آتیلا پسیانی برپایی همایش «سوگ‌نامه‌ها و سوگ‌چامه‌ها» در حوزه هنری، واکنش یک عضو شورای شهر نسبت به مقتل‌خوانی هنرمندان، مقتل‌خوانی آتیلا پسیانی در برج میلاد و نمایشنامه خوانی رویا افشار در تماشاخانه ایرانشهر مهمترین اخبار امروز تئاتر هستند.

به گزارش مشرق -  دومین همایش «سوگ‌نامه‌ها و سوگ‌چامه‌ها» مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری با خوانش 6 نمایشنامه‌ مذهبی - عاشورایی برگزار می‌شود. دومین همایش «سوگ‌نامه‌ها و سوگ‌چامه‌ها» ویژه‌ نمایشنامه‌خوانی و اجراخوانی متون مذهبی با حضور 6 كارگردان جوان، همچون سیدمحمد مساوات، ناصر حبیبیان و عمار خطی از روز شنبه 8 آذر‌ماه در تماشاخانه‌ ماه حوزه هنری آغاز به كار می‌كند.

در این همایش 2 نشست پژوهشی نیز با حضور فرهاد مهندس‌پور، منصور براهیمی و فارس باقری با موضوعات «رویكردهای نظری به امر دینی و نمایشی» و «آسیب شناسی نسبت متضاد رشد كمی و كیفی آثار نمایشی دینی پس از انقلاب اسلامی» برگزار می‌شود.
 
نشست‌های یاد شده به ترتیب در روزهای یک شنبه و سه شنبه 9 و 11 آذر‌ماه ساعت 16 در سالن اوستا با حضور دانشجویان و علاقه‌مندان برگزار خواهد شد.
 

«سوگ‌نامه‌ها و سوگ‌چامه‌ها» به حوزه هنری می‌روند/ مقتل‌خوانی آتیلا پسیانی در برج میلاد

همچنین برنامه‌ نمایشنامه‌خوانی دومین همایش «سوگ‌نامه‌ها و سوگ‌چامه‌ها» به شرح زیر اعلام شده است:
 
شنبه، 8 آذرماه ساعت 18 نمایشنامه‌ «غروب غریبان» نویسنده و كارگردان: ناصر حبیبیان
 
یک شنبه، 9 آذرماه ساعت 18 نمایشنامه‌ «شب واقعه» نویسنده: محمد عارف، كارگردان: توحید معصومی
 
دوشنبه، 10 آذرماه ساعت 18 نمایشنامه‌ «بی‌وقتی» نویسنده و كارگردان: رضا شاهبداغی
 
سه‌شنبه، 11 آذرماه ساعت 18 نمایشنامه‌ «طامات بافی یا رقعه خوانی دشت سرخ» نویسنده و كارگردان: محمود احدی‌نیا
 
چهارشنبه، 12 آذرماه ساعت 18 نمایشنامه‌ «حقیقت دارد تو را در خواب بوسیده‌ام» نویسنده: میلاد اكبر‌نژاد، كارگردان: عمار خطی
 
پنج شنبه، 13 آذرماه ساعت 17 نمایشنامه‌ «راست پنجگاه» نویسنده و كارگردان: سید محمد مساوات
 
برنامه‌ها‌ی نمایشنامه‌خوانی «سوگ‌نامه‌ها و سوگ‌چامه‌ها» در تماشاخانه‌ «ماه» و نشست‌های پژوهشی در سالن «اوستا»ی حوزه هنری، در روزها و ساعات یادشده پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.
 
رؤیا افشار نمایشنامه شهرام کرمی را در ایرانشهر می‌خواند

«غریبه‌های همیشگی» نوشته شهرام کرمی و کارگردانی رویا افشار روز 2 و 3 آذرماه در تالار ناظرزاده، نمایشنامه‌خوانی می‌شود.

مه‌لقا باقری، بهنام شرفی و روح‌اله زندی‌فرد طی روزهای یکشنبه و دوشنبه 2 و 3 آذرماه ساعت 17:30 در سالن ناظرزاده کرمانی در این اجرا به عنوان نقش‌خوان و بازیگر، رویا افشار را همراهی می‌کنند.

همچنین عباس حیدری به عنوان نوازنده ترومپت، امیر سلیمانی‌مقدم به عنوان نوازنده سایدرام، محمدرسول حیدری به عنوان نوازنده طبل و شهرام نجاتی به عنوان نوازنده سه‌تار، دمام و آواز در گروه نوازندگان این اجرا حضور دارند.

این نمایشنامه‌خوانی از سری برنامه‌هایی با عنوان «فرهنگ عاشورایی»‌ در تماشاخانه ایرانشهر، اجرا می‌شود که پیش از این نمایشنامه‌هایی از حمیدرضا آذرنگ و محمدرضا کوهستانی توسط رحمت امینی و احمد سلیمانی خوانده شده است. ورود برای علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.

هفته آخر اجراهای فصل جوان تماشاخانه ایرانشهر

2 نمایش «بالاخره این زندگی مال کیه؟» و «صدای آهسته برف» که در قالب فصل جوان تماشاخانه ایرانشهر اجراشده، هفته آخر اجرای خود را پشت سر می‌گذارند.

این 2 نمایش که از 28 مهرماه در تالار ناظرزاده و سمندریان آغاز شده است تا پنجشنبه 6 آذرماه پس از پشت سر گذاشتن 30 اجرا، رسما به اجرای خود پایان خواهند داد.

نمایش «بالاخره این زندگی مال کیه؟» نوشته برایان کلارک و کارگردانی اشکان خیل‌نژاد با بازی نوید محمدزاده، نداگلرنگی، الهه شه‌پرست، محمد‌هادی عطایی، آزاده صمدی، هومن کیایی، مینا کریمی‌ جبلی، کیوان ساکت‌اُف، حمیدرحیمی، شهاب‌الدین حسین‌پور، سینا بالاهنگ، محمد اشکان‌فر ساعت 20 در تالار ناظرزاده و نمایش «صدای آهسته برف» نوشته مشترک پیام سعیدی- جابر رمضانی و کارگردانی جابر رمضانی با بازی فربدفرهنگ، محمدصادق ملک (ملک)، افسانه ماهیان و مریم نورمحمدی ساعت 18:30 در تالار استاد سمندریان روی صحنه هستند.

علاقه‌مندان برای خرید بلیت نمایش و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت www.tamashakhaneh.ir مراجعه کنند.

واکنش یک عضو شورای شهر تهران نسبت به مقتل خوانی هنرمندان در برج میلاد

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه امام حسین (ع) متعلق به همه مسلمانان است و مردم ایران با هر تفکر و اعتقادی به این امام بزرگوار (ع) ارادت دارند، گفت: برج میلاد تهران با اجرای برنامه «سوگ چامه ها» نهضتی را در معرفی آیین های عاشورایی شهرهای مختلف ایران شروع کرده است که مسئولان فرهنگی باید کمک کنند این سنت حسنه در سال های آینده ادامه یابد.

حبیب کاشانی شب گذشته همزمان با بازدیدش از برنامه «سوگ چامه ها» که در قالب برنامه نجواها و خیمه ها در برج میلاد تهران اجرا شد، با بیان این مطلب گفت: برج میلاد تهران با اجرای این برنامه و معرفی آیین های عاشورایی مردم شهرهای دیگر فضای معنوی و خوبی را برای مردم پایتخت ایجاد کرده است و بهتر است که دانشجویان و دانش آموزان نیز حضور گسترده ای در این مراسم داشته باشند.

وی ادامه داد: برج میلاد تهران با اجرای برنامه سوگ چامه ها حرکت نو و نهضتی را در اشاعه فرهنگ عاشورایی به ویژه در دهه دوم و سوم محرم شروع کرده است و مسوولان فرهنگی کشور باید کمک کنند تا این سنت حسنه در سال های آینده در سراسر کشور ادامه یابد.

کاشانی با بیان اینکه قطعاً با کمک مسئولان فرهنگی جمعیت بیشتری برای استفاده از این برنامه های فرهنگی و هنری در نقاط مختلف پایتخت حضور خواهند داشت، تصریح کرد: ایجاد این فضای معنوی در برج میلاد تهران با حضور گسترده هنرمندان اقدام شایسته ای است.

این عضو شورای شهر تهران همچنین از حضور گسترده هنرمندان در این مراسم استقبال کرد و گفت: حضور هنرمندان شاخص کشور از جذابیت های ویژه این کار است. حضور هنرمندان شاخص همچون بهاره رهنما و آتیلا پسیانی حاکی از آن است که امام حسین (ع) متعلق به همه مردم با هر تفکر و اندیشه ای است و مردم کشور ما با هر  تفکر و اعتقادی به این امام بزرگوار ارادت دارند. این چیزی است که دشمنان ما متوجه نمی شوند که مردم این سرزمین پای اعتقادات خود ایستاده و به در چنین مواقعی در کنار هم هستند، تفاوت در ظاهر به معنی تفاوت در اندیشه و اعتقاد نیست و همه خود را خادم امام حسین (ع) می دانیم.

مقتل خوانی آتیلا پسیانی همزمان با مراسم اختتامیه «سوگ چامه ها»

آتیلا پسیانی همزمان با مراسم اختتامیه سوگ چامه ها با حضور در خیمه 10 و در میان استقبال علاقه مندان حاضر در برج میلاد تهران متقل خوانی کرد.

شامگاه یکم آذر آخرین شب از مراسم سوگ چامه ها با حضور گسترده مردم در خیمه های  مختلف برگزار شد.

در آخرین شب از برنامه «سوگ چامه‌ها» نمایش زخمه بر رمل آتیلا پسیانی در خیمه هشت اجرا شد که اجرای این نمایش بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. همچنین این هنرمند پس از اجرای نمایش به خیمه 10 رفت و در این خیمه مقتل خوانی کرد.

به گزارش روابط عمومی برج میلاد تهران «سوگ چامه‌‌ها» عنوان اجتماع آييني اصحاب فرهنگ و هنر است كه با هدايت و كارگرداني حسين پارسايي از 22 آبان  تا اول آذر ماه  در 10 خيمه‌ برپا شده در برج ميلاد برگزار شد.

نقالي، پرده‌خواني، چاووش‌خواني، شروه‌خواني و همچنين اجراي مراسم‌هايي چون فانوس‌گرداني، تشت‌گذاري و گهواره گرداني از جمله برنامه‌هايي ديگر خيمه‌هاي «سوگ ‌چامه‌ها» بود.

دراین ویژه برنامه هنرمندان مختلفی همچون بهاره رهنما، علی نصیریان، محمود عزیزی، سیاوش طهمورث، فرزاد حسنی، حامد بهداد، آتیلا پسیانی، دانیال حکیمی و الهام پاوه نژاد اقدام به مقتل خوانی کردند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس