سوریه نشان داده همان‌طور که ارتشی قوی برای زور آزمایی در میدان‌های نظامی ‌دارد، دیپلمات‌های کار کشته ای نیز دارد که بازی با مانورهای بین‌المللی برای فریب افکار عمومی دنیا را خوب بلدند.

نماینده سازمان ملل چه پیشنهادی به بشار اسد داد/ آیا
گروه بین‌الملل مشرق - بر کسی پوشیده نیست که بروز پدیده تروریسم ناشی از تلاش‌های غرب و به ویژه آمریکا در تغییر مهندسی سیاست‌های جدید خود در منطقه خاورمیانه است، اما برآیند حاصل از این سیاست‌های غلط، ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی و از بین رفتن منابع اقتصادی و انسانی در منطقه به نفع تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی و کارتل‌های نظامی آمریکایی شد.

سیاست‌های دوگانه غرب در زمینه مبارزه با تروریسم و دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر از جمله سوریه و عراق نیز که در راستای منافع نظام سلطه جهانی است، در شرایط بغرنج کنونی نه تنها گامی در جهت اصلاح اوضاع برنمی‌دارد، بلکه منجر به تعمیق بحران در منطقه می‌شود.

در همین راستا استفان دی مستورا فرستاده سازمان ملل در سوریه بار دیگر تلاش‌های دیپلماتیک خود برای آتش‌بس در سوریه یا در واقع توقف پیشروی‌های ارتش عربی این کشور در برابر تروریست‌ها را در شهر حلب تشدید کرده است.
گزارش‌های مطبوعاتی حکایت از آن دارد وی در سفر به سوریه درباره جزئیات "تعلیق درگیری‌ها" بر اساس طرح موسوم به مناطق ممنوعه با مقامات این کشور از جمله ولید معلم وزیر خارجه و بشار اسد رئیس جمهور بحث و تبادل نظر کرد؛ اساس این طرح تعلیق جنگ در استان حلب و ممانعت از اجرای عملیات نظامی توسط ارتش بوده و هدف آن آغاز عملیات سیاسی در سوریه اعلام شده است.
 
پیشنهاد فرستاده سازمان ملل در حالی مطرح می شود که ارتش سوریه به سرعت در محورهای مختلف شهر حلب پایتخت اقتصادی سوریه و بزرگترین شهر این کشور از جمله در "عامریه و حندرات" و سایر محورهای حساس پیشروی می کند و عملیات پاکسازی حلب با موفقیت در حال انجام است.

نماینده سازمان ملل چه پیشنهادی به بشار اسد داد/ آیا

پیروزی‌های ارتش سوریه نگرانی عمیقی در میان مقامات ترکیه و آمریکا ایجاد کرده است، چرا که دستیابی به حلب منبع تغذیه مالی، تسلیحاتی و انسانی تروریست‌ها از سوی ترکیه را کور کرده و گام بلندی در پاکسازی این کشور از عناصر تروریستی به شمار می‌رود. 

کارشناسان مسائل نظامی اعتقاد دارند که نیروهای دولتی سوریه در دو هفته اخیر عملیات موفق نظامی در این منطقه انجام دادند و بر اثر این عملیات تکفیری‌ها بسیاری از نقاط ارتباطی با روستاهای حومه حلب را تا مرزهای ترکیه از دست دادند، این موضوع باعث خواهد شد آن‌ها در محاصره‌ای گرفتار شوند که در نهایت منجر به تسلیم شدنشان گردد، درست مانند اتفاقاتی که در چندین نقطه دیگر سوریه روی داده است.

در ابعاد سیاسی نیز ناظران اعتقاد دارند تحت کنترل گرفتن کامل شهر حلب آغازی بر فروپاشی معارضان تکفیری در سوریه است، چرا که به این ترتیب ارتش سوریه در بخش بسیار وسیعی از حومه حلب تا مرزهای ترکیه و دمشق و درعا و صحرای شام آسوده خاطره می‌شود و تروریست‌ها را در یک منطقه بی آب و علف در الرقه و الحسکه و دیرالزور محاصره می‌نماید.


نماینده سازمان ملل چه پیشنهادی به بشار اسد داد/ آیا

طرح سیاسی دی مستورا علاوه بر انگیزه‌های پشت پرده آن، تردیدهای اساسی در نحوه اجرا و راهبردی‌کردن آن به همراه دارد.

امین حطیط، کارشناس مسایل حقوقی ضمن بررسی واژه "تعلیق درگیری‌ها" می‌گوید اصطلاح تعلیق درگیری‌ها به ‌صورت محلی، اصطلاحی جدید در قوانین بین‌المللی و درگیری‌های مسلحانه است که پیشتر در هیچ درگیری استفاده نشده است. این اصطلاح از نظر بار معنایی متفاوت از آتش بس یا توقف درگیری‌ها است، علت طرح آن هم این است که دی مستورا می‌داند که دولت سوریه با داشتن دست برتر در عرصه میدانی، این طرح غربی که به تمامیت این کشور ضربه زده و اذعان ضمنی به موجودیت گروهک‌های تروریستی را به دنبال دارد، نخواهد پذیرفت.


آتش‌بس لوازمی دارد که شامل تعیین خط آتش‌بس یا مشخص کردن رفتارهای پشت این خطوط در زمینه استقرار نیروها در مواضع خود براساس این خطوط است و طبعاً دولت سوریه در اراضی خود تقسیم‌بندی را که کاملاً به نفع تروریست‌ها خواهد بود، نمی‌پذیرد. به همین علت هسته اصلی طرح دی مستورا در قالبی جدید به دمشق عرضه شده است که البته دیدارهای وی با مقامات سوری نیز قطعاً برای تبیین دقیق ابعاد طرح مورد نظر اوست.

نماینده سازمان ملل چه پیشنهادی به بشار اسد داد/ آیا

البته نگاه خوش‌بینانه دمشق به طرح سازمان ملل و تلاش دولت سوریه در حفظ امنیت و سلامتی شهروندان و نگهداری از دارایی‌های عمومی و خصوصی باعث شده با وجودی‌ که دمشق قادر به مهار کامل تروریست‌ها در چند ماه آینده با استفاده از راهکار نظامی است، اما همچنان از راه‌حل‌های دیپلماتیک ارائه شده از سوی جامعه جهانی برای توقف درگیری‌ها و بازگشت امنیت و ثبات به کشور و جلوگیری از خونریزی‌های بیشتر ضمن حفظ حقوق اساسی مردم سوریه استقبال می‌کند.

از اطلاعاتی که تاکنون به بیرون درز شده، مشخص است که دو رویکرد در زمینه تبیین معانی اصطلاح جدید دی مستورا مطرح است، رویکرد اول، همان برداشت شرایط آتش‌بس با طرح نام و قالبی جدید است.


در این مورد دو طرف باید اقدامات نظامی در منطقه را حفظ کرده و نیروهای خود را به صورت ثابت در مواضع خود نگه دارند. بر این اساس گروهک‌های تروریستی حق تقویت نظامی و تسلیحاتی خود از طریق مرزهای ترکیه در زمان آتش‌بس را خواهد داشت و دولت سوریه حق مداخله در روند عملیات لجستیک آن‌ها را ندارد. ناگفته پیداست که پشت پرده این برداشت از طرح دی مستورا که احتمالاً غرب حامی این رویکرد است، تلاش برای تعمیق و طولانی کردن بحران سوریه و تقویت تروریست‌هاست.

رویکرد دوم که برداشت مقامات سوریه از این طرح در استقبال از دی مستورا است، مبتنی بر قطعنامه‌های 2170 و 2178 شورای امنیت تحت بند هفتم منشور سازمان ملل با هدف مبارزه با تروریسم از طریق خشک کردن منابع آن است. این برداشت بدان معنی است که دولت سوریه عملیات نظامی خود در منطقه را متوقف می‌کند و در عین حال هر تحرک نظامی یا کمک‌های لجستیک به گروه‌های تروریستی نیز متوقف خواهد شد.

نماینده سازمان ملل چه پیشنهادی به بشار اسد داد/ آیا

این به‌ معنای بسته شدن مرز ترکیه به روی تروریست‌ها است. بر این اساس ترکیه ملزم خواهد بود مرزهای خود را به روی کمک‌های مالی و تسلیحاتی و نظامی تروریست‌ها ببندد، در غیر این صورت به فریبکاری تازه‌ای در راستای حمایت از منافع تروریست‌ها در منطقه متهم خواهد شد. 

علاوه بر این‌ها از دیدگاه دولت سوریه تعلیق درگیری‌ها تنها شامل درگیری‌های مستقیم بین ارتش عربی سوریه و تروریست‌ها نیست، بلکه تمامی اقدامات خرابکارانه و تروریستی از سوی عوامل انتحاری و ... بر ضد شهروندان در مناطق مختلف را نیز شامل می‌شود. از دیدگاه طرف سوری بر اساس این طرح باید در قبال توقف پیشروی های ارتش، تمامی اقدامات تروریستی در این کشور در همه ابعاد متوقف شده و منابع تغذیه مالی و تسلیحاتی تروریست‌ها نیز خشک شود.

آنچه از تحلیل محتوایی دو رویکرد مطرح شده بر می‌آید این که تفاوت عمده‌ای بین این دو مفهوم وجود دارد، تفاوتی که احتمالاً محافل سیاسی و دیپلماتیک از پس رفع آن‌ها و رسیدن به خاستگاه‌های مشترکی برای توافق بر سر این راهکار سیاسی بر نخواهند آمد و عرصه میدانی سوریه باید منتظر ادامه درگیری‌ها در حلب باشد. 

سوریه نشان داده همان‌طور که ارتشی قوی برای زور آزمایی در میدان‌های نظامی ‌دارد، دیپلمات‌های کارکشته‌ای نیز دارد که تعامل با مانورهای بین‌المللی برای بازی با افکار عمومی دنیا را خوبی بلدند و می‌دانند چگونه از این پتانسیل برای تقویت توان نظامی و میدانی خود و شکست دادن توطئه‌ها و فریبکاریهای حامیان اصلی تروریسم و عاملان بحران سه‌ساله این کشور استفاده کنند. 


غرب باید به این نتیجه برسد که وقتی دمشق در سخت‌ترین شرایط مبارزه زیر بار ایده‌های سیاسی و یک‌جانبه آن‌ها نرفته، در شیب موفقیت‌های میدانی و نزدیک شدن به تحقق پیروزی‌ کامل بر تروریست‌ها، قطعاً زیر بار طرح‌های تمامیت خواهانه آن‌ها که برای خروج آبرومندانه غرب از باتلاق رسوایی در سوریه طراحی شده، نخواهد رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ستار ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    0 0
    اين طرح ، خيلي مرموز و خطرناك است. به نظر من اگر سازمان ملل در اجراي اين طرح ، نيت خيري دارد بايد همزمان با تعليق جنگ در مناطق مختلف ، اقدام به بستن مرزهاي سوريه با كشورهاي همسايه كند كه دولت سوريه هيچ كنترلي بر آنها ندارد و در اين راستا از صلحبانهاي كشورهائي مثل روسيه ، ايران ، چين ، لبنان ، مصر ، عمان....هم استفاده كند.
  • محمد ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    0 0
    بشار اسد به هیچ وجه نباید این طرحو اجرا کنه باید روند محاصره حلب کامل بشه همون طور که در حمص اتفاق افتاد وگرنه تروریستا از این فرصت برای تجدید قوا استفاده میکنن این وحشیها ثابت کردن قابل اعتماد نیستن.
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    0 0
    عجب ارتش قویه داره خخخخخخ
  • رضا ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    0 0
    اگر رویکرد دوم با تضمینهای عملی از سوی غرب باشد با اغماض طرح نسبتا خوبی است ولی تجربه نشان داده که این ها قابل اعتماد نیستند
  • محمد ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    0 0
    شما برو به اربابت ابدوغان بخند راستی وضوی 3 سال قبل خودشو برا نماز خوندن تو مسجد اموی دمشق هنوز نگه داشته؟! خخخخخخخخخخخ
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    0 0
    اگه این طرحو نپذیره با حمله ی امریکا مواجه میشه اوباما در حال تغییر استراتزی برا ی سقوط اسد است.
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    0 0
    از بس تو این 3 سال کلمه موفقیتهای ارتش سوریه رو شنیدم از هرچی موفقیت بدم میاد
  • دادا ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    0 0
    در صورت قبول سوریه بعد از مدتی غربیها حلب را تجزیه خواهند کرد
  • محمد ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    0 0
    ناشناس 15:11 از اوا هم هدف امریکا تغییر نظام سوریه بود اما هیچ غلطی نکرد امید امریکا به مسلحین میانه رو بود که تقریبا از اونا هم چیزی نمونده حماقت خیلی بالایی میخواد که وارد نبرد مستقیم بشن.
  • محمد ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    0 0
    میتونی نشنوی و دهنتم ببندی.
  • پسر ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    0 0
    بهتر قبول نکنن این غرب وحشی خودش ثابت کرده
  • آنتی امپریالیسم ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    0 0
    بر اساس روایتها و سخنان بزرگانی چون آیت الله بهجت در خروج سفیانی بداء ایجاد نخواهد شد اما خداوند نگاه به همت و غیرت بنده اش میکنه و ان شاء الله به خاطر عزم و اراده مردم رییس جمهور سوریه ، خطرات را ازشون دفع خواهد کرد
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    0 0
    دمت گرم محمد جواب خيلي باحالي بود
  • حقگو ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    0 0
    نماینده سازمان ملل طبق معمول وظیفه دارد منافع امریکا ، اسراییل و غرب را مراقبت کند و دیگر هیچ. اگر جاسوس اسراییل نباشد حتما در گروه همراهش چند جاسوس همراه دارد. هر چند حرفهای زیبا می زنند ولی اعمالشان طالبان و داعش خیز است. برای اثبات کلام من به گذشته نمایندگان سازمان ملل توجه نمایید. انتشار اخبار محرمانه ایران در موضوع هسته ای . ترور دانشمندان ایرانی توسط اطلاعات جاسوسان همراه هیئت سازمان ملل .
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    خلیفه البغدای دارد سقط می شود مسجد اموی دیگه برای یزید دیگری اجازه اقامه نماز در حال مستی را نخواهد داد - آبدوغان نیز دیگه همه ترفندهاو حیله هاش ته کشیده و با اسرائیل روی نعش کشته های ترک تبار در مدیترانه بوسیله اسرائیل دارد گربه می رقصاند/
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    البته بقول محمد می تونی نشوی - اما این به خاطر این است که ازبس در عشق تصرف دمشق ناکام شده اند سرخورده شده ای و طبیعی است که به موفقیت های ارتش سوریه حساس هستید - حساس نشو حساس نشو!!!!!
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    سوریه بین دولت و مخالفان تقسیم شود و مرز بین المللی ایجاد شود و جنگ تمام شود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس