به نظر می‌رسد حلقه مشاوران و حامیان دولت یازدهم بر اساس مصالحی یا هدف خاصی استقلال مجلس را نشانه رفته و هرازگاهی به دنبال ایجاد تنش میان مجلس و دولت هستند.

گروه سیاسی مشرق - «توصیه» یا «تهدید»؛ کدام واژه توانایی روایت اظهارات مشاوران و نزدیکان دولت یازدهم را نسبت به چگونگی رویکرد بهارستان در قبال رأی اعتماد به وزیران پیشنهادی داراست. مشاوران و نزدیکان حجت‌الاسلام روحانی در طول عمر دولت یازدهم در هنگامه رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی سخنانی را بر زبان جاری می‌سازند که گویا بهارستان نشین‌ها فاقد «استقلال رأی» هستند و باید نظرات آنان را تمکین نمایند. مرور کوتاه اظهارات آنان تصویر رسا و گویا پیرامون نحوه رویکردشان نسبت به مناسبات دولت و مجلس را به نشان می‌دهد.

استقلال مجلس زیر تیغ مشاوران دولت و اصلاح‌طلبان// آماده انتشار«اکبر ترکان» مشاور حجت‌الاسلام روحانی، یک سال قبل در مقطع زمانی رأی اعتماد مجلس به کابینه دولت یازدهم در یادداشتی در روزنامه شرق تحت عنوان «مردم ببیند» که در اصل ضمیر مرجع آنان بهارستان نشینان بود با ادبیاتی تهدیدآمیز به‌صراحت اعلام کرد که در صورت عدم نزدیکی نظرات نمایندگان با تصمیمات دولت، دور بعد مردم به آن‌ها رأی نخواهند داد. وی در این یادداشت بیان داشت: «فکر خوبی است اگر از مردم عزیز کشورمان خواسته شود که فرمایشات نمایندگانشان را به‌دقت گوش کنند. اگر این حرف‌ها، حرف دلشان بود، در دور بعدی هم دوباره به آن‌ها رأی می‌دهند، اما اگر نظرات و حرف‌های برخی نمایندگان، حرف دل مردمی نیست که به آن‌ها رأی داده‌اند، در دور بعد، در رأی دادنشان تجدیدنظر کنند.»[1]

استقلال مجلس زیر تیغ مشاوران دولت و اصلاح‌طلبان// آماده انتشاربعد از اکبر ترکان نوبت به محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت اعتدال، فرارسید که عصبانیت خود را از عدم رأی اعتماد نمایندگان به وزیران پیشنهادی، با این عبارت که «انتخابات مجلس فرصتی است تا مردم رضایت یا عدم رضایت خود را از نمایندگان نشان دهند.»[2] بیان نماید و سپس حجت‌الاسلام یونسی، دستیار ویژهٔ رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی دربارهٔ فعالیت انتخاباتی دولت برای تسخیر مجلس آینده بیان داشت: «ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، نه‌تنها باید منسجم باشند، بلکه [باید] از هم‌اکنون برای انتخابات بعدی مجلس فعالیت خود را آغاز کنند.».

استقلال مجلس زیر تیغ مشاوران دولت و اصلاح‌طلبان// آماده انتشاروزیر سابق دولت اصلاحات سپس به فاصله چند روز راهبرد دولت نسبت به انتخابات مجلس آتی را رونمایی کرد و اظهار داشت «امیدوارم و مطمئن هستم که در آینده، مجلس بهتری مردم ما انتخاب خواهند کرد که یکی از ویژگی‌های این مجلس، همراهی با دولت باشد. حتماً ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان، همان‌طور که در انتخابات ریاست‌جمهوری صورت گرفت، در اینجا هم صورت خواهد گرفت.»[3]

حتی سعید حجاریان، از فعالان فتنه 88 و از اعضای برجسته حزب منحله مشارکت در گفت‌وگو با رسانه دولتی انحلال مجلس را درخواست نمود و اظهار داشت «نمایندگان برخلاف خواسته مردم حرف بزنند و عمل کنند و بعد آن‌وقت ببینند آیا مردم حوزه‌های انتخابیه‌شان آن‌ها را به شهرشان راه می‌دهند؟ اگر این کار را بکنند مردم آن‌ها را حتی به شهرهایشان راه نمی‌دهند. من معتقدم حتی اگر قرار باشد قانون اساسی عوض شود، باید شرایطی فراهم شود تا مانند بسیاری از کشورها، دولت بتواند مجلس را منحل کرده و انتخابات زودهنگام برگزار کند تا مردم مجدداً رأی دهند و سیستمی هماهنگ پدیدآورند. البته چنین چیزی در این کشور عملاً امکان‌پذیر نیست؛ چراکه آقای جنتی خود را هم بالای سر دولت و انتخابات آن می‌داند و هم بالای سر مجلس.»[4]

استقلال مجلس زیر تیغ مشاوران دولت و اصلاح‌طلبان// آماده انتشارپس از گذشت چند ماه از این رویکرد برخی از مشاوران دولت یازدهم، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در صفحه شخصی دریکی از شبکه‌های مجازی با زبانی صریح‌تر مطالبات خود را به نمایندگان اظهار داشت، دکتر حسام‌الدین آشنا با اشاره به جلسه برگزاری رأی اعتماد به نیلی احمدآبادی، وزیر پیشنهادی وزارت علوم نوشت: «نمایندگان محترم مجلس فردا انتخابی راه گشا را در پیش‌رو دارند؛ این عزیزان می‌توانند: میانِ رفتن زیر بار سلطه گفتمانی اقلیت مطلق پایداری و استقلال مجلس از افراط‌گرایان یکی را انتخاب کنند. - میان راهبرد همراهی یا عدم همراهی قوا یکی را انتخاب کنند. - میان خواسته دانشگاهیان و خواسته‌های باج خواهان یکی را انتخاب کنند. آقای دکتر نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی ریاست جمهوری نه اهل فتنه است نه بی‌تجربه و نه ناشناخته او یک جرم بیشتر ندارد دانشگاه را برای دانشگاهیان می‌خواهد نه برای سیاستمداران»[5]

این اظهارات در حالی است که الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نسبت به عملکرد مشاورین و حلقه اول روحانی خطاب به رییس جمهور گفت: نماینده تهران با اشاره به سخنان روحانی تصریح کرد:" کاش وی (روحانی) در این جلسه حضور داشت و ما آن را می‌گفتیم، کاش ما این فرمایشات خوب آقای رئیس‌ جمهور را در جمع نخبگان می‌شنیدیم، ای کاش ما این فرمایشات را در جمع مردم زنجان می‌شنیدیم.
نادران گفت: گفته‌اند حرف‌هایی که باید اینجا می‌زدی، جای دیگری گفته‌ای و حرف‌هایی که جای دیگر باید می‌زدی اینجا می‌گویی، شما در بین مردم باید از مردم و مجلس دفاع می‌کردید، در جلسه استیضاح از شما خواهش کردیم که تشریف بیاورید، نمایندگان استیضاح‌کننده پذیرفتند که جلسه به جای روز چهارشنبه سه‌شنبه تشکیل شود، شما هم به سفر اردبیل برسید اما آقای رئیس‌ جمهور شما خودتان بعد، از روز سه‌شنبه به چهارشنبه انداختید. وی افزود: کاش لااقل معاونان آقای رئیس‌ جمهور مذاکرات روز استیضاح را به رئیس‌ جمهور می‌دادند تا می‌خواندند، بین خود و خدا موضوع محوری استیضاح ‌کنندگان بورسیه‌ها بود؟ امان از دست مشاوران و ما ادراک مشاور.

با شرایط فعلی این پرسش به میان می‌آید که مشاوران و نزدیکان رئیس‌جمهور آیا آگاه‌اند که تیشه به ریشه «استقلال رأی» نمایندگان مردم می‌زنند؟ آیا آنان خواهان سیر نزولی مناسبات دوجانبه این دو قوه مهم هستند؟ آیا آتیه سیاسی خود را در توصیه‌های تهدیدآمیز می‌بینند؟



[1] - «مردم ببینند»، اکبر ترکان، روزنامه شرق، 14/5/1392، صفحه 14

[2] - روزنامهٔ وطن امروز، 19 دی 1392، ص 2

[3] - سایت مشرق، 5 دی 1392، کد خبر: 272304

[4] - روزنامهٔ شرق، 9 اردیبهشت 1393، ص 6

[5] - سایت ایسنا، 24 آذر 1392، کد خبر: 92092416221


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    مجلس از خدا و مردم استقلال دارد
  • سیدعلی ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    دولت به دنبال حاشیه برای رسیدن به مشکلات دیگشه و این اقدام در زمان محمود احمدی‌نژاد هم بود، همه دولتی ها برای رسیدن به کارای خودشون یه حاشیه ای درست می کنن تا منتقدین سرشون گرم باشه و اونا به کارشون برسن
  • سید ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    متأسفانه ذیل خبرهای مربوط به خبرگان، مباحث هسته ای، انتخاب وزیر و خیلی مطالب چالش برانگیز دیگه تو سایتهای خبری مطرح، تبدیل شده به جولانگاه فتنه گران و طرفداران الف - ه که مشخصا به صورت هدایت شده عمل می کنن و هر آدم ساده ای هم می فهمه که دستهای خاصی پشت این نظرگذاری ها و تغییر وزن لایکها نهفته است. اهل بصیرت بیدار باشند... در مورد خبرگان نامزدهایی که الف - ه اونها رو به عنوان ناصالح معرفی می کنه دقیقا عناصر انقلابی و خار چشم فتنه گران هستند.
  • مومن ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    وقتی دوستان اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری همه هم زمان احساس مسئولیت میکنند و به صحنه می آیند!!! باید همین هم نصیبشان شود که جریان اصلاحات از لای خاکسترها دوباره سردر بیاره!!!!!!!!!!!!!!!
  • اهوازی ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    تیم امنیتی_اقتصادی رییس جمهور.
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    مشرق جان عالی بود ....خدایش این تحلیل ها رو چه جوری می نویسید به ما هم یاد بدهید
  • جواد ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    دولت اصلاح طلب امار واقعی از طرفداران مردمی وجهت گیری انان در کشور ندارد به همین دلیل گاه گاهی مدیران ارشد دولت برای نمایندگان مجلس شاخ وشانه می کشند رای دادن مردم به جناب اقای روحانی دلیلی به پذیرش اصلاح طلبان از سوی قاطبه مردم نمی باشد " قبول ندارید در انتخابات اینده مجلس وریاست جمهوری مشاهده کنید.
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    بعید میدونم کسی توی اون مجلس به فکر مردم باشه.قبلی و بعدی هم نداره وکدوم بد رفته که جاش خوب بیاد.
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    آره همیشه هر چیزی که با نظر و منافع شما جور نیاد جریان هدایت شده و پشت پرده داره . عیب نداره توی همین خواب خرگوشی بمونید و هموطنان خودتون بیگانه و نفوذی به حساب بیارید تا بزودی نتیجه طرز فکرتون ببینید.
  • amir ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    ایشالا مردم بصیر تر میشن مثله انتخابات ریاست جمهوری ثابت میکنن دیگه دلواپسان باید دلواپس خودشون باشند بفکر شغل بعدیشون باشن
  • amir ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    ایشالا مردم بصیر تر میشن مثله انتخابات ریاست جمهوری ثابت میکنن دیگه دلواپسان باید دلواپس خودشون باشند بفکر شغل بعدیشون باشن
  • ناشناس ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    با این حساب مشاوران دولت مثل دولت های گذشته میخوان فاتحه ملت و مملکت رو بخونن دست پشت پرده همین مشاوران نادان ناکارآمد هست که راس اول دولت رو به بیراهه میکشند !!!
  • ناشناس ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    مشاوران دولت توهمی هستند که در بیشتر موااقع حرفای خودشون رو تو روز روشن تکذیب میکنند :))
  • ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    تو خوبي مشرق تو
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    سلام. مجلس تیغ رای دهندگان(ملت ایران زمین) را باید بیشتر از چند حزب درونش در خود جای دهد. حسبناالله و نعم الوکیل؛نعم المولی و نعم النصیر. التماس دعا یاعلی(ع)
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    نترسید با اتنخابات بعدی اثری از شما اصولگراهای ترسو باقی نمیمونه
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    دولت وقتی داره حاشیه سازی می کنه.دقیقاً داره جایی دیگه کیسشو پر می کنه. اصل چهارم نیوتن.گل آلوده کردن آب
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    توهم خودملت پنداری دلواپسان تمامی ندارد !
  • ناشناس ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    این ره که تو میروی به ترکستان است چون مشاورت ترکان است !
  • ناشناس ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    مشاوران رئیس جمهور تلاش میکنند با این حرفها استقلال رای را از مجلس بگیرند و نظر خود را به کرسی بنشانند اما نمایندگان مجلس با درایت منافع ملی را ترجیح میدهند و به عناصر فتنه گر رای اعتماد نخواهند داد.
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    مجلس اگر خدارادر نظر بگیرد راهش روشن است!ازتهدید وجوسازیها نباید ترسید !دلهای مردم دست خداست امام این راثابت کرد!
  • ناشناس ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    ولی چیزی که آدمو متحیر میکنه چطور مجلس در زمان احمدی نژاد که اوضاع از لحاظ بحرانی بود خصوصا اقتصاد هیچ دغدغه ای نداشت وسکوت کردند تا تورم به مرز50درصد رسید؟منابع نفتی وگازی غارت شدو دلار به مرز4000تومن رسید...
  • ناشناس ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    مجلس در راس امور است و باید مستقل تصمیم گیری و عمل نماید و بحمدالله تا کنون هم چنین بوده است .
  • ناشناس ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    مجلس به تورم 50 درصدی و افزایش نرخ دلار حساسیت نداره چون این قضیه در زمان هاشمی هم اتفاق افتاده و سابقه قبلی داشته است !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس