رشد قارچگونه این جریانات که در حقیقت اهداف نظام استکباری را دنبال می کند به بزرگترین معضل جهان امروز تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، بررسی و شناخت گروه های تکفیری از ابعاد مختلفی قابل توجه است. رشد قارچگونه این جریانات که در حقیقت اهداف نظام استکباری را دنبال می کند به بزرگترین معضل جهان امروز تبدیل شده است. اما در میان همه گروه های تکفیری تروریستی پیدا شده از ابتدا تاکنون، گروه تروریستی داعش با استفاده از حمایت های گسترده  و منابع مالی زیاد توانسته سهم ویژه ای را در القا رعب با استفاده از تخریب چهره اسلام در افکار عمومی داشته باشد.

برخی از کارشناسان داعش را ثروتمندترین گروه تروریستی جهان می نامند. موسسه چند رسانه ای «سیما فکر» در همین زمینه نشست "بررسی جامعه شناختی جریان های سلفی تکفیری" را که در هفته گذشته دانشکده علوم اجتمعی دانشکده علامه طباطبایی برگزار شده منتشر کرده است. در این نشست عبدالامیر نبوی و احمد نادری ببه سخنرانی پرداخته اند.

در بخشی از توضیحات «سیما فکر» در اینباره آمده است: پدیدۀ «داعش» را هم می توان پدیده ای جدید دانست و هم می توان آن را سابقه دار برشمرد. اگر این پدیده را در چارچوب فعالیت اسلامگرایانی که قرائت خاصی از متون و نصوص دینی دارند فهم کنیم، داعش تداوم منطقی اندیشه هایی است که قبلا تجلیاتی در کشورهای عربی داشته اند. اما از جهت دیگر این پدیده مرکب از چند جریان مختلف است که نسل جدیدی از مبارزه های اسلامگرایی رادیکال را رقم می زنند. داعش مرکب از سه جریان است؛ اسلامگرایانی که تاکنون در سوریه فعالیت داشته اند، بقایای حزب بعث و بقایای گروه الصحوه (شوراهای بیداری.( دو دسته علت را برای شکل گیری داعش می توان برشمرد. دسته اول، علل فرهنگی-اجتماعی هستند که عبارت از اندیشه های سلفی و گسترش آن، عدم توسعه یافتگی فرهنگی و شستشوی فکری جوانان سنی، فقر در کشورهای اسلامی، دوگانگی هویتی شیعه و سنی در عراق و سرخوردگی اهل تسنن از ظهور انقلاب اسلامی است. دسته دوم عوامل سیاسی و بین المللی است، که اینها نیز شامل خروج نیروهای آمریکایی از عراق، ضدیت با جبهه مقاومت، تضمین امنیت اسرائیل، عوض شدن نظم جهانی و احساس خطر غربی ها از موجودیت نیروهای افراطی می شود. این نشست را که در 3 قسمت منتشر شده است در آدرس زیر قابل دسترسی است: (اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس