کد خبر 359045
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷

قائم مقام سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران تنها کشور منطقه در ساخت و پرتاب ماهواره است.

به گزارش مشرق، دکتر حمید فاضلی قائم مقام سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران گفت: در دنیا، موسسه ای معتبر با عنوان «فوترون» وجود دارد که این موسسه، فعالیت کشورهای پیشرفته و پیشرو در عرصه هوافضایی را پیگیری و رصد می کند این موسسه آخرین رصد خود در مورد سال 2012 را اخیرا منتشر کرد.
 
وی افزود: این موسسه در سالهای گذشته تنها ده کشور را به عنوان کشورهای پیشرفته در عرصه هوافضا معرفی می کرد که در گزارش سال 2012، پنج کشور آرژانتین، استرالیا، آفریقای جنوبی، اوکراین و ایران را به فهرست کشورهای پیشرفته فضایی افزود.
 
قائم مقام سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران درخصوص اخباری مبنی بر اینکه با پرتاب یک ماهواره از سوی ایران با عنوان «ناهید»، کشورمان قادر به پخش شبکه های تلویزیونی که توسط اروپا و آمریکا، تحریم شده گفت: ماهواره ناهید دارای باند کی یو خواهد بود. باند کی یو که در ماهواره ناهید آزمایش خواهد شد، ولی در حال حاضر دارای قابلیت مستغنی کردن ما از ماهواره های مخابراتی واقع در مدار ژئو وجود ندارد لیکن همه همت خود را مصروف می داریم تا به به فن آوری استفاده از محموله های مخابراتی باند کی یو در مدار ژئو  دست پیدا کنیم.
 
فاضلی به کاربردهای مختلف استفاده از ماهواره های فضایی اشاره کرد و گفت: استفاده از تصاویر ماهواره ای برای امور کشاورزی به امری مرسوم تبدیل خواهد شد که از مرحله کاشت، داشت و برداشت می توان تصاویر قابل توجهی در اختیار تصمیم گیران کشاورزی کشور قرار داد مثلا تصاویر ماهواره ای می تواند مساحت سطح زیر کشت محصولات کشاورزی مان را با دقت بسیار بالایی اندازه گیری نماید.
 
قائم مقام سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران افزود: امروزه در دنیا با استفاده از تصاویر ماهواره ای می توانند جنگل های خود را مورد پایش و ارزیابی قرار دهند ما نیز می توانیم با پایش جنگلهایمان، مراقبت کنیم که دست درازی به آن ها صورت نگیرد یا اگر آتش سوزیی در نقطه ای از جنگل های کشور اتفاق افتد، بلادرنگ در این خصوص به فعالین امور جنگل کشور، اطلاع دهیم.

فاضلی افزود: امروزه استفاده از تصاویر ماهواره ای برای مراقبت از مرحله کاشت و داشت و برداشت محصولات کشاورزی بسیار رایج است. آمار و برنامه ریزی دقیق کشور در حوزه کشاورزی و در محصولات راهبردی مثل برنج، گندم و جو بسیار مهم است. ماهواره ها می توانند به ما کمک کنند مساحت سطح زیر کشتمان را به صورت دقیق اندازه گیری کنیم.

منبع: پارس نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس