گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.
****
روزنامه‌های اصلاح طلب روز سه‌شنبه را با تمرکز خبری بر مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 آغاز نمودند. روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح طلب با فشار بر بهارستان خواهان رأی اعتماد به دانش آشتیانی گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم بودند و آنان با القای این‌که رأی اعتماد به آشتیانی «آشتی» پاستور و بهارستان را رقم خواهد زد و دانش کارت ورود به «دانشگاه» را از دست نخواهد داد، هجمه سختی را بر نمایندگان مردم تحمیل کردند و از مطرح سازی سؤالات نمایندگان نسبت به کارنامه وزیر پیشنهادی خودداری کردند.

روزنامه مردم‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری سه‌شنبه را با تیترهای «مذاکرات دقیقه نود وین» و «دشمنان با ساختن گروه‌های مسلح به نام اسلام، اسلام هراسی می‌کنند» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· مـذاکرات دقیـقه نـود ویـن

روزنامه مردم‌سالاری در صفحه سیاسی خود به ارزیابی مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 پرداخته است؛ گروه سیاسی این روزنامه با ارائه نظرات مختلف پیرامون مذاکرات نوشت «گفتنی است آسوشیتدپرس در این تحلیل آورده است: ایران و شش قدرت جهانی بیش از هر زمان دیگری به توافق هسته‌ای نزدیک شده‌اند. وضعیتی که می‌تواند به کاهش توانایی ایران برای رسیدن به سلاح هسته‌ای و پایان دادن به تحریم‌ها علیه ایران و کاهش تنش‌ها و جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه منجر شود. خبر بد چیست؟ اختلاف‌های مهمی همچنان باقی‌مانده است. به نظر می‌رسد رسیدن به توافق تا 24 نوامبر غیرمحتمل باشد. دو طرف خواستار تمدید مذاکرات هستند اما مخالفت‌های کنگره و تندروهای ایرانی می‌تواند منجر به فروپاشی مذاکرات شود. با شروع مذاکرات نهایی میان وزرای خارجه در وین، نگاهی به افق مذاکرات پیش‌رو می‌اندازیم. آسوشیتدپرس اختلاف اصلی را برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران دانست و نوشت: غنی‌سازی هم می‌تواند به‌منظور تولید سوخت هسته‌ای و هم شکافت مواد هسته‌ای برای ساخت کلاهک هسته‌ای باشد. ایالات‌متحده و متحدینش خواستار محدود شدن بیشتر این برنامه هستند، اما ایران تاکنون از قبول آن اجتناب کرده است.»

روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار سه‌شنبه را به تیترهای «طناب‌کشی در بهارستان» و «پرده آخر!» اختصاص داد.

· تردید بهارستان، اصرار پاستور

آشتیانی «آشتی» پاستور و بهارستان را رقم خواهد زد یا دانش کارت «دانشگاه» را از دست می‌دهد؛ همه نگاه‌ها به جلسه سه‌شنبه بهارستان دوخته‌شده است. روزنامه ابتکار این رویداد را تعبیر به «طناب‌کشی در بهارستان» کرده است و شرایط رأی اعتماد به دانش آشتیانی را «پیش‌بینی‌ناپذیر» می‌دانند؛ گروه سیاسی روزنامه ابتکار نوشت «پاستور نشینان دولتی و مجلس نشینان بهارستان امروز برای پنجمین بار از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به‌منظور دادن رأی اعتماد به یک وزیر پیشنهادی برای یک وزارتخانه دولت در صحن علنی مجلس حاضر می‌شوند. در شرایطی که به نظر می‌رسد بعضی از دلواپسان و منتقدان دولت دوست دارند این بازی بازهم ادامه پیدا کند و ماجرا به جلسه ششم و حتی بیشتر بکشد، دولت عزم خود را جزم کرده است که این بار برای وزیر پیشنهادی‌اش رأی اعتماد بگیرد و صندلی وزارت تنها وزارتخانه بی وزیرش را تحویل دانش آشتیانی دهد. منتقدان دولت تخریب گزینه جدید پیشنهادی وزارت علوم را این بار نه حتی پس از معرفی رسمی وی که از شب قبل از آن آغاز کردند. کار به‌جایی رسید که برخی از نمایندگان مجلس، در هنگام قرائت نامه معرفی دانش آشتیانی در صحن علنی، مخالفت خود با وزیر پیشنهادی دولت را حتی بدون شناخت کافی از وی و سوابق و برنامه‌هایش با همنوایی «دو دو» فریاد زدند.»

روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «رأی «آری» مطالبه عمومی» و «دنیا روی نیروهای مسلح ایران حساب باز می‌کند» اختصاص داده است.

· همایش دلواپسان؛ منهای عزت به‌علاوه تحریم

روزنامه اعتماد آنان را «دلواپسان» همیشگی مذاکرات هسته‌ای می‌خواند که یک روز قبل از آغاز مذاکرات بار دیگر گرد هم جمع شده‌اند، این بار با نام «منهای عزت به‌علاوه تحریم». گروه سیاسی اعتماد پیرامون این همایش نوشت «دلواپسان یک روز پیش از آغاز مذاکرات هسته‌ای گعده برگزار کردند. دور یکدیگر جمع شدند تا دلواپسی‌هایشان در مورد دور جدید مذاکرات هسته‌ای را روشن کنند. عنوان همایش «منهای عزت به‌علاوه تحریم» بود. همایشی که بازهم به همت کمیته صیانت از منافع ایران برگزارشده بود تا دلواپسان مذاکرات هسته‌ای از انتقادهایشان بگویند. دور جدید مذاکرات هسته‌ای در حالی امروز در وین آغاز می‌شود که منتقدان سیاست‌های هسته‌ای دولت هنوز نگاه خاص خود را حفظ کرده‌اند و قصد کوتاه آمدن در برابر آن را ندارند. روز گذشته از شرایطی گفتند که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای باید رعایت کنند و انتظاراتی که دارند. در این همایش حجت‌الاسلام حمید روحانی، رییس بنیاد تاریخ‌پژوهی، بهرام بیرانوند، مهدی کوچک‌زاده، حقیقت‌پور، آقامحمدی، کریمی قدوسی، موسوی‌نژاد، آلیا، طبیب‌زاده، محمود نبویان، جراره نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از نمایندگان و همچنین ظهره‌وند از دیپلمات‌های سابق ایران، احمد رهدار مسئول موسسه مطالعاتی فتوح و ابراهیم رزاقی اقتصاددان، حضور داشتند.»

· احمدی‌نژاد برای دیدار با خاتمی برنامه‌ای ندارم

«احمدی‌نژاد برای دیدار با خاتمی برنامه‌ای ندارم» این آخرین موضع‌گیری نزدیکان محمود احمدی‌نژاد نسبت به شایعات پیرامون دو رئیس‌جمهور سابق است؛ گروه سیاسی روزنامه اعتماد نوشت «محمدرضا میرتاج الدینی از معدود اطرافیان احمدی‌نژاد است که همچنان در سمت‌های حساس سیاسی مشغول انجام‌وظیفه است. وی که معاون پارلمانی رییس صداوسیماست در خصوص ارتباط با احمدی‌نژاد گفت: من روحیه‌ام این است که با دوستانی که ارتباط دارم سعی می‌کنم ارتباطم را حفظ کنم و قطع ارتباط نمی‌کنم؛ بله! ارتباطمان را با آقای احمدی‌نژاد هم داریم. میرتاج‌الدینی همچنین درباره خبر دیدار احمدی‌نژاد و سیدحسن خمینی گفت: آقای احمدی‌نژاد برای زیارت حرم امام (ره) رفته بودند و آنجا هم ملاقات داشتند و البته ایشان در زمان دولت هم ملاقات داشتند و الآن هم این ملاقات را داشتند که خودشان تعریف می‌کردند. من از محتوای همه صحبت‌ها هم خبر ندارم ولی آن مقدار که خودشان اظهار می‌کردند که در مورد مسائل کلان انقلاب صحبت کرده بودند اما درخواست دیدار با آقای خاتمی یا دیدار با ایشان را تکذیب کردند. من از نزدیکانش هم پرسیدم گفتند که خود آقای دکتر گفته است که چنین درخواستی نکردیم و چنین برنامه‌ای هم نداریم.»

روزنامه آرمان

روزنامه اصلاح طلب آرمان صفحه اول خود را به تیترهای «دسترسی به اطلاعات حق مردم است» و «طلوع آفتاب توافق هسته‌ای از غرب» اختصاص داد.

· راهبرد اصلی اصلاح‌طلبان، ائتلاف با اعتدالیون

روزنامه آرمان در صفحه سیاسی خود به گفت‌وگو با محمدرضا تابش نماینده اصلاح‌طلب مجلس پیرامون وضعیت وزیر علوم پیشنهادی و فعالیت نمایندگان اصلاح طلب در مجلس و سپس کنش عملی اصلاحات در انتخابات آتی پرداخته است، خواهرزاده رئیس‌جمهور سابق کشورمان درباره راهبرد اصلاحات در انتخابات بهارستان خبر از ایجاد ائتلاف با اعتدالیون می‌دهد، وی گفت «در هر صورت اصلاح‌طلبان امروز محورشان آقای خاتمی است. شورای راهبردی جبهه اصلاح‌طلبان جلساتی را دارد و کمیته‌هایی را مشخص کرده است و ان‌شاا... زمینه برای فعالیتشان فراهم شود که امیدواریم دولت آقای روحانی با توجه به وعده‌هایی که داشتند و تلاش‌هایی که دارند بستر برای فعالیت اصلاح‌طلبان فراهم شود اما مسلم است که تصمیم قاطع اصلاح‌طلبان مبتنی بر مشارکت فعال در انتخابات مجلس آینده است که راهبر نوشته و نانوشته آن‌ها راهبر ائتلاف با اعتدالیون در هر ساعت و در هر عرصه‌ای است.»

· ناامیدی از تشکیل حزب لاریجانی- ناطق نوری

مطهره شفیعی در صفحه سیاسی روزنامه آرمان تشکیل حزب از سوی لاریجانی با همراهی ناطق نوری را دور از ذهن توصیف کرد و درباره همگرایی آن نوشت «پیوند سیاسی لاریجانی با ناطق‌نوری پیوند مبارکی است اما نه در قالب حزب» وی همچنین مهم‌ترین دلیل عدم تشکیل حزب از سوی این دو بازیگر سیاسی را رویکرد غیر حزبی ناطق نوری تعبیر کرد و نوشت «شیخ نور نشان داده که اهل حزب و تحزب نیست چراکه شخصیتی که از او در افکار عمومی شکل‌گرفته است فراتر از یک عنصر حزبی است. شاید این جمله در پاسخ به ادعای غیر حزبی بودن ناطق نوری مطرح شود که او سال‌ها عضو جامعه روحانیت بوده است. نکته همین‌جاست چون جامعه روحانیت به گواه آگاهان در قالب حزب تعریف نمی‌شود بلکه شورایی از بزرگان است که به راهنمایی احزاب و ذکر انحرافات و اشتباهات آن‌ها می‌پردازند پس نمی‌توان این تشکل را در قالب حزب معنا کرد.» وی سپس درباره طرح موضوع ایجاد حزب لاریجانی در سپهر سیاسی کشور نوشت «دو گمانه در این مورد می‌توان مطرح کرد. نخست اینکه با همراه خواندن لاریجانی با ناطق‌نوری، رئیس مجلس را به جمع حماسه‌سازان 24 خرداد 92 اضافه کنند و دیگر اینکه سبب شوند حامیان دکتر حسن روحانی احساس دور شدن از هم نداشته باشند و بدانند جامعه سیاسی کشور نه‌تنها تأثیرگذاری آن‌ها را فراموش نکرده بلکه در مسیر تقویت آن می‌کوشد.»

روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «آزمون بزرگ در بهارستان» و «دشمنان با ساختن گروه‌های مسلح اسلام هراسی می‌کنند» اختصاص داد.

· 944 سؤال مجلس از 18 وزیر دولت

روزنامه دولتی ایران در صفحه سیاسی خود به ارزیابی مناسبات حاکم میان بهارستان و پاستور پرداخته است؛ مهراوه خوارزمی در این گزارش خبری بنا بر گزارش عملکرد نظارتی مجلس در سه‌ماهه دوم سال 93 نوشت «مقایسه حجم تذکرهای مطرح‌شده در این دوره‌ها (جدول مقایسه عملکرد نظارتی مجلس نهم از خرداد 91 تا پایان شهریور 93) نشان از آن دارد که به‌جز سه ماه نخست سال 92 که تمرکز نمایندگان بر مقدمات انتخابات ریاست جمهوری یازدهم سبب کاهش تعداد تذکرها شد، تعداد تذکرهای مطرح‌شده از سوی مجلس به دولت‌های دهم و یازدهم تفاوت معناداری نیافته است، اما مقایسه سؤال‌های مطرح‌شده برای پاسخگویی وزیران دولت‌های دهم و یازدهم تفاوت معناداری را نشان می‌دهد، زیرا درحالی‌که وزیران دولت دهم در بازه زمانی 12 ماهه با 375 سؤال مطرح‌شده مواجه بوده‌اند، درمجموع یک سال فعالیت دولت یازدهم، 944 سؤال از وزیران مطرح‌شده است. این در حالی است که به اذعان اغلب نمایندگان مجلس نهم تعامل وزیران دولت یازدهم با نمایندگان مجلس و حضور آن‌ها در کمیسیون‌های تخصصی برای بحث و تبادل‌نظر با نمایندگان افزایش چشمگیری داشته است؛ تعاملی که دست‌کم تا این لحظه موجب کاهش سؤال‌ها و تذکرها نشده است. حسین مظفر معاونت نظارت مجلس روز گذشته در گفت‌وگو با خانه ملت به تشریح گزارشی پرداخت که جزئیات آن در اختیار رسانه‌ها قرارگرفته بود. به گفته مظفر رئیس‌جمهوری از مجموع 17 قانون ابلاغ‌شده یک فقره را در مهلت قانونی 5 روزه و 16 فقره قانون را درمجموع با تأخیری 85 روزه ابلاغ کرده است. آماری که با یادآوری اهمال در ابلاغ قوانین در دولت قبل و رسیدن کار به‌جایی که رئیس مجلس خود رأساً ناچار به ابلاغ قوانین می‌شد، چندان قابل گلایه نمی‌نمایند.»

روزنامه آفتاب یزد

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد با تیترهای «دانش در انتظار اعتماد مجلس» و «دلواپسان هوا در دولت قبل کجا بودند؟» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· اما و اگر یاران «لاریجانی» برای حمایت از دولت

فراکسیون رهروان ولایت در مجلس نهم اکثریت بهارستان را دارا می‌باشد، این فراکسیون که در محافل سیاسی به‌عنوان یاران رییس مجلس یاد می‌شود، در روند رأی اعتماد جایگاه مهمی را دارا می‌باشد. روزنامه آفتاب یزد پیرامون کنش فراکسیونی آنان نوشت «هنوز تکلیف فراکسیون اکثریت مجلس در موردحمایت کردن یا نکردن از گزینه پیشنهادی دولت اعتدال مشخص نیست. درحالی‌که صفر نعیمی رز، سخنگوی فراکسیون «رهروان ولایت» پیش‌تر به «آفتاب یزد» از جلسه آینده این فراکسیون برای نهایی کردن رأی نمایندگان رهروانی به «دانش» سخن گفته بود، یکی از اعضای این فراکسیون 180 نفری مجلس از «آزادی» اعضا برای تصمیم‌گیری «شخصی» در مورد رأی اعتماد سخن گفته است. غلامرضا اسداللهی، عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون رهروان ولایت روایت متناقض خود از نشست «رهروانی» ها را این‌گونه تشریح کرده است: «در جلسه با وزیر پیشنهادی علوم منتج به نتیجه مشخصی نشده و فراکسیون هم به جمع‌بندی نرسیده که جلسات مجددی تشکیل دهد بنابراین اعضا آزادند هر طور به جمع‌بندی رسیدند عمل کنند و رأی دهند» شاید برای همین هم هست که علی مطهری دیگر عضو رهروان با مبهم توصیف کردن فضای بهارستان در مورد سرنوشت کرسی وزارت علوم، بازهم انتقاد خود را از انفعال این فراکسیون اعلام می‌کند» بنابراین تردید در یاران لاریجانی احتمالاً شکست یاران روحانی را در پی خواهد داشت.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    امیدواریم طلوع آفتاب توافق هسته ای از غرب به غروب صنعت هسته ای ایران منتهی نشود .
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    ترسیده همین چند نفری هم که محمود محمود میکنند و از دست بده وگرنه درنگ نمیکرد
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    میدونی سیاست یعنی چی؟
  • ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    پس راست بود دیدار احمدی نژاد با خاتمی فتنه گر..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس