کد خبر 358387
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶

دو ماه پس از جنگ غزه، 3 افسر یگان «گیوانی» که به سبب شدت عمل و خشونت در این جنگ شهرتی کسب کرده بودند، با شلیک گلوله به زندگی خود خاتمه دادند.

به گزارش مشرق،  یگان گیوانی که در جنگ غزه به سبب خشونت در اجرای اوامر محوله و همچنین بمباران محل نگهداری اسرای اسرائیلی و پیاده کردن پروتکل «هانیبال» مشهور شده بود، حالا از خودکشی 3 نفر از سربازان خود خبر می‌دهد.

این یگان در خلال جنگ غزه، در این منطقه و نزدیک مرز فلسطین اشغالی مستقر بوده و با اشغال منطقه‌ای با وسعتی معادل 40 درصد از کل خاک غزه، سعی داشت سپری ایمن برای شهرک‌‌های صهیونیست‌نشین ایجاد کند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری دیلی‌بیست، نیروهای یگان «گیوانی» که تحت فرماندهی سرهنگ «اوفر وینتر» به اجرای دستورات «بی‌رحمانه» مشغول بودند، روز 30 تیر ماه طی حمله‌ای شدید به منطقه «خزاعه» در نوار غزه، با گلوله‌باران شدید این منطقه مسکونی، تعداد نامعلومی غیرنظامی را کشتند.

دیده‌بان حقوق‌بشر پس از کشتار فلطسینیان، گزارشی منتشر کرد و بدون اشاره به نام دقیق یگان دخیل در این عملیات، گفت که سربازان صهیونیست «مسئول گلوله‌باران مکرر و حمله آشکار به زیرساخت‌های مدنی و همچنین آتش گشودن به سوی شهروندانی بوده که بدون تهدید سربازان اسرائیلی، سعی در ترک نوار غزه داشتند.»

فعالان حقوق‌بشر پس از پایان یافتن گلوله‌باران «خزاعه» گفتند که امدادگران در حین حمله، با توجه به بالا بودن تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها، قادر به رسیدگی به مجروحین رها شده در خیابان نبوده‌اند.

چند روز بعد یعنی 10 مرداد مردم «خزاعه» به خانه خود بازگشتند و سربازان گیوانی از خزاعه عقب‌نشینی کرده و به سمت «رفح» رفتند، محلی که یک سرباز صهیونیست به نام «هدار گلدین» در حین عقب‌نشینی به اسارت مبارزان فلسطینی درآمده بود.

با ورود سربازان تحت امر وینتر به محل، پروتکول مشهور هانیبال اجراء و منطقه به شدت گلوله‌باران شد. این پروتکول می‌گوید محل نگهداری اسیر باید با چنان شدتی مورد حمله قرار گیرد که گروگانگیران کشته شوند. در این حالت احتمال قربانی شدن گروگان هم در این میان بسیار بالاست. ولی هدف از پیاده کردن پروتکول هانیبال، اجتناب از دادن اسیر به طرف مقابل و ایجاد اثر بازدارندگی است.

مقامات مسئول در غزه گفتند که این حمله سنگین به کشته شدن 130 غیرنظامی منجر شده، صهیونیست‌ها اما مدعی شدند که در این حمله فقط 41 نفر کشته شده‌اند که 12 نفر از آنان مبارز فلسطینی بوده‌اند.

چند روز بعد از حمله مشخص شد که «گلدین» قبل از این حمله جان خود از دست داده بوده است.

پژوهشگر حقوق بشری سازمان عفو بین‌الملل در یک مکالکه تلفنی به نشریه «دیلی بیست» گفته بود که «بنظر می‌رسد در این مورد یک جنایت جنگی اتفاق افتاده باشد.»

در توضیح علت خودکشی سربازان این یگان، گروهبان «جی» که از اعضای سابق گیوانی بوده و نمی‌خواهد نامش در این گزارش منتشر شود، می‌گوید که صهیونیست‌های سکولار (که تعصب مذهبی کم‌تری نسبت به صهیونیست‌های تندرو دارند) علاقه‌ای به خدمت در ارتش ندارند و پس از سپری کردن دوره خدمت اجباری، دیگر به ارتش بازنمی‌گردند. وی می‌گوید که فقط «محرک مذهبی و یا سیاسی» جوانان صهیونیست را به پیوستن به نیروهای عملیاتی در سال‌های پس از سپری شدن دوره خدمت ضرورت، تشویق می‌کند و این فکر تحلیل‌گران اجتماعی اسرائیل را مشغول کرده است.

یک روانپزشک صهیونیست به نام «مولی لحد» هم گفته که این سربازان مشخصاً از ناراحتی‌های روانی رنج می‌برده‌اند و «این خیلی عجیب است که خدمات مشاوره به آنها ارائه نشده است.»

«ویلیام نش» روانپزشک که پیش زا این در کسوت سروان یگان تفنگداران دریایی آمریکا در عراق خدمت می‌کرده هم با اشاره به این خودکشی‌های سریالی گفته که «توضیحی برای علت این خودکشی‌ها ندارم ولی اگر علت آنها، شرکت در عملیات جنایت‌بار مورد ادعا باشد، باید صدها سرباز دیگر باشند که از مشکلات روحی مشابه با مشکلات این سه سرباز رنج ببرند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس