کد خبر 358901
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۷

یک روزنامه آلمانی در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره از ناامیدی و نارضایتی آمریکایی‌ها از اوباما خبر داده و با اشاره به اینکه رئیس جمهوربه باری روی دوش دموکرات‌ها تبدیل شده است از فاصله گرفتن آن‌ها از اوباما نوشت.

به گزارش مشرق، روزنامه "زوددویچه سایتونگ" در تحلیلی نوشت: چند روز مانده به انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا اکثریت آمریکایی ها درباره وضعیت کشور و دولت آن نگرانند. نارضایتی از باراک اوباما می تواند در هفته آینده توازن جدید قدرت در کنگره ایجاد کند.

بسیاری از بررسی کنندگان شانس خوبی برای جمهوریخواهان در انتخابات کنگره ارزیابی می کنند و اعتقاد دارند این حزب در انتخابات سه شنبه آینده (چهارم نوامبر) اکثریت در سنا را به دست خواهند آورد و بر هر دو مجلس کنگره تسلط پیدا خواهند کرد. به این ترتیب میدان عمل اوباما دو سال مانده به پایان دوران ریاست جمهوری اش به اندازه ای محدود می شود که از زمان روی کار آمدن وی از سال 2009 بی سابقه بوده است.

شانس بالای جمهوریخواهان برای موفقیت در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره

بر اساس نظر سنجی که اخیرا واشنگتن پست و شبکه خبری آمریکایی ای بی سی نیوز ارائه داده است از هر ده نفر آمریکایی شش نفر اعلام کردند که به دولت اعتماد ندارند که اقدامات درستی انجام می دهد. همچنین نارضایتی از شخص رئیس جمهوری هم در آمریکا بالاست. بر اساس این نظرسنجی تنها 43 درصد آمریکایی ها از اوباما راضی هستند. این واقعیتی است که نظرسنجی های دیگر هم آن را تایید می کنند. به طور متوسط و بر اساس چندین نظر سنجی 42 درصد آمریکایی ها از رئیس جمهوری خود راضی و 54 درصد ناراضی هستند.

در انتخابات کنگره (چهارم نوامبر) مخالفان دولت به آراء کمی نیاز دارند تا بتوانند نفوذ خود را افزایش دهند. این مسئله مسلم است که جمهوریخواهان اکثریت خود در مجلس نمایندگان را حفظ کرده و حتی آن را گسترش خواهند داد.

همزمان جمهوریخواهان در مجلس سنا نیز تنها به شش کرسی بیشتر نیاز دارند تا بتوانند اکثریت را کسب کنند. نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که آن ها شانس واقعی برای موفق3یت در این انتخابات را دارند.

آمار وب سایت معتبر  FiveThirtyEight " احتمال موفقیت جمهوریخواهان را 64 درصد ارزیابی کرده است.

اوباما باری روی دوش حزب دموکرات

زوددویچه سایتونگ در ادامه این مطلب نوشت: مبارزات انتخاباتی در آمریکا نشان می دهد که اوباما بعد از نزدیک به شش سال ریاست جمهوری حالا به یک بار و فشار واقعی روی دوش های حزب دموکرات خود تبدیل شده است. در ایالت های معروف کلرادو، لوئیزیانا و کارولینای شمالی سناتورهای دموکرات از ظاهر شدن با اوبما اجتناب کرده و از وی دوری می کنند.

زوددویچه در بخش دیگری از این مطلب نوشت: زمانی که باراک اوباما در سال 2009 به کاخ سفید قدم گذاشت، دموکرات ها در هر دو مجلس کنگره از اکثریت برخوردار بوده و اوباما بسیاری از پروژه های اصلی مد نظر خود از جمله اصلاح بخش سلامت را کلید زد. البته وی در انتخابات میاندوره ای سال 2010 اولین شکست خود را تجربه کرد و جمهوریخواهان توانستند اکثریت در مجلس نمایندگان را به دلیل نارضایتی هایی که از رئیس جمهوری وجود داشت به دست آورند و از آن زمان واشنگتن به حالت فلج درآمد و اکثریت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان نمی توانستند با اکثریت دموکرات در سنا روی اصلاحات مد نظر اوباما توافق کنند.

شکستی سخت در انتظار اوباما

انتخابات میاندوره ای در آمریکا همواره به عنوان رفراندومی برای عملکرد رئیس جمهوری آمریکا اعتبار داشته است و اغلب آمریکایی ها از این فرصت برای هشدار دادن به رئیس جمهوری خود استفاده می کنند. اگر نارضایتی ها از اوباما به نتایج انتخابات روز سه شنبه منتقل شود وی باید انتظار شکست سختی را در آن داشته باشد.

نویسنده در ادامه با تاکید بر اینکه صلاحیت دولت اوباما در عرصه داخلی کاملا زیر سوال قرار گرفته است همچنین نوشت: از طرف دیگر بسیاری از آمریکایی ها اعتبار کشور خود در زمینه سیاست خارجی را هم آسیب دیده می بینند. حتی بسیاری از هم حزبی های اوباما و اعضای سابق کابینه به رئیس جمهوری این انتقاد را وارد می کنند که مدت طولانی در برابر گروه تروریسم داعش سکوت کرده است.

نارضایتی آمریکایی‌ها از اوضاع اقتصادی

در ادامه آمده است: البته در این میان بخصوص آمریکایی ها از شرایط اقتصادی کشور خود ناراضی هستند. اگر چه بیکاری در این کشور ظاهرا کاهش پیدا کرده است اما بسیاری از شهروندان آمریکایی بهبودی اوضاع را احساس نمی کنند.

اگر جمهوریخواهان سنا را تسخیر کنند در دو سال آینده ردیفی از درگیری ها و اختلافت بین رئیس جمهوری و کنگره وجود خواهد داشت.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس