کد خبر 362062
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰

در پی نگرانی‌ها از افزایش تیراندزی‌ها در مدارس آمریکا، به تازگی یک شرکت همکار وزارت دفاع آمریکا یک سیستم تشخیص تیراندازی را که در اصل برای کاربرد در مناطق جنگی طراحی شده بود را در یک مدرسه در ایالت ماساچوست این کشور نصب و آزمایش کرد.

به گزارش مشرق،  یک سیستم تشخیص تیراندازی که به کمک ارتش آمریکا تولید شده است برای اولین بار در یک مدرسه در ایالت ماساچوست آمریکا نصب شد. سنسورهای این سیستم می‌تواند صدای شلیک را تشخیص داده و به سرعت به مقامات هشدار دهد.

این سیستم به صورت رایگان و به صورت آزمایشی نصب شده است و در روز گرامیداشت کهنه‌سربازان آمریکایی از آن رونمایی شد. طی تمرین و مانوری که برای آزمایش این سلاح انجام شد، یک فرد مسلح به همراه یک تفنگ‌ تک‌تیراندازی وارد مدرسه شد و با استفاده از گلوله‌های مشقی در کتابخانه، راهرو و کلاس‌های مدرسه تیراندازی کرد.

تیراندازی‌ها منجر به تحریک و به کار انداختن سنسورهای این دستگاه در کلاس‌ها، راهرو و دیگر نقاط ساختمان شد که در پی آن هشداری به پلیس ارسال شد و از طریق رادیو خواستار یک واکنش هماهنگ از سوی مقامات شد. این مانور در حالی برگزاری شد که بیش از 100 تن در سالن همایش این مدرسه و از طریق ویدئو پروژکتور نظاره‌گر این ماجرا بودند.

از جمله حضار در این جمع نیک تسنونگاس عضو مجلس نمایندگان آمریکا بوده است، وی در گفتگو با رویترز گفت: "این مسئولیت همه ما است که مطمئن شویم مدارس ما مکان‌های امنی برای یادگیری هستند. از ماجرای تیراندازی مدرسه کلمباین تا سندی‌هوک، اعمالِ خشونت‌آمیزی که غیرقابل بیان هستند، در مدارس ما رخ دادند و در حال حاضر اعمال خشونت با سلاح  بزرگترین نگرانی (موجود) در مورد کودکان، آموزگاران و والدین ما هستند."

بر اساس این گزارش، این فناوری در شرایطی که تهدیدات افزایش یابد، به دستگیری افراد مسلح کمک می‌کند. در دسامبر 2012 بود که در حادثه تیراندازی در مدرسه ابتدایی سندی‌هوک در نیوتاون ایالت کانتیکت، 20 کودک و 6 بزرگسال جان باختند. تحلیل انجام شده از سوی سی‌ان‌ان طی 18 ماه گذشته نیز نشان می‌دهد که تاکنون 15 حادثه مشابهِ مدرسه سندی‌هوک رخ داده است که به معنای این است که در 5 هفته یک حادثه تیراندازی در مدارس رخ داده است.

جوزف سولومان رئیس پلیس منطقه نیز به آسوشیتدپرس گفت که" (این سیستم) شگفت‌انگیز است، از زمان تشخیص تیراندازی تا انتقال پیام تنها ثانیه‌ای فاصله وجود دارد. این امر کل بازی را تغییر می دهد. بدون سیستم تشخیص تیراندازی، ما نمی‌فهمیدیم که در مدرسه چه چیزی در جریان بود ... و زمانی بسیار پرارزشی می‌توانست از دست برود. متأسفانه راه‌کارهای مدیریت بحران در مدارس تنها در باره کاهش خسارات است."

این سیستم شامل یک سیستم آکوستیک بیرونی و 50 تا 60 سنسور است که در راهروها، کلاس‌ها نصب شده‌اند، همچنین شامل دوربین‌های فروسرخی است که می‌توانند نور و جرقه شلیک گلوله را تشخیص دهند.

این سیستم در اصل برای استفاده نظامی در مناطق جنگی طراحی شده بود. تولید کننده این سیستم‌ها برای تولید این سیستم با  آژانس تحقیقات وزارت دفاع آمریکا (دارپا) است و شرکت ریتئون همکاری داشته است. سیستم‌های مشابهی از این نوع نیز در عراق و افغانستان به کار گرفته شده‌اند.

رئیس این شرکت در گفتگو با رویترز گفت که "این سیستم اولین از نوع خود در کشور است و این شرکت در حال مذاکره با دولت برای استفاده وسیع‌تر از آن است. این سیستم بین 20 تا 100 هزار دلار قیمت دارد."

به گفته وی مدارس دیگری در ایالت‌های کالیفرنیا و ویرجنیا همچنین یک فرودگاه "به زودی این سیستم را نیز نصب می‌کنند."

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس