خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت که این آخرین و بهترین شانس آمریکا برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران است.

به گزارش مشرق، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد که دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا با آخرین و بهترین شانس برای حل موضوع هسته‌ای ایران روبرو است تا اینکه نه تنها در مهلت باقی مانده به توافق هسته‌ای با ایران برسد بلکه قبل از آنکه جمهوری‌خواهان در سال آینده میلادی بتوانند کنترل کنگره را به دست گیرند و در مسیر این توافق کارشکنی کنند، توافق حاصل شود.

طبق این گزارش، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در کش و قوس نهایی سالهای مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران، در ادامه مذاکرات خود در «مسقط» پایتخت عمان با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران و همچنین «کاترین اشتون» رئیس سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد که هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در این مذاکرات مشاهده نشد.

آسوشیتدپرس نوشت که با نزدیک شدن مهلت ۲۴ نوامبر برای رسیدن به توافق جامع نهایی، خطرات بیشتر می‌شود. یک توافق هسته‌ای می‌تواند نگرانی‌ها از قابلیت ایران برای ساخت یک بمب هسته‌ای را برطرف کند و همچنین اقتصاد ایران را احیا کند و البته این توافق همچنین برای سیاست خارجی کاخ سفید که به شدت به دلیل مدیریت جنگ داخلی سوریه و رشد داعش در عراق مورد انتقاد سناتورهای جمهوری‌خواه است، یک پیروزی به حساب خواهد آمد.

این گزارش سپس به جمهوری‌خواهان که منتقدان اوباما هستند اشاره کرد و نوشت همان منتقدان به دنبال متوقف کردن داد و ستد آمریکا و ایران هستند و اگر توافق نهایی نشود، آنها که اکثریت سنا را ۳ ژانویه ۲۰۱۵ به دست می‌گیرند، چنین فرصتی را به دست می‌آورند.

«جان مک‌کین» رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا که یک سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آریزونا است به همراه «لیندسی گراهام» از ایالت کارولینای جنوبی هفته گذشته در بیانیه‌ای  در انتقاد از توافق ایران و آمریکا در خصوص موضوع هسته‌ای گفتند: «دولت اوباما باید این مسئله را بفهمد که این رژیم ایران بیش از آنکه به همکاری با ما اهمیت دهد، به تلاش برای تضعیف آمریکا و بیرون راندن آن از خاورمیانه اهمیت می‌دهد.»

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا نیز در برنامه‌ای در شبکه «سی بی اس» گفت که «تحریم‌های بی‌سابقه علیه ایران عاملی بود که تهران را به میز مذاکره آورد. اولویت شماره یک ما درباره ایران اطمینان حاصل کردن از عدم دستیابی تهران به تسلیحات هسته‌ای است.»

اما با اینحال، رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد که شکاف بزرگی بین ایران و ۱+۵ برای رسیدن به توافق نهایی وجود دارد و گفت: «احتمالاً ما به آن نقطه نمی‌رسیم.»

طبق این گزارش، اگر قبل از مهلت ۲۴ نوامبر، توافق جامع هسته‌ای با ایران حاصل شود، نمایندگان کنگره توانایی محدودی برای تخریب آن دارند. کارشناسان معتقدند که اکثر تحریم‌های آمریکا علیه بازار مالی و نفت ایران، در صورتی که لغو نشود، با اختیار رئیس‌جمهور آمریکا قابل تعلیق است اما بعد از ۳ ژانویه ۲۰۱۵، در صورتیکه توافقی حاصل نشود، کنگره می‌تواند تلاش کند تا تحریم‌های جدیدی را به تصویب رساند به طوریکه اوباما اختیاری برای تعلیق یا لغو آنها نداشته باشد.

مقامات دولت اوباما معتقدند که تحریم‌های جدید، شرایط مذاکره را نقض می‌کند و موجب می‌شود که ایران تولید اورانیوم غنی‌ شده را افزایش دهد ولی به طور کلی یک توافق بالقوه تحریم‌های اقتصادی علیه تهران را کاهش می‌دهد و غنی‌سازی اورانیوم را به سطحی می‌رساند که ایران نتواند تسلیحات هسته‌ای بسازد و همچنین به بازرسان بین‌المللی اجازه می‌دهند که دسترسی کاملی به تأسیسات هسته‌ای ایران داشته باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس