محمدباقر نوبخت مسئول بودجه ریزی دولت یازدهم در حالی از پیش بینی نرخ 72 دلاری نفت در لایحه بودجه 1394 دفاع کرده و آن را کارشناسی می داند که سال گذشته نیز همین دفاع را از نفت 100 دلاری در لایحه بودجه 1393 می کرد و آن را نتیجه مطالعات کارشناسی دولت می دانست.

نوبخت92: نفت زیر100 دلار نمی‌آید/آذر 93: نفت زیر 70 دلار نخواهد آمدگروه اقتصادی مشرق - زمانی که سال گذشته دولت یازدهم تصمیم گرفت در لایحه بودجه 1393 قیمت هر بشکه نفت صادراتی کشور را 100 دلار لحاظ کند، کارشناسان نسبت به خوش بینانه بودن این رقم به دولت هشدار دادند اما دولتی ها از این رقم دفاع می کردند.

محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی دولت نیز که مسئولیت تدوین بودجه را در اختیار دارد، سال گذشته هر بار مورد انتقاد نمایندگان و کارشناسان قرار می گرفت که نفت 100 دلاری ریسک آمیز است، این انتقادات را رد می کرد.

مثلا او در جلسه ای در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پس از آن که برخی اعضاء نسبت به تعیین نفت 100 دلاری نقدهایی داشتند و مرکز پروهش‌های مجلس هم برآورد این میزان درآمد را مقداری خوش‌بینانه ‌دانست، گفته بود: این عدد بر اساس مطالعات کارشناسی به دست آمده و قطعا میانگین فروش نفت در سال آینده از این عدد کمتر نخواهد شد.

در نهایت لایحه بودجه 1393 بر مبنای نفت 100 دلاری مدنظر دولت به تصویب رسید؛ اما از اواسط سال جاری قیمت نفت به شدت سقوط کرد و اینک دولت در آستانه کسری بودجه قرار گرفته است.

در حالی که انتظار می رفت مسئولان بودجه ریزی دولت یازدهم از تجربه سال گذشته درس عبرت گرفته باشند و در لایحه بودجه سال 1394، نگاه محتاطانه ای به قیمت نفت داشته باشند، این انتظار فعلا محقق نشده و باید چشم انتظار اصلاح این رویه نادرست از سوی مجلس بود.

در شرایطی که این روزها قیمت نفت در بازارهای جهانی کمتر از 70 دلار است، دولت در لایحه بودجه 1394، قیمت هر بشکه نفت صادراتی کشور را 72 دلار لحاظ کرده است. بدین ترتیب اگر قیمت نفت در سال آینده از 72 دلار کمتر باشد، کسری بودجه باز هم به سراغ دولت خواهد آمد.

با این حال، محمدباقر نوبخت از تصمیم دولت یازدهم درباره قیمت نفت در بودجه سال آینده دفاع کرده که اقدام وی، ماجراهای سال گذشته را به اذهان یادآور نموده است.

نوبخت در نشست خبری درباره لایحه بودجه 1394 در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان پیش بینی می‌کنند قیمت نفت به کمتر از 70 دلار در سال آینده برسد، گفته است: زمانی ما در سال گذشته قیمت نفت را 100 دلار تعیین کردیم که نرخ روز بالاتر از این مقدار بود و هیچ گاه نمی توانستیم پیش بینی کنیم به یکباره در سال جاری نرخ تا 30 درصد کاهش می یابد، بنابراین در شرایط فعلی هم هیچ کارشناسی نمی تواند به طور قطعی بگوید که قیمت نفت در سال آینده چقدر کاهش و یا افزایش دارد.

نوبخت92: نفت زیر100 دلار نمی‌آید/آذر 93: نفت زیر 70 دلار نخواهد آمد

وی اظهار داشته است: چه کسی می توانست پیش بینی کند نرخ نفت کم می شود؟ برای سال بعد هم کسی نمی تواند این نرخ را پیش بینی کند؟ خیلی از کشورها قیمت نفت را در بودجه بالای 80 دلار بسته اند. عراق، نیجریه، مکزیک، و روسیه بالای 80 دلار بسته اند. البته خیلی از کشورها کمتر از این رقم را در بودجه خود تعیین کرده اند. اگر قیمت نفت کمتر از رقم پیش بینی شده در بودجه باشد با مکانیزم تخصیص، کشور و اقتصاد را اداره می کنیم.

در حالی که آقای نوبخت مدعی است سال گذشته هیچ کارشناسی کاهش قیمت نفت را پیش بینی نکرده بود، همان زمان کارشناسان مختلف داخل و خارج از مجلس بارها نسبت به خوش بینانه بودن نفت 100 دلاری به دولت تذکر دادند از جمله مرکز پژوهش های مجلس رسما با لحاظ نفت 100 دلاری در بودجه 93 مخالفت کرد اما دولت به آن توجهی نکرد.

در گزارش مرکز پژوهش ها آمده بود: در خصوص قیمت نفت 100 دلاری به ازای هر بشکه نیز اطلاعات در اختیار نشان می دهند که این قیمت تقریبا حداکثر قیمت پیش بینی شده انواع نفت خام موجود در دنیا برای سال 2014 است که بر این اساس احتمال وقوع منابع نفتی لایحه بودجه سال 1393 با خطرپذیری زیادی مواجه خواهد بود... در مورد تحقق رقم 100 دلار به ازای هر بشکه نفت، ریسک هایی وجود دارد. مطابق پیش بینی ها، قیمت نفت در سال 2014 نسبت به 2013 کاهش خواهد یافت.

در سال جاری نیز کارشناسان مختلفی نسبت به احتمال بالای کاهش قیمت نفت هشدار داده اند، اما دولتی ها بر دیدگاه خود اصرار دارند.

امیدواریم این بار پیش بینی های دولت محقق شود تا کسری بودجه سال آینده نیز با کاهش برخی یارانه‌ها و فشار به دهک‌های پایین جامعه، جبران نگردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    من نمی فهمم. چه طور همه ی دنیا می تونن رفتارای یک کشور رو پیش بینی کنن، اما بعضی ها با کلی دستگاه اطلاعاتی نمی تونن رفتار ....
  • محمد ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    دکتر احمدی نژاد کجایی که به داد مردم برسی
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    خاک عالم برسرمان همه دنبال فکروایده جدیدباآدمای جدیدهستنداونوقت ماعقب گردمیزنیم وبقول بزرگان اصولگرادیگه پشت سرمرده حرف نزنید
  • ناشناس ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    یکی از دلایل کاهش قیمت نفت تعامل با کدخدا میباشد .
  • ناشناس ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    وزیر نفت باید به جهت کاهش قیمت نفت و عدم تاثیرگذاری بر تصمیم اوپک پاسخگو باشد.
  • شفق ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    دولت راستگویان و دیگر هیچ
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    اینکه 92 تا 93 بود بهتر میگفتید: نوبخت 3روز قبل: نان گران نمیشود نوبخت 3روز بعد: نان تا 30% گران میشود!!
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    اگر منظورت احمدی نژاد84 باشه درسته اما احمدی نژاد92 همون کسیه که با رفتارهای اشتباهش و حصار کشی دور افراد مساله دار این گرفتاری را ایجاد کرده
  • چراغعلی ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    یک کلمه از حرفهای این دولت را نباید باور کرد
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    این همه بد بهختی ایران از صدقه سر اون دکتری که شما ازش درخواست کمک کردی
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    مطالعات کارشناسی ؟ جک سال
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    خدایا امسال که مثل برق گذشت این دوسال و جند ماه باقی مانده را هم زود بگذران
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    این رئیس جمهور در موقع انتخابات ریاست جمهوری ضعیف ترین نفر بود اما به خاطر مشکلات بقیه نامزدها یکدفعه توانست رای بیاورد آری رای بقیه نامزدها خرد شد و این شد که حالا ما با ضعیف ترین کارشناسان روبرو هستیم در واقع کارشناسی یک کلمه است و همه چیز بستگی به عقاید و نظرات داره و کارشناسی در مملکت همان فقط داشتن مدرک را تداعی می کند این دولت کارشناس ندارد..........
  • عاشق پول نفت ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    کجایی که 800 میلیارد دلار پول نفت رو بیاری سر سفره مردم(البته سر سفره ما که چیزی نیومد)سر سفره کسی اومد؟ سر سفره ما این چیزها اومد دلار 4000 پراید 20میلیون مسکن رفت توی خیالات و....
  • مجید ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    برو گم شو،یک مورد از کار های مثبت اقتصادی دولت احمدی نژاد رو بگو ببینم؟؟؟
  • ناشناس ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز / مرده آنست که نامش به نکویی نبرند
  • ناشناس ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    به عشق هر چی مَرده *** احمدی بر میگرده
  • ایرونی ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    سالها پشت میز نشستن و تئوری و نظریه دادن درحالیکه تو گود نبودی فرق داره با اینکه خودت بیای وسط گود و ببینی نه بابا! خیلی خفنه!! مسئولین وقت همون افرادین که هر تصمیمی در دولت قبل رو چه اون زمان و چه حالا مورد انتقاد قرار میدادن و میگفتن این دولت کار بلد نیست. از روزیم که سر کار اومدن هی گفتن ژنرالها و ملوانها کار رو دست گرفتن و کشور رو از این اوضاع نجات میدن ولی حالا... ولی حالا دیدن از حرف تا عمل زمین تا آسمون فاصله است.
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    دمت گرم
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    الهی امین راستی چند خرداد انشاءالله؟
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    مشرق جان کارت درسته!
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    خدا پدرت رو بیامرزه
  • الف ر ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    زمانی که بهمنی ادعا میکرد دلار را از 1500 تومن بالاتر نمی گذاریم بره جرا یه اعتراض یا مقاله نمی نوشتید که امروز مصیبتی فابل جبران ناچذیر برملت بیچاره تحمیل شده
  • سیستانی ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    حسی دارم که اصلا نمیتوانم حرفهای ایشان راباورکنم!!
  • علی ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    درود بر احمدی نژاد که با حرفهای تاکتیکیش قیمت نفت را از 18 دلار به 110 دلار رساند.
  • فری جون ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    ما که نفهمیدیم چرا هر وقت این اصلح طلبا! و هم پالکی هاشون سر کار میان نفت ارزون میشه؟!!!!!!
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    من بهت می گم . می خوان فشار را یکباره وارد کنند اصلاح طلب ها به نظام فشار می آورند و بیگانه ها هم با آنها هم سو می شود تا ضربه کاری تر گردد.
  • علی ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    یه سوال: من این طور که یادمه توی یکی از کلیپ هایی که سال 88 بود، احمدی نژاد میگفت نفت از صد دلار عمرا کمتر نمیشه، ولی بعد از چند ماه این اتفاق افتاد. چرا اون زمان مقاله ندادید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس