توافق هسته‌ای یا شکست مذاکرات ایران و 1+5 که این روزها در وین طوفان دیپلماتیک به پا کرده است، پیامدهای منطقه‌ای برای ایران و فرامنطقه‌ای برای آمریکا خواهد داشت. مشرق در سلسله گزارش‌هایی پیامدهای هر دو سناریو را بررسی کرده است.

گروه گزارش ویژه مشرق - موسسه صلح آمریکا در گزارش مفصلی به بررسی پیامدهای توافق یا شکست مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 پرداخته است. در این گزارش گزینه‌های متنوعی در تأثیر توافق هسته‌ای یا شکست مذاکرات در سیاست‌های منطقه‌ای ایران و آمریکا تبیین شده است. نکته حائز اهمیت این گزارش، امضای 13 مقام باسابقه امنیتی، نظامی و سیاسی آمریکا و تأیید این گزارش است.

نگاهی به پیامدهای توافق هسته‌ای
از چهره‌های مشهور حامی این گزارش می‌توان به رایان کراکر، زبیگنیو برژینسکی، ریچارد مورفی، استفن چنی، جوزف نای، گری سیک و جان لیمبرت اشاره کرد.


زبیگنیو برژینسکی از جمله امضاکنندگان گزارش موسسه صلح آمریکاست

همزمان با آخرین رایزنی‌های تیم مذاکره‌کننده ایران با نمایندگان شش کشور در وین و فرارسیدن مهلت زمانی 3 آذر برای توافق جامع، گروه گزارش ویژه مشرق، گزارش راهبردی موسسه صلح آمریکا را طی سلسله‌ گزارش‌هایی، منتشر خواهد کرد. اولین قسمت از این گزارش، ذکر مقدمه‌ و چارچوب کلی آن به همراه خلاصه‌ای از موضوعاتی است که در ادامه به تفصیل به آن پرداخته خواهد شد.

"مدت زمان بسیار زیادی است که موضوع هسته‌ای ایران همچنان به عنوان یکی از مسائل مهم و جدی باقی مانده است و این امر تأثیرات و تبعات بسیاری را با خود به همراه داشته است. حل‌وفصل این مشکل نه تنها موجب حل یکی از مسائل بسیار مهم موجود خواهد شد، بلکه فرصت‌های جدیدی را نیز برای سیاست‌های آمریکا به ارمغان خواهد آورد.

پیامدهای توافق یا شکست مذاکرات هسته‌ای

دستیابی به یک توافق جامع بر سر موضوع برنامه هسته‌ای ایران حلال مشکلات منطقه همیشه آشفته خاورمیانه خواهد بود و موجب بروز تغییر و تحول در این منطقه خواهد شد. در حال حاضر، منافع حیاتی و ملی آمریکا در سراسر منطقه در معرض خطر قرار دارند و این کشور نیازمند آن است تا استراتژی مشخصی را به منظور مقابله با جدیدترین تهدیدات امنیتی خود در این منطقه اتخاذ نماید. این امر مستلزم آن است که آمریکا گونه جدیدی از همکاری‌ها را حتی با "متحدان غیرمعمولی” همچون ایران آغاز نماید. هر یک از بازیگران درگیر در این موضوع واکنش و عکس‌العمل متفاوتی را نسبت به توافق هسته‌ای از خود نشان خواهند داد که ممکن است منافع مشترک و یا متفاوت با ایران را به نوبه خود تحت تأثیر قرار دهد. این گزارش بر آن است تا این پویایی و همچنین پیامدهای مثبت حاصل از توافق هسته‌ای بر سیاست‌های آمریکا را چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت مورد بررسی قرار دهد.

نویسندگان این گزارش و کارشناسان امنیت ملی آمریکا که یافته‌ها و پیشنهادهای کلی این گزارش را مورد تأیید قرار داده‌اند، طیف وسیعی از استنتاجات و دریافت‌ها را به اشتراک گذاشتند که موجب هدایت و راهنمایی بیشتر این گزارش جامع شد. ما اذعان داریم که در حال حاضر، سیاست‌ها و اقدامات ایران چالش‌های جدی را متوجه منافع آمریکا کرده است و از سوی دیگر نیز موجب نگرانی شدید اسرائیل، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و سایر کشورها شده است. بی‌اعتمادی نسبت به نیات و مقاصد ایران در راستای گسترش و توسعه برنامه هسته‌ای این کشور در مقیاس کلان موجب شد آمریکا و دیگر کشورها تحریم‌های گسترده‌ای را علیه این کشور اعمال نمایند. ما همچنان قاطعانه در برابر هرگونه تلاش از سوی ایران به منظور توسعه تسلیحات هسته‌ای می‌ایستیم و به این امر نیز واقف هستیم که حتی دستیابی به یک توافق جامع در مذاکرات کنونی به طور کامل این نتیجه را تضمین نمی‌کند. با این حال، معتقدیم انعقاد توافق‌نامه‌ای که محدودیت‌های شدیدی را بر فعالیت‌ها و برنامه هسته‌ای ایران اعمال نماید و یک برنامه نظارتی جامع و مستمر را به منظور راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای این کشور فراهم آورد، می‌تواند مؤثرترین راه به منظور کاهش ریسک دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای باشد.

مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ (متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان) منجر به انعقاد یک توافق موقت بسیار مهم با عنوان «طرح اقدام مشترک» در نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی شد. تحت شرایط مندرج در این طرح، ایران گام‌های قابل توجهی را در جهت توقف پیشرفت‌های بیشتر برنامه هسته‌ای خود برداشت، و به تعهدات خود در جهت کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده عمل کرد و در حال حاضر نیز آماده است با نظارت و دسترسی‌های بیشتر به برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای خود برای سال‌های پیش‌رو موافقت نماید. موافقت ایران با اعمال محدودیت‌های شدید و بلندمدت بر فعالیت‌ها و برنامه هسته‌ای خود و همچنین بازرسی‌های سرزده از تأسیسات هسته‌ای این کشور نشان از این دارد که ایران در این روند بسیار مصمم و جدی است. علاوه بر این، ایجاد مدت زمان قابل‌توجهی به منظور تعامل آزاد ایران با جهان می‌تواند شرایط اقتصادی و سیاسی ایران را بهبود بخشد و این امر نیز در حفظ و ادامه توافق بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

اگر رهبران ایران و آمریکا بتوانند با مخالفت‌های ایجادشده از سوی مخالفان داخلی چنین توافقی مقابله کنند، دو دولت ایران و آمریکا می‌توانند دستور کار خود را گسترش داده و حل مسائل منطقه‌ای را نیز در آن لحاظ کنند. شکست این مذاکرات و عدم دستیابی به توافق نهایی می‌تواند عواقب و پیامدهای خطرناکی را با خود به همراه داشته باشد، عواقبی چون دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، کاهش شانس مقابله و شکست تهدیدات عمده در منطقه و حتی جنگ. باید این نکته را متذکر شد که این گزارش با گزارش‌های پیشین تفاوت‌های بسیاری دارد چراکه در مقایسه با سایر گزارش‌ها آینده‌نگرانه‌تر است و برخی فرضیات و گمانه‌زنی‌ها نیز در آن لحاظ شده است. به هر حال ما تلاش کرده‌ایم تا تجزیه‌وتحلیل متعادلی را اراده داده و قضاوت‌های خود را بر واقعیات موجود مبتنی سازیم و این امر نیز در پانویس‌ها و توضیحات اضافی در پایان گزارش مشهود است. تجزیه‌وتحلیل‌ها و همچنین پیشنهادهای ارائه‌شده در این گزارش متأثر از عقاید و نظرات کارشناسان برجسته در این حوزه بوده است و چند تن از این کارشناسان ما را در تهیه نسخه و پیش‌نویس اولیه این گزارش یاری دادند.

- نکات برجسته و اصلی گزارش

در این گزارش جامع ده مقاله در باب موضوعاتی چون هفت کشور همسایه با ایران، بازیگران غیردولتی، مبحث انرژی و حضور نظامی آمریکا در خلیج‌فارس ارائه شده است.

سیاست‌های اتخاذی بسیاری از کشورهای منطقه در قبال ایران به همان اندازه که از روابط این کشورها با آمریکا نشأت می‌گیرد از تفاوت‌ها و اختلاف نظرات این کشورها با ایران نیز تأثیر پذیرفته است. برای برخی از این کشورها روابط با آمریکا از هر مسئله دیگری مهم‌تر است و نمی‌توان آن را از سایر ملاحظات تفکیک نمود. برخی از این کشورها نیز بر این باورند که بهبود روابط ایران و آمریکا می‌تواند به ایجاد روابط حسنه این کشورها با ایران کمک شایانی کند. برخی دولت‌های دیگر نظیر اسرائیل، از هرگونه همکاری میان ایران و آمریکا واهمه داشته و با آن مخالفت می‌کنند. با این حال، با گذشت زمان ما شاهد ایرانی یکپارچه و هماهنگ‌تر با جامعه جهانی و بین‌المللی خواهیم بود که به جای آنکه منافع خود را طرق نامشروع و پنهانی دنبال نماید، این منافع را از مسیرها و روش‌های مشروع عملی و محقق خواهد ساخت.

این گزارش در بحبوحه حوادث و رویدادهای اخیر منطقه خاورمیانه تهیه شده است، رویدادهایی که به نظر می‌رسد تغییرات ساختاری را در خاورمیانه ایجاد نموده‌اند. موفقیت‌های اخیر دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش در عراق و سوریه وحدت در عراق را به مخاطره انداخته است، خشونت را در سوریه تشدید کرده و شرایط تأثربرانگیز بحران انسانی در منطقه را وخیم‌تر کرده است. ناآرامی‌های شدید و خشونت‌های کنونی علیه کردهای عراق فشارها را به منظور تشکیل دولت جداگانه و مستقل کردستان افزایش داده است و از سوی دیگر نیز روابط ترکیه را با کشورهای عراق، سوریه و ایران پیچیده‌تر کرده است.

ظهور گروه تروریستی داعش موجب تقویت نقش و جایگاه ایران در حمایت از دولت عراق شده است و حتی قبل از دستیابی به هرگونه توافقی میان ایران و آمریکا، احتمال همکاری‌های میان این دو کشور برای ایجاد و برقراری ثبات در عراق را افزایش داده است. تشدید خشونت‌های میان مسلمانان و گروه‌های سنی- شیعه بر لزوم و اهمیت عدم جانبداری آمریکا از هر یک از طرفین درگیر در این درگیری‌های فرقه‌ای تأکید می‌کند. علاوه بر این، با خروج آمریکا از افغانستان، این کشور به همکاران منطقه‌ای همچون ایران نیاز مبرمی دارد تا از این طریق بتواند این کشورها را در برابر هرگونه خشونت احتمالی در آینده تقویت سازد.


"از آنجاییکه آمریکا می‌داند راه حل نظامی برای جنگ داخلی سوریه وجود ندارد، باید بدنبال یک استراتژی سیاسی باشد که پس از انعقاد توافق هسته‌ای با ایران، می‌تواند دنبال شود.

ما لزوماً قصد نداریم که بگوییم دستیابی به توافق هسته‌ای تنها رویدادی است که می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد روابط جدید در منطقه خاورمیانه باشد و از سوی دیگر نیز نمی‌خواهیم اینطور نشان دهیم که آغاز مذاکرات و گفتگو با ایران بر سر مسائل و موضوعات مهم منطقه‌ای صرفاً به ایجاد یک توافق هسته‌ای وابسته است. با این حال، ما معتقدیم که یک ارتباط بسیار قوی میان حل‌وفصل مناقشه هسته‌ای ایران و توانایی‌های آمریکا برای ایفای نقش مؤثر در خاورمیانه به سرعت در حال تغییر وجود دارد و باید اذعان کرد که دستیابی به یک توافق هسته‌ای شرایط و زمینه مناسبی را برای دستیابی به گزینه‌های جدید فراهم آورده و قفل این مشکلات را باز خواهد کرد.

در حال حاضر، آمریکا تنها قدرت خارجی در منطقه خاورمیانه است که از تمایل، نفوذ و توانایی لازم به منظور ایفای نقش رهبری برخوردار است و بدون شک آمریکا در مقایسه با سایر قدرت‌های خارجی دیگر می‌تواند بیشترین سود و بهره را از الگوهای جدید همکاری عاید خود کند. از سوی دیگر نیز اگر آمریکا به طور ناخواسته (به خاطر سوء تعبیر و یا عدم درک درست از پویایی و نیروهای محرکه جدید) موجب وخامت بیشتر اوضاع و شرایط این منطقه بحران‌زده شود، باید مشکلات و فشارهای بیشتری را تحمل نماید.

در حال حاضر، انجام یک ارزیابی سخت‌گیرانه به منظور شناسایی اولویت‌ها از هر امری مهم‌تر است. یک توافق جامع هسته‌ای می‌تواند آمریکا را قادر سازد بدون درگیری مستقیم در مسائل، این اولویت‌ها را شناسایی و درک کند. مذاکره با ایران و هماهنگ‌سازی استراتژی‌های آمریکا با ایران در جهت مبارزه با داعش یک گام اساسی برای پیشرفت است. قطعاً بحث و گفتگوی صرف نمی‌تواند توافق طرفین به منظور انجام اقدامات و همکاری‌های مشترک را به ارمغان آورد اما حل‌وفصل مشکلات و اختلاف نظرات به شیوه دیپلماتیک می‌تواند مشخص کند که آیا سایر تلاش‌های مشترک به منظور حل بحران‌های منطقه عملی است یا خیر. چنین تغییر و تحولاتی در روابط خصمانه میان ایران و آمریکا می‌تواند بیش از چند سال به طول بیانجامد و به این بستگی دارد که ایران چگونه می‌تواند خود را با این شرایط تطبیق داده و به آرامی از وضعیت کنونی خود (به عنوان یک کشور مطرود از مجامع بین‌المللی) خارج شود. اگر ایران در انجام تعهدات خود در این توافقنامه کوتاهی نماید در آن صورت سناریوی کاملاً متفاوتی به وجود خواهد آمد.

همکاری کشورهای منطقه برای دستیابی به یک هدف مشترک

بنابراین همکاری با ایران باید در گروه گسترده‌تر منطقه‌ای و به همراه کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، ترکیه و دولت عراق صورت بپذیرد. پس از دستیابی به توافق نهایی، آمریکا باید دریابد که آیا ایران در زمینه‌هایی چون تبادل اطلاعات در مورد داعش و بحث و گفتگو در مورد امکان همکاری و انجام اقدامات مستقیم مایل به همکاری است یا خیر. با توجه به اینکه حتی پیش از امضاء هرگونه توافقی، مقامات آمریکایی رسماً اعلام کردند که این کشور با ایران در راستای چنین تلاش‌هایی همکاری نخواهد داشت، به نظر می‌رسد که آگاهی از موضوعات اشاره شده به صورت غیرمستقیم و با واسطه قرار دادن دولت عراق امری لازم و ضروری باشد. اما هیچ یک از این اقدامات و تلاش‌ها نمی‌توانند نگرانی‌های آمریکا را در مورد روابط ایران با برخی سازمان‌های تروریستی کاهش داده و یا از بین ببرد. آمریکا باید در گفتگو و مذاکرات خود با ایران صراحتاً اعلام کند که با هرگونه حمایت ایران از تروریسم و اقدامات گروهای معاند با اسرائیل نظیر حزب‌الله و حماس مخالف است.

عراق

آمریکا در راستای حفظ عراق به عنوان یک کشور متحد و یکپارچه باید با تمامی کشورهای هم‌مرز با این کشور همکاری داشته باشد. تقسیم‌بندی و تفکیک مناطق سنی، شیعه و کردنشین عراق قطعاً منجر به درگیری‌های فرقه‌ای و قومی آتی در عراق خواهد شد و از سوی دیگر ثبات کشورهای دیگری چون لبنان و اردن را نیز مختل خواهد کرد. پس از دستیابی به توافق نهایی آمریکا باید ایران را تشویق کند تا همچنان به اعمال فشار خود به بغداد ادامه داده و دولت این کشور را به ایجاد یک دولت فراگیر و آشتی ملی، رفتار عادلانه با تمام شهروندان عراقی و ایجاد اصلاحات گسترده ترغیب نماید. همچنین آمریکا باید به دنبال راه‌هایی برای تکمیل و پوشش حملات هوایی خود به منظور مقابله با گروه تروریستی داعش و حمله به مواضع و پایگاه‌های این گروه تروریستی باشد.

سوریه

از آنجایی که هیچ راه‌حل نظامی به حل‌وفصل جنگ داخلی در سوریه کمک نخواهد کرد لذا آمریکا باید به دنبال یک استراتژی سیاسی در این زمینه باشد. این استراتژی می‌تواند در کوتاه‌مدت به اهداف انسان‌دوستانه تحقق بخشد و به‌مرور به سوی یک راه‌حل بلندمدت و اقداماتی در زمینه شکست گروه تروریستی داعش در پایگاه و مقر اصلی خود یعنی سوریه ختم شود. پس از انعقاد توافق هسته‌ای با ایران، آمریکا باید با هدف دستیابی به کمک‌های بشردوستانه فوری برای سوریه، ایجاد آتش‌بس در غرب این کشور و اتخاذ یک راه‌حل بلندمدت به منظور حفظ سوریه به عنوان یک کشور متحد و یکپارچه با سازمان ملل متحد و سایر کشورها همکاری کرده و با آنها در جهت تشکیل اجلاس ژنو (۳) رایزنی‌های لازم را انجام دهد. قانون اساسی باید حقوق مدنی و اساسی شهروندان این کشور و همچنین برگزاری انتخابات با نظارت مجامع بین‌المللی را تضمین کند. در تلاش برای پیشبرد چنین روندی آمریکا باید کشورهای عربستان‌سعودی، روسیه، ایران، ترکیه و نمایندگانی از مخالفان حکومت سوریه را به مشارکت در این امر دعوت کند. دعوت از ایران و گنجاندن این کشور در این روند امری بسیار مهم و ضروری است که می‌تواند احتمال موفقیت را افزایش دهد. اکنون که حکومت بشار اسد نیز از تمام قوای نظامی خود به منظور مقابله با گروه تروریستی داعش استفاده می‌کند، باید از وی نیز در این مذاکرات دعوت به عمل آید. بدون این بازیگران اصلی و کلیدی، به ویژه ایران و دولت سوریه، نشست‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی بی‌ثمر خواهند بود.

افغانستان

آمریکا باید یکی از اولویت‌های اصلی خود را توسعه و گسترش حمایت‌های بین‌المللی از انتقال افغانستان به رهبری جدید در این کشور و تشکیل دولت جدید قرار دهد. به منظور مدیریت افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، باید بیشترین تأکید بر موضوعاتی چون امنیت افغانستان، حصول اطمینان از تمامیت ارضی این کشور و رشد اقتصادی صورت بپذیرد. و ایران نیز در این میان نقش حیاتی و بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد.

مسلماً حل‌وفصل تمانی مسائل و بحران‌های کشورهای همسایه برای ایران بسیار دشوار خواهد بود. با این حال ایران می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های اصلی در خاورمیانه چندقطبی عمل کند. هر یک از این قطب‌ها همزمان با اینکه می‌توانند عاملی برای درگیری با آمریکا به حساب آیند از سوی دیگر نیز می‌توانند عنصر بالقوه‌ای برای همکاری‌های بیشتر با این کشور محسوب شوند. این گزارش جامع حاوی مقالات مجزا و جداگانه‌ای در مورد روابط کنونی ایران با هفت کشور همسایه و هم‌مرز خود است و در هر یک از این مقالات تلاش شده تا تغییر و تحول در این روابط پس از دستیابی به توافق هسته‌ای مورد بررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار گیرد.

در هر بخش تحلیلی از هر دو طرف این روابط ارائه‌شده است و در ادامه نیز تغییر و تحولات سیاسی ناشی از توافق هسته‌ای پیش‌بینی شده‌اند. ما تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا در ارائه تفکرات ایران و همسایگانش و همچنین چگونگی رویکرد این کشورها در قبال یکدیگر منصفانه عمل کنیم. در ادامه این گزارش مقالات دیگری در باب موضوعاتی چون روابط ایران با بازیگران غیردولتی، موضوع انرژی و حضور نظامی آمریکا در خلیج‌فارس نیز آورده شده است. ما معتقدیم که این ده مقاله زمینه بسیار مناسبی را به منظور توصیه و پیشنهادهایی برای سیاست آمریکا فراهم آورده است که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

پیشنهادها و توصیه‌هایی برای سیاست آمریکا

آنچه در ادامه آورده شده است خلاصه‌ای از پیشنهادهای ارائه‌شده در این گزارش است که مبتنی بر تجزیه‌وتحلیل‌های موجود در مقالات مذکور است.

مذاکره با ایران

آمریکا باید تمام تلاش‌های خود را به کار گیرد تا بتواند دستیابی به یک توافق جامع هسته‌ای را تحقق بخشد، توافقی که میزان غنی‌سازی اورانیوم و همچنین تولید و جداسازی پلوتونیوم (با اهداف غیرنظامی) را محدود کرده و روند بازرسی و نظارت‌های مداوم از برنامه هسته‌ای ایران را فراهم آورد. با فرض اتمام موفقیت‌آمیز مذاکرات هسته‌ای ایران، آمریکا پس از دستیابی به توافق هسته‌ای باید یک استراتژی جامع را برای همکاری با ایران در طیف گسترده‌ای از مسائل و موضوعات منطقه‌ای اتخاذ نماید. آمریکا، دوستان و متحدان این کشور باید به طور همزمان رویکرد دوسویه فشار و انگیزه را دنبال کنند.


دیدار سه جانبه ظریف، کری و اشتون در آخرین دور از مذاکرات وین

آمریکا در این مدت باید با دقت مراقب اعمال ایران باشد و بر انجام تعهدات این کشور نظارت داشته باشد تا در مواقع مورد نیاز از اعمال فشار استفاده نماید و همزمان با این امر این کشور و سایر کشورها باید میزان روابط تجاری، سرمایه‌گذاری و سایر گونه‌های همکاری را با ایران افزایش دهند تا از این طریق ایران تشویق شده و به تعهدات خود عمل نماید. همچنین آمریکا باید میزان همکاری‌های نظامی خود با اسرائیل و سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را تقویت کند. پس از دستیابی به توافق، آمریکا باید مذاکرات منظم و مداوم خود را در مورد تمامی مسائل و موضوعات مهم و برجسته با ایران آغاز نماید. اگرچه در ابتدای امر میزان اعتماد طرفین به یکدیگر کم خواهد بود اما چنین مذاکراتی به منظور تعیین میزان همکاری‌های دوجانبه احتمالی بسیار لازم و ضروری است.

همکاری‌های منطقه‌ای علیه گروه‌های تروریستی

چالش اصلی پیش روی آمریکا در آینده این است که در حین همکاری با کشورهای منطقه برای مقابله با تهدیدات تروریستی از هرگونه جانبداری از طرفین درگیر در جنگ میان سنی‌ها و شیعیان اجتناب و پرهیز نماید. تلاش برای تخریب و نابودی کامل گروه تروریستی داعش فرصتی را برای همکاری‌های بیشتر آمریکا با کشورهای منطقه و به‌ویژه ایران فراهم می‌آورد.

راهبرد و استراتژی جایگزین در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای

در صورتی که مذاکرات با شکست روبرو شود و دستیابی به توافق نهایی محقق نشود، آمریکا باید خود را برای رویارویی پایدار با ایران آماده کند و بداند که ایران می‌تواند یک مانع بزرگ بر سر راه تحقق منافع آمریکا قلمداد شود. شکست مذاکرات منجر به افزایش تحریم‌ها از سوی کنگره آمریکا (با حمایت دولت این کشور) خواهد شد. بدون ایجاد یک توافق نهایی بعید است که دولت کنونی ایران و یا دولت آتی این کشور از قدرت و تمایل لازم به منظور همکاری‌های بیشتر با آمریکا در منطقه و حل بحران کشورهایی چون عراق، داعش، سوریه و یا افغانستان برخوردار باشد. واکنش ایران به اعمال مجدد تحریم‌ها احتمالاً باعث خواهد شد تا این کشور برنامه هسته‌ای خود را دوباره از سر گیرد و این امر عزم راسخ آمریکا به منظور تغییر رژیم و حکومت در ایران را با خود در پی دارد.


"شکست در مذاکرات و افزایش تحریم‌ها آمریکا را به تغییر رژیم در ایران مصمم‌تر خواهد کرد."

در این میان تهران با فرض اینکه خصومت و دشمنی آمریکا اجتناب‌ناپذیر و بی‌پایان خواهد بود و این کشور به یک عامل بازدارنده در برابر هرگونه حمله احتمالی نظامی نیاز مبرمی خواهد داشت، ممکن است تصمیم به ساخت و تولید تسلیحات هسته‌ای بگیرد. چنین شرایطی می‌تواند آغاز تهدیدات نظامی از سوی آمریکا و اسرائیل و یک جنگ عمدی یا ناخواسته را در پی داشته باشد. از سوی دیگر اگر دولت روحانی در دستیابی به توافق نهایی و رفع کامل تحریم‌ها با شکست روبرو شود، گروه‌های محافظه‌کار در ایران تسلط پیشین خود را بر تفکرات و اعمال رهبری جمهوری اسلامی باز می‌یابند و این امر منجر به ایجاد یک دولت ارتجاعی، فاسد و ضعیف‌تر خواهد شد و در چنین شرایطی احتمال نقض حقوق شهروندان این کشور افزایش می‌یابد. باید اذعان داشت که شکست مذاکرات به رفتارهای دو طرف مذاکره‌کننده بستگی دارد. اما از همه مهم‌تر شکست مذاکرات به احتمال بسیار زیاد تأثیرات منفی و گسترده‌ای خواهد داشت و مانع از توانایی آمریکا برای مدیریت و حل چالش‌ها و تهدیدات منافع حیاتی خود در سراسر منطقه خاورمیانه در طول دهه آینده و فراتر از آن خواهد شد.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که این گزارش تنها خلاصه‌ای از گزارش کامل این اندیشکده است و نمی‌تواند به طور کامل حق مطلب را ادا کرده و منعکس‌کننده نتیجه ماه‌ها مطالعه، پژوهش و تجزیه‌وتحلیل‌های دقیق انجام شده باشد. ما تلاش کردیم تا ارزیابی دقیقی را از روابط ایران با هفت کشور همسایه و هم‌مرز با این کشور ارائه دهیم و تغییر و تحولات احتمالی در این روابط پس از دستیابی به توافق هسته‌ای را نیز تا حدی پیش‌بینی کردیم. با وجود چالش‌های پیش‌رو ما بر این عقیده هستیم که به منظور بازسازی سیاست‌های آمریکا در منطقه دستیابی به چنین توافقی امری ضروری است و مد نظر قرار دادن تمامی حقایق، نظرات و قضاوت‌های حرفه‌ای و پیشنهادهای ارائه‌شده در این گزارش جامع برای یک تصمیم‌گیری موفقیت‌آمیز در این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    از این گزارش میتوان اینگونه برداشت که هرگونه توافقی تامین کننده منافع امریکا در خاورمیانه خواهد بود و اگر توافق نشود زیان امریکا خیلی بیشتر از ایران است.
  • علی ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    برادر مثه اینکه صدای شما از جای گرم درمیاد. من به شخصه از خدا میخوام این مذاکرات به نتیجه برسه چون از یه طرف هم به این تیم هسته ای اعتماد دارم (که منافع ملت رو نادیده نخواهد گرفت)واز طرف دیگر نگران نتایج منفی عدم توافق هسته ای در اینده این ملت هستم. تاکید میکنم این ملت یعنی ملت ایران ونه امریکا.تا کی میخوایم از اب گل الود دشمنی بیجا و نابجا با امریکا ماهی بگیریم؟ صد در صد که امریکا همدر این مذاکرات به دنبال منافع خودشه همانطور که کشوری مثه روسیه هم از رابطه خودش با ایران صرفا وصرفا منافع خودش رو دنبال میکنه. نمیخوام بگم امریکا خوبه و روسیه بد.که همه دول خارجی فقط به منافع خودشون فکر میکنن واین امری طبیعی هستش. بحث من اینه که در این شرایط ببینیم که چی به نفع ایرانه و چی به ضررش؟بهتون قول میدم تمامی کسانی که دارید به شدت واحساسی امریکا رو می کوبید و ارزو میکنید مذاکرات به نتیجه نرسه همگی دارای یک شغل خوب دولتی با درامد مکفی(حالا خودتون نه پدرانتون و لاقل یکی از فامیلهای نزدیکتون بانفوذ هستن که نگران اینده و معیشت خود نباشید) هستید و یا احساس میکنید که نتیجه نگرفتن مذاکرات به نفع حزب مورد علاقه شما دراینده خواهد بود. تا حالا شده یه بار به یکی مثه من فک کنید که با وجود سن بالا و برخورداری از تحصیلات بالا(فوق لیسانس) از دانشگاه معتبر دولتی و صرفا بخاطر نداشتن اشنا وپارتی هنوز بیکاره و هیچ اینده روشنی رو در مقابل خودش متصور نمی بینه. نه واقعا تا حالا از این بعد به موضوع فک کردید؟؟؟؟ تحریم های فوق العاده سنگین تو این سالهای اخیر عملا چرخ اقتصادی کشور رو متوقف کرده و عدم نتیجه گیری تو مذاکرات اخیر میتونه این روند رو به شکل عجیی بدتر کنه. مقام معظم رهبری بر روی اقتصاد مقاومتی دست میذارن و انصافا هم نکته خوبی رو اشاره میکنن اما چیزی که حضرت اقا نمیدونن اینه که انقد رابطه جای ضابطه رو تو ایران گرفته که اصولا کمتر فرد شایسته ای متصدی ارگانی میشه که بعد بتونه با استفاده از شایستگی های خودش این اقتصاد رو کمک کنه . ولله قسم 90 درصد ادمای با استعداد توایران الان بیکارن ویا شغل متناسب با استعدادشون ندارن که بخواد ت ورشد این کشور تاثیر بذاره. میخواید بگید احتمالا این افراد ادمهای ارزشی نیستن و یا نمیشه بهشون اعتماد کرد که بالعکس من می بینم که اتفاقا این جور ادما اکثریتشون من جمله خود من از صدتای شماها دین دار تر و با غیرت ترن نسبت به کشورشون ودینشون اما افسوس که صداشون به هیچ جایی نمیرسه. من خواهش میکنم از دوستانی که انقد خودخواهانه سروصدا میکنن که ای وای توافق با امریکا یعنی بر باد رفتن دین ودنیا واخرت مردم که برید بین مردم وببینید جوونهای مردم چه مشکلاتی دارن؟ این تحریم ها نتایج اون غرور و دنیا چرستی عده ای هستش که تحریم رو یه مشت ورق پاره میدونستن و با ندونم کاریشون باعث شدن روز بروز نحریم های ناعادلانه تری بر گرده این ملت تصویب بشه. حالا هم که یه سری از بچه های به معنای واقعی وطن پرست دارن تمام تلاششون رو میکنن که قدری از این تحریم های ناعادلانه رو بردارن یه عده داخل کشور شدن کاسه داغ تر از اش والبته ادمای شکم سیر هرگز از درد مستندان خبری ندارن. خواهشا مشزق به خاطر این وقتی که گذاشتم مطلب رو چاپ کن شاید دوستان به ظاهر ارزشی قدری به خودشون بیان ومنافع تمام ملت رو در نظر بگیرن ونه تنها خودشون. باور کنید که خیلی سخته که جوون باشی تحصیلات داشته باشی استعداد داشته باشی اما پارتی نداشته باشی و امید به اینده رو در حد صفر ازش نصیب ببری. بیاید واقعیت ها رو ببینیم ونه ارزوهای شخصی رو. ایران فقط مال شماها نیست وامثال من وما هستیم که در صورت بروز جنگ احتمالی(که شما خیلی خیلی دنبالش هستید) به میدون میریم وشماها مثه همیشه قایم میشید تا در فرصت مناسب برای تامین منافع شخصیتون کشور ودین رو دست اویز مقاصدتون .
  • ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    به نظر من اگر واقع بین باشیم در این دست ایران از آمریکا شکست خورده است لذا باید این دست را تمام کنیم و دست دیگری با آمریکا بازی کنیم .1-شکست ما از آمریکا بسیار آموزنده بود و نشان داد که ما تا چه حد بخصوص از نظر اقتصادی ضعیف و آسیب پذیریم لذا ایجاد یک اقتصاد قدرتمند و ضدتحریم باید اولویت اول ما باشد.2-ایران به هیچ وجه نباید در نابودی داعش با آمریکا همکاری کند زیرا این امر بیشتر به نفع آمریکاست تا ایران حال که ایران در مسئله ی اتمی به آمریکا باخته است ایران باید آمریکا را در باتلاق خاورمیانه رها کرده تا بخشی از این شکست جبران شود. 3-ایران می بایست نیروهای خود را از سوریه خارج کرده و به عراق بیاورد سقوط حکومت بشار اسد بیش از آنکه به ضرر ایران باشد به ضرر غرب است زیرا سوریه دروازه ی ورود داعش به اروپا و اسراییل است .
  • ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    امیکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    در صورت کوتاه نیامدن غرب در جهت لغو تحریمها نتیجه این میشود که ایران به این جمع بندی میرسد که عضویت در ان پی تی را معلق کند و شرط بازگشت به آن را مشروط به برداشتن همه و همه تحریمها وضع شده بر ضد ایران قرار دهد.
  • امیر ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    به نحو تابلویی تبلیغاتی و با مصرف داخلی در ایران نوشته شده بود
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    ناشناس از توهم بیا بیرون! امریکا زیان میکنه! یادت رفته 8 سال قبل رو
  • سید عادل میراحمدی بهنمیری ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    سلام. مذاکرات هسته ای باید در میان دانشمندان مومن و متعهد در سازمان های مسلمانان جهان برگزار شود؛ تا تمام شر استکبر جهانی نابود شود. هیهات من ذلة. التماس دعا یاعلی(ع)
  • واثق ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    بسم رب الحسین .. . نتیجه مشخصه ! بعد که تیم مذاکره کننده برگشت به کشور اول یه نامه میدن به رهبر که ما موفق شدیم و ما غرب رو به زانو در آوردیم و دوباره رهبری یک نامه آنچه مرقوم داشته اید میدن!! اول همه خوشحالن ، اونور هم بشکن میزنن فلذا بعد مدتی پنهان کاری داخلی ، عناصر غربی دوباره متن توافق رو افشا میکنن که بدین شرح است محتمل که : کلا از بیخ هرچی هسته ای هست کنسل!! بالستیک مالستیک ایران یخده !! دیگه خلاصه هرچی دارین و ندارین هم تعلیق بعد ما به شما یک آبنبات چوبی میدیم خوشحال بشین پ.ن : امیدوارم اینبار خیلی ارتجاع نشون ندن از خودشون!! بسه تحقیر دیگه
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    بین مسلمانان جهان و دانشمندانشان اختلافی نخواهد بود که مذاکراتی داشته باشیم. مشکل ما با استکبار جهانی و زورگوی آمریکا و همپیمانانش است.
  • ملکی ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    طبق این گزارش در همه جا امریکا به ایران احتیاج داره و ملزم به توافق هستش پس چرا ایران باید از حق خودش بگذره همون طور که اقای روحانی و ظریف دارند همه دستاوردهای این ملت را می دهند .
  • حمید حسنی -یک انقلابی ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    کو گوش شنوا
  • ناشناس ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    چیزی که حضرت اقا نمیدونن اینه که!!! شما خیلی زیاد میدونی مثلا؟؟؟؟؟؟ عجب
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    این دولت برای تورم گاری نکرد گفت تورم را پایین آوردیم رکود را کاری نکرد گفت رکود را مهار کردیم در بحث هسته ای طلا داد آهن هم نگرفت می خواهد جشن بگیرد می گوید دولت راستگویان در دروغ کویی اول می باشد تنها پیروزی که دارد بر دولت های قبل دروغ کو بودن می باشد
  • علی اصغر کوثری ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    آمریکا کفر جهانی است و کفر تا کاملا تسلیمشان نشوید از شما راضی نخواهند شد. مشکل ما این است که قرآن را که باطن کفر را به ما می شناسد را وانهادیم ، آنگاه در حیرت می مانیم چگونه با عقل محدود خود وضعیت را تحلیل کنیم و راه حل پیدا کنیم. سوره مبارکه البقرة آیه ۱۲۰ وَلَن تَرضىٰ عَنكَ اليَهودُ وَلَا النَّصارىٰ حَتّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم ۗ قُل إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهُدىٰ ۗ وَلَئِنِ اتَّبَعتَ أَهواءَهُم بَعدَ الَّذي جاءَكَ مِنَ العِلمِ ۙ ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِيٍّ وَلا نَصيرٍ﴿۱۲۰﴾ هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد، (تا به طور کامل، تسلیم خواسته‌های آنها شوی، و) از آیین (تحریف یافته) آنان، پیروی کنی. بگو: «هدایت، تنها هدایت الهی است!» و اگر از هوی و هوسهای آنان پیروی کنی، بعد از آنکه آگاه شده‌ای، هیچ سرپرست و یاوری از سوی خدا برای تو نخواهد بود.
  • ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    کدام حفظ منافع؟ افتضاحات تفاهم نامه ژنو روز بروز بیشتر آشکار میشود!! مطمئنا کسانیکه همچنان جوگیر آن هستند نه ان تفاهم نامه و نه تحلیلهای (چه خارجی و چه داخلی) آن را خوانده اند هنوز نمیدانند چه شده!!! اقلا متن را بخوانید دشمن با تمام قوا به میدان آمده ولی این طرف.... حقوقم بسیار کمه نفسم از جای گرم در نمیاد ولی کسانیکه بیشتر به "حرف" دشمنان دلخوش میشوند تا به وعده های الهی سزاوار ظلم هستند
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    در مسئله اتمی چرا 2 بار از یک سوراخ گزیده شدیم؟ حداقل در سال 92 دولت بسیار خودسرانه عمل کرد و به حرف هیچکس گوش نمی کرد. اصلا حلال نخواهیم کرد مشرق نرم نوشتم که منتشر کنی
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    خیلی موافقیم ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    ای خدا قرآن را مهجور گذاشتیم و انتظار سعادت داریم؟ ولی بخاطر جهلمان است ببخش و رحم کن
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    البته که همه از اوضاع با خبریم... اما متاسفانه هر کدام فقط نوک دماغمان را میبینیم نه وضعیت هم وطنمان، نه فقر و آینده ی سیاهی که روبروی 80 میلیون آدم قرار گرفته! متاسفانه نهایتا ما محکوم به فنا هستیم وقتی که با تمام دنیا به چشم دشمن برخورد کنیم و نتونیم مثل اونها "سیاست" واقعی رو برای منافع خودمون اجرا کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس