نخستین دوره کنگره ادبی «پیشاهنگ جهاد و شهادت» با محوریت شخصیت شهید نواب صفوی از سوی دفتر ادبیات بیداری حوزه هنری برگزار می‌شود.

برگزاری کنگره ادبی «پیشاهنگ جهاد و شهادت» با محوریت شخصیت شهید نواب صفویبه گزارش مشرق - نخستین کنگره‌ شعر پاسداشت شهید سیدمجتبی نواب صفوی با عنوان «پیشاهنگ جهاد و شهادت» دی‌ماه امسال به همّت دفتر ادبیات بیداری مرکز آفرینش‌های ادبی برگزار خواهد شد.

محمّد برزگر دبیر این کنگره با اعلام این خبر گفت: «از آن‌جا که در آستانه‌ی شصتمین سالگرد شهادت مظلومانه‌ی شهید نوّاب صفوی، ضرورت پرداختن به شخصیت و منش و راه این شهید بزرگوار بیش از هر زمان دیگری مشهود بود، دفتر ادبیات بیداری حوزه‌ی هنری بر آن شد تا با برپایی کنگره‌ی شعری یاد شهید نوّاب صفوی را گرامی بدارد».

برزگر با اشاره به تأثیر بی‌بدیل هنر در روشن‌گری و نمایاندن حقایق معرفتی، شعر را جامع همه‌ی هنرهای سرزمین ما دانست و افزود: البته شعر انقلاب چه در ریشه‌های پیشاانقلابی‌اش و چه در قریب چهار دهه‌ی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از پرداختن به الگوها و رهبران نهضت اسلامی مردم ایران غفلت نورزیده، اما این راه بی‌پایان است و همچنان خلأ پرداختن شاعران به همه‌ی وجوه شخصیتی شهیدانی چون شهید نوّاب احساس می‌شود.

وی با تأکید بر شخصیت ادیب، مهربان و فرهیخته‌ی شهید نوّاب صفوی، ابعاد رحمانی این شهید پیشگام نهضت اسلامی را در کنار حق‌طلبی و ظلم‌ستیزی او برجسته عنوان کرد و گفت: به شهادت خانواده و نزدیکان این شهید سعید، ایشان الگوی مهرورزی و اخلاق حسنه بوده‌اند و علی‌رغم سنّ اندک‌شان با گنجینه‌های ادبیات کلاسیک فارسی انس و الفت داشته‌اند. با توجّه به این‌که اکثریت جمعیت امروز سرزمین ما را جوانان تشکیل می‌دهند، الگو قرار دادن شخصیت شهادت‌طلب و حق‌جویی مانند شهید نوّاب که در سنّ 29 سالگی به فیض شهادت نائل شده‌اند و در عنفوان جوانی به کسب دانش و بینش و اخلاق و علم و ادب اهتمام ویژه داشته‌اند، برای جامعه‌ی ما بسیار راه‌گشاست.

وی با ابراز خرسندی از این‌که مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه‌ی هنری و دفتر ادبیات بیداری در مورد پرداختن به شخصیت این شهید بزرگوار پیش‌قدم شده‌اند، ازهمه‌ شاعران دعوت کرد تا در پاس‌داشت شهید نوّاب صفوی سهیم باشند و آثار خود را حول محور ویژگی‌های شهید نوّاب صفوی به دبیرخانه‌ی این کنگره ارسال کنند.

نخستین کنگره‌ شعر «پیشاهنگ جهاد و شهادت» در روز 29 دی‌ماه 1393 در حوزه‌ی هنری برپا خواهد شد و شاعران تا روز 13 دی‌ماه فرصت دارند تا سروده‌های خود را در مورد شخصیت شهید سیّدمجتبی نوّاب صفوی به نشانی پست الکترونیک d.bidari@gmail.com ارسال کنند. به 14 نفر از شاعران برگزیده‌ی این کنگره، هدایای بسیار نفیسی اهدا خواهد شد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس