کد خبر 357817
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵

روزنامه آبزرور فاش کرد که داعش، برای اشغال شهرها از سیاست "تفرقه بینداز و حکومت کن" استفاده می کند.

به گزارش مشرق، "حسن حسن" روز دوشنبه در مقاله ای تحلیلی که در روزنامه آبزرور منتشر شد، نوشت: علت موفقیت داعش در اشغال بخش هایی از عراق و سوریه، به کارگیری سیاست "تفرقه بینداز و حکومت کن" است.

بر پایه این گزارش، فرماندهان داعش، نیروهای خود اعم از داوطلبان تازه نفس را به خطوط مقدم درگیری می فرستند و خود، به برنامه ریزی برای اختلاف افکنی میان قبایل، و پیروان مذاهب و قومیت های مختلف در مناطق مشغول می شوند.

حسن حسن، در بیان مصداق این راهبرد داعشی، به بیان موردی پرداخت که در یکی از مناطق قبیله ای در شرق سوریه صورت گرفت.

در این منطقه، شمار زیادی از صوفیان خزنویه زندگی می کنند. داعش، یکی از عناصر خود را به عنوان امام جمعه مسجد تعیین کرد و او در خطبه نماز جمعه، پیروان مذهب تصوف را گمراه اعلام کرد و به این شیوه، خشم صوفیان را ضد یک گروه دیگر از مخالفان آنان در این منطقه برانگیخت.

نویسنده این مقاله بر این باور است که یکی از عوامل پیشروی داعش در شرق سوریه در منبج واقع در حلب، عقیربات در حماه و حتی جلولاء در استان دیالی عراق شد، آن بود که داعش، عناصری از این مناطق را به خدمت گرفت، این عناصر به خوبی می دانستند که چگونه میان قبایل این مناطق اختلاف بیفکنند و با بهره گیری از اختلافات داخلی، در این مناطق پیشروی کنند.

حسن حسن، تاکید کرد که رقابت های قبیله ای و اختلافات اعتقادی، سبب شد برخی از قبایل، دشمنی با یکدیگر را به دشمنی با داعش ترجیح دهند.

نویسنده این مقاله در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به راهبردی که داعش در پیش گرفته است و نظر به تخصص کارشناسان داعشی در اجرای این راهبرد، نیروهای ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش نیز باید در کنار حملات هوایی، درک درستی از پیچیدگی های منطقه ای و تنوع بافت اجتماعی و اختلاط آن و همچنین پیچیدگی ها دموگرافیک داشته باشند و با توجه به این مساله، تصمیم گیری کنند.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس