کد خبر 360230
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵

کارشناسان همچنین از شیوه‌هایی که الزرقاوی بکار برد تا القاعده را به مسیری هدایت کند که بن لادن نه قصد ورود بدان‌ها را داشته و یا اساسا چنین شیوه‌هایی را مورد تایید خود قرار نمی‌داده، اظهار نظر کرده‌اند.

به گزارش مشرق، داعش در منقطه تحت اشغال خود دست به تغییرات جدی زده است. تغییرات جدی که سعی دارد تفکر افراطی و سلفی را ترویج دهد. جالب اینجاست که داعش در این میان نگاهی به ساختار حکومت‌های پیشین دارد. در این میان حکومت خلیفگی را ترویج می کند و داعیه دار ادامه حکومت خلیفگی است. نکته جالب توجه در این روند شکل گیری حکومت نظامی در این ساختار است. گفته می شود ابوبکر البغدادی، خلیفه خودخوانده داعش شاگردان ابو مصعب الزرقاوی، رهبر سابق القاعده در عراق بود که توسط نیروهای آمریکایی کشته شد. الزرقاوی کسی بود که در زمینه رشد تروریسم و القاعده در عراق فعالیت بسزایی انجام داد.

گفته می شود الزرقاوی جاه طلب و خشن بود و بعد از مدتی به معاون قابل اعتماد بن لادن تبدیل شد. وی ایده جنگ فراگیر را در سر داشت و برای همین منظور فعالیتهای وسیع تروریستی در عراق و دیگر کشورهای اسلامی انجام داد.

نهایتا همین فعالیت ها وی را از تبهکاری شرور به رهبر شبه نظامیان در عراق بدل ساخت، کسی که امنیت آمریکا را چنان مورد مخاطره قرار داد که برای دستگیری‌اش ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کردند. الزرقاوی با تبدیل کردن عراق به بستر رشد و شکوفایی سربازان القاعده، به سازمانی که در پی سرنگونی طالبان دچار انشقاق شده بود و از طرفی بن لادن هم متواری شده، سر و سامان داد. از یک سو بر شهرت الزرقاوی افزوده شد و از سوی دیگر روابط وی با بن لادن مانند شاگردی که بر استاد خود تاثیر می‌گذاشت، شکل پیچیده‌تر و بحث برانگیزتری به خود گرفت.

حتی در این باره گزارش داده می شد که الزرقاوی به حدی فعالیت‌های خود را فراتر از مرزهای عراق گسترش داده بود که خطرناکترین عنصر القاعده به حساب می‌آمد.

کارشناسان همچنین از شیوه‌هایی که الزرقاوی بکار برد تا القاعده را به مسیری هدایت کند که بن لادن نه قصد ورود بدان‌ها را داشته و یا اساسا چنین شیوه‌هایی را مورد تایید خود قرار نمی‌داده، اظهار نظر کرده‌اند.

جنگ فراگیر ایده‌ای بود الزرقاوی آن را پرورش داد و حتی در این میان گروه‌های مختلف تروریستی بر سر این ایده جدال‌هایی نیز داشتند. بسیاری از عناصر بلند پایه تروریست بر ملا عمر سرکرده طالبان فشار می آوردند که مبدا در این میان تحت تاثیر ایده جنگ فراگیر الزرقاوی قرار بگیرد.

اطرافیان ملا عمر به طور صریح اعلام داشتند که طالبان باید از شراکت در جنگ‌های دیگران جدا پرهیز کند، علی‌الخصوص در کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس که در حقیقت مامن حامیان متمول القاعده و طالبان به شمار می‌آیند



ذکر این نکته ضروریست شهرتی را که الزرقاوی از راه ایجاد رعب و وحشت در میان مردم عراق بدست آورده به قیمت انزوای بن لادن و کاهش تعداد وفاداران به القاعده تمام شده است. یک افسر اطلاعاتی پاکستان در این باره می‌گوید: "صدها عضو القاعده که به جهت حملات الزرقاوی علیه سربازان آمریکایی تشجیع شده‌اند، به دو طریق افغانستان را به مقصد عراق ترک کرده‌اند: یکی از راه خلیج فارس و دیگر با عبور از مرز ترکمنستان که البته در این میان بسیاری به محض ورود به عراق کشته شدند و عده‌ای نیز در نبرد فلوجه در نوامبر ۲۰۰۴ گرفتار شدند.

در این باره حتی دیده می شود که ابوبکر البغدادی و ایمن الظواهری، سرکرده القاعده با هم در این زمینه دچار مشکل هستند و ایده جنگ فراگیر داعش سبب این اختلاف شده و همین موضوع نیز سبب پیوستن بسیاری از عناصر القاعده به داعش شده است. البته در این میان ظواهری به گونه ای کوتاه آمده است و نسبت به هماهنگی القاعده و داعش در این برهه زمانی تاکید کرده است.



گفته می شود اما بن لادن برای آماده سازی حضور القاعده در عراق از افسر بعثی به نام العراقی استفاده کرد اما آنچه سبب شد تا ریشه تروریزم داعشی در عراق پایه گذاری شود تفکرات الزرقاوی بود. در این میان داعش با شیوه ای که به کار برده سعی در ترویج این تفکرات دارد.

داعش که امروز بخشی از خاک سوریه و همچنین عراق را تحت اشغال خود قرار داده است، با شیوه های خاصی سبک زندگی را ترویج می دهد که به ترویج تروریست و خشونت در منطقه می انجامد. جالب است که بسیاری از کارشناسان در این باره مطرح می کنند که سکس و خشونت دو عامل مهم برای پیوستن بسیاری از افراد به داعش شده است. ترویج برده داری و افتخار به ان نیز در این زمینه حربه دیگری برای نزدیک شدن به این شیوه است.

جنگ داخلی سوریه و تزریق منابع مالی و لجستیکی به گروه‌های تروریستی سبب شد تا کشورهای عربی و غربی با دست خود گروه تروریستی داعش را در منطقه به وجود آورند. همین امر سبب شد تا داعش بتواند خود را  با تفکرات تندرو تری از القاعده به دنیا نشان دهد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که گرچه بنیاد تفکرات تروریستی الزرقاوی بر تشکیل داعش اثرگذاشته است اما البغدادی و نظامیانی که در حالت مشاور تفکرات خلیفه خودخوانده داعش را پوشش می دهد، با استفاده از جنگ فراگیر راه دیگری را در پیش گرفته اند. به نظر می رسد که سرکردگان داعش به این نتیجه رسیده اند که بایستی در این زمینه در مدار منافع این کشورها حرکت کنند تا حضورشان در منطقه را تثبیت کنند.
منبع: فردا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس