نارندرا مودی نخست وزیر هند روز چهارشنبه در نشست سران کشورهای منطقه در نپال اعلام کرد: دهلی‌نو قصد دارد به منظور ارائه خدمات به همه کشورهای جنوب آسیا ظرف دو سال ماهواره‌ای را به فضا پرتاب کند.

به گزارش مشرق، سید اکبرالدین سخنگوی وزارت امور خارجه هند در توییتر به نقل از مودی اعلام کرد: «ما قصد داریم ماهواره خود را برای منطقه تا روز سارک (اتحادیه همکاریهای منطقه‌ای جنوب آسیا) در سال 2016 (که مصادف با هشتم ماه دسامبر است) ، پرتاب کنیم».

براساس گزارش تایمز آو ایندیا، مودی نخستین بار در ماه ژوئن با اعلام این خبر، گفت ماموریت‌های فضایی هند باید به نفع همسایگان این کشور باشد.

هند پیشرفته‌ترین برنامه فضایی را در بین کشورهای عضو سارک دارد. سران سارک روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در هجدهمین اجلاس این سازمان در کاتماندو پایتخت نپال شرکت می‌کنند.

مودی همچنین اعلام کرد: هند روادید تجاری از سه تا پنج سال به افراد متقاضی از کشورهای عضو سارک ارائه خواهد کرد.

سران کشورهای جنوب آسیا در این نشست مجددا بر تعهد خود به تقویت روابط، مبارزه با تروریسم و مقابله با تغییرات آب و هوایی تاکید کردند. موضوع کاهش فقر و توسعه اقتصادی و زیرساخت‌ها نیز نقش برجسته‌ای در این نشست داشت. این ائتلاف منطقه‌ای در سال 1985 توسط بنگلادش، بوتان، هند، مالدیو، نپال، پاکستان و سریلانکا تشکیل شد. افغانستان نیز در سال 2005 به این سازمان پیوست.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس