لبنانی‌ها در طول یک سال گذشته از پیگیری موضوع کمک سه میلیارد دلاری عربستان سعودی برای تجهیز ارتش خسته شده‌اند، این در حالی است که بعد از آن کمک یک میلیارد دلاری مطرح شد تا سرپوشی بر توقف کمک قبلی باشد، اما مدتی بعد مشخص شد که وعده کمک دوم نیز مانند کمک اول بود

از رد هدیه بدون شرط ایران تا هدیه مشروطی که سعودی‌ها ندادند
گروه بین‌الملل مشرق - دولت‌ها همواره ارتش را تشکیل داده و آن را ابزار قدرت برای حمایت از کیان خود و دفاع از کشور و نظام منتخب مردم می‌دانند، به این ترتیب ارتش ابزاری است که تمامیت ارضی کشور را حفظ می‌کند و تأمین کننده احترام به اراده ملت‌ها در تعیین سرنوشت و گزینه‌های آزاد آن‌ها در انتخاب است. از این رو ارتش باید در هر کشوری قوی باشد تا با خطراتی که پیش روی این کشور وجود دارد، تناسب داشته باشد.

صحبت از قدرت ارتش به صورت اساسی مبتنی بر "دیدگاه‌های مبارزاتی"، "تجهیزات" و "آموزش" است. ارتشی را می‌توان قدرتمند نامید که این سه فاکتور را داشته باشد. به همین علت عامل اصلی تسلط بر یک دولت، در حاکمیت و قدرت بر ارتش از طریق این تمام این عناصر یا تعدادی از آن‌ها امکان‌پذیر است.

از این منظر می‌بینیم که دولت‌هایی که به دنبال تسلط بر دولت‌های دیگر هستند، قدرت ارتش را معبری اساسی برای اجرای تصمیمات خود میدانند، آن‌ها عقیده مبارزاتی مورد نظر خود را به ارتش طرف مقابل تحمیل می کنند و هر سلاحی که خودشان مناسب بدانند را به آن‌ها می‌دهند و آن‌ها را بر اساس شرایط خود آموزش می‌دهند. البته در این میان از ارائه اعتقادات مبارزاتی یا تسلیحات یا آموزش‌هایی که می‌تواند این ارتش را به جایگاه و مواضع مستقل برساند، پرهیز می‌کنند.

در لبنان نیز مسلم بود که بعد از استقلال این کشور باید ارتشی ایجاد می‌شد تا مأموریت‌هایی که ذکر کردیم را بر عهده می‌گرفت. با وجود تاخیر، اما لبنان این ارتش ملی را بعد از دو سال از استقلال خود به دست آورد. اما این ارتش در ابتدای موجودیت خود با نظریه‌ای عجیب مواجه شد، نظریه‌ای که معتقد بود "قدرت لبنان در ضعف آن است." این نظریه مطرح شده بود تا لبنان را بر اساس منافع استعماری غرب پیش ببرد و این کشور را همچنان تحت سیطره خود نگه دارد. مأموریت ترویج برای این دیدگاه نظامی نیز به گروهی از سیاستمداران این کشور موکول شد که در طبقه حاکمیت این کشور گنجانده شده و نگهبان منافع خارجی‌ها بودند.

به این ترتیب نظریه مذکور در ارتش تقویت شد و برای توجیه کم کاری ها  یا عقب‌ماندگی ها و جلوگیری از ایجاد ارتش قوی به آن عمل شد، این در حالی بود که رژیم صهیونیستی بعد از اشغال فلسطین و تشکیل دولت در این کشور به کشورهای همسایه چشم طمع دوخته بود و به دنبال تصرف اراضی و ثروت‌های طبیعی لبنان بود.

از رد هدیه بدون شرط ایران تا هدیه مشروطی که سعودی‌ها ندادند

با وجود افزایش خطر رژیم صهیونیستی بر لبنان و با وجود اینکه این رژیم بارها تهدید به اشغال لبنان کرد و این تهدیدات را نیز اجرایی کرد و به تمامیت ارضی لبنان حمله کرد، اما همچنان این گروه سیاسی از گزینه خود در مورد عقیده "قدرت لبنان در ضعف آن است" عقب نشینی نکردند. این روند باعث شد تا دست اسرائیل برای هر اقدامی در لبنان باز باشد تا جایی که مقامات رژیم صهیونیستی در سخنی مشهور اعلام کردند که حتی گروه موزیک ارتش اسرائیل نیز می‌تواند لبنان را اشغال کند. آن‌ها پیش‌بینی می‌کردند که لبنان دومین کشور عربی باشد که بعد از تسلیم شدن در برابر اسرائیل با این رژیم توافق سازش امضا می‌کند.

اشغال لبنان در سال 1982 به وقوع پیوست و بیروت پایتخت این کشور به اشغال صهیونیست‌ها در‌آمد، یک سال بعد توافق تسلیم شدن لبنان در برابر اسرائیل بین دو طرف به امضا رسید. این در حالی بود که ارتش لبنان همچنان با تصمیم سیاسی یک گروه خاص از رسیدن به سلاح و قدرت عملیاتی محروم بود و نمی‌توانست مانع از اشغالگری صهیونیست‌ها و امضای توافقنامه تسلیم شود.

مقاومت لبنان در پی این تحولات و در نتیجه واکنش مردمی نسبت به ناکامی و ناتوانی دولت در مقابله با اشغالگران تشکیل شد. این مقاومت سلاح و توان نظامی و عملیاتی در اختیار گرفت و حتی از بودجه دولتی ریالی استفاده نکرد. به این ترتیب مقاومت به جایی رسید که توافق تسلیم لبنان را باطل کرد و در نهایت توانست به صورت تدریجی اراضی لبنان را از دست اسرائیل آزاد کند.

بعد از این مرحله مرحله بازدارندگی در برابر اسرائیل را ایجاد کرد و حال دیگر موازنه‌ها طوری رقم خورده که اسرائیل باید به دنبال بازدارندگی در برابر مقاومت باشد. کار به جایی رسیده که رهبر مقاومت در چند کیلومتری از مرزهای فلسطین اشغالی اعلام می‌کند که اسرائیل سست‌تر از خانه عنکبوت است.

مقاومت قید غرب‌گرایی را از پای لبنان باز کرد، قیدی که مانع از دستیابی به ابزار قدرت می‌شد و آن را در برابر غرب استعماری ناتوان قرار می‌داد، غرب با عده ای از مسئولان داخلی این کشور که همچنان میراث‌دار همان تفکرات قدیمی بودند، هجمه خود بر ضد حزب الله را ادامه داد. این محور جنگ سختی با مقاومت در ابعاد تبلیغاتی و جنگ روانی آغاز کرد و ابزارهای مالی و تحریمی و سیاسی و قضایی و دادگاه‌های جنایی را بر ضد مقاومت به راه انداخت و تمام این عوامل به آن علت بود که لبنان را از ابزار قدرت خود که بر خلاف خواسته غرب به آن دست پیدا کرده بود، بازدارد. اما آن‌ها همچنان شکست می‌خوردند و مقاومت قوی‌تر از قبل به مبارزه خود در برابر کسانی که قدرت لبنان را نمی‌خواهند، ادامه داد.  

از رد هدیه بدون شرط ایران تا هدیه مشروطی که سعودی‌ها ندادند

دشمنان مقاومت برای فریب افکار عمومی و محور مقاومت مدعی شدند که می‌خواهند دولت را تشکیل دهند و شعار عبور به سمت دولت را مطرح کردند، تا جایی که برخی افراد خوش نیت نیز نسبت به درست بودن این راه فریب خوردند، اما این مواضع هنگامی رسوا شد که دشمنان مقاومت مواضع منفی نسبت به ارتش در پپش گرفتند، این در حالی بود که این مواضع کاملا در تناقض با ادعاهای پیشین آن‌ها در عبور به سمت دولت بود. سوال مهم اینجا است که آیا می‌توان بدون ارتش، دولتی را تشکیل داد؟ حتی در صورت تشکیل دولت نیز آیا بدون ارتش ضمانت بقا و امنیت و قدرت اجرایی در اختیار دولت خواهد بود.

دشمنانِ قدرتمند شدن لبنان همچنان مواضع منفی خود را بر ضد ارتش دنبال می‌کنند و از راههای مختلف به دنبال ضربه زدن به آن هستند. آنها مسئولیت‌ها را بین خود تقسیم کرده‌اند و ارباب خارجی آن‌ها نیز همین کار را دنبال می‌کند، چرا که قدرت لبنان را باعث فشار بر اسرائیل و تروریسم در منطقه می‌دانند، این در حالی است که آمریکا از این دو ابزار برای تخریب و ویرانی منطقه برای تسلط یافتن بر آن استفاده می کند و می‌خواهد به این ترتیب منطقه را بر اساس منافع این کشور در پروژه صهیو- آمریکایی بازسازی نماید.

ارتش لبنان الان از سوی جریان المستقبل که نماینده کنونی منافع غرب در این کشور است، مورد تعرض است و سخت‌ترین محاصره‌ها را با عناوین مختلف تجربه می‌کند، وزیر کشور لبنان که از همین جریان است، در مدیریت دستگاه‌های اطلاعاتی ارتش که با جدیت به کار خود ادامه می‌هد، تشکیک می‌کند، این در حالی است که خود عناصر المستقبل به دستاوردهای دستگاه‌های اطلاعاتی ارتش در فرو پاشیدن شبکه‌های تروریستی و جاسوسی اسرائیل اذعان دارند.


از رد هدیه بدون شرط ایران تا هدیه مشروطی که سعودی‌ها ندادند

این گروه البته به همین مقدار نیز بسنده نمی‌کند و به صورت مستقیم مطالبات امنیتی ملت را مورد حمایت قرار نمی‌دهند تا فعالیت ارتش پیچیده‌تر شده و با شکست در عملیات محوله مواجه شود. در همین راستا نماینده عکار در پارلمان لبنان با دیگر اعضای این جریان در تحریک مردم نسبت به ارتش و دعوت به فرقه گرایی رقابت می‌کند و همواره به ارتش حمله می‌کند.

اما جالب‌ترین نکته در این میان موضوع تجهیز ارتش به سلاح بود. در شرایط سخت کنونی که همه حتی انسانهای عادی می‌دانند که لبنان در معرض طوفان‌های تروریست‌ها قرار دارد و بمب تروریسم در مرزهای آن و حتی در داخل این کشور منفجر شده، ارتش تا چه اندازه به سلاح نیازمند است. در این موقعیت خطرناک جریان المستقبل موضعی غافلگیر کننده اتخاذ کرده و مانع از تجهیز ارتش به سلاح و مهمات لازم برای مقابله با تروریست‌ها و حمایت از لبنان می شود.

از رد هدیه بدون شرط ایران تا هدیه مشروطی که سعودی‌ها ندادندلبنانی‌ها در طول یک سال گذشته از پیگیری موضوع کمک سه میلیارد دلاری عربستان سعودی برای تجهیز ارتش خسته شده‌اند، این در حالی است که بعد از آن کمک یک میلیارد دلاری مطرح شد تا سرپوشی بر توقف کمک قبلی باشد، اما مدتی بعد مشخص شد که وعده کمک دوم نیز مانند کمک اول بود و همچنان انبارهای ارتش لبنان منتظر سلاح‌هایی است که به آن نرسیده است، به نظر می‌رسد که این وعده‌ها برای تجهیز ارتش جدی نیستند و نمی‌توانند از سوی کسانی که مخالف قدرت گرفتن لبنان هستند، انبار ارتش را کامل کنند.

در این شرایط وحشتناک پیشنهاد ایران به صورت واضح و فعال و فوری برای  تجهیز ارتش لبنان مطرح شد، ایران اعلام کرد که سلاح‌هایی را در راستای کمک به ارتش لبنان برای مبارزه با تروریسم به لبنان واگذار خواهد کرد، این سلاح ها متشکل از سلاح‌های سبک و نیمه سنگین و سنگین بود و سلاح‌های منحنی زن و موشک‌های ضد زره و موشک های متناسب با هدف قرار دادن تونل‌ها و خندق‌ها نیز در آن قرار داده شده بود، این بدان معنی است که کاملا با آنچه ارتش در مبارزه با تروریسم نیاز دارد، همخوانی دارد.

ایران همچنین ابراز آمادگی کرد که می‌تواند تسلیحات دیگری را نیز از جمله بالگرد و هواپیماهای بدون سرنشین حامل موشک به لبنان ارسال کند. تهران اعلام کرد که در صورت پذیرش این طرح، ایران بدن قید و شرط این کمک‌ها را ارسال می کند. این کمک قرار است در صورت تمایل لبنان بدون پول و حتی بدون واسطه یا بانکی صورت گیرد و تنها از یک انبار به انبار دیگر منتقل می‌شود.

از رد هدیه بدون شرط ایران تا هدیه مشروطی که سعودی‌ها ندادند/اماده انتشار

منطقی بود که لبنان مانند اشتیاق یک انسان تشنه به آب به دنبال دریافت این کمک‌ها باشد، اما این پیشنهاد که جدی و فعال بودن  خود را به اثبات رسانده بود، افرادی که مخالف قدرت ارتش بودند، را ترساند و آن‌ها به بهانه‌های مختلف و واهی آن را رد کردند، واقعیت این است که رد این پیشنهاد به معنای رد قدرت ارتش و اصرار بر ادامه ضعف آن است، چرا که قدرت ارتش لبنان می‌تواند با حضور مقاومت روندی متکامل را ایجاد کند که مانع از استعمار آمریکا در مبارزه با تروریسم شود و اسرائیل را که به تازگی معادله موازنه قدرت با لبنان را دریافت کرده، به درد آورد. آن هم در شرایطی که لبنانی ها به تازگی معادله سه جانبه ملت و ارتش و مقاومت را با وجود مخالفت‌های گروه آمریکایی در داخل این کشور به بار نشانده‌اند.

کمک تسلیحاتی غیر مشروط ایران در واقع برای دستیابی لبنان به منابع قدرت است و باعث می‌شود این کشر بتواند منافع خود را بدون دیکته غرب و استعمار به دست آورد. در واقع این غرب است که این کمک‌ها را رد می‌کند، اما این کار از طریق ابزارها و وابستگان آن‌ها در داخل صورت می‌گیرد. غرب به رهبری آمریکا و وابستگی فرانسه نمی خواهند لبنان از دایره تحکم آن‌ها خارج شود، آن‌ها در طول یک دهه گذشته از تغییر در اعتقادات ملی گرایانه ارتش ناتوان بوده‌اند و به همین علت اصرار دارند که کلید‌های تجهیز و آموزش نیروهای لبنانی در ارتش به دست آنها باقی بماند.

با این وجود ملت لبنان با مقاومت که در نتیجه افزایش فشارها بر ارتش در مقابله با اسرائیل ایجاد شد،قید و بندها را کنار زده و دنیا را غافلگیر کرده است. مقاومت همانطور که با هماهنگی با ارتش عربی سوریه برای دفاع از لبنان و سوریه برای مبارزه با تروریست‌ها وارد عمل شد، به همان نسبت می‌بینیم که مانع تراشی‌های غربی نمی‌تواند مانع از دسترسی به راه حلی برای محافظت از لبنان در مقابله با تروریست‌ها بشود که در آستانه ورود به لبنان قرار دارند. البته این راه حل به نفع کسانی نیست که همواره به دنبال تضعیف ارتش هستند و از بیداری ملت و استقلال آنها در تصمیم سازی می‌ترسند و از همین الان به دنبال تمدید دوره کنونی پارلمان هستند تا ملت نتواند سرنوشت خود را در دست بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    سلام. هزینه انهدام دانشگاه نظامی هرگز برای گروه تروریستی اسرائیل فراهم نیست. لذا ضربه زدن به درخت سیب و زیتون و خرما این دانشگاه هدف اصلی ارتش اسرائیل است تا نابودی فلسطین اشغالی را تا بیشاز یک ملت پیرو دین کامل حق به جلو ببرد. هیهات من ذلة. التماس دعا یاعلی(ع)
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    بهترین کار این است که ایران تمام این کمک ها را مستقیما به انبار تسلیحاتی حزب الله روانه کند تا هم به مردم لبنان کمکی کرده باشد و هم جریان مقاومت را تقویت کرده باشد و هم جریان تکفیری تروریسم را ترسانده باشد و هم معادله قوا علیه اسرائیل را به نفع حزب الله تغییر دهد.
  • ali ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    پول تامین این سلاحها از جیب کی میره اونوقت؟؟؟؟ از بیت المال؟؟؟؟
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    جنس بنجل بیخ ریش صاحبشه
  • پسر ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    اولاً که مقاومت هرگز نخواهد گذاشت که بیگانگان به لبنان وارد شوند ولی اگر وارد شدند اولین کسانی که خواهند کشت همان کسانی هستند که نگذاشتند ارتش لبنان تجهیز بشه، چرا؟ چون به کشور خودش خیانت کرده پس به بیگانگان هم خیانت خواهد کرد برهمین اساس از بین میبرند
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    اقای بیت المال دوست آخه شما تاکی سرتونو میخواین بکنین زیر برف ؟؟؟؟؟ واقعا نمیفهمین اگه همین کمکها به سوریه و عراق و لبنان نبود چه خطری بزرگی ایران رو از طرف داعشیای حرومزاده تهدید میکرد ؟؟؟ خدایا بصیرت میخوایم ازت بصیــــرت !!!
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    جنس بنجل امثال شماهان که خطرتون از داعشم بیشتره .
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    این سگهای سعودی ومزدور ان امریکا انگلیس وصهیونیست باعث اوارگی وخونریزی در ممالک اسلامی هستند انشا ئ الله خداوند ریشه اشان را بکند
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    ما هزینه سلاح رو میدیم و بچه های حزب الله جونشون رو میدن برای حفظ امنیت ایران کاش کمی تحلیل سیاسی و دینی و عقیدتی داشتیم عربستان داره هزینه میکنه برای تقویت وهابیت و ما نشستیم تا برادران شیعمون به خاک و خون کشیده بشن و ناموسشون رو به تاراج ببرن کاش کمی تاریخ بخونیم کاش کمی معادلات دنیا رو دنبال کنیم مادر عماد مقنیه سه پسر داشت که هر سه شهید شدند و میگفت همه فرزندانم فدای انقلاب اسلامی ایران میگفت برای حفظ جمهوریه اسلامی خودم هم خواهم جنگید کاش یه کم متوجه میشدیم توی دنیا چه خبره کاش...
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    چه افتخار بزرگ و بی نظیری
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    مشکلی نست تو به جای پول میتونی با خونت بجنگی
  • محمد ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    از محل صرفه جویی ناشی از پرهیز از رو در رویی مستقیم با داعش است!!! نمی دانم کی اینجور چیزها را می خواهید بفهمید؟!!
  • محمد ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    معلوم میشه از این تیپ ادم های خوود فروخته و غرب پرست در ایران هم داریم! قسم می خورم اگر به ما حمله شود تو و امثال تو را در اغوش سربازهای امریکایی بیاندازیم... تا از اغوش گرم مسلسل هایشان لذت ببری!
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    میخوای کلا ارتش و نیروی انتظامی رو تعطیل کنیم ؟ چرا نمی فهمید که اگر داعش در لبنامپن زمینگیر بشه به نفع ایرانه و امنیت ایران بیشتر میشه . چرا نمی فهمید که اگر داعش الان تو لبنان و سوریه و عراق نابود نشه فردا باید تو کرمانشاه و سنندج و زاهدان باهاش بجنگیم .
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    سلاح های ایران مگه چی بود یه مشت خمپاره و سلاح سبک....
  • علی ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    این ناشناس احتمالا ازمزدوران داخلی اسرائیل یا داعش باشد
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    بیجاره ترین ملتها انیست که در خانه ی خود با دشمنانش بجنگد.
  • سیستانی ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    سالهاست همین نوع اعتراض راازرسانه های بیگانه میشنویم ومتاسفانه هیچگاه فکرنکرده ایم که چرارسانه های بیگانه دلسوزبیت المال ماشده اندوسعی درجلوگیری ازکمک رسانی به دوستانمان رادارند؟!این درحالی است که خودغربی ها،هرانچه درتوان داشته اند،به گروههای مخالف اسلام وانقلاب کمک کرده ومیکنند!چرابه کمک های غربی هاایرادی گرفته نمیشودوکسی نمیپرسدامریکاازان سردنیا چرابه داعش درخاورمیانه والقاعده سلاح وپول میدهد؟واقعاچراغرب برای رساندن کمک تسلیحاتی به داعش انقدردست ودل بازشده بود؟کاش روی فقط همین نکته که چراسالهاست ارتش لبنان راوعده دادن سلاح داده اماعملی نشده،فکرکنیم!قدرت گیری ارتش لبنان به ضررچه کسانی تمام میشود؟لطف کنیدوفقط پاسخ همین سوال رابدهیدتاماهم متوجه گردیم دادن تسلیحات به ارتش لبنان خوب است یابد؟!
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    اره داداش از بیتالمال می ره........به جای اینکه تویه مزهای خودمون با داعش بجنگیم اسلحه رو می دیم به متحدامون اونا با داعش بجنگن....در ضمن مگه تو مالیات می دی که نگران بیت المالی......
  • علیرضا ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    هر کمکی را به حزب الله بدهید تا حزب الله به صورت کمک داخلی به ارتش برسونه
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    خوبه داعشی ها شهر شما هم بیان؟ باید صد برابر پول بدهیم تا امنیت خودمان تامین کنیم حماقت هم حدی داره!
  • جواد ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    اگه داعش نبود می خواستید کی رو بگید. حقیقتش اینه که یه پول بیت المال بیهوده صرف نزاع های بیرونی می کنیم در حالی که کشور در رکود و بیکاری بیداد می کنه نشنیدید پیامبر گفت هر که معاش نداره دین نداره.بحث گرسنگی نیست بحث اینه که ایرانی جماعت رفاه و زندگی بهتر از این حقشه. این سیاست جلاد اقتصاد اما کو گوشی که صدای این قسمت از ملت هم بشنو
  • حسین 1400 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    بعضی دوستان مستند رو در رو با شیطان رو دانلود کنند و ببینند تا یکم قدرت نظامی ایران رو بشناسند! البته این رو هم بگم به دلایل بیشماری از جمله ایران هراسی، تحریم، برخی مسئولین ترسو و ... ایران خیلی نسبت به قدرت نظامی خودش اطلاع رسانی گسترده نمیکنه.
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    از جیب شما نیست. نگران نباش. چنان میگه از بیت المال، انگار از جیب ایشون برداشتن!
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    به همه فحش بدین.امریکا، انگلیس، ترکیه، عربستان ایشالا بلکه با فحشاتون داغون شن این مفسدین
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    ایران کاملا مطلع بود که آمریکا و مزدوران آن در دولت لبنان، بشدت با این پیشنهاد مخالفت خواهند کرد. چرا که با این اقدام ایران، اولا آبروی آمریکا می رود، چون همیشه هرچه سلاح سبک برای دور ریختن داشته داده به لبنان. دوما قوی شدن ارتش لبنان به ضرر رژیم اشغالگر قدس است. سوم اینکه ایران به عنوان رقیب جدی در بازار اسلحه جهانی مطرح می شود و این به ضرر آمریکاست. هدف ایران از این کار بسیار هوشمندانه بود. پس از این پیشنهاد ، کل مملکت لبنان با مزدوران آمریکایی مثل حریری درگیر شدند که چرا کمک را قبول نمی کنید. ضمن اینکه عربستان و آمریکا و فرانسه قول دادند کمک به ارتش لبنان رو تسریع کنند!خب این سیاست هوشمندانه ایران باعث تسلیح ارتش لبنان می شود اما بدون هزینه برای ایران.
  • جواد ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    عجب رسانه ای نظرات موافق بله نظرات مخالف تا ابد در لیست انتظار دور هم دوستان ستاد بزنید کرکره ها رو هم بکشید اینطوری هیچوقت صدای مخالف رو نمی شنوید لااقل فکر می کنید همه چیز همون جوری که دوست دارید اگه نظر مخالفی هم منتشر بشه برا جو درست کردن. مشرق تو صدای خودتی نه صدای همه ایران
  • جواد ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    عجب رسانه ای نظرات موافق بله نظرات مخالف تا ابد در لیست انتظار دور هم دوستان ستاد بزنید کرکره ها رو هم بکشید اینطوری هیچوقت صدای مخالف رو نمی شنوید لااقل فکر می کنید همه چیز همون جوری که دوست دارید اگه نظر مخالفی هم منتشر بشه برا جو درست کردن. مشرق تو صدای خودتی نه صدای همه ایران
  • عادل ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    قربونت برم که اینقده به فکر پول ملتی. نگران نباش رفیقات با مذاکره درستش میکنن.
  • ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    ایران اگر جنگنده یا ناو یا زیر دریایی داشت برای خودش می خرید که نیروی هوایش این قدر فسیل ها رو توی مهرآباد پارک نکنه
  • ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    از جیب عمه وخاله جان گرامیتان نمیره
  • علی زاده ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    خدا برای بعضی ها بصیرت دهد وکمی عقل وهوش تا دوست را از دشمن خوب را از بد سعادت را از شقاوت تشخیص بدهند
  • تریستان ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    محمد جان نیازی نیست این افرادو بندازی تو آغوش دشمن و مطمئن باش دشمن هم به اینا کاری نداره و بدون زمان جنگ دشمن از روبرو و اینا از پشت سر به ملت خنجر میزنن و خنجرشونم از یه جنسه اما باز هم شکست میخورن انشاالله یا حسین
  • تریستان ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    ناموس شیعه تاراج بردنی نیست متوجهیم آماده ایم جان بر کفیم یا حسین...
  • مهدی ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    نمیگم ای کاش یه کم انصاف داشتی ولی میگم ای کاش یکم سیاست میداشتی!!!!!! اگه آدم معتقدی باشی همیشه واسه سلامتی خودت و خانوادت خیرا میدی یه زحمت بکش دیگه خیرات نکن نکنه یه وقت از گشنگی بمیرین! یکم بصیرت هم بد نیستا ..
  • مهدی ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    راست میگی! آخه شما غیر کلاشای زمان جنگ که بچه بسیجیای غیور ما با اون تیر میندازن چیزی ندیدی اگه سلاح های به روز سپاه رو میدیدی اینطور نمیگفتی! واسه شروع توهمین مشرق یه جست وجو بکن کلی سلاح جدید رو معرفی کردن شاید ذهنت بازتر بشه.
  • مهدی ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    لطفا اینقدر به برادرهامون تو لبنان نگید بچه های حزب الله ،جوری صحبت نکنید که انگار اونا سرباز ما هستن و ما فرمانده اونا،باور کنید این برادرها از خیلی ازامثال من ولایت پذیر ترن انگیزه اونا جز خدا و اهل بیت نیست.ای کاش نوع نگاهشون رو به رهبری میدید من خودم از این همه عشق احساس شرمندگی کردم وفهمیدم خیلی شعار زده ام . خدایا من رو هم فدایی ولایت بکن.ان شا الله
  • مهدی ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    لطفا در مشرق سلاح های جدید رو جست وجو کن تا شاید نطرت عوض بشه.
  • یک جوان تحصیلکرده ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    من به عنوان یک ایراانی با کمک ده برابر بیشتر از این نیز به کشورهای هم جهت موافقم...
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    علي خان، كشور ايران از 2500 سال پيش تاكنون بودجه نظامي داشته است. اين بودجه همه ساله صرف مي شود، حال مي خواهد جنگ باشد و يا جنگ نباشد. پول اين سلاح ها از بودجه نظامي كشور تأمين مي شود.
  • علی ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    حالا این سلاح هایی که ایران به لبنان داده چی هستن ارزش دارن که بتونن در برابر داعش دفاع کنند خدا کنه جنسشون خوب باشه تا ابرومون نره م.. خودمونیم دمشون گرم یک زمانی یک فشنگ هم گیرمون نمی اومد حالا ببین چطور می بخشیم خوب خدارو شکر این جای امیدواریست
  • ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    چی میگی شما؟! این نظرات بی ربط و بی سرو ته چیه میذاری؟ خودت میفهمی چی میگی؟
  • سیستانی ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    0 0
    ایران دقیقا مشابه حمله دشمنان به انهاپاسخ میدهد!دشمنان قدرت نبردمستقیم باکشورایران راندارندولذاسعی میکنندتاباجریان سازی ودادن امکانات به مزدوران وطن فروش برای ما مشکل درست کنند!ماهم به جریانهایی که میتوانندجلواین وطن فروشان ایستادگی کنند،کمک میکنیم!چه کساتنی از این کارناراحت هستند؟قانون وسیاست کارمیگویددشمن راباید درخانه اش زمین گیرکرد!بدترین نوع جنگ ،جنگیدن بادشمنان درداخل خاک کشورمیباشد!کمی فکرکردن بدنیست!
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    0 0
    ایران هم ناو داره هم زیردریایی ازش هم استفاده میکنه
  • حسین 1400 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    0 0
    اگر منظور شما از ناو جنگی ناوهای هواپیمابر باشد که به عقیده بسیاری از کارشناسان ناو هواپیمابر تنها برای به رخ کشیدن قدرت تکنولوژی و ابهت نظامی تولید می شود و همانطور که تاریخ نشان داده ناوهای هواپیمابر اهداف بسیار راحتی برای نابود شدن بوده اند (یک لحظه تصور کنید پهپادهای شناسایی ایران که همیشه بالای این ناوها در خلیج فارس هستند یک بمب رها کنند!) اما اگر منظور ناو جنگی باشد که ایران متناسب با نیاز خودش بهترین ناوهای جنگی سبک خاورمیانه را دارد که در مانورها امتحان خود را پس داده اند. البته به امید خدا ابهت پوشالی آمریکا هم به زودی امتحان خواهد شد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس