کد خبر 359307
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸

نمایندگان اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی در آستانه 13 آبان با حضور در میزگرد «جنبش دانشجویی و استکبارستیزی» از ماهیت استکبارستیزی، انگیزه‌های تسخیر لانه جاسوسی و دستاوردهای انقلاب دوم سخن گفتند.

به گزارش مشرق، میزگرد «جنبش دانشجویی و استکبارستیزی» با حضور دبیران و اعضای شورای مرکزی۲ اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی به مناسبت 13 آبان برگزار شد.

*نقطه عطف تاریخ انقلاب در مبارزه با استکبار تسخیر لانه جاسوسی است

ناصر آراسته دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور در ابتدای این میزگرد اظهار داشت: آمریکا ستیزی یک مفهوم جزئی از مفهوم کلی دینی نفی هرگونه ظلم و استبداد است که در هر دوره‌ای مصداق خاصی پیدا می‌کند.

وی افزود: تمامی ائمه ما متناسب با باور و اندیشه‌های دینی بر این عقیده بودند که باید جلوی هرگونه استبداد و استکبار ایستادگی کرد. آمریکاستیزی نیز نشات گرفته از همین باور است که باید در مقابل ستمگر ایستادگی کرد.

این فعال دانشجوی تصریح کرد: استکبارستیزی اندیشه‌ای است که در انقلاب اسلامی محوریت و جایگاه ویژه‌ای دارد. امام (ره) با تکیه بر اندیشه ناب اسلامی در مقابل استکبار ایستادگی کردند و راس استکبار را نیز آمریکا و انگلیس عنوان کردند؛ کشورهایی که از هیچ گونه ظلم و ستمی علیه مردم جهان کوتاهی نمی‌کنند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه کشور تاکید کرد: تسخیر لانه جاسوسی یک نقطه عطفی در مبارزه با استکبار در تاریخ انقلاب اسلامی است. تسخیر لانه جاسوسی برخواسته از اراده یک ملت با پیشگامی دانشجویان بود و برهمین اساس نیز به موفقیت رسید.

آراسته پیرامون انگیزه‌های تسخیر لانه جاسوسی گفت: مهم‌ترین انگیزه در این اقدام مبارزه با استکبار که مصداق عینی آن آمریکا بود، انجام گرفت. مردم با شعارهایشان در آن زمان نشان دادند که آمریکا را به عنوان راس استکبار می‌شناسند. به همین خاطر بدون ترس و واهمه و برگرفته از اندیشه‌های دینی مقابل آمریکا ایستادگی کردند.

وی پیرامون نتایج داخلی و خارجی تسخیر لانه جاسوسی گفت: از جمله نتایج داخلی آن این بود که این تسخیر باعث جدا شدن افرادی شد که با مردم در انقلاب همراه شده بودند اما به باورهای انقلاب ایمان نداشتند امثال دولت موقت که در حقیقت تسخیر لانه جاسوسی جدا شدن انقلابی‌نماها از مسیر انقلاب را باعث شد.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه در تسخیر لانه جاسوسی اراده ملت و دانشجویان به ظهور و بروز رسید گفت: در عرصه خارجی نیز ایستادگی مردم مقابل آمریکا نشان از این داشت که هیچ قدرتی یارای مقابله با مردم ایران را ندارد. علاوه بر آن این اقدام باعث شکست هیمنه پوشالی آمریکا و الگو شدن جمهوری اسلامی برای دیگر ملت‌ها شد

*بصیرت دانشجویان در تسخیر لانه جاسوسی/ مبارزه با استکبار همچنان ادامه دارد

در ادامه این میزگرد، علی بیانی دبیر دفتر تحکیم وحدت اظهار داشت: اظهار داشت: بحث استکبارستیزی مفهومی است که قدمت آن به اندازه تاریخ بشر است. مفهوم مبارزه با ظلم از ابتدای تاریخ تا ظهور امام زمان (عج) ادامه خواهد داشت.

وی افزود: انقلاب اسلامی از این جهت حائز اهمیت است که باعث شد بعد از مدت‌ها جبهه حق بتواند حکومتی تشکیل دهد و با قدرت بتواند با جبهه استکبار مبارزه کند.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: 13 آبان و تسخیر لانه جاسوسی نیز از این زاویه است که اهمیت پیدا می‌کند.

بیانی با اشاره به مبارزه انقلاب اسلامی با استکبار جهانی گفت: در کشوری یک انقلابی برای رفع ظلم‌ها رخ می‌دهد. حال عده‌ای می‌خواهند آن را محدود به مبارزه با رژیم پهلوی کنند، در حالی که هدف اصلی انقلاب اسلامی مبارزه با استکبار به هر وسعتی بوده است.

دبیر دفتر تحکیم وحدت دلیل اصلی تسخیر سفارت آمریکا را ریشه در انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: مبارزه با ظلم و استکبار ریشه در انقلاب اسلامی دارد که دانشجویان نیز در همین راستا به تسخیر لانه جاسوسی اقدام کردند. در حقیقت بصیرت دانشجویان باعث شد با شناخت دشمن اصلی اقدام به مقابله با آن کنند.

وی ادامه داد: گروهی به دنبال این بودند که انقلاب اسلامی را تمام شده عنوان کنند و انقلاب را محدود به مبارزه با رژیم پهلوی قلمداد کنند در حالیکه خواست مردم و رهبران آنان این نبود و اقدام دانشجویان خواسته واقعی مردم که مبارزه با استکبار جهانی بود را نمایان کرد.

این فعال دانشجویی در پایان با بیان اینکه عده‌ای با محاسبات دنیوی مبارزه با استکبار را امکان‌پذیر نمی‌دانند، گفت: تسخیر سفارت آمریکا چهره واقعی و هیمنه پوشالی آمریکا را نمایان کرد و جمهوری اسلامی را به عنوان سردمدار مبارزه با ظلم و استکبارستیزی مطرح کرد.

*تسخیر لانه جاسوسی «نه» به استکبار بود/ انقلاب دوم و نفی هرگونه سلطه پذیری

میکائیل دیانی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور در ادامه این میزگرد گفت: انقلاب اسلامی به عنوان مدل سومی از حکومت‌داری در زمانی که جنگ سرد و تقابل بلوک شرق و غرب مطرح بود، ایجاد شد.

وی افزود: انقلاب اسلامی الگوی حکومت‌داری برخلاف الگوهای انسان‌محور غربی را عنوان کرد که مبتنی بر حاکمیت دینی بود که از دیدگاه هر دو قطب آن زمان الگوی مناسبی قلمداد نمی‌شد.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: در آن زمان امپریالیسم ترس داشت الگوی انقلاب اسلامی جایگزین الگوی لیبرالیسم غربی شود. الگویی که غرب و آمریکا سال‌ها تلاش کرده بود آن را در جهان و علی‌الخصوص ایران حاکم کند. به همین خاطر جنگ تمام عیاری را برای مقابله با انقلاب اسلامی و زمین زدن آن صورت دهد.

دیانی پیرامون شاخص‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی گفت: از جمله این شاخص‌ها انقلاب مستضعفین و مقابله با استکبار و نفی هرگونه سلطه‌پذیری است.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور گفت: از انقلاب اسلامی یک طلب جهانی وجود داشت از اینکه نوع برخورد آن با شوروی و آمریکا چگونه خواهد بود که امام (ره) گفتند آمریکا بد و شوروی بدتر از آن است.

وی با بیان اینکه «نه» به استکبار را جنبش دانشجویی در 13 آبان به منصه ظهور گذاشت گفت: تسخیر لانه جاسوسی یک عقبه تاریخی و مبانی فکری دارد. کودتای 28 مرداد آمریکا در امور کشور ایران، دیگر دخالت‌های آن کشور در امور داخلی ما، تلاش آمریکا برای پیاده کردن فرهنگ غربی در ایران و سوق دادن ایران به فرهنگ بی‌بندوباری و مبتذل لیبرال‌ دموکراسی از جمله اقدامات آمریکا علیه ملت و کشور ایران بود که باعث نفرت مردم ایران از غرب و آمریکا شد.

وی افزود: اتفاقاتی که در دو سال آخر نهضت رخ داد که در راستای جلوگیری از انقلاب و انجام کودتا بود باعث نفرت بیشتر مردم و آمریکا شد. طبق قوانین بین‌المللی اگر کشوری در کشور دیگری کودتا کند آن کشور حق دارد سفارتخانه کشور کودتاچی را به خاطر وجود احتمال کودتای دیگر تهدید کند.

دیانی خاطرنشان کرد: بعد از آنکه دولت موقت با روحیه سازش‌کاری از روی خیانت با آمریکا برخورد می‌کرد دانشجویان پیرو خط امام (ره) تسخیر سفارت را انجام دادند که بعد مشخص شد آنجا لانه جاسوسی بوده نه سفارت.

این فعال دانشجویی گفت: آنچه که از تسخیر سفارت عایدمان شد افشا شدن بسیاری از جنایت‌ها و خیانت‌های آمریکا بود که با تسخیر سفارت امام آن را انقلابی مهم‌تر از انقلاب اول نامید.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور با بیان اینکه شعار استقلال مسئله ماهیتی برای انقلاب اسلامی است گفت: این شعار این تحلیل را می‌رساند که هرگونه وابستگی و استکبار باید نفی شود. ما در دوران شاه وابستگی را از طرف محمدرضا پهلوی نسبت به آمریکا مشاهده می‌کرد.

وی افزود: با وقوع انقلاب اسلامی اولین پیام این است که حکومت دینی نفی هرگونه وابستگی و سلطه‌پذیری را که حال هرچه زمان می‌گذرد ثمرات این عدم سلطه‌پذیری در تمامی حوزه‌ها قابل مشاهده است.

دیانی در پایان سخنان خود با اشاره به مهم‌ترین دستاورد تسخیر لانه جاسوسی گفت: این اقدام نشان داد می‌شود وابسته آمریکا نبود اما به پیشرفت و اقتدار است. امروز با وجود هجمه‌های غرب علیه جمهوری اسلامی پیام انقلاب اسلامی به جهان صادر شده است و ما امروز صف‌آرایی موافقان جمهوری اسلامی را شاهد نیستیم.

*صدور انقلاب، بزرگترین دستاورد تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان

مرتضی کریمی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه این میزگرد گفت: آنچه که تا به امروز امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به ما آموخته‌اند مقابله با هرگونه استکبار و استبداد است.

وی افزود: امام (ره) هرجا از آمریکا یاد می‌کند مقابله با روحیه استکباری دولتمردان این کشور را نیز به ما گوشزد می‌کند. البته اگر هر کشوری بخواهد با این روحیه با ملت ایران برخورد کند وظیفه ما مقابله با آن کشور است.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه ما با روحیه استکباری آمریکا مشکل داریم تصریح کرد: تسخیر سفارت نیز در راستای برخورد با روحیه استکباری آمریکا قرار دارد که امام (ره) آن را انقلاب دوم نامید. شاید اگر نبود این سخن امام (ره)، شیفتگان آمریکا از اشتباه بودن این اقدام سخن می‌گفتند.

کریمی ادامه داد: مردم به پیشگامی دانشجویان با آگاهی از اقدامات استکباری آمریکا علیه ملت و انقلاب ایران، اقدام به تسخیر لانه جاسوسی کردند. این اقدام برخورد با روحیه استکباری آمریکا بود که از طریق سفارت خود علیه ملت و انقلاب اسلامی اقدام می‌کرد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: بهترین دستاورد تسخیر لانه جاسوسی این است که آمریکا از انقلاب اسلامی ناامید شد و فهمید که نمی‌تواند از سفارت خود علیه مردم و کشور ایران اقدام کند.

وی گفت: دانشجویان با تسخیر لانه جاسوسی روزنه آمریکا برای اقدام علیه ایران را بستند. این در حالی است که آمریکا تاکنون به دنبال کوچک‌ترین روزنه‌ای برای اقدام علیه انقلاب اسلامی است.

کریمی با اشاره به دستاوردهای تسخیر لانه جاسوسی گفت: بسیاری از کشورها و ملت‌ها انقلاب اسلامی را الگوی خود برای مقابله با آمریکا قرار دادند. در حقیقت بزرگ‌ترین دستاورد تسخیر لانه جاسوسی صدور انقلاب بوده است.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: عده ای در داخل عنوان می‌کردند که راه موفقیت از ارتباط با آمریکا می‌گذرد اما اقدام دانشجویان و حمایت امام از آن نشان داد که ارتباط با آمریکا جز ضرر هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

*بنای آمریکا فساد و استکبار است/ پیام تسخیر لانه جاسوسی برای کشورهای آزادی‌خواه

در ادامه میزگرد، علی پهلوان دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: 13 آبان که به عنوان روز مبارزه با استکبار نام‌گذاری شده یادآور سه مناسبت بسیار مهم است. تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در 13 آبان 1343، روز دانش آموز 13 آبان 1357 و تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1358 این سه واقعه را شکل می‌دهد و به همین خاطر این تاریخ به عنوان یک روز بیادماندنی برای مردم ما قابل اهمیت است.

وی به تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در 13 آبان 1343 اشاره کرد و اظهار داشت: کاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی حقی است که به اتباع بیگانه داده می‌شود و برای آنها امتیازاتی را در در نظر می‌گیرد.

پهلوان تاکید کرد: کاپیتولاسیون در ایران طی معاهده ترکمانچای برای اتباع روسیه به رسمیت شناخته شد و پس از آن برخی کشورهای استعمارگر دیگر، این امتیاز نامشروع را به دست آوردند. اما، کاپیتولاسیون در سال 1306، تحت فشار افکار عمومی و فضای حاکم بر روابط بین‌الملل پس از جنگ اول جهانی لغو شد.

این فعال دانشجویی به احیای کاپیتولاسیون توسط محمدرضا پهلوی و تصویب لایحه پیشنهاد آمریکا مبنی‌بر اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی اشاره کرد و تاکید کرد: امام خمینی(ره) با شنیدن این خبر به شدت ناراحت شدند و در نطقی تاریخی به رسوایی این اقدام ننگین پرداختند. امام(ره) با این حرکت نشان دادند در برابر ظلم و استکبار می‌ایستند و نگاه ارباب رعیتی استکبار را نمی‌پذیرند.

پهلوان اضافه کرد: امام خمینی (ره) همواره در مقابل استکبار ایستادند و همیشه توصیه ایشان این بود که در مقابل ظلم و زورگویی باید ایستاد. همانگونه که رهبری نیز همین نگاه را به استکبار دارند.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به نقش تاریخی دانش‌آموزان در 13 آبان 1357 اشاره کرد و گفت: غلیتدن ده‌ها دانش‌ آموز بی‌گناه در خون و به شهادت رسیدن آنها توسط ماموران مسلح شاه یکی دیگر از جنایت‌های این رژیم بود که به نام روز دانش‌ آموز نام گرفت. روزی که دانش اموزان در کنار مردم دیگر برای مبارزه با استکبار به میدان آمدند و تا آخرین نفس ایستادند.

پهلوان در ادامه به تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1358 اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از مواردی که بر اهمیت 13 آبان می‌افزاید همین موضوع است. در ابتدای انقلاب و زمان حکومت دولت موقت زمانی که آمریکا در اوج قدرت بود به خاطر برنامه‌های شیطانی که در سر داشتند، دانشجویان تصمیم به اشغال سفارت آمریکا گرفتند. دانشجویان از دانشگاه‌های تهران، پلی‌تکنیک، صنعتی شریف، شهید بهشتی و دانشگاه‌های دیگر توانستند سفارت آمریکا را به تصرف خود درآوردند و مدارک جاسوسی امریکا را برای جهانیان افشا کنند.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تصریح کرد: امام خمینی‌(ره) تسخیر لانه جاسوسی را انقلاب دوم و بزرگ‌تر از انقلاب اول نامیدند که این نشان از نگاه ایشان به استکبار ستیزی و مبارزه با استکبار و همچنین اهمیت این روز دارد.

وی خاطرنشان کرد: تسخیر لانه جاسوسی اگر چه برای مردم کشور ما بسیار با اهمیت است ولی این واقعه مهم برای کشورهای آزادی‌خواه دیگر نیز پیام‌های مهمی داشت. این موضوع باعث شد مردم آزادیخواه در کشورهای دیگر با جرات و قدرت بیشتری در مقابل استکبار ایستادگی و مقاومت کنند. یکی از دستاوردهای مهم تسخیر لانه جاسوسی این است که مردم باور کردند می‌توان در مقابل قدرت‌های بزرگ و استکباری ایستاد.

پهلوان ادامه داد: در برخی از کشورها مردم سفارت آمریکا را به اسم لانه جاسوسی می‌شناسند و این نیز یکی دیگر از دستاوردهای مهم تسخیر لانه جاسوسی است. دانشجویان با تسخیر لانه جاسوسی دست آمریکا را رو کردند و چهره واقعی آن را نشان دادند.

وی اظهار داشت: این نگاه که می‌شود با آمریکا تعامل کرد درست نیست. جهان برای به دو قسمت تبدیل شده است یک بخش استکبار است و بخش دیگر مستضعفین. ما به عنوان نماد مستضعفین هرگز نمی‌توانیم با آمریکا که نماد استکبار است، کنار بیائیم.

پهلوان گفت: نطفه آمریکا با استکبار شکل گرفته‌است و بنای این کشور یک بنای فاسد است. آمریکا در سه سه واقعه‌ای که در ایران در روز 13 آبان رخ داد به نوعی نقش دارد و در آن شکست خورده است. مردم ما آمریکا را که بعد از جنگ جهانی دوم به یک قدرت تبدیل شده بود در هم شکستند. انشاالله با ایستادگی و مقاومت بزودی شاهد نابودی این کشور استکباری خواهیم بود.

*تسخیر لانه جاسوسی افتخار جنبش دانشجویی است/ نیاز به هیأت‌های استکبارستیز

ناصر باغستانی نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در ادامه این میزگرد گفت: ما از عدالت‌خواهی جهانی به استکبارستیزی رسیدیم. برای ما مفهوم استکبار ستیزی یک مفهوم ذیل عدالت است ولی عدالت خواهی جهانی.

وی به مذاکره ایران با آمریکا اشاره کرد و گفت: برخی مواقع مسائلی پیرامون تعامل ایران با آمریکا از برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود، حال سؤال ما اینجا است که بعد از گذشت 36 سال آیا آمریکا رفتارش را با ایران تغییر داده که چنین مواردی مطرح می‌شود. آیا آمریکا دیگر ظالم نیست یا اینکه ما می‌خواهیم با ظالم کنار بیاییم.

باغستانی تصریح کرد: این که گفته می‌شود مذاکره از مفهوم کربلا استخراج می‌شود سؤال ما هم دقیقا همین است که آیا آمریکا امروز ظالم است یا خیر. اگر ظالم است که باید همان مدل برخورد سیدالشهدا را با آن انجام بدهیم.

وی گفت: سید شهدا با لشکر یزید اتمام حجت کرد نه مذاکره یا معامله. شعار عاشورا مشخص است و اگر قرار است از عاشورا مفهومی استخراج شود باید از رفتار سیدالشهدا استخراج شود. امام حسین(ع) فرمودند: «ان الدعی ابن الدعی قد رکزنی بین الذله و السله و هیهات منا الذله»

این فعال دانشجویی تصریح کرد: همه سخن سیدالشهدا این است که در مقابل ذلت و استکبار کوتاه نمی‌آییم. شهادت، بدبختی و تحریم‌ها را به جان می‌خریم اما ذلت را به جان نمی‌خریم. باید به این مفاهیم از عاشورا بپردازیم.

باغستانی خاطرنشان کرد: باید دوست و دشمن داخلی و خارجی خود را بازتعریف کنیم. حواسمان باید به روزنامه‌های زنجیره‌ای که می‌گویند ما در مذاکره حتما به نتیجه می‌رسیم باشد.

وی گفت: اینکه مذاکره را به مسئله مرگ و زندگی تبدیل کنیم برای دولت بسیار خطرناک است و باید عواقب آن را بپذیرند و در مذاکره کوتاه نیایند.

باغستانی تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود ایران باید در مذاکرات تصمیمات سختی بگیرد باید مورد بررسی قرار گیرد. آیا این تصمیمات به استقلال کشور ضربه نمی‌زند وقتی مذاکره را به مسئله مرگ و زندگی تبدیل کنیم قطعا در آینده شکست‌های سختی را خواهیم خورد.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی اظهار داشت: جوانان انقلابی در کل، یک نگاه حزبی ندارد اگر به دولت می‌گویند در مذاکره باید استقلال و عزت ملت حفظ شود مذاکره با آمریکا را به این نحو انجام ندهید به خاطر این است که خوبی و موفقیت دولت را می‌خواهند. دولت نباید جوانان انقلابی را یک دشمن حزبی ببیند.

وی گفت: دولت باید دقت کند که آمریکا و انگلیس هنوز کشور متخاصم هستند و دوست نیستند چرا باید هر دفعه این قدر هزینه داده شود ولی دولت تغییر رویه ندهد، چرا دولت بعد از صحبت‌های دیوید کامرون تغییر موضع و رویه نداد آیا در مقابل استکبار همین مسیر قرار است ادامه پیدا کند.

سخنگوی جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: دولت باید در برخورد با کشورهای مستضعف با حمایت بیشتری رفتار کند. کشورهایی مانند بحرین، عراق و سوریه باید در گفتمان سیاست خارجی دولت، جایگاه بهتری پیدا کنند.

باغستانی خاطرنشان کرد: کلید مشکلات خارجی را باید در داخل پیدا کرد نه در خارج. دولت اشتباه استراتژیک نکند. دولت باید کشور را به استقلال برساند کشوری که وابسته باشد نمی‌تواند با استکبار مبارزه کند.

وی اظهار داشت: توجه به علم و فناوری و سند کلی علم و فناوری نیز یک روش برای مبارزه با استکبار است. ساخت درونی نظام با انتقاد درون نظام شکل می‌گیرد. دولت باید فضای انتقاد درون نظام را باز کند تا مجبور نشود به کشورهای استکباری باج بدهد.

باغستانی یادآور شد: دیدگاه امام (ره) و رهبری نسبت به آمریکا و استکبار مشخص است. امام (ره) آمریکا را سرمنشاء تمام مستکبرین می‌دانستند. دولت باید ضمن اینکه حواسش به اسرائیل و انگلیس و کشورهای مستکبر است به اصل ماجرا یعنی آمریکا توجه بیشتری داشته باشد.

وی تصریح کرد:‌ مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود به شدت به آمریکا می‌تازد چرا باید اینگونه رفتار که در سخنان ایشان مشاهده می‌شود در سخنان دولت بروز نداشته باشد.

این فعال داشنجویی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند تا زمانی که آمریکا دست از  دشمنی با ما برنداشته است ما با آنها رابطه نخواهیم داشت. آن چیزی که ما الان مشاهده می‌کنیم این است که آمریکا نه تنها دست از دشمنی با ما برنداشته است بلکه هر دفعه یک عرصه جدید را برای دشمنی با ما باز می‌کند.

باغستانی ضمن اشاره به اهمیت موضوع  تسخیر لانه جاسوسی ادامه داد: تسخیر لانه جاسوسی یک پیش‌بینی بسیار زیرکانه توسط دانشجویان بود.

وی گفت: سال گذشته در آلمان فاش شد که در سفارت آمریکا سخنان مسئولان آلمانی شنود شده است. امروز در کشورهای دیگر هم نگاه می‌کنیم به نقش آمریکا در ایجاد توطئه درون کشورهای دیگر پی می‌بریم همچنین نقش آمریکا در حمایت از شاه هم بسیار روشن است.

باغستانی اظهار داشت: مسئولین کشور باید حواس شان باشد باید سرمنشا را بزنند. البته داعش و امثال آن هم مهم است و قطعا باید به آن پرداخته شود اما ریشه همه افراطی گری‌ها آمریکاست.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: ما باید به خاطر تسخیر لانه جاسوسی با افتخار سرخود را بالا بگیریم نه اینکه احساس شرم کنیم که آمریکا از ما ناراحت می‌شود به قول امام (ره) به درک که ناراحت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مبارزه با آمریکا را باید کامل تعریف کرد. امروز آمریکا فقط در یک عرصه سیاسی با ما نمی‌جنگد اگر بخواهیم به معنای واقعی آمریکا ستیزی داشته باشیم باید مظاهر آمریکا را در موارد مختلف مانند فرهنگ آمریکایی، اقتصاد مبتنی بر نظام نسخه پیچیده شده آمریکایی ، اسلام آمریکایی و فرهنگ آمریکایی و مظاهر دیگر آمریکایی را جمع کنیم.

سخنگوی جنبش عدالتخواه دانشجویی تاکید کرد: اینکه در فرهنگ ما امروز طوری القا می‌شود که ژست آمریکایی گرفتن یک امتیاز است درست نیست در اقتصاد ما هم باید طوری رفتار شود که خواست استکبار نباشد.

باغستانی گفت:‌ امروز خیلی‌ها شعار مرگ بر آمریکا می‌دهند ولی استقلال کشور را زیر سؤال می‌برند وابستگی اقتصادی با شعار مرگ بر آمریکا جمع نمی‌شود شعار مرگ بر آمریکا یکی از وجوه مهم آن عدم وابستگی به آمریکا در زمینه‌های مختلف است.

سخنگوی جنبش در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد : هیأت‌های ما باید جوانان استکبار ستیز بار بیاورند و در مقابل تحریفات کربلا نمونه عینی جوان حسینی استکبار ستیز تربیت کنند. ما امروز نیاز به هیأت استکبار ستیز داریم.

*تکیه بر قدرت درون، پیام 13 آبان است/ اتکا به قدرت الهی رمز مبارزه با قدرت‌های پوشالی

در پایان این میزگرد علیرضا کریمی دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور ضمن اشاره به وقایعی که منجر به تسخیر لانه جاسوسی شد،‌ گفت: درست است که امام (ره) شخصا تا قبل از تسخیر لانه جاسوسی به این مسئله ورود پیدا نکردند و نکته‌‌‌ای در رابطه با تسخیر لانه جاسوسی بیان نکردند ولی دانشجویانی که این کار را انجام دادند به دلیل فضای فکری و ذهنی این زمان که متاثر از صحبت‌های حضرت امام(ره) ایجاد شده بود، این کار را انجام دادند.

وی به شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» به عنوان یک شعار مهم در اوایل انقلاب اشاره و فضای کشور را به فضای این شعار تشبیه کرد و افزود: در این فضا دانشجویان وقتی دیدند که دخالت‌های آمریکا به سمتی می‌رود که می‌خواهد نظام جمهوری اسلامی را ساقط کند تصمیم گرفتند که به جاسوسی آمریکا در این سفارتخانه پایان دهند.

وی ادامه داد: 13 آبان نتیجه تکیه بر درون و رویکرد درون‌زای امام (ره) در رابطه با مسائل است که به دانشجویان پیرو خط امام (ره) تبدیل می‌شود.

قائم‌مقام تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: بعد از 13 آبان و پس از تسخیر لانه جاسوسی ما دچار تحریم، محاصره اقتصادی جدی و از همه مهم‌تر درگیر جنگ می‌شویم. رویکرد آن زمان دولت و امام(ره) به این شکل بود که به این تحریم‌ها به شکل یک تهدید نگاه نکردند و آن را یک فرصت محسوب کردند و تحریم‌ها را مایع برکت دانستند.

این فعال دانشجویی به شباهت‌های میان فضای امروز و فضایی که در زمان تسخیر لانه جاسوسی وجود داشت اشاره و تصریح کرد: فضای فعلی اگر به لحاظ سختی از شرایط زمان اوایل انقلاب راحت نباشد سخت‌تر هم نیست زیرا ما امروز تجاوز نظامی نداریم در صورتی که در آن زمان ما درگیر جنگ بودیم.

کریمی ادامه داد: دولت یازدهم یک شعار و رویکرد اساسی در رابطه با سیاست خارجی دارد و آن هم این است که برای حل مشکلات باید از طریق دیپلماسی و تعامل با خارج عمل کرد.

وی تاکید کرد: دولت در مذاکرات با تمام اختیاراتی که داشت وارد عرصه شد و تمام ارگان‌های مسئول در جمهوری اسلامی از شخص مقام معظم رهبری گرفته تا اقشار مختلف مردم به دید فرزند انقلاب اسلامی و نیروهای انقلاب اسلامی به کسانی که مذاکره می‌کردند، نگاه کردند.

قائم‌مقام تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تصریح کرد: یک تحلیل اشتباه وجود دارد و آن تحلیل این است که احساس می‌شود اگر ما برای آمریکا اعتماد سازی کنیم مشکلات حل خواهد شد در صورتی که تجربه نشان داده نتیجه این رویکرد باعث پررویی و فشار بیشتر آمریکا بر ایران می‌شود.

وی ادامه داد:‌ رویکردی که به آن اشاره شد، باعث شده تا مسئولان غرب و آمریکا با گستاخی تمام و زیاده خواهانه وارد عرصه شوند و بخواهند که ما بیشتر کوتاه بیاییم.

کریمی اظهار داشت: دولت و دستگاه دیپلماسی باید توجه داشته باشد که ما یک تجربه موفق در زمان جنگ داشته‌ایم. ما در آن زمان با تکیه بر نیروهای داخلی توانستیم موفق شویم.

این فعال دانشجویی یادآور شد: 13 آبان به ما این درس را می‌دهد که اگر بخواهیم مشکلات را حل کنیم باید به قدرت درون تکیه کنیم نه تعامل و مذاکره با آمریکا و غرب.

وی تصریح کرد: برخی احساس می‌کنند ما با تسخیر لانه جاسوسی به آمریکا بدهکار شده‌ایم در صورتی که تسخیر لانه جاسوسی یک بخش کوچک از طلب ما از آمریکا است و شاید هنوز آمریکا به اندازه تمام 28 مردادها و تمام 17 شهریورها به جمهوری اسلامی ایران بدهکار است و باید این بدهی را پرداخت کند. ما هیچ وقت از طلب خود نمی‌گذریم.

قائم‌مقام تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تصریح کرد: آمریکا ستیزی یک بخش تخصصی از استکبار ستیزی است ما با آمریکایی‌ دشمن هستیم که مستکبر، ظالم و متجاوز است ما با هر کشوری هم که این آمریکا را یاری می‌کند، دشمن هستیم.

وی گفت: ما با نام آمریکا مشکل نداریم مشکل ما با خوی استکباری آمریکا است آمریکا می‌خواهد با این اخلاق زشت و غیرمنطقی آقای دنیا باشد. ما زیر بار حرف زور نخواهیم رفت و در مقابل ظلم خواهیم ایستاد.

کریمی تاکید کرد: پیام تسخیر لانه جاسوسی این است که اتکا بر قدرت الهی تنها راه پیروزی و عبور از مشکلات است.

قائم‌مقام تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل افزود: کسانی که لانه جاسوسی را تسخیر کردند دانشجویانی بودند که از هیچ جا حمایت نمی‌شدند و تنها خدا حامی آنها بود.

کریمی گفت: این دانشجویان با دست خالی و با اتکا به خداوند در برابر یکی از قطب‌ها و قدرت‌های دنیا ایستادند و ثابت کردند خدا بزرگترین قدرت موجود است.

وی در خاتمه اظهار داشت: کشورهای منطقه باید بدانند در مقابل استکبار باید از خدا کمک بگیرند و فقط خدا را به عنوان یک قدرت بزرگ بپذیرند زیرا اتکا به قدرت الهی رمز مبارزه با همه قدرت‌های پوشالی است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس