بنده مانند یک فرد عادی برای دریافت جواز به سازمان ثبت احوال مراجعه کردم و در این خصوص نیز با خیلی افراد مذاکراتی داشتم، ولی افرادی به نام "ج" که از دوستان صمیمی "ح" از مسئولان سازمان ثبت احوال هستند از بنده درخواست 50 میلیون تومان برای دریافت پروانه ثبت احوال داشتند و حتی مطرح کردند که اگر پول را پرداخت نکنند رئیس‌جمهور هم نمی‌تواند به بنده مجوز بدهد.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، در 6 مهر سالجاری گزارشی با عنوان "پیچ و خم دوساله دریافت پروانه/مسئول مورد نظر در دسترس نیست" منتشر شد و در این گزارش به نحوه و مشکلات دریافت پروانه ارائه خدمات ثبت احوال پرداخته شد.

نحوه دریافت پروانه به صورت قانونی به این شکل است، بعد از اعلام فراخوان ثبت نام، از سایت ثبت احوال فرم ثبت نام درخواست پروانه ارائه خدمات ثبت احوال را دریافت و در ادارات کل آن را ثبت می‌کنید. بعد ادارات کل استان‌ها محل دفتر شما را بررسی می‌کنند و اگر در آن منطقه نیاز به دفتر ارائه خدمات ثبت احوال داشته باشند، محل دفتر شما را بر اساس دستورالعمل‌های ثبت احوال ارزیابی می‌کنند. اگر دفتر شما واجد شرایط دستورالعمل مربوطه از لحاظ ساختمان، نیروی انسانی و تجهیزات باشد، از شما درخواست مدارک برای تشکیل پرونده می‌کنند؛ مدارکی ساده شامل کد ملی، عکس پرسنلی، مدرک تحصیلی و پروانه دفتر پیشخوان. بعد از ارائه مدارک، اداره کل استان درباره شما از مراجع ذیربط استعلام می‌کند و اگر از استعلام سربلند بیرون بیایید، در دوره آموزشی شرکت می‌کنید، پرونده وی تکمیل می‌شود و بعد از طرح در هیات نظارت استان، پرونده‌اش به دفتر خدمات ثبتی غیردولتی ارسال می‌شود.

بعد از بررسی کامل بودن پرونده و تطابق آن با دستورالعمل اجرایی توسط این دفتر، این بار مدارک هویتی متقاضی از بانک جمعیتی کشور استعلام می‌شود و در صورت صحت مدارک، پرونده در صورتجلسه هیات عالی نظارت درج و در این هیات مطرح می‌شود. در صورتی که با درخواست پروانه خدمات ثبت احوال در این هیات موافقت شود، برای متقاضی پروانه چاپ می‌شود و به همراه پرونده برای امضای رئیس سازمان ثبت احوال ارسال می‌شود.

اگر رئیس سازمان پرونده مذکور را امضا کند، کار تمام است و می‌توانید به خوبی و خوشی، پس از طی کردن هفت خوان رستم، خدمات ثبت احوال را در دفتر پیشخوان خود ارائه دهید. حال یکی از افرادی که برای دریافت پروانه در سال 91 به سازمان ثبت احوال کشور مراجعه کرده بود پس از دو سال و طی کردن مراحل قانونی هنوز نتوانسته است پروانه خود را کسب کند و از وی درخواست‌های غیر قانونی نیز داشته‌اند. پس از انتشار این گزارش سازمان ثبت احوال کشور بررسی این گزارش را در دستور کار خود قرار داد و نهایتا پس از حدود سه ماه جلسه‌ای با حضور تدین مدیرکل روابط عمومی سازمان، فردی که قصد دریافت پروانه را دارد، سلامی مدیرکل حراست سازمان ثبت احوال و نماینده خبرگزاری فارس درباره تخلفات صورت گرفته در روند دریافت پروانه برگزار شد.

در ابتدا«ع»  شخصی که برای دریافت پروانه اقدام کرده بود، توضیحاتی مبنی بر اینکه افرادی از بدنه سازمان برای اخذ پروانه از وی رشوه درخواست کرده بودند را مطرح کرد و به مشکلاتی که در این زمینه وجود داشت پرداخت. وی خطاب به مدیرکل حراست سازمان ثبت احوال کشور گفت: بنده براساس وظیفه‌ای که داشتم بخشی از مشکلات سازمان را مطرح کردم. بنده چندین جلسه نیز با آقای "و" معاون شما درباره مشکلات داشته‌ام. بنده مانند یک فرد عادی برای دریافت جواز به سازمان ثبت احوال مراجعه کردم و در این خصوص نیز با خیلی افراد مذاکراتی داشتم، ولی افرادی به نام "ج" که از دوستان صمیمی "ح"  از مسئولان سازمان ثبت احوال هستند از بنده درخواست 50 میلیون تومان برای دریافت پروانه ثبت احوال داشتند و حتی مطرح کردند که اگر پول را پرداخت نکنند رئیس‌جمهور هم نمی‌تواند به بنده مجوز بدهد و اگر این مبلغ را پرداخت نکنند، برچسبی به بنده می‌زنند که پروانه را نگیرم و حراست نیز دیگر بنده را به سازمان راه ندهد.  

آقای "ج" در حال حاضر با مدرک جعلی نسبت به دریافت پروانه ثبت احوال اقدام کرده است و هیچ‌کس نیز هیچ اقدامی را برای برخورد با این فرد انجام نمی‌دهد. بنده چندین بار از طریق افراد مختلف با ناظمی اردکانی رئیس سازمان ثبت احوال درباره مجوز خود مکاتباتی داشته‌ام، ولی مسئول دفتر وی به بهانه‌های مختلف این پروسه دریافت مجوز را طولانی‌تر می‌کرد. تاکنون 40 میلیون تومان پول رهن ساختمان و 60 میلیون تومان نیز امکانات و تجهیزات برای دفتر ثبت احوال هزینه کرده‌ام، ولی علی‌رغم اینکه تمام بازرسی‌ها نیز صورت گرفته است، ولی هنوز مجوز بنده را نداده‌اند و در کل همه چیز به "ح" منتهی شد که نهایتاً باید جیب این فرد را پر کنند و به دلیل امتناع از این کار به بنده انگ دزدی نیز زدند و حتی این موضوع را به فردی که بنده را معرفی کرده است نیز گفتند.

پس از اقدام تمامی مراحل، بنده را به آقای کرمی معاون سازمان ارجاع دادند که وی مجدداً از استعلام دیگر بنده برای دریافت مجوز گفت که دیگر هر چقدر منتظر ماندیم این استعلام به گفته معاون سازمان به نتیجه نرسید و اعلام کردند پرونده بنده مشکل دارد. بنده چندین بار با  "ن" مدیرکل خدمات غیر دولتی سازمان صحبت‌هایی داشته‌ام که وی از بنده درخواست‌های خاص داشت و می‌گفت اگر فردی را که به فارس درباره سازمان ثبت احوال خبر می‌دهد معرفی کنی بنده جواز شما را می‌دهم. در ادامه این جلسه سلامی مدیرکل حراست سازمان ثبت احوال کشور گفت: پرونده شما از نظر حراست هیچ مشکلی ندارد و ما موضوع رشوه را بررسی کردیم، ولی تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و آن را به رئیس سازمان نیز اعلام کرده‌ایم، درنهایت همچنان این موضوع در حال بررسی است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس