برنامه پایش یکشنبه 16 مرداد با ارائه مصادیق متعدد، سیستم مجوزهای کسب توسط دستگاههای دولتی و صدور کارت بازرگانی توسط اتاق بازرگانی را به چالش کشید.

 به گزارش مشرق، برنامه پایش یکشنبه 16 مرداد با ارائه مصادیق متعدد، سیستم مجوزهای کسب توسط دستگاههای دولتی و صدور کارت بازرگانی توسط اتاق بازرگانی را به چالش کشید.

در این برنامه که از ساعت 23 و 20 دقیقه شروع شد و تا نزدیک 2 بامداد دوشنبه ادامه داشت، نکات متعددی مطرح شد که خلاصه آنها به شرح زیر است:

مصیبت مجوزهای کسب و کار

در ابتدای برنامه، کیا داوود اسفندیاری با ارائه عکس ها و داستان های ارسالی بیننده ها، نشان داد که داوطلبان تولید و سرمایه گذاری در ایران چقدر توسط ادارات دولتی برای دریافت مجوز با مانع تراشی روبرو هستند و مقررات پیچیده و ضد دولتی موجود برای صدور مجوزهای کسب و کار، چطور باعث ضربه به سرمایه گذاری و تولید و اشتغال شده است.

قوانینی که اجرا نمی شوند

در ادامه برنامه، دکتر میر شجاعیان مدیر دفتر پایش و بهبود محیط کسب و کار در وزارت اقتصاد به استودیوی پایش آمد و اعلام کرد طی سالهای بعد از انقلاب، 36 قانون درباره مجوزهای کسب و کار تصویب شده که این قوانین در جهت کاهش مجوزهای زاید، اجرا نمی شوند.

میر شجاعیان تاکید کرد بر اساس جدیدترین قانون درباره مجوزها، هیچ مسئولی حق ندارد به بهانه اشباع بودن، از صدور مجوز برای داوطلبان ایجاد کسب و کار جلوگیری کند و اگر مسئولی به بهانه اشباع بودن بازار از صدور مجوز برایداوطلبان ورود به بازار جلوگیری نماید، با شکایت ذینفع به شورای رقابت، وزیر مربوطه به شورای رقابت احضار می شود تا طی هفت روز مجوز مورد نظر را صادر کند.

نتیجه نظرسنجی برنامه و نظر نماینده دولت

در این برنامه از بینندگان پرسیده شد آیا موافقید الزام داشتن کارت بازرگانی برای صادرات حذف شود؟ نزدیک به 80 درصد بینندگان به گزینه بله در پاسخ به این سوال رای دادند.

حسینی مدیر کل مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت معدن و تجارت هم به نمایندگی از وزیر اعلام کرد این وزارتخانه به گزینه یک رای می دهد و معتقد است کارت بازرگانی باید با ساده ترین شرایط و زمان صادر شود و اتاق بازرگانی حق ندارد برای ورود رقبای جدید به تجارت خارجی، شط و شروط بگذارد.

نظر خبرگان درباره حذف کارت بازرگانی

در ادامه برنامه، نتیجه نظرخواهی از اساتید اقتصادی، نمایندگان مجلس ، کارافرینان و خبرگان اقتصادی درابره حذف شرط داشتن کارت بازرگانی برای صادرات، ارائه شد که همگی این چهار گروه با قاطعیت موافق حذف این کارت بازرگانی بودند و جالب آنکه نمایندگان مجلس با 72 درصد موافق کمترین قاطعیت و خبرنگاران با 100 درصد موافق، بیشترین قاطعیت در پاسخ به سوال نظرخواهی این برنامه را ارائه کرده بودند.

فوت کوزه گری موفقیت از زبان بابک بختیاری

در بخش پایانی این برنامه، بابک بختیاری بنیانگذار آیس پک و مشاور برندینگ، به استودیو آمد و ابتدا شرگذشت و مراحل رسیدن به موفقیت خود را تعریف کرد.

بنیانگذار ایس پک گفت از کودکی به خرید و فروش اقدام می کرده و در جوانی به دلیل ورشکستگی پدرش ، ناچار شده برای تامین هزینه دانشگاه، مسافر کشی کند اما نهایتاً دانشگاه را پس از گذراندن رها کرده است.

بابک بختیاری رمز موفقیت خود را طلایی دیدن شکست هایش دانست و اعلام کرد در کاسبی تاکنون دوبار شکست خورده و اولین شعبه آیس پک را در سال 86 و در شرایطی تاسیس کرد که 300 میلیون بدهی داشت و طلبکاران با حکم جلب در تعقیب اش بودند.

بختیاری گفت در آن زمان چون به موفقیت ام ایمان داشتم و بعد از شکست شنگین در کاسبی ، مایوس نشده بودم ، طی شش ماه موفق شدم 120 شعبه آیس پک در ایران تاسیس کنم و از منهای 300 میلیون به بالای 5 میلیارد تومان برسم.

برخورد مسئولان و جامعه با موفقیت ایس پک

در ادامه بختیاری تعریف کرد برای توسعه بستنی فروشی های ایس پک سال 86 در دوبی در حال خرید از مغازه بوده که از تهران اطلاع می دهند شعب آیس پک یکی یکی در حال پلمپ شدن هستند ، وی ادامه داد : سراسیمه به تهران برگشتم و متوجه شدم مسئولان می گویند چون از ما مجوز نگرفته ای ، باید پلمپ شوی. در جامعه هم طوری شایعه ساخته بودند که گویی من به دوبی فرار کرده بودم .

وی ادامه داد: ما طی 6 ماه 120 شعبه زدیم ولی بعد از آن ماجرا تا دو سال بعد هیچ شعبه ای نتوانستیم بزنیم چون حکومت به جای کمک به ما، آیس پک را به سیکل وحشتناک دریافت مجوز انداخت و اتفاقاً یک رمز موفقیت ما از همان ابتدا این بود که دنبال مجوز نرفایم چون از مسیر رسمی شدن، هرگز نمی توانستیم به این موفقیت برسیم.

انتقاد کارآفرین نمونه ملی از مجلس

در ادامه بختیاری از قانوگذاران کشور شدیداً گلایه کرد که چرا موانع کسب و کار را از جلوی پای کارآفرین بر نمی دارند و چرا در قوانین ما، اولین برخورد با کوچکترین تخلف یک برند، پلمپ کردن فروشگاه است چون پلمپ یعنی اعدام یک کسب و کار در حالی که یکی از شعب مرا به خاطر ده دقیقه دیرتر تعطیل کردن ، ده روز پلمپ کردند.

بابک بختیاری از بانک ها هم شدیدا گلایه کرد و آنها را مانع کسب و کار سالم و فعالیت کارآفرینان سالم دانست.

ماجرای دستگیری بختیاری توسط پلیس 110 در مشهد

در ادامه، گزارشی از سر زدن بابک بختیاری به همراه تیم تصویر برداری برنامه به یکی از شعب تقلبی آیس پک در طرقبه مشهد نشان داده شد و بختیاری توضیح داد افرادی که بطور تقلبی آیس پک می فروختند و از نام تجاری من سوء استفاده می کردند، به جرم تصویر برداری از مغازه هایشان  به پلیس زنگ زدند و پلیس آمد و در کلانتری وقتی گفتم من باید شاکی باشم نه اینها، رئیس کلانتری عذرخواهی و ما را رها کرد.

این کارآفرین نمونه ملی افزود، جلوگیری از دزدی نام تجاری من توسط هر بستنی فروشی، 2 سال زمان دارد و 5 میلیون تومان هزینه می خواهد و چون در کشور ما قانون حمایت از نام تجاری، درست و موثر اجرا نمی شود، این دزدی ها به راحتی جریان دارد . در پایان این کارافرین نمونه ملی تاکید کرد با همه این سختی ها، آرزو دارم یکی از نام های تجاری بزرگ جهان باشم و از مک دونالدز هم جلو بزنم و این کار را هم خواهم کرد.

قهرمان هفته: نانوایی که 300 نفر مدعی اش شدند

در این برنامه، دو هموطن که در هفته گذشته وجدان کار فوق العاده ای نشان داده بودند معرفی شدند، یکی کشاورزی از چهار محال و بختایری که با ایثار و خطر کردن جان یک توله خرس قهوه ای کمیاب را نجات داده بود و یکی نانوای ناشناس که با نصب اعلامیه در مغازه اش اعلام کرده بود تا اتمام سهمیه ارد ارزان، نان را به قیمت سابق عرضه می کند.

اسفندیاری از بیننده ها خواست این نانوا را اگر می شناسند معرفی کنند اما حدود 300 پیامک از نقاط مختلف کشور به دستش رسید که هر کدام خود را این نانوای با وجدان معرفی می کردند یا نشانی می دادند که نانوای محل آن ها هم چنین کاری کرده است. در پایان نانوای با وجدان ولی همچنان ناشناس، به عنوان قهرمان هفته معرفی و یاد و خاطره قهرمانان همه دورانها، احمد کشوری و مهدی زین الدین که سالها پیش در چنین ایامی شهید شده اند گرامی داشته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    متاسفانه عوامل جهاد و کشاورزی افتاده اند به جان سرمایه گزاران در روستاها و تو سعه مسکن را به مسکن و شهر سازی حریف نمی شوند در مقابل کاربری دامی و کشاورزی را مزاهم هستند - بحث صنعت دامی و ... را به صنایع بدهند بهتر است جهاد و کشاورزی فاقد کارمندان اقتصاد فهم است /

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس