معاون وزیر خارجه آمریکا گفته است "ما امیدواریم رهبران در تهران با گام های لازم برای اطمینان بخشیدن به جهان مبنی بر این که این برنامه کاملا صلح آمیزاست، موافقت کنند و در نتیجه به انزوای اقتصادی و دیپلماتیک پایان دهندو زندگی مردم خود را بهبود بخشند. اگر این اتفاق روی ندهد، همه، ایران را مسئول خواهند دانست".

به گزارش مشرق، وندی شرمن معاون وزیر خارجه و رییس تیم امریکایی مذاکره کننده در 1+5، پنج شنبه شب (اول آبان 1393/ 23 اکتبر 2014) طی سخنانی در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی واشینگتن آخرین دیدگاه های امریکا درباره مذاکرات هسته ای با ایران را تشریح کرد.

شرمن در این سخنرانی گفته است که امریکا هرگز وضعیت فعلی برنامه هسته ای ایران را نخواهد پذیرفت.

متن اصلی سخنان وی را اینجا ببنید.

متن کامل سخنرانی شرمن در ادامه می آید.

***

مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی به خاطر برگزاری کنفرانسی مانند این کنفرانس شهرت دارد و مردان و زنانی که در سیاست تصمیم می گیرند می توانند با افرادی که درباره سیاست فکر می کنند،گفتگو کنند و این یک نیاز است.

من از دوستانم در مرکز کارنگی و نمایندگان انستیتو امور بین المللی نروژ تشکر می کنم. نروژ در دهه های اخیر نقش واقعا منحصر به فردی در دیپلماسی خاورمیانه ایفا کرده است. بنابراین از نقش نروژ تشکر می کنیم. نروژ در کمتر از دو هفته پیش به برگزاری کنفرانس بازسازی غزه در قاهره کمک کرد.آمریکا از ادامه مشارکت نروژ استقبال می کند.

تا آنجا که می دانم هدف اصلی این همایش فوق العاده تحلیل راهبرد گفتگوی هسته ای جمهوری اسلامی ایران است. من بسیار دوست داشتم ساکت بمانم و شما این راهبرد را برای من تشریح کنید زیرا من هر چه بیشتر درباره آن بدانم بهتر است. البته من می خواستم از این فرصت استفاده کنم درباره انگیزه ها و روند های تصمیم گیری افراد گروه و تیم من در جریان این گفتگوها صحبت کنم اما جای تعجب ندارد که من باید از این فرصت صرف نظر کنم زیرا از زمانی که گفتگوهای هسته ای شروع شده است من با مچ پیچ خورده، بینی شکسته و انگشت کوچک شده (اشاره ای به افزایش انتقادات علیه وی در آمریکا ) که در صفحه نخست نیویورک تایمز بیشتر مشهور است، مواجه شدم و نمی خواهم بعداز ظهر امروز با حرف های خود کارم به جراحی دندان برسد و باید مراقب باشم.

صادقانه بگویم چند هفته پیش زمانی که من دعوت اینستاینبرگ (رئیس دانشکده مکسویل) را دریافت کردم، نمی دانستم این وقت بد یا خوبی است تا آشکارا درباره روند مذاکرات صحبت کنم. در حقیقت زمان مهم است. همانطور که می دانید گفتگوها 1+5 و ایران یا ایی سه به علاوه سه تا مهلت 24 نوامبر تمدید شده است و مسلما من نمی خواهم امروز چیزی بگویم که فرصت ما برای موفقیت این گفتگوها را به خطر اندازد. همانطور مادلین آلبرایت وزیرامور خارجه سابق و دوست عزیز من گفته است مذاکرات مانند قارچ است. اغلب بهترین رشد را در تاریکی دارند. بهرحال درباره بسیاری از جنبه های موضوع همایش می توانیم صحبت کنیم و آن روابط ایران و غرب است.

در آغاز باید تاکید کنم مذاکرات 1+5 مهم است. ایران مجهز به تسلیحات هسته ای موجب افزایش عناصر غیرقابل قبول بی ثباتی و خطر در بخشی از جهان خواهد شد که هم اکنون از بی ثباتی و خطر بسیاری رنج می برد. اگر تهران چنین سلاحی داشته باشد، دیگر کشورها در منطقه ممکن است همین هدف را دنبال کنند و موجب رقابت فاجعه بار تسلیحاتی شود و می تواند شکاف فرقه ای را که ریشه اصلی تنش در خاورمیانه است را افزایش دهد و رژیم جهانی منع تکثیر را تضعیف کند و این در حالی است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا همواره به فکر تقویت این رژیم منع تکثیر است. به همین جهت رئیس جمهور آمریکا وعده داده است اطمینان می دهد ایران تسلیحات هسته ای بدست نخواهد آورد. ما ترجیح می دهیم به این هدف از راه دیپلماتیک برسیم اما اشتباه نکنید حداقل درخواست ما واضح است. ایران نباید تسلیحات هسته ای بدست آورد و بدست نخواهد آورد. 

شرمن: هرگز وضعیت فعلی برنامه هسته ای ایران را نمی پذیریم

ایران پس از ژانویه گذشته که ما اجرای چارچوب گفتگو موسوم به طرح اقدام مشترک را آغاز کردیم،گام های مهمی در مسیر درست برداشته است. ایران در عوضِ کاهش محدود تحریم ها، متعهد شد در حالی که تحریم ها ادامه دارد، ترکیب مهم فعالیت های هسته ای خود را متوقف کند و حتی به عقب بازگرداند. به ویژه ایران توسعه ظرفیت غنی سازی خود را متوقف کرده است و ذخایر هگزفلوراید در حد کم غنی شده را ثابت نگه داشته است و تولید غنی سازی اورانیوم در حد بیست درصد را متوقف کرده است و موافقت کرده است راکتور آب سنگین اراک را پیشرفته تر نسازد و در را برای دسترسی بی سابقه و روزانه بازرسان به تاسیسات نطنز و فردو باز بگذارد. در آن زمان که طرح مشترک اعلام شد، بسیاری از ناظران تردید های قوی خود درباره عمل کردن ایران به تعهدات خود را اعلام کردند اما براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای، ایران آنچه را که وعده داده، انجام داده است. نتیجه این شد که برنامه هسته ای به نسبت چند سال گذشته محدودتر و شفاف تر شود. در عوض،1+5 به وعده خود برای کاهش محدود تحریم ها عمل کرده است.

کاهش بیشتر تحریم ها فقط زمانی حاصل می شود که ما بتوانیم به توافق جامع دست پیدا کنم که نگرانی های جامعه بین المللی را برطرف می کند. در صورتی که چنین توافقی به صورت کامل اجرا شود، اطمینان می دهد که برنامه هسته ای ایران منحصرا صلح آمیز است و مردم ایران را قادر می سازد بدنبال آینده درخشان تر باشند. ما البته آگاه هستیم این روند مذاکرات بحث برانگیز است. برخی نگران هستند این گفتگوها ناکام خواهد ماند و برخی دیگر می ترسند که موفق شود. بسیاری پرسش ها و تردیدهایی دارند. همانطور که گفتگوهای ما به جلو می رود، دولت اوباما به صورت منظم با اعضای کنگره و بسیاری از شرکای خارجی ما از جمله اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج (فارس)رایزنی می کند. ما نگرانی های مختلف شنیده ایم و بیشترین تلاش خود را می کنیم تا به پرسش های سخت درباره ماهیت و مفاد توافق پاسخ دهیم و در عین حال بر تعهد قوی خود بر امنیت منطقه تاکید می کنیم. این گفتگوها ارزشمند است و همچنان ارزشمند خواهد بود و عقیده ما را درباره این که هر گزینه ای خطراتی دارد، تقویت خواهد کرد. تصمیم برای یافتن راه حل دیپلماتیک، تصمیم درستی است و ما هنوز باید کارهای سختی انجام دهیم.

همانطور که ما به مهلت بیست وچهارم نوامبر نزدیک می شویم، پادمان ارزشمند از جمله طرح اقدام مشترک همچنان در حال اجرا شدن است. هدف ما اکنون این است که به طرح جامع و پایدار برسیم که به صورت موثر همه مسیرهای بالقوه ایران برای رسیدن به مواد شکاف پذیر برای سلاح هسته ای را مسدود می کند. چنین طرحی ایران را از تولید سوخت اورانیم یا پولوتونیوم برای سلاح بازخواهد داشت.

بازرسی و نظارت همچنین بهترین شیوه برای جلوگیری از فرآوری مخفی این مواد است وهر نوع تلاش تهران برای خروج از الزامات خود را آنقدر آشکار و وقت گیر می سازد که به موفقیت منجر نخواهد شد. با توجه به خطرات، جای تعجب نیست گفتگوهای ما که در مسیر مشورتی پیش می رود، چندان سریع نباشد. هفته گذشته، همکاران 1+5 و من در وین بودیم و دقیق تر بگویم در یک هتل محبوس بودیم. هیئت ایرانی به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مذاکره کننده ارشد 1+5 ریاست این گفتگوها را برعهده داشتند. هردو طرف را تیم کارشناسان فنی همراهی می کردند که به ما کمک می کردند همه گزینه ها را درک کنیم.گفتگوهای ما از همان آغاز جدی بود. این گفتگوها همچنین به شکل های مختلف انجام شد.

ما در ژنو، نیویورک و وین گفتگوهایی داشتیم که این گفتگوها دوجانبه، سه جانبه و چندجانبه بودند. ما برخی از جلسات را برای اصول و برخی از جلسات دیگر مشخص کردن پارامترهای فنی خاص اختصاص دادیم. این نشست در سطوح مختلف بود. متخصصان وروسای هیئت ها دیدار می کردند وگاهی مانند هفته گذشته در اروپا، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا کرسی آمریکا را در اختیار داشت.

پوشیده نیست که در بین دولت های 1+5 برخی اختلافات عمده درباره موضوعات برجسته در جهان وجود دارد اما درباره برنامه هسته ای ایران همبستگی شعار ما بوده است. همه ما برای یک هدف کار می کنیم.گروه ما به همین منظور پیشنهاداتی به ایران داده است که منصفانه، قابل اجرا و منطبق با خواسته اعلام شده تهران برای داشتن برنامه صلح آمیز هسته ای پایدار است و دانش هسته ای این کشور و نیازهای اقتصادی آن را در نظر گرفته است.

رهبر معظم ایران بارها گفته است دولتش آرزو و نیت تولید تسلیحات هسته ای را ندارد. در حقیقت وی گفته است چنین پروژه ای براساس اسلام ممنوع خواهد بود. بنابراین پیشنهاد ما مطابق با موضع علنی اعلام شده ایران است. اگر ایران واقعا می خواهد اختلافات خود با جامعه بین المللی را حل کند و برچیدن تحریم های اقتصادی را تسریع سازد، فرصتی بهتر از الان تا بیست و چهارم نوامبر ندارد. اکنون زمان پایان دادن کار است.آیا این اتفاق خواهد افتاد؟من نمی دانم. من می توانم به شما بگویم همه اجزای طرح که باید مورد توافق دو طرف قرار گیرد، بر روی میز است.

شرمن: هرگز وضعیت فعلی برنامه هسته ای ایران را نمی پذیریم

ما پیشرفت قابل توجهی در موضوعاتی داشتیم که ابتدا دشوار به نظر می رسید. ما سوء تفاهم ها را کنار زدیم و گفتگوهای جامع درباره همه عناصر متن احتمالی برگزار کردیم. بهرحال به مانند هر ابتکار دیپلماتیک و فنی پیچیده، این پازلی با قطعات زیاد و به هم پیوسته است. به همین جهت تمرکز به هر یکی از موضوعات به قیمت نادیده گرفتن موضوع دیگر اشتباه است. هر یک از اجزا مهم اعم از زیرساخت، انبار (موادهسته ای) یا تحقیق یا نوع تجهیزات یا مسئله زمان یا ترتیب( اجزا) مهم هستند اما یک بخشی که درباره آن به نوعی به خاطر اظهارات علنی ایران، اظهار نظرات بیشتری شد، نگرانی درباره اندازه و مقیاس ظرفیت غنی سازی جمهوری اسلامی ایران بود.

مقامات ایران بسیار امید دارند جهان به این نتیجه برسد که وضع موجود دست کم درباره این موضوع محوری (غنی سازی ) مورد قبول واقع شود، اما مسلما مورد قبول نمی شود. اگر به این صورت بود ما هرگز نیازی به این گفتگوهای دشوار و پرزحمت نداشتیم.

شورای امنیت به دلایلی ایران را تحریم کرد زیرا دولت این کشور الزامات خود براساس معاهده منع تکثیر را نقض کرد و وارد فعالیت های مخفی هسته ای مرتبط با تسلیحاتی شد و شفافیت کمتری در گزارش به آژانس های بین المللی از خود نشان داد.این مسیر تردید بسیار زیادی ایجاد کرد که نمی تواند به تنهایی با حرف و وعده های تهران برطرف شود.

جهان فقط درصورتی و در زمانی که ایران گام های متقاعد کننده و قابل راستی آزمایی برای نشان دادن کاملا صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود و صلح آمیز باقی ماندن این برنامه بردارد، تصمیم خواهد گرفت تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای را تعلیق و سپس برچیند.

این استاندارد معقولی است که ایران می تواند آن را برآورده سازد. این استانداردی است که ایران باید آن را برآورده سازد و این برای پایان دادن به انزوای بین المللی ایران حیاتی است.

دولت اوباما تصریح می کند که در دیپلماسی گاهی اوقات عقیده خوبی است که دستورالعمل را باز کنیم تا بلکه سبک وسنگین کردن یک موضوع منجر به انعطاف پذیری در مسئله دیگر شود. با توجه به آشوب در خاورمیانه، درخواست ارتباط دادن مسئله هسته ای به موضوعات دیگر قابل درک است. به هرحال همه طرف ها توافق دارند که این مذاکرات باید یک مسیر، مشارکت کنندگان مشخص، منطق و مرز مشخص داشته باشد. ما بر روی یک کار تمرکز داریم و آن اطمینان از دست نیافتن ایران به تسلیحات هسته ای است. باید یادآور شوم در نشست های جداگانه در حاشیه هر یک از گفتگوهای (هسته ای) ما، من و تیم من نگرانی هایمان را درباره وضعیت شهروندان مفقود شده یا بازداشت شده آمریکایی در ایران اعلام می کنیم.

برای من به عنوان معاون وزیر امور خارجه آمریکا هیچ چیزی مهمتر از اطمینان از رفتار مناسب با شهروندان آمریکایی نیست. باید امیر حکمتی، سعید عابدینی، جیسون رضائیان بدون تاخیر اجازه بازگشت در کنار خانواده شان داده شود و ما همه تلاش خود را برای یافتن پاسخ به پرسش ها درباره محل نگهداری و سلامت رابرت لوینسون و بازگشت او به خانه انجام می دهیم.

یک توافق هسته ای بدست آید یا نیاید، آمریکا به ابراز نگرانی های همیشگی خود درباره سیاست های ایران که ثبات منطقه ای را تضعیف می کندو منطبق با هنجارها و ارزش های جهانی نیست، ادامه می دهد. ما همچنان دولت ایران را در همه جنبه های سابقه حقوق بشری خود و اقدامات این کشور که اختلافات فرقه ای را دامن می زند، مسئول می دانیم.

شرمن: هرگز وضعیت فعلی برنامه هسته ای ایران را نمی پذیریم

سیاست ما در قبال هر کشوری این است که تعامل در یک موضوع منجر به سکوت ما درباره موضوعات دیگر نخواهد شد.

جان کندی بیش از پنجاه سال پیش در مراسم سوگند ریاست جمهوری در دوران جنگ سرد گفت آیا همکاری، روزی جنگل سوء ظن که غرب را از شرق جدا کرده است، به عقب می راند. امروز کسانی در آمریکا هستند که به همه حرف هایی که رهبران ایران می گویند اعتمادی ندارند و بسیاری در ایران نیز می پرسند آیا آمریکا به تعهدات خودپایبند است. مسلما اگر جنگل بی اعتمادی وجود نداشته باشد، دست کم بیشه زار بی اعتمادی بین دو طرف وجود دارد. با توجه به اتفاقاتی که در دهه های گذشته روی داده است، چگونه این بی اعتمادی نمی تواند وجود داشته باشد اما من می توانم به شما به طور قطعی بگویم که آمریکا هیچ طرحی را که نتواند راستی آزمایی کند، نخواهد پذیرفت و ما وعده هایی نخواهیم داد که نتوانیم به آن عمل کنیم. ما علاوه براین که خواهان حسن نیت هستیم، حسن نیت نشان خواهیم داد.

رئیس جمهور آمریکا و سران ایران پاییز گذشته تصمیم گرفتند امکان گفتگوهای مستقیم درباره موضوع هسته ای را آزمایش کنند اما هردو طرف با مقاومت ها و انتقادهایی به خاطر این اقدام جسورانه روبرو شدند اما هنوز هردو طرف مسیر خطرات دیپلماسی را بر تردید گزینه های دیگر ترجیح می دهند. ماهنوز نمی دانیم عواقب کامل این تصمیم چه خواهد بود اما جهان هم اکنون بهتر از زمانی است که رهبران دو طرف این آغاز (گفتگوها )را نادیده می گرفتند.

با این همه اتفاقاتی که امروز در خاورمیانه اتفاق می افتد، اگر برنامه هسته ای ایران بی حرکت نمی شدو در عوض با سرعت کامل به سمت انبار بیشتر و ظرفیت غنی سازی اورانیوم بیشتر وتولید پولوتونیوم در سطح تسلیحاتی و شفافیت کمتر پیش می رفت، عامل ثبات دهنده وجود نداشت.

اگرچه تا به امروز روند گفتگوهای ما نتوانسته است امیدهای عالی ما را برآورده سازداما همچنان بیش از انتظارات بسیاری از ناظران است.اشتباه نکنید. اجماع درباره طرح جامع نیاز به تصمیمات بسیار دشواری دارد و ما در این زمینه سپاسگزار هستیم. این مذاکرات آسان نیست اما منفعت آن فوق العاده و حیاتی است که ما این موضوع را درک کنیم زیرا پذیرفتن و اجرای طرح جامع دورنمای مردم در هر جایی از جهان را بهبود می بخشد و موجب کاهش نگرانی ها و افزایش امنیت در سراسر خاورمیانه خواهد شد. این موجب رونق بیشتر (اقتصادی ) بدون از دست رفتن شرافت مردم ایران خواهد شد.

این (توافق ) متحدان وشرکای ما را دربرابر تهدید جدید و خطرناک حفظ خواهد کرد و انگیزه را برای رقابت هسته ای منطقه ای کاهش خواهد داد و رژیم منع تکثیر بین المللی را تقویت خواهد کرد. این (توافق) موجب می شود شهروندان ما امنیت بیشتری داشته باشندو بار دیگر ظرفیت دیپلماسی مستقیم برای دستیابی به راه حل برد -برد را نشان خواهد دادکه به هیچ راه دیگر دست یافتنی نخواهد بود.

دیپلماسی در مقایسه با هر گزینه دیگری می تواند راه حل پایدارتر درباره مسائل مربوط به فعالیت های هسته ی ایران ایجاد کند. تقریبا حدود هشتصد سال پیش، سعدی شاعر ایران به شنوندگان توصیه کرد تا صبر داشته باشند. هر راحتی پس از دشواری ها حاصل خواهد شد. با وجود مذاکرات فشرده گروه 1+5 امروز ما هنوز در مرحله دشواری قرار داریم. ما باید عاقلانه از زمان باقیمانده استفاده کنیم.

آمریکا و متحدان آن آماده هستند از این فرصت تاریخی برای حل نگرانی های ما درباره برنامه هسته ای ایران استفاده کنند. ما امیدواریم رهبران در تهران با گام های لازم برای اطمینان بخشیدن به جهان مبنی بر این که این برنامه کاملا صلح آمیزاست، موافقت کنند و در نتیجه به انزوای اقتصادی و دیپلماتیک پایان دهندو زندگی مردم خود را بهبود بخشند. اگر این اتفاق روی ندهد، همه، ایران را مسئول خواهند دانست. ما ایران را ترغیب می کنیم تصمیم درستی گیرد، علاوه بر آن ما مصمم هستیم اقدامات لازم را برای حفظ امنیت آمریکا و بهبود صلح وثبات در سراسر جهان برداریم. ما امیدواریم ایران تصمیم درستی بگیرد و ما نیز آماده هستیم این کار را انجام دهیم.

شرمن: هرگز وضعیت فعلی برنامه هسته ای ایران را نمی پذیریم

سوال: چگونه طرف ها می توانند اختلافات خود را حل کنند؟

شرمن: طرفها با تلاش بسیار می توانند اختلافات را حل کنند. ما زمان زیادی را در کنار یکدیگر سپری کرده ایم. ما مسائل یکدیگر را درک می کنیم. همه ما توافق داریم که ایران نباید به تسلیحات هسته ای دست یابد و ما باید طرحی را به پیش ببریم که همه مسیرها برای دستیابی به مواد شکاف پذیر برای تسلیحات هسته ای بسته شود و صلح آمیز بودن ایران به شیوه راستی آزمایی و به صورت واقعی آشکار شود. صادقانه بگویم فرانسه،آلمان، انگلیس، چین یا روسیه هیچکدام در این گروه نمی خواهند در این زمینه معامله کنند زیرا به نفع هیچ کس نیست یک کشور دیگر دارای هسته ای به این گروه اضافه شود.

سوال: آیا تحریم های مربوط به تروریسم یا حقوق بشری ایران با وجود توافق به قوت خود باقی می ماند؟

شرمن: ما از همان آغاز روشن ساختیم که تحریم های مربوط به حقوق بشر و تروریسم موضوعات جداگانه ای است. بنابراین گفتگو فقط درباره تحریم های مربوط به هسته ای است که اگر به توافق برسیم تعلیق و سپس برچیده می شوندو تفاوت بسیاری برای ایران ایجاد خواهد کرد.

سوال: پس از توافق هسته ای چه کاری می شود در سوریه، عراق و درباره داعش انجام داد؟

شرمن: من فکر می کنم این گمانه زنی است و نیازی به گفتگو درباره آن در حال حاضر نیست.

همانطور که رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا گفته اند ایران چندان از داعش خشنود نیست. ما بدنبال تضعیف و نابودی داعش هستیم اما در حال حاضر در حال هماهنگی نیستیم و همه تمرکز ما بر روی مذاکرات هسته ای است. همانطور که در اظهارات خود گفتم اگر ایران بدنبال دستیابی به تسلیحات هسته ای برود، پیامد جدی برای ثبات در خاورمیانه خواهد داشت. بنابراین این اولویت نخست ما است.

سوال: در صورت نرسیدن به توافق و اعمال نشدن محدودیت ها بر ایران چه اتفاقی خواهد افتاد؟

شرمن: شدت اوضاع (تنش) در همه طرف ها شکل خواهد گرفت و هیچکدام از اینها خوب نیست. به همین جهت می گویم خطرات در اینجا زیاد است. منظورم این نیست که ما توافق بد یا نیمه بد خواهیم داشت بلکه ما نیاز به توافقی خواهیم داشت که هدف ما را برآورده سازد. ایران نتواند به تسلیحات هسته ای دست یابد و همه مسیرها برای مواد شکاف پذیر به صورت قابل راستی آزمایی بسته شوند. ما برای این هدف تلاش می کنیم زیرا گزینه دیگر وحشتناک خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    بعضیا تحویل بگیرن
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    آقایون فردا میگن اینا مصرف داخلی داره آخرش هم کل هسته ای رو جمع میکنن فقط یه زبون دراز واسه ایران میمونه
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    مشرق مزدور غرب و آمریکاست
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    متاسفانه بعضی ها به جای اینکه به اشتباهشون پی ببرن فقط به این فکر می کنن که چطوری می تونن حرف خودشون رو اثبات کنن حتی به قیمت بازی با سرنوشت یک ملت ...
  • علی خوی ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    شما غلط وکنیید
  • سعید ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    وقتی با کسی دشمنی کنی هدف دشمن نابودی طرف مقابل است. آمریکایی ها نمی خواهند ایران پیشرفت کند.پس ما نباید به اونها امید داشته باشیم.
  • ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    معلومه خیلی ترسیدی لطفا لباسهای خود را معاینه کنید
  • serena ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    پیرزن احمق
  • ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    نمی پذیری به درک
  • ناشناس ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    خودش هم امتیازات بزرگی که از ایران گرفته برشمرده1)توقف غنی سازی20درصد2)اکسید دخایر20 درصد3)متوقف کردن انباشت ذخایر5درصد4)عدم نصب سانتریفیوژهای جدید5)مذاکره در باره ی اراک وفردو شفاف سازی صدچندان...به این وضعیت هم راضی نبوده ونمی شوند وضعیتی پاینتر از این یعنی هیچ یعنی برچیدن تاسیسات که این آرزو را به گور خواهند برد
  • سید عادل میراحمدی بهنمیری ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    التماس دعا یاعلی(ع)
  • ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    شما دلواپسان یه جمله ای که برای مصرف داخلی تندروهای امریکایی هست رو تیتر می کنین که چی؟ دست پای بی خودی در آب می زنید شما غرق شدید حالیتون نیست
  • ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    هرچند امیدوارم اینطور نشه ولی از این آتش آبی گرم نمیشه .جمع اضداد اگه محال نباشه خیلی سخته.
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    بعضیا تحویل بگیرن
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    با لهجه بابا پنجعلی: جهِندَم
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    چگونه می توان به تنها کشور استفاده کننده از سلاح هسته ای اطمینان کرد؟
  • ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    ایشون بیخود میفرمایند.
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    البته منظور ایشون از گزینه وحشتناک برا ما ایرانیان نیست بلکه برا آمریکا و اربابش اسرائیله
  • قاسم ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    کلا توافقی نمی تونه حاصل بشه مگر اینکه سایر کشور ها از زیر سلطه ی امریکا خارج بشن. یا ما هم بشیم مثل بقیه
  • ملکی ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    به تظر من اقای ... یه کلاه گوشاد سر ملت گذاشته
  • رضا ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    به جهنم که نمی پذیرید . ما موجودیت کثیف آمریکا را به رسمیت نمی شناسیم.
  • سیاسی مستبصر ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    تو غلط میکنی ازین اراجیف بگی زنیکه خرفت!اول دهن نجستو آب بکش بعد نام مقدس ایران اسلامی رو ببر!...
  • ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    آفرین بر ایرانیان سرکارگزار
  • ایمان ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    نمی‌پذیری؟! به درک.
  • ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    زنکه عصبی.. ...
  • ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    آمریکا آلوده ترین کشور به یقه سفیدهای تروریست و دزد و دروغگو و ..است نجات این کشور از وضع موجود پروسه ای است که بزودی استارت خواهد خورد
  • حسين ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    اين قصه سر دراز دارد.... بالاخره به حرف رهبر سياستمدار و فرزانه انقلاب ميرسند اون افرادى كه درك نكردند ايشان به چه دليل ميگفتد به مذاكرات با اين آمريكاييها خوشبين نيستند. بعضيها تا يك سرى مسائل تا را خودشون تجربه نكنند متوجه نميشن. فعلا كه به آقايان اختيارات داده شده و دستشون باز هست و ببينيم چه ميكنند و همه اميدواريم نتايج مثبت باشه و همه چيز به صلح و صفا! ختم بشه ولى با در نظر گرفتن صهيونيستها كه اربابان واقعى آمريكا هستند اين قضايا فقط خوش خيالى هست.
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    چقدر هم بد ترکیبند اینا
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    خفه بمیر بابا !
  • شفق ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    تو و امثال تو غلط میکنند که در مورد حقوق ملت رشید ما اصلا نظر داشته باشند.
  • ناشناس ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    وقتی ایشان اعلام میکنند در صورت توافق نهایی هم به بهانه حقوق بشر و غیره تحریمها ادامه خواهد داشت یعنی این مذاکرات آب در هاون کوبیدن است !
  • ناشناس ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    تیم مذاکره کننده ایران اگر شرط خلع سلاح هسته ای رژیم صهیونیستی را در مذاکرات مطرح کنند میتوانیم از حریف امتیازات بیشتری بگیریم .
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    کوتاه نخواهیم آمد. به شیوه خودمان و با منطق خودمان و با پیروی از حسین(ع) و به تبع آن از رهبرمان. به شکست باطل اطمینان داریم. وعده خداست.
  • ناشناس ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    ایکاش این عجوزه را همان موقع که ایرانیان را فریبکار لقب داد از مذاکرات حذفش میکردیم تا اینقدر برای ملت بزرگ ایران زبان درازی نکنه .
  • پسر ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    مسئولان همدل باشند نذارن کسی پول ملت بخوره واگر هم خورد بشدت برخورد کنند و این تحریم ها اثر نخواهد کرد
  • ناشناس ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    خدا شفات بده .
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    نفرمایید .... نفرمایید .... مشرق به شما درس پس میده
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    ای آقا مگه سینه زنه امام حسنم غرق میشه یا دست و پای بیخودی میزنه یا نمیفهمه در کل این سینه زن ها هستن که انقلابین وگر نه اگر کشور دست امثاله تو بود واقعا مردم ذلیلی داشتیم.... پس ای ذلیل هم چنان در ذلالت خودت بمان ...به درک به جهنم
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    ایول
  • چراغعلی ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    ای کاش این دولت و تیم مذاکره کننده هم مثل تو فگر میکرد ولی صد حیف که ا
  • چراغعلی ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    ... ولی نه مقام معظم رهبری و نه ملت نخواهند گذاشت
  • چراغعلی ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    اگه اینطوریه پس پدر خوانده وموسوی و کروبی و خاتمی صد در صد حزب الهی و مومن وضد آمریکا و اسرائیل هستند دیگه ؟
  • سوفیا لوره ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    ما که امیدی به آمریکایی ها نداریم ولی بعضی ها گریبان چاک میدند برای کدخدا
  • شادی ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    این کاش این به درک را جناب ظریف میگفت
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    هیچ عاقلی کوتاه آمدن را نمی پذیرد. این تفکر است که غرب نمی پسندد. بمب و موشک که تا دلتان بخواهد خودشان دارند. با ظلم کنار نمی آییم.
  • افشین تهران ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    حتما حاجی خاطره و موسوی و مرد 300میلیون تومانی و گفتگوی تمدنها یا تمدن در گفتگو برای گفتگو هم اخر حزب الهی و دشمن غرب و امریکا هستند.البته در این بابت شما از همه اصلح تر و کارازموده ترید.
  • افشین تهران ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    به چی؟به وندی یا به ملت؟
  • افشین تهران ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    این اسکلت روکش دار هنوز نفهمیده با یک ملت ازاده طرف هست.ما هرچقدر مشکل سیاسی در داخل هم داشته باشیم باید دریک چیز تفاهم کنیم و انهم غیر قابل اعتماد بودن غرب و امریکاست.اینها در طول دولت اصلاحات نشان دادن که با حسن نیت فقط پرروتر میشن و زبان اینها زبان خودشان یعنی زور باید باشد.بجای دلخوش کردن به مذاکرات به اقتصاد مقاومتی و تولیدات داخلی اهمیت بدیم بهتره چرا که در این کشور جوانان تحصیلکرده و متعهد و وطن پرست کم نیست فقط باید به انها اعتماد کرد.باید انها را سازماندهی کرد و دست مختلصین و رانتخواران را کوتاه کرد وگرنه از امریکا و غرب که 35سال با ما دشمنی کردن ابی برای این ملت گرم نمیشه.
  • شیرزاد ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    خالی میبندند.واسه بدست اوردن دل صهیونیست ها
  • حسین ن ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    چرا تیم مذاکره کنندهٔ ما برای یکبارهم شده به طرفهای 1+5 با جدیت و قاطعیت 2 مسئله را درحضور خبرنگاران مطرح نمیکنند و خواهان توضیح طرف مقابل نمیشوند مگرتعارف دارند؟؟یکی از این دو مسئلهٔ مهم این است که ما صاحب 30% از سهام تأسیسات هسته ای (اردیف) فرانسه هستیم ونزدیک به36-37 سال است مرکز اردیف در حال فعالیت و تولید ثروت است اما سهم ایران از درآمد اردیف به ایران داده نمیشود چرا تیم مذاکره کننده در این باره هیچ حرفی نمیزنند؟؟دومین مسئله بمب های هسته ای رژیم اشغالگر قدس است
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    اهل دین که نباشند بدتر ازین ترکیب هم میشن
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    چجوری حذفش میکردیم؟
  • امیر شیری ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    0 0
    بقول خبرنگار ایران که حول کرد گفت: مستر شرمن
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    0 0
    راه ما راه حسین ع است .باج به هیچ گردن کلفتی نمی دیم حتی با خون خودمون شرافت و ملیتمون را حفظ می کنیم
  • علیرضا ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    0 0
    این همون زنه نیست که آقا میگفت؟!
  • امیر ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    0 0
    وندی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس