کد خبر 367362
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱

یک هفته‌نامه آلمانی نوشت در شرایطی که رئیس‌جمهور آمریکا با شماری از مشکلات مواجه است، انتخاب رئیس وزارت دفاع این کشور هم به چالشی برای وی تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، ریاست وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) یکی از قدرتمندترین سمت‌هایی است که می‌توان به کسی پیشنهاد کرد. این وزارتخانه بودجه‌ای حدود 600 میلیارد دلار در اختیار دارد و 1.5 میلیون سرباز و حدود 700 هزار غیرنظامی برای وزارت دفاع آمریکا کار می‌کنند. البته وزیر دفاع آمریکا همه اختیارات را در دست ندارد اما اوباما در برابر خواست وی نمی‌تواند به هر طریقی مخالفت کند. شغلی که سالانه حقوقی 200 هزار دلار دریافت می‌کند.

هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» نوشت که اکنون تقریبا یک هفته می‌شود که «چاک هیگل» از این سمت کناره‌گیری کرده است و اوباما همچنان در پی یافتن جانشینی برای وی است. البته 2 نفر برای تصدی این سمت درنظر گرفته شدند یکی «میشل فلورنوی» که سالها مشاور هیگل بوده است. وی نخستین زنی است که برای تصدی این سمت پیشنهاد شد و البته از تصدی این سمت خودداری کرد. «جک رید» دیگر نامزد نصدی این پست بود که خود را از گردونه رقابت کنار کشید. علاوه بر این افراد اوباما «رود ایسلند» سناتور دموکرات را هم سال 2010، هم سال 2012 برای ریاست پنتاگون در نظر داشت و وی هربار این درخواست را نپذیرفته بود. مجموعه این اتفاق‌ها، انتخاب جانشین هگل را برای اوباما به معضلی تبدیل کرده است. البته «اشتون کارتر» که از سال 2011 تا 2013 معاون وزیر بود و «باب ورک» که قائم‌مقام  هیگل بود، دیگر افرادی هستند که پس از فلورنوی و رید برای تصدی این سمت پیشنهاد داده شده‌اند.

البته اعلام شد که این سیاستمدار جمهوری‌خواه بنابر خواست شخصی از سمت خود استعفا داد اما اوباما پس از استعفای هیگل تلاشی نکرد تا این موضوع را که وی از هگل خواسته بود تا از این سمت کناره‌گیری کند، صورت دهد. منابع نزدیک به کاخ سفید اعلام کردند که وی به دلیل بی‌کفایتی از سمت کنار گذاشته شده است و این اخبار باعث می‌شود که انتخاب جانشین برای این سمت فریبنده دشوار شود.

همه اینها در شرایطی است که مشکلات فراوانی در خاورمیانه وجود دارد و وزیر دفاع جدید به سختی می‌تواند در این موقعیت خودنمایی کند. پس از اینکه هیگل جنگ عراق را پایان یافته اعلام کرد اوباما بار دیگر شماری از نظامیان را به بغداد اعزام کرد تا به نظامیان عراقی در مبارزه با داعش کمک کنند. البته هیچکس باور نکرد که این اقدام در راستای ضربه زدن به تکفیری‌ها صورت گرفته بود به خصوص که تقریبا هیچ سیاستمداری از اعزام نیروهای زمینی به عراق حمایت نمی‌کند. جنگ افغانستان به اندازه کافی برای وزارت دفاع آمریکا را به دردسر انداخته بود به ویژه که نتیجه‌ای هم به دنبال نداشت. این موضوعی است که هنوز فراموش نشده است.

علاوه بر همه اینها باید مجادله دموکرات‌ها و جمهوریخواهان را هم در نظر داشت. کنگره آمریکا که به زودی اکثریت آن را جمهوری‌خواهان در اختیار خواهند داشت، باید انتخاب وزیر جدید را تائید کنند. در این مورد نباید از نقش ‌«جان مک‌کین» سناتور جمهوری‌خواه که نقشی جنجالی در عرصه سیاست آمریکا دارد غافل شد. او به شدت از برنامه های اوباما در عراق و سوریه انتقاد کرده است و می‌تواند به راحتی وزارت دفاع را به عرصه‌ای برای تقابل مجدد با رئیس‌جمهور تبدیل کند.

اشپیگل نوشت که در هر حال تا فوریه آینده باید رئیس جدید پنتاگون مشخص شود و این سمت در اختیار هر کسی که قرار گیرد، وی فقط کمتر از 2 سال یعنی پایان دوره ریاست‌جمهوری اوباما فرصت دارد تا برنامه‌های موردنظر خود را عملی کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس