کد خبر 365733
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹

رئیس کل بانک مرکزی از پیشنهاد نرخ ۲۸۵۰ تومانی دلار در لایحه بودجه ۹۴ خبر داد.

 به گزارش مشرق، ولی‌الله سیف در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که "ارز از کی تک‌نرخی می‌شود؟" گفت: یکسان سازی نرخ ارز قطعی است ولی فعلاً بنای اجرای آن را نداریم و برای تصمیم گیری در این باره فعلاً تابع شرایط بین المللی هستیم.

سیف درباره پیش بینی از بازار ارز و طلا با توجه به مذاکرات هسته ای روز گذشته، اظهار داشت: من فکر می کنم شرایط خیلی نرمال است و چیز خاصی که شوک در بازار ایجاد کند، وجود ندارد. من پیش بینی می کنم آرامش بیشتری را به دلیل نوع نتایجی که حاصل شد، داشته باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر عوامل درونی در بازار ارز و طلا، گفت: بنظرم، عوامل بنیادی بازار در وضعیت تعادلی کامل وجود دارند، میزان عرضه و تقاضا در بازار تعادل نسبی مطلوب دارد و بانک مرکزی هم این را کنترل می کند.

* پیش بینی رئیس کل از آینده بازار ارز بعد از مذاکرات/ قیمت ارز تا حدودی کاهش می یابد

وی ادامه داد: اگر برخی مواقع نوسانی در بازار ارز مشاهده می شود، بیشتر تحت تاثیر خبرهای موقت زودگذری است که اثری را می گذارد و بعد خنثی می شود و بر می گردد به تعادل واقعی قبل.

این عضو کابینه دولت یازدهم در همین ارتباط تصریح کرد: این زمینه وجود دارد که تا حدودی به خاطر غلبه عرضه بر تقاضا، مقداری کاهش در بازار ارز شاهد باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی درباره تاثیر آزادسازی ماهانه دارایی‌های بلوکه شده ایران در طول مذاکرات هسته‌ای بر بازار داخلی، گفت: همانطوری که اشاره کردم، این موضوع تعادل را تقویت می کند، ما از این امکانات استفاده خواهیم کرد برای تامین نیازهای وارداتی کشور و لذا تقاضا را جبران می کند و از این جهت به تعادل بازار کمک می کند.

* آیا دولت با کاهش درآمدهای نفتی از بانک مرکزی برداشت کرده است؟

سیف همچنین در ادامه در خصوص استقراض دولت از بانک مرکزی با کاهش درآمدهای نفتی، اظهار داشت: دولت بهترین نوع رفتار را با بانک مرکزی دارد و با حساسیت نسبت به استفاده از منابع بانک مرکزی رفتار می کند البته اقلامی از گذشته جزو تعهدات بانک مرکزی بوده و ممکن است شاهد نوساناتی باشیم ولی برای نیاز های جاری دولت نگاهش به سمت بانک مرکزی نیست.

رییس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران درباره مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و تاثیر آن بر استقلال بانک مرکزی گفت: بیشترین امری که باید در رابطه با استقلال بانک مرکزی مد نظر قرار گیرد این است که سیاست پولی از مالی و بودجه استقلال داشته باشد.

سیف ادامه داد: اگر بتوانیم این وضعیت را اجرا کنیم که سیاست پولی بتواند به صورت سیاست مستقل اجرا باشد به بهترین حالت رسیده ایم البته معتقدم که اقتضائات ساختار نظام جمهوری اسلامی این است که بانک مرکزی در عین حال که از مسولیت های اجرای منفک باشد با توجه به اینکه بالاترین مقام اجرایی کشور رییس قوه مجریه است و اگر تصمیم گیر رییس قوه مجریه باشد استقلال بانک مرکزی بیشتر است تا زمانی که از دستگاه های دیگر در این رابطه صاحب نظر باشد که نتیجه این امر مخدوش شدن استقلال است؛ دراین صورت استقلال در وحدت مدیریت بانک مرکزی بهتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه، نگاه رئیس جمهور و رئیس دولت در استقلال بانک مرکزی بسیار موثر است، گفت: باید تصمیمی عملیاتی شود که تحقق استقلال را تضمین کند اگر رییس دولت نگاه درستی به نهادها و رسالت ها داشته باشد و درک مناسبی از نوع ایفای نقش بانک مرکزی داشته باشد بهترین شرایط استقلال وجود دارد که البته این وضعیت هم اکنون وجود دارد.

* بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تا پایان سال تعدیل می شود

رئیس شورای پول و اعتبار در ادامه درباره وضعیت پایه پولی و نقدینگی کشور نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: یکی از اقدامات مثبت این بود که اجزای نقدینگی و پایه پولی با دقت نظر کنترل می شود و بر همین اساس پایه پولی کشور رشد منفی داشته است اما ضریب فزاینده پولی باعث رشد نقدینگی شده است البته از 29 درصد رشد نقدینگی 3.5 تا 4 درصد به دلیل گسترش شبکه نظارتی است که در سال های گذشته کنترل نمی شود.

وی ادامه داد: بدهی بانک ها متمر کز به بانک های تخصصی است و بانک مرکزی سخت گیری زیادی در این خصوص انجام نداده البته تا پایان سال تعدیل می شود زیرا عمدتا در بخش کشاورزی و غیره است و خواستیم که این تقویت در این مقطع انجام شود.

رئیس کل بانک مرکزی درباره ساختار پرداخت تسهیلات در سیستم بانکی، گفت: اصولاً تخصیص منابع تسهیلاتی به هر استان یک روش سهمیه بندی و یک روش توجه به قابلیت‌های سرمایه گذاری هر استان است. ما روش دوم را توصیه می کنیم چراکه هر استانی ظرفیت‌های منطقه‌ای و شرایط جغرافیای خاص خود را دارد و می تواند مزیت‌های نسبی دیگری را نسبت به سایر استان‌ها داشته باشد.

وی افزود: به جای اینکه سهمیه بندی برای استان‌ها در نظر بگیریم، باید استان‌دارها زمینه هایی را برای جلب منابع بیشتر برای سرمایه گذاری فراهم کنند، اصولا نظام بانکی در رابطه با اعطای تسهیلات حامی سرمایه گذار است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس