کد خبر 366762
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی پیشنهاد داده می‌توان با دادن امتیازات مالی به فلسطینی‌ها آنها را به ترک سرزمین‌هایشان ترغیب کرد و به این ترتیب به درگیری‌ها پایان داد.

به گزارش مشرق، «آویگدور لیبرمن» برای پایان دادن به مناقشه صهیونیست‌ها با فلسطینی‌ها طرحی ارائه کرده است که در آن پیشنهاد داده می‌توان با اعطا امتیازات مالی به فلسطینی‌ها آنها را به ترک سرزمین‌هایشان ترغیب کرد.

به نوشته روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، لیبرمن که رهبری حزب «اسرائیل بیتنا» را نیز بر عهده دارد، ظاهرا اخیرا کار بر روی سندی را به اتمام رسانده است که اصول این حزب را تشریح می‌کند. در این سند، موضع عملی و ایدئولوژیک این حزب برای پایان دادن به مناقشه اسرائیل با فلسطینی‌ها بیان شده و طیفی از مسائل از اعطا زمین تا پیشنهاد امتیازات مالی به فلسطینی‌ها برای ترک این سرزمین‌ها را در بر می‌گیرد. قرار است لیبرمن هفته آینده، این سند را به وزرای خارجه اتحادیه اروپا ارائه کند و در برخی مجامع بین‌المللی نیز آن را مطرح کند.

بر اساس این گزارش، لیبرمن در این سند گفته، هیچ گزینه‌ای وجود ندارد جز اینکه ایده «اسرائیل بزرگتر» را در ازای توافق جامع با جهان عرب واگذار کرد. لیبرمن در تلاش برای عادی‌سازی مسائل، مدتها خواستار مذاکره با عربستان سعودی و سایر کشورهای میانه‌رو عرب بود که مخالف فلسطینی‌ها بودند.

در این سند آمده: بدون واگذار کردن آرزو یا اصول «اسرائیل بزرگتر»، برای من روشن است که نیاز داریم به توافقی دست یابیم که مردم را متحد می‌سازد و این مهمترین مسئله است.

آویگدور لیبرمن بر این باور است، با توجه به ناکامی مذاکرات در طول 20 سال گذشته، اسرائیل باید مسیر خود را تغییر دهد. در فصل «طرح صلح حزب اسرائیل بیتنا»، او گفته اسرائیل نباید خود را به خاطر دست نیافتن به توافق صلح سرزنش کند زیرا مشکل فقط درگیری مرزی با فلسطینی‌ها نیست بلکه مناقشه‌ای سه بُعدی با فلسطینی‌ها، اعراب اسرائیلی و کشورهای عربی است بنابراین هر گونه توافق باید شامل صلح با کشورهای عربی، مبادلات اراضی و مسئله اعراب اسرائیلی باشد.

رئیس حزب «اسرائیل بیتنا» در این سند آورده: اعراب اسرائیلی که می‌خواهند هویت آنها فلسطینی باشد، می‌توانند شهروندی اسرائیل را لغو کنند و شهروند دولت آینده فلسطین شوند. اسرائیل باید با دادن امتیاز، آنها را تشویق به این کار کند و هر معامله‌ای باید شامل تبادل مرزی و جمعیت باشد.

بر اساس این گزارش، بعد از سخنرانی لیبرمن در سازمان ملل  که پیشنهاد داد مرزهای کشور آینده فلسطین شامل شهرهای عرب در اسرائیل باشد، نظرسنجی انجام شد که 58 درصد از عرب‌های اسرائیل با آن مخالفت کردند.

لیبرمن همچنین گفته، «اسرائیل نباید هیچ تمایزی برای شهروندان یهودی‌ها، مسیحیان، مسلمانان و سایرین قائل باشد. هر کسی که شهروند اسرائیل است، تابع حقوق و قوانین مشابه است. اما ما نمی‌توانیم به اهتزاز در آمدن پرچم سیاه در روز استقلال را تحمل کنیم»؛ ظاهرا این موضوع بر اساس اصلی بیان شده که حزب او بر آن باور است و آن اینکه «کسی که وفادار نیست، شهروند نیز نیست».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس