمان به سراسر دنیا گفت: هنرمندان می‎توانند با هنر خود دورترین مخاطبان دنیا را متوجه هنر خود کرده و فرهنگ کشورمان را به آنها عرضه کنند.

وی وظیفه دولت را حمایت و پشتیبانی از فعالیت‎های فرهنگی و هنری دانست و افزود: دستگاه‎های دولتی نباید در امر تصدی‎گری فرهنگی و هنری هرگونه دخالتی را داشته باشند و باید به سمت واگذاری به انجمن‎ها و فعالیت‎های مجموعه‎های خصوصی حرکت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام آمادگی واگذاری همه برنامه‎ها و جشنواره‎ها به خود اهل فرهنگ و هنر خاطرنشان کرد: حتی حاضریم نمایشگاه بین‎المللی کتاب تهران را به خود ناشران و اهل قلم واگذار کنیم.

جنتی همچنین با اشاره به توزیع اعتبارات در سال 93 بین استان‎ها گفت: دستور داده‎ایم 20 درصد اعتبارات و بودجه‎های معاونت‎های وزارتخانه به استان‎ها منتقل شود.

جنتی با اشاره به حمایت دولت در حوزه کتاب و مطبوعات گفت: دولت در حد توان برای چاپ کتاب و نشر مطبوعات تسهیلات را برای اهل قلم و ناشران در نظر خواهد گرفت و با خرید کتب معتبر و خوب به نویسندگان و ناشران کمک خواهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از طولانی بودن زمان بررسی ممیزی کتاب در گذشته که گاهی تا 2 تا 3 سال نیز به طول می‎انجامید افزود: امروز قاطعانه اعلام می‎کنم زمان میانگین بررسی ممیزی کتاب تنها 22 روز است.

کتبی که مجوز نگرفته‎اند دوباره بررسی می‎شوند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام خبر بررسی مجدد ممیزی برخی از کتبی که در گذشته مجوز دریافت نکرده‎اند تصریح کرد: برای بسیاری از این کتاب ها که به دلیل خرده‌گیری‌های نادرست مجوز صادر نشده بود مجوز چاپ و  نشر صادر کردیم.

جنتی با ابراز تاسف از تعطیلی برخی نشریه‎ها در کشور به دلیل مشکلات مالی گفت: بیش از 6 هزار و 600 نشریه در کشور مجوز انتشار دارند که متاسفانه برخی به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده‎اند.

وی توزیع یارانه‎ها را در بخش فرهنگ و هنر عادلانه و ضابطه‎مند توصیف کرد و افزود: امروز همه اهالی فرهنگ و هنر می‎توانند با مراجعه به سایت وزارتخانه میزان یارانه اختصاص داده شده به خود و سایر فعالان این عرصه را به طور شفاف مشاهده کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص صدور مجوز موسسات چند منظوره فرهنگی و هنری نیز گفت: مدت زمان سیر مراحل و صدور مجوز این موسسات را از یک تا دو سال به میانگین دو هفته رسانیده‎ایم و این خود یک اقدام بسیار موثر در حمایت از اهالی فرهنگ بوده است.

جنتی کانون‎های فرهنگی هنری مساجد را از مهم‎ترین و تاثیرگذارترین مراکز فرهنگی در جوانان و نوجوانان دانست و افزود: در حال حاضر بالغ بر 19 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در کشور تحت حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد است که قطعا در سال‎های آینده بر تعداد آنها طبق قانون خواهیم افزود.

وی تاسیس معاونت جدید قرآن و عترت را در وزارت فرهنگ و ارشاد در طی سال‎های اخیر موضوعی بسیار مهم و مفید خواند و خاطرنشان کرد: این معاونت در حال حاضر به همه مجامع فعال در حوزه حفظ و تلاوت و ترجمه و خوش‎نویسی قرآن و فعالیت‎های پژوهشی قرآن محور در حد توان کمک مناسبی می‎کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مصوبه جدید مجلس پیرامون اعطای مجوز صرف یک درصد از اعتبارات هر نهاد دولتی در زمینه‎های هنری گفت: حال این همت هنرمندان است که با تولید آثار فاخر و ارزشمند این بودجه را به سمت آثار خود بکشانند.

جنتی خرید آثار هنری را توسط دولت یکی از کمک‎های بخش دولتی به هنرمندان دانست و افزود: در زمینه هنرهای تجسمی این کمک بسیار افزون‎تر از بقیه بوده است که ان‌شاالله در همه رشته‎ها و حوزه‎های فرهنگ و هنر این حمایت انجام خواهد شد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس