بانک مرکزی اروپا در پی عدم صلاحیت ۲۵ بانک اروپایی اعلام کرد: آسیب پذیرترین بانکهای اروپایی در ایتالیا قرار دارند و ۱۳ بانک دیگر دو هفته فرصت دارند تا برنامه کاملی از نحوه جبران کمبود سرمایه را به مقامات بانکی اروپایی ارائه کنند.

به گزارش مشرق، بانک مرکزی اروپا به همراه مقامات بانکی اروپا میزان مقاومت ۱۳۰ بانک اروپایی در مقابل بحران مالی احتمالی را مورد آزمایش و مطالعه قرار دادند. نتایج این بررسی موسوم به «تست استرس» روز یکشنبه اعلام شد که نگرانی هایی را درباره بانکهای ایتالیایی و یونانی ایجاد کرده است.

بین ۲۵ بانکی که از این تست موفق خارج نشدند. مشخص شد آسیب پذیرترین بانکهای اروپایی در ایتالیا قرار دارند. ۹ بانک ایتالیایی از جمله بانک قدیمی «مونته پاسکی دی سیینا» از این تست نمره منفی دریافت کرده اند.

بدین ترتیب در صورت وقوع بحران، تناسب میزان سرمایه این نهادهای مالی با تعهدات مالی آنها کمتر از ۵.۵ درصد، معیار بانک مرکزی اروپا خواهد بود.

جیووانی ساباتینی، مدیر انجمن بانکهای ایتالیا می گوید: «اعتقاد داریم که ارزیابی کلی بانک مرکزی اروپا ثبات و صحت بخش بانکی ایتالیا را تایید کرده است. زیرا اگر شما سناریوی تست استرس را به اتفاقاتی که پیش از این برای اقتصاد ایتالیا افتاده است اضافه کنید نتیجه آن پنج سال متوالی رکود اقتصادی خواهد بود، اما تنها دو بانک هستند که در تست استرس مردود شده اند.»

اما یونان نیز در تست استرس بانک مرکزی اروپا سه بانک خود را دچار مشکل می بیند. دو بانک «یورو بانک» و «بانک ملی یونان» به افزایش میزان سطح سرمایه خود جمعا تا سقف ۲ میلیارد ۶۹۰ میلیون یورو احتیاج دارند.

سیملا توچتیدو، خبرنگار یورونیوز در آتن می گوید: «در یونان دولت و بانکها از نتایج تست استرس استقبال کردند. زیرا میزان سرمایه ای که این بانکها احتیاج دارند بسیار کم است. سرمایه اکثر این بانکها کافی ارزیابی شده است. اما انتظاری که از این نهادها می رود اینست که در رشد اقتصاد کشور نقش داشته باشند زیرا یونان برای رهایی از رکود اقتصادی شش ساله تلاش زیادی می کند.»

به گزارش یورو نیوز، تئودور فساس، رئیس فدراسیون شرکتهای یونانی می گوید: «این یک تحول مثبت است. زیرا می تواند میزان نرخ بهره وامهای اعطایی به شرکتها را کاهش دهد و این میزان از ۵، ۶ و یا ۷ درصد به دو و یا سه درصد تنزل پیدا کند که معرف نرخ بهره وام شرکتهای اروپایی است. همچنین امیدواریم بانکها مشکل بدهی های خود را حل کنند و اقتصاد یونان از باتلاقی که در آن قرار دارد خارج شود و نشان دهد که قادر است در مسیر رشد حرکت کند.»

هدف از اجرای چنین ارزیابی وسیعی بالا بردن اعتماد بازارهای مالی به بانکها در اروپا و ایجاد تسهیلات در اعطای وامها خصوصا به شرکتها در حوزه پولی یوروست.

از ۲۵ بانکی که در تست استرس نمره قبولی دریافت نکرده اند ۱۲ نهاد مالی خلاء سرمایه خود را برای سال ۲۰۱۴ پر کرده اند. ۱۳ بانک دیگر دو هفته فرصت دارند تا برنامه کاملی از نحوه جبران کمبود سرمایه خود را به مقامات بانکی اروپایی ارائه کنند.

منبع: عصر بانک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس