رابطه بقایی با مصدق پس از بازگشت از سفر آمریکا رو به تیرگی نهاد و این تضاد در مقطع درخواست اختیارات یکساله اختیارات ازسوی مصدق و انحلال مجلس هفدهم به اوج خود رسید.

گروه تاریخ مشرق- مظفر بقایی کرمانی، از رجال پرآوازه و صاحب نفوذ دوران نهضت ملی ایران به شمار می‌رود. شهرت بقایی در آن نهضت از دورانی رو به اوج نهاد که وی به اتفاق سیدابوالحسن حائری زاده و حسین مکی در مجلس پانزدهم به استیضاح دولت محمد ساعد مراغه‌ای پرداخت. وی در دوران مجلس شانزدهم جزو فراکسیون نهضت ملی بود و با آیت الله کاشانی و دکتر مصدق ارتباط و همکاری تنگاتنگ داشت.

رابطه بقایی با مصدق پس از بازگشت از سفر آمریکا  رو به تیرگی نهاد و این تضاد در مقطع درخواست اختیارات یکساله اختیارات ازسوی مصدق و انحلال مجلس هفدهم به اوج خود رسید.

بقایی پس از 28 مرداد به رغم برخی مخالف خوانی‌هایش، نتوانست نقش پیشین خود را در عرصه سیاسی ایران ایفا کند. وی در سال 1358 طی سخنانی در جمع اعضای حزب زحمتکشان خود را بازنشسته سیاسی اعلام کرد. او در 28 آبان 1366 درگذشت و در گورستان بهشت زهرای تهران مدفون گشت.

{$sepehr_album_19934}


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 0
    بقایی و آیت، مراد و مرید
  • سید عادل میراحمدی بهنمیری ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 0
    سلام. حزب استقلال دینی و ملی در زمان طاغوتیان نابود شدند و از میان رفتند. حسبناالله و نعم الوکیل؛نعم المولی و نعم النصیر. التماس دعا یاعلی(ع)
  • امیرسعیدابوزهرا ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    2 0
    مشرق جان براطلاعات خودبیفزاوسپس باانتشارآن بگذارکاربران هم آگاهی یابند: درهمان جلسه ای که دکتربقایی اعلام بازنشستگی کرد،گفت: من بعدازیک عمرمبارزه، نظام مبتنی برولایت فقیه زانمی فهمم،امابه دلیل احترام به مردم ورایی که برای استقراراین نظام داده اند،اعلام بازنشستگی می کنم. اگرفقط همین یک کلام راموردمداقه قراردهیم وآن راباعملکردمزورانه جبهه ملی چیا ونهضت به اصطلاح آزادی مقایسه کنیم،به ارزش های اخلاقی این مردبزرگ پی خواهیم برد،آنهاکه این نظام راقبول نداشته واینک پس ازگذشت36سال موفقیت آمیز ازنظام مبتنی برولایت فقیه،هم درنظام نقش بازی می کنندوهم درصددبراندازی هستند. سازمان جاسوسی سی.آی.ا.وتشکیلات فراماسونری نمی خواهندشخصیت های بی بدیلی مثل دکتربقایی برای جوانان کشورمان الگوشوند،بلکه آنهاچهره هایی چون مصدق السلطنه راکه ازعوامل خودشان است برای جوانان الگومی کنند. روح مرحوم دکترمظفربقایی کرمانی که شخصیت اخلاقمداری بود،شادوقرین رحمت الهی باد.
  • ناشناس3 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 0
    حیف این تیتر خوب و عکس های خوب که با متنی ضعیف و بسیار بسیار مختصر تلف شد
  • رضا حجت ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 0
    اينجا محل نمايش عكس است ونه محل مقالات تحليلي وتفصيلي....
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 0
    در مورد نحوه مرگ ایشان توضیح دهید. در مورد اینکه چه کسانی ایشان را ترور شخصیت کردند توضیح دهید. اگر ایشان وابسته بود از آمریکا برنمی گشت تا به دست دشمنان قسم خورده اش کشته شود.
  • حسن علوی زاده ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    صداقت دکتر بقایی صدبار شرف داره به رفتار مزورانه جبهه ملی ونهضت آزادی.تاوقتی که در این نظام پست داشتند تعریف وتمجید میکردند وقتی که اخراج شدند،نقاب اپوزیسیون به چهره زدند...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس