مدیران سازمان سینمایی سال گذشته مدعی بودند که جشنواره، بسته‌ای است که نیمه بیشترآن متعلق به دوره گذشته است و بخش کمی از آن دستپخت مدیران سینمایی جدید است.با این توجیه همه منتظرند تا ببینند امسال و سی‌و سومین جشنواره فیلم فجر بسته کامل دستپخت مدیران جدید و فیلم‌های سینمای امید چگونه خواهد بود.

سال گذشته وقتی انتقادات نسبت به فیلم‌های تلخ و سیاه و مایوس کننده و حتی بعضا حامی فتنه یا نحوه برگزاری جشنواره و بعضی بخش‌هایی اجرایی بالا گرفت سازمان سینمایی مدعی شد که این جشنواره، بسته‌ای است که نیمه بیشترآن متعلق به دوره گذشته است و بخش کمی از آن دستپخت مدیران سینمایی جدید است.با این توجیه همه منتظر بودند تا ببینند سال آینده و سی‌و سومین جشنواره فیلم فجر بسته کامل دستپخت مدیران جدید و فیلم‌های سینمای امید را ببینند.
حالا اما سه‌ماه مانده به جشنواره سی‌و‌سوم به‌نظر می‌رسد با جشنواره‌ای منظم و هدفمند روبرو خواهیم بود. نشانه‌هایش هم هست. این‌که مجید مجیدی به‌عنوان رییس هیات‌داوران جشنواره فیلم فجر انتخاب شد.
اینکه چندروز پیش هم اعلام شد که در جشنواره پیش رو برخلاف جشنواره گذشته با طیفی رنگارنگ از فیلمها روبرو خواهیم بود.
این‌که حدود سه ماه پیش از جشنواره، ستادها و روابط عمومی و گروه‌های داوری مشخص و آماده برگزاری جشن سینمای انقلاب باشند.و ...
جشنواره سی و سوم ؛ اولین بسته سینمای امید
انتخاب مجیدی  انتخابی شایسته بود که فارغ از نام و نشان مجیدی دقت و نظم گروه برگزارکننده را نشان داد.این‌که فیلمساز بزرگ و شناخته‌شده ایرانی و خالق فیلم ارزشمند محمد(ص) از سه‌ماه قبل از برگزاری ، سکاندار داوری جشنواره می‌شود از یکسو حسن انتخاب  مسولان جشنواره را نشان می‌دهد و از سویی نظمی که انشاالله تا آخر همین‌گونه قرار است باشد.
از سویی بامروری کلی بر فیلم‌ها به‌نظر می‌رسد اگرچه هنوز با سینمای ایده آل شایسته انقلاب اسلامی فاصله زیادی دارند اما دست کم با مجموعه‌ای از فیلم‌های تلخ و سیاه روبرو نخواهیم بود و برخلاف جشنواره گذشته با طیفی رنگارنگ از فیلمها سروکار خواهیم داشت و  شاید بشود این‌گونه برداشت کرد که جشنواره امسال اولین بارقه‌های سینمای امید خواهند بود.
امسال از میان باتجربه ها خسرو سینایی با «جزیره رنگین»، کمال تبریزی با «دردسرهای شیرین»، عبدالحسن برزیده با «مزار شریف»، مجید جوانمرد با «آدم باش»، ابوالحسن داودی با «رخ دیوانه» و محمدعلی طالبی با «قول»، مسعود جعفری‌جوزانی با «ایران برگر»، یدالله صمدی با «پدر آن دیگری» و علیرضا رییسیان با «دوران عاشقی» درجشنواره امسال حضور دارند.
در این میان بنا بر شنیده ها سه فیلم«ایران برگر» از مسعود جعفری‌جوزانی ، «مزار شریف» از عبدالحسن برزیده و «رخ دیوانه» ابوالحسن داودی نظر منتقدان و مخاطبان را جلب خواهند کرد.

جشنواره سی و سوم ؛ اولین بسته سینمای امید

در میان جوانترها هم امسال این اسامی به چشم می خورند:
سامان مقدم با «نهنگ عنبر»، سیدروح‌الله حجازی با «مرگ ماهی»، نیکی کریمی با «شیفت شب»، مجید برزگر با «یک شهروند کاملا معمولی»، بهرام توکلی با «من دیه گو مارادونا هستم»، احسان عبدی‌پور با «ناهید»، کیوان علیمحمدی و امید بنکدار با «ارغوان»، عبدالرضا کاهانی با «استراحت مطلق» و هاتف علیمردانی با «مشرف به کوچه بی‌نام» و مصطفی شایسته با «خبر خاصی نیست»،«شکاف» کیارش اسدی‌زاده، «مردی که اسب شد» امیرحسین ثقفی، «مادر قلب اتمی» علی احمدزاده، «چاقی» راما قویدل، «قندون جهیزیه» علی ملاقلی‌پور، «دریا و ماهی پرنده» مهرداد غفارزاده، «جامه دران» حمیدرضا قطبی، «خانه دختر» شهرام شاه‌حسینی، «دو» سهیلا گلستانی، «جنجال در عروسی» سیدرضا خطیبی‌سرابی، «یحیی سکوت نکرد» کاوه ابراهیم‌پور، «احتمال باران اسیدی» بکتاش صناعی‌ها، «ضد نور» کاوه سجادی‌حسینی، «در دنیای تو ساعت چند است» صفی یزدانیان، «موقت» امیر عزیزی، «دایره داود» سیامک کاشف‌آذر، «خون به پا می‌شود» حماسه عظیمی‌پارسا، «آزادی مشروط» حسین مهکام. 
در این میان به احتمال زیاد چندنفر بیش از بقیه دیده خواهند شد. «یک شهروند کاملا معمولی»مجید برزگر که همچنان به دنبال سینمای کم خرج و پرعمق است ،«مادر قلب اتمی» علی احمدزاده که بعد از تجربه اکران نشده «مهمونی کامی» اینبار آمده است تا با فیلمی بی حاشیه اما عمیق و مدعی لذت دیده شدن اثرش بر پرده سینما را تجربه کند ،«قندون جهیزیه» علی ملاقلی‌پور و «دریا و ماهی پرنده» مهرداد غفارزاده.
با این اسامی به نظر می رسد امسال تنوع فیلم ها بسیار بهتر از دوره گذشته است.
به هر روی عملیاتی شدن برنامه ها و انتخاب رییس داوران و فعال شدن بخش ارتباطات و روابط عومی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر  و ...هم مواردی هستند که جرقه آنها از چند ماه قبل خورده و حالا سه‌ماه مانده به جشنواره به نظر می رسدهمه‌چیز برای برگزاری جشنواره‌ای منظم مهیا شده‌است.جشنواره‌ای که هر سال به دلیلی یک پایش می‌لنگید.یک‌بار به خاطر حواشی و جهت‌گیری های نادرست، بار دیگر به دلیل به‌هم ریختگی وضعیت اداری و مالی و یک سال به‌خاطر کم بودن زمان و ...
برای مثال فلان سال و بهمان دوره،تازه  پیش از جشنواره تازه به این فکر افتادند که از روی الگوهای غربی فرم بدهند و شناسایی کنند و غیرخبرنگارها را حذف کنند و ...سال پیش تر مشکل امکانات و شرایط خبرنگاران بود و سال پیش‌تر...
به‌هرروی حالا که سه مانده تا برگزاری جشنواره و گروه برگزار کننده جشن سینمای انقلاب چنین آماده به‌میدان آمده‌اند امیدواریم همه‌چیزتا آخر برای برگزاری یک جشنواره خوب و درخور شان انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر مهیا شود و دیگر خبری از فیلم‌های سراسر تلخ و سیاه و حاشیه‌سازی‌های جماعت شبه‌روشنفکر اثری نباشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس