مردم به فلسطین با آغاز انتفاضه سوم نشان دادند که با اراده قوی می‌توانند یک‌ تنه در برابر موج مخالف صهیونیستی- غربی- عربی ایستادگی کنند.

گروه بین‌الملل مشرق - شاخص‌های امنیتی در سرزمین‌های اشغالی به ویژه بعد از عملیات شهادت‌طلبانه گروه‌های فلسطینی در یک کنیسه یهودی که به هلاکت 6 صهیونیست و زخمی شدن 13 شهرک نشین دیگر منجر شد، نشان می‌دهد که انتفاضه سوم با محوریت قدس آغاز شده است. 

با وجود اینکه طرف‌های غربی و صهیونیستی سعی در طفره رفتن از اعتراف به آغاز انتفاضه سوم فلسطین دارند، اما تلاش‌های گسترده سیاسی و امنیتی را در راستای به شکست کشاندن این انتفاضه در مراحل اولیه با هماهنگی برخی رژیم‌های عربی منطقه آغاز کرده‌اند.

رژیم‌های عربی هم‌پیمان آمریکا به بهانه این که تنش در موضوع قدس می‌تواند بی‌ثباتی در منطقه را افزایش دهد، به صورت علنی جانب رژیم صهیونیستی را در پیش گرفتند.
در همین راستا در حالی که بعد از گذشت یک روز از عملیات قدس، سکوت مرگباری بر پایتخت‌های این کشورها حکمفرما شده، اما خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین، عملیات قهرمانانه مقاومت فلسطین را یک جنایت خواند و آن را محکوم کرد.



وی که هیچ صحبتی در مورد جنایت‌های شهرک‌نشینان و اعدام و کشتار مردم بی‌گناه فلسطین نکرده و آن را محکوم نکرد، مدعی شد که بهای جنایت کشتار بی‌گناهان در کنیسه مقدس یهودی را کسی جز مردم فلسطین پرداخت نخواهند کرد.
دفاع وزیر خارجه بحرین در مورد تقدس کنیسه یهودی در حالی است که از آغاز انقلاب مردمی بحرین تاکنون دهها مسجد که به ادعای مقامات آل خلیفه متعلق به شیعیان بوده، تخریب شده است.  
 
اظهارات وزیر خارجه بحرین که سیگنال همکاری با طرف‌های عربی- صهیونیستی برای سرکوب انتفاضه مردمی قدس را به گروه‌های مقاومت فلسطین رسانده، در کنار جانبداری محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از رژیم صهیونیستی و محکوم کردن این عملیات استشهادی که واکنشی به جنایت‌های روزهای اخیر رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان در بخش‌های مختلف فلسطین بود، نشانگر آن است که تلاش گسترده از سوی این کشورها برای مهار انتفاضه مردمی آغاز شده است.

عرصه فلسطین در روزهای آینده شاهد گسترش هماهنگی‌های امنیتی بین رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان برای سرکوب روند مقاومت برابر اشغالگران خواهد بود و کشورهایی که پیشتر نیز در برابر حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کشتار بیش از دوهزار نفر از مردم این کشور و زخمی کردن بالغ بر 10 هزار نفر دیگر سکوت کرده بودند، به حمایت از پنجه آهنین امنیتی رام الله- تل آویو خواهند شتافت تا بتوانند انتفاضه قدس را به شکست بکشانند.  
 
تلاش جان کری برای مهار انتفاضه قدس
 
همین موضوع باعث سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به اردن و احضار بنیامین نتانیاهو و محمود عباس به عمان بود، وی که از مدت‌ها پیش در نتیجه نگرانی از بروز انتفاضه سوم الاقصی طرح سازش صهیونیستی -عربی را بر روی میز اولویت‌های دیپلماتیک خود قرار داده، با بروز نشانه‌های آغاز انتفاضه جدید برای جلوگیری از شکست کابینه رژیم صهیونیستی در قدس رایزنی‌های گسترده را با مقامات پادشاهی اردن، تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی دنبال کند، اما عملیات جدید نشان داد که همکاری‌های چهارجانبه امنیتی میان این طرف‌ها نیز قادر به شکست اراده ملت فلسطین نیست.



نگرانی کاخ سفید از آنجاست که موازنه‌های جدید قدرت در منطقه و جهان و کشورهای عربی به ویژه اوضاع داخلی فلسطین اشغالی نشان می‌دهد که کابینه رژیم صهیونیستی بسیار ضعیف‌تر از آن است که بتواند با انتفاضه فراگیر در قدس و کرانه باختری مقابله کند. این ضعف در شکست نظامی صهیونیست‌ها در جنگ اخیر نوار غزه نیز خود را نشان داد. عقب‌نشینی سریع بنیامین نتانیاهو در اجرای پروژه‌های خود در مسجدالاقصی نیز شاهد دیگری بر این مدعاست. 
 
ائتلاف سه جانبه عربی برای نجات صهیونیست ها از باتلاق
 
رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس در ماه‌های اخیر دیگر مشکلی با علنی شدن مناسبات سیاسی و امنیتی خود با رژیم صهیونیستی ندارند، رسانه‌های خبری اخیراً از ائتلاف رژیم صهیونیستی با سه کشور عربی مصر، عربستان سعودی و امارات به بهانه مبارزه با تروریسم خبر دادند. یک منبع سیاسی صهیونیست در همین راستا به رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تلاش‌های دیپلماتیکی که عربستان سعودی در این زمینه داشته، نقش مهمی در توقف انتقال سلاح به دست نیروهای مقاومت در نوار غزه داشته است.

این مقام صهیونیستی افزود که سعودی‌ها از نیاز عمر البشیر رئیس‌ جمهور سودان به مشروعیت منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کرده و نقش این کشور در انتقال سلاح به غزه از طریق بیابان‌های مصر و صحرای سینا را خنثی کرده اند. ران بن یشای تحلیلگر نظامی ارشد یدیعوت آحارونوت پرتیراژترین روزنامه صهیونیستی اولین کسی بود که از نقش عربستان در مانع‌تراشی در روند انتقال سلاح برای مقاومت فلسطین خبر داد.

در روز 13 نوامبر نیز مرکز مطالعات و تحلیل اطلاعات روزنامه‌های عبری‌زبان به نقل از عاموس گلعاد رئیس دفتر سیاسی و امنیتی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نوشت برخی دولت‌های عربی برای توقف تظاهرات ضد صهیونیستی در قدس و مسجدالاقصی تلاش می‌کنند
. براساس این گزارش تلاش مذکور در واکنش به تحرکات سیاسی و دیپلماتیک اسرائیل از طریق کانال‌های ارتباط با این کشورها صورت گرفته است. این مقام رسمی صهیونیست البته به نام این کشورها اشاره نکرد.

امارات متحده عربی از دیگر کشورهایی است که تلاش زیادی برای جلوگیری از هر تحرک عربی در کمک به انتفاضه قدس دارد. برخی محافل سیاسی و امنیتی در تل‌آویو گزارش دادند که این کشور در راستای تشدید یهودی سازی قدس 35 آپارتمان را در قدس از فلسطینی‌ها خریداری کرده و آن را به آژانس یهود فروخته است. به همین علت بود که شیخ عبدالله بن زاید وزیر خارجه این کشور از تشنج و ناآرامی در قدس و آغاز انتفاضه فلسطین ابراز نگرانی کرده و آن را باعث بی‌ثباتی منطقه دانست.

رژیم صهیونیستی به دنبال آن بود که با بهره‌برداری از این تلاش‌ها و تکمیل آن با عملیات امنیتی گسترده در قدس و سایر مناطق اشغالی، اوضاع متشنج کنونی را تحت کنترل گرفته و اعتراضات فلسطینی را در قدس و سایر مناطق متوقف کند، اما به نظر می‌رسد مردم فلسطین فارغ از تصمیمات اتخاذ شده در کاخ‌های پرزرق و برق عربی تصمیم نهایی خود را برای استفاده از فضای مساعد کنونی جهت توقف اشغالگری و پایان دادن به مصیبت‌های 60 سال گذشته خود گرفته‌اند.


 
تصمیم نهایی فلسطینی‌ها فارغ از خیانت‌های عربی 

با وجود تمام حمایت‌های عربی – غربی از رژیم صهیونیستی شکی نیست که انتفاضه فلسطین موفق شد طرح سران کابینه راست‌گرای بنیامین نتانیاهو در تجزیه زمانی و مکانی مسجدالاقصی را ناکام گذاشته و نتانیاهو و کابینه‌اش را در برابر اراده قوی خود تسلیم کند.

گرچه قطار انتفاضه فلسطین به نقطه‌ای بی‌بازگشت وارد شده و در آینده با انتقال دامنه‌های انتفاضه به دیگر شهرهای فلسطین، شاهد تغییر موازنه های قدرت در داخل سرزمین‌های اشغالی و مقدمه سازی جهت آزادی اراضی اشغالی خواهد بود، اما دستاوردهای این انتفاضه حتی در مرحله کنونی نشانگر پیروزی خون بر شمشیر و موفقیت اراده مظلومان فلسطینی و اشغالگران صهیونیست است.
 

البته فلسطینی‌ها شرایط داخلی و منطقه‌ای رژیم صهیونیستی را به خوبی درک می‌کنند، آن‌ها تأکید دارند که مشکل قدس در تقسیم مسجد الاقصی برای گروه‌های مسلمان و صهیونیست یا تجاوز به مقدسات نیست، بلکه مشکل در اشغال این شهر و یهودی سازی و آواره کردن ساکنان اصلی فلسطین است.

آن‌ها می‌دانند که موفقیت در مقابله با طرح تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی پایان راه انتفاضه و رسیدن به سر منزل پیروزی نیست، بلکه ثبات قدم در این مسیر پیروزی نهایی یعنی پایان اشغالگری در قدس و کرانه باختری و توقف حفاری‌ها در زیر مسجدالاقصی و تحویل فلسطین اشغالی به ساکنان اصلی آن را به دنبال خواهد داشت.

چه کسانی به دنبال مهار انتفاضه سوم فلسطین هستند؟/ در حال ویرایش

فلسطینی‌ها اعتقاد دارند که بازگشت به طرح‌های سازش‌کارانه حال و آینده جان کری و تشکیلات خودگردان و رژیم های عربی منطقه براساس منافع رژیم صهیونیستی، بازگشت به نقطه صفر و چرخیدن در دور باطل سازشکاری در سایه ادامه ذلت اشغالگری و تشدید سیاست‌های سرکوب گرایانه‌ صهیونیست‌ها در قدس و کرانه باختری است و آن‌ها هرگز این روند را نخواهند پذیرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس