نشریه فارن پالسی در گزارشی ضمن اشاره به انتشار خبرِ نامه رئیس‌جمهور آمریکا به رهبر معظم انقلاب، آمریکا را نیازمند ایران برای مبارزه با گروه تروریستی داعش خواند.

 به گزارش مشرق، چند روز پیش روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد که رئیس جمهور آمریکا با ارسال نامه‌ای محرمانه به رهبر عالی ایران، خواستار همکاری دوجانبه واشنگتن- تهران در مورد مبارزه با گروه تروریستی داعش شده است.

با گذشت چند روز از انتشار این خبر و علی‌رغم عدم تایید آن از جانب مقامات ایرانی، رسانه‌های آمریکایی سیل تحلیل‌ها و انتقادات خود از این اقدام اوباما را به راه انداخته‌اند. در این میان نشریه فارن پالسی در مقاله‌ای به حمایت از این اقدام پرداخته و آن را بیانگر وجود منافع مشترک میان ایران و آمریکا خوانده است.

فارن پالسی در گزارش خود به اهمیت ایران به عنوان یکی از بازیگران کلیدی منطقه اعتراف کرده و بر لزوم ارتباط با قدرت‌های منطقه‌ای برای تامین امنیت آمریکا تاکید کرده است. این نشریه مدعی شده است که اهمیت ایران در خاورمیانه پیش از این و در دوران جورج بوش نیز مورد شناسایی قرار گرفته بود. به همین دلیل آمریکا در دوران پس از حملات 11 سپتامبر در خصوص مبارزه با طالبان و ترتیبات حکومتی افغانستان با ایران همکاری داشته است و تنها پس از آنکه دیگر نیازی به همکاری با ایران نداشت، آن را به عنوان یکی از سه کشور محور شرارت معرفی کرد. به گفته فارن پالسی این اقدام به ضرر آمریکا تمام شده و فرصت همکاری با ایران در سال‌های پیش روی را ازمیان برد.

این نشریه در ادامه ظهور داعش را تهدید کننده سیستم وستفالیایی (سیستم بین‌المللی با وجود دولت های دارای حق حاکمیت) خوانده و موفقیت داعش را به مثابه نابودی منطقه معرفی کرده است. بدین ترتیب وجود دولت‌های قدرتمند در منطقه به مراتب بیشتر می‌تواند تامین کننده امنیت برای مردمان منطقه باشد. این واقعیتی است که کشورهای خاورمیانه و غرب باید آن را مدنظر داشته باشند.

این گزارش در نهایت چنین نتیجه‌گیری کرده است که آمریکا به تنهایی نمی‌تواند بر این گروه تروریستی نوظهور فائق آید و در این راه به قدرت‌های منطقه‌ای نیازمند است و یکی از این قدرت‌ها ایران است. هم چان‌که به تایید مقامات عراقی، ایران تا کنون مهم‌ترین نقش را در مبارزه با داعش در منطقه داشته است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس