کد خبر 362579
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶

در واقع در گذشته و قبل از انقلاب هم به این شکل بود که تلویزیون در ایام سوگواری موسیقی پخش نمی‌کرد و روضه خوانی اجرا می‌شد و حالا همین شیوه هم بعد از انقلاب ادامه پیدا کرد و البته سخنرانی‌، نوحه خوانی و موارد دیگری هم اضافه شده است.

کوشکی:تلویزیون الگوی مناسبی برای محرم ندارد
به گزارش مشرق، یک مدرس دانشگاه با اشاره به برنامه‌های مذهبی تلویزیون و گفتگوهای کارشناسی آن ضمن انتقاد به شیوه ای که تنها پر کردن آنتن را هدف قرار می دهد، پیشنهادهایی برای برون رفت از این وضع ارائه داد. با اشاره به برنامه‌های تلویزیون در ایام محرم گفت: مهمترین مشکلی که رسانه ملی درباره شیوه پخش برنامه در ایام مذهبی دارد این است که در این حوزه الگوی استانداردی از رسانه تراز جمهوری اسلامی ندارد بنابراین مدیران شبکه‌ها براساس عرفی که از گذشته وجود داشته است به پخش برنامه اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: در واقع در گذشته و قبل از انقلاب هم به این شکل بود که تلویزیون در ایام سوگواری موسیقی پخش نمی‌کرد و روضه خوانی اجرا می‌شد و حالا همین شیوه هم بعد از انقلاب ادامه پیدا کرد و البته سخنرانی‌، نوحه خوانی و موارد دیگری هم اضافه شده است. 

کوشکی با اشاره به اینکه نباید تعداد مخاطبان تلویزیون در ایام عزاداری کم شود، بیان کرد: از طرفی هم در ایام محرم مخاطبان بیشتر در هیات‌های مذهبی، مساجد و تکایا مشغول عزاداری هستند و چون مدیران صداوسیما این مساله را می‌دانند اصراری برای تولید و اجرای برنامه‌های جذاب ندارند.

در سخنرانی‌های مذهبی تنوع وجود ندارد

این پژوهشگر حوزه فرهنگ درباره گفتگوهای کارشناسی تلویزیون نیز بیان کرد: در سخنرانی‌ها و گفتگوهای کارشناسی تلویزیون تنوعی وجود ندارد و ساده ترین مدلی که به نظر مسئولان سازمان صدا و سیما می‌رسد گفتگو با یک روحانی و کارشناس دینی است اما اینکه در این گفته‌ها چه محتوایی بیان شود درباره آن استراتژی و راهبردی وجود ندارد. 

مدرس دانشگاه تهران اضافه کرد: به طور مثال مدیران می‌توانند الگویی را به کار بگیرند و برای خود مشخص کنند که امسال سبک زندگی امام حسین (ع) یا خانواده را موضوع گفتگوی خود قرار دهند. در حال حاضر الگوی ویژه‌ای وجود ندارد و علاوه بر آن مجریان تنها یک سوال کلی می‌پرسند و دغدغه مند نیستند. حتی کارشناسان هم تقریبا کسانی هستند که در سازمان صدا و سیما تثبیت شده‌اند و در نهایت شیوه کاری به این صورت است که تنها قرار است آنتن پر شود. 

برنامه‌های مذهبی شبهات مردم را پاسخ نمی‌دهند

کوشکی با بیان اینکه بعضا برنامه های مذهبی به دانش و معرفت مردم اضافه نمی‌کنند، یادآور شد: در این برنامه‌ها مشخص نیست که هدف اطلاع رسانی، الگوسازی و یا اسطوره سازی است و برنامه‌ها نه به لحاظ تاریخی و نه کلامی و اندیشه‌ای نمی‌توانند شبهات مردم را پاسخ دهند. 

مدرس دانشگاه تهران با اشاره به یک برنامه گفتگومحور که پیش از این در تلویزیون تولید و پخش شده بود، افزود: تنها برنامه‌ای که فکر می‌کنم در زمان خود مخاطبان زیادی پیدا کرد برنامه ای بود که در آن با محمدحسین رجبی دوانی گفتگو می‌شد. این تنها برنامه‌ای بود در این سال‌ها که به نظر من هم جذابیت کلامی داشت و هم توانست تغییری جدی در دانش مردم ایجاد کند. 

وی در پایان سخنانش بیان کرد: به جز این برنامه قوی ترین کار تاریخی در مورد عاشورا چند قسمت از سریال «مختارنامه» است و همچنین فیلم سینمایی «سفیر» و یا مجموعه «معصومیت از دست رفته» از جمله آثاری بودند که در این حوزه موفق عمل کردند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سارا ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    0 0
    البته مختارنامه هرقدر هم موفق بود, امسال اونقدر به شکلهای مختلف همه شبکه ها پخشش کردن که حال همه رو بد کرد. کاش بجاش زیارت عاشورا- زیارت ناحیه مقدسه و ... پخش می شد. هنوز خیلی ها هستند که با زیارت ناحیه مقدسه هیچ آشنایی ندارند در حالیکه این زیارتنامه بسیار زیبا و پرمعناست کاش الااقل در این ایام مردم را با این زیارتنامه آشنا می کردند.
  • مهدی نفر ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    0 0
    با سلام با گذشت سی و چند سال از انقلاب اسلامی در ایران روز به روز شاهد هزاران مظاهر بی دینی و بی عفتی در تمام ارکان جامعه هستیم که با یک نگاه جزیی و غیر کارشناسی هم میتوان ریشه های آن را پیدا کرد . درست کردن نیمرو قاعده و اصول دارد ولی در کشور عزیز مان هیچ برنامه اصولی و به روز شده ای بر مبنای اصول اصیل اسلام ناب وجود ندارد .. در جهانی که شبکه های ماهوار های خوراکهای باب شهوت را در ساعت به خورد جهانیان میدهند بخصوص برای ایران عزیز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس