کد خبر 369088
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳

دولت بحرین اعلام کرد که توافقنامه‌ای نظامی برای ایجاد یک پایگاه پشتیبانی نظامی برای نیروی دریایی انگلیس بین دو کشور امضا شده است.

به گزارش مشرق، شبکه اسکای نیوز عربی نوشت: این توافقنامه در حاشیه نشست "گفت‌وگوهای منامه" بین وزرای خارجه دو کشور امضا شد و براساس آن یک پایگاه لجستیکی برای حمایت و پشتیبانی از نیروی دریایی انگلیس در خلیج فارس، در بحرین احداث خواهد شد.

به گفته مسئولان بحرینی این مرکز در پایگاه "نیروی دفاعی بحرین" در بندر سلمان این کشور احداث خواهد شد و وظیفه پشتیبانی از نظامیان انگلیسی مستقر در بحرین را برعهده خواهده گرفت.

وزیر خارجه بحرین پس از امضای این توافقنامه گفت: این توافقنامه گامی در گسترش روابط مستمر میان بحرین و انگلیس خواهد بود و دو کشور اهمیت زیادی برای امنیت و ثبات منطقه قائل هستند.

فلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس نیز با ابراز خرسندی از امضای این توافقنامه عنوان داشت: احداث این پایگاه و امضای توافقنامه نشان دهنده تصمیم راسخ کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای رویارویی با تهدیدات منطقه‌ای است.

بی‌بی‌سی نیز گزارش داد که از زمان خروج رسمی انگلیس از خاورمیانه در سال ۱۹۷۱، این اولین پایگاه نظامی دائمی این کشور در منطقه است. طرفین بعد از چندین ماه مذاکره بر سر این پیمان به توافق رسیدند و بر اساس آن، نیروی دریایی سلطنتی انگلیس یک پایگاه ۶ میلیون پوندی در بحرین ایجاد خواهد کرد.

مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس در این باره گفت، این پایگاه در برقراری ثبات در منطقه خلیج فارس و انگلیس به نیروی دریایی سلطنتی کمک می کند.

این پیمان زمانی امضا شده که پادشاهی‌های حوزه خلیج فارس با تهدید روزافزون افراطی گرایی اسلامی مواجهند و این موضوع، باعث می شود که این کشورها از حضور نیروهای انگلیسی در خاک خود استقبال کنند.

به گفته خبرنگار بی بی سی، از آنجا که بحرین به خاطر مسائل مربوط به حقوق بشر به شدت مورد انتقاد است، و نیز از آنجا که با وجود انجام برخی اصلاحات، قدرت همچنان در دست خاندان حاکم بر این کشور است، این پیمان مخالفانی هم خواهد داشت.

اکثریت مردم بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند اما حاکمان این کشور سنی مذهب هستند. شیعیان خواهان آزادی‌های بیشتر سیاسی هستند و از تبعیضی که حکام سنی این کشور در مورد آنها قائل می‌شوند، شکایت دارند. برخی نیز نگران حضور دائمی نیروهای غربی در بحرین هستند.

در حال حاضر آمریکا به طور در منطقه پایگاه نظامی دائمی دارد و نیروهای فرانسوی نیز به مدت چند سال در امارات متحده عربی پایگاه داشتند.

بحرین و انگلیس هر دو عضو ائتلاف رویارویی با داعش به رهبری آمریکا هستند. دو کشور همچنین توافقنامه‌هایی در زمینه همکاری نظامی - امنیتی به امضا رسانده‌اند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس