کد خبر 357370
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم‌گذار گفت: قیمت تمام شده‌ هر کیلوگرم تخم‌مرغ از سوی وزارت جهاد کشاورزی 4500 تومان در نظر گرفته شده اما مرغداران مجبورند محصول خود را کیلویی 3000 تومان بفروشند.

 به گزارش مشرق، هدایت اصغری امروز - یکشنبه - در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: به دلیل تصمیم‌گیری‌های نادرست مرغداران در شش ماهه نخست امسال، روزانه سه میلیارد و 700 میلیون تومان ضرر کردند که زیان آنها به ازای هر کیلوگرم فروش مرغ حدود 1500 تومان می‌شود.

خرید تضمینی تخم‌مرغ با بیمه خودکفایی مرغداران

وی افزود: طرحی تحت عنوان بیمه خودکفایی در دستور اجرا قرار گرفته است که براساس این طرح مرغداران پنج درصد از ارزش محصولشان را به صورت تعهد و متناسب با دوره تولید به اتحادیه پرداخت می‌کنند که این مبلغ در صندوق براساس ظرفیت تولیدی آنها البته به صورت تعهدی سپرده می‌شود و اتحادیه با این اعتبار در کف قیمت تخم‌مرغ در بازار که در حال حاضر 3700 تومان در نظر گرفته شده است، آنها را حمایت می‌کند؛ به گونه‌ای که اگر تخم مرغ فروخته شده کمتر از این قیمت برای مرغداران تمام شد اتحادیه آنها را به صورت تضمینی می‌خرد.

صادرات 10 هزار تنی تخم‌مرغ سنگ تعادل بازار

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم‌گذار اظهار کرد: یکی‌دیگر از برنامه‌هایی که این اتحادیه پس از برعهده گرفتن مسئولیت تنظیم بازار در دستور کار قرار داده صادرات 10 هزار تنی این محصول در هر ماه است چرا که اعتقاد داریم این صادرات سنگ تعادل بازار این محصول است و ماهانه باید این میزان تخم‌مرغ به هر قیمتی صادر شود. همچنین در این طرح قیمت تمام شده اعلامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و دولت (کیلویی 4500 تومان) به عنوان قیمت پایه در نظر گرفته شده و در صورت کاهش یا افزایش بیش از 10 درصدی آن در بازار طرح‌های حمایت از تولید و مصرف‌کننده اجرا می‌شود.

رد پیشنهاد یارانه مستقیم صادرات تخم‌مرغ در دولت

اصغری خاطر نشان کرد: برای حمایت از صادرات تخم‌مرغ و اقتصادی کردن آن در بازار نسبت به دیگر کشور‌ها مانند ترکیه نیاز به یارانه مستقیم صادراتی داشتیم که براین اساس پیشنهاد شد تا 50 میلیارد تومان به عنوان یارانه مستقیم صادراتی تخم‌مرغ در نظر گرفته شود که علی‌رغم تصویب و پیشنهاد از سوی وزارت جهاد کشاورزی در دولت وتو شد و به تصویب نرسید. این در حالی است که یارانه صادرات تخم‌مرغ در کشور‌های همسایه مانند ترکیه بیشتر از این میزان به تولید‌کنندگان و صادرکنندگان اختصاص می‌یابد.

تولید مازاد تخم‌مرغ توسط تولید‌کنندگان بدون مجوز

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم‌گذار گفت: سالانه حدود 980 هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود که 80 هزار تن آن مازاد بر نیاز داخلی بوده و همین میزان مازاد همواره بازار تخم‌مرغ را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی افزود: تولید تخم‌مرغ مازاد 80 هزار تنی تخم‌مرغ توسط تولید‌کنندگانی که هیچ‌گونه مجوزی ندارند تولید می‌شود، اما علی‌رغم این‌که در گذشته به این تولید‌کنندگان خدمات ارائه می‌شده و آنها آزادانه محصول خود را تولید می‌کردند، امسال و پس از واگذاری تنظیم بازار تخم‌مرغ به اتحادیه مرغداران مقرر شد تا در راستای ساماندهی آنها جوجه یکروزه در اختیار تولید‌کنندگان بدون مجوز قرار نگیرد.

مصوبه دولتی که مرغداران را متضرر کرد

اصغری اعلام کرد: از ابتدای امسال وزارت جهاد کشاورزی پس از اجرایی شدن قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی اعلام کرد صادرات هر میزان تخم‌مرغ آزاد است، اما این آزادی نه تنها باعث خیر و برکت نشد، بلکه ضرر و زیان میلیاردی مرغداران در هر روز را سبب شد که این زیان در طول تاریخ صنعت مرغداری بی‌سابقه است.

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم‌گذار ادامه داد: زیان مرغداران در بازار بیش از آنکه ناشی از مشکلات بازار در حوزه تولید، تامین و توزیع محصول باشد ناشی از جو روانی است که در بازار وجود دارد، اما اگر شبکه‌های عرضه فعال‌تر باشد و بتوانیم غرفه‌های بیشتری برای توزیع مستقیم تخم‌مرغ در کشور داشته باشیم، بازار این محصول به راحتی کنترل می‌شود.

وی گفت: شهرداری تهران در گذشته بیش از 50 غرفه برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی مانند تخم‌مرغ در نظر گرفته بود، اما علی‌رغم این‌که انتظار داشتیم تعداد آنها در امسال و سال آینده به حدود 150 غرفه افزایش یابد، شهرداری امسال همان 50 غرفه را نیز به مزایده گذاشت که از دست تولید‌کنندگان خارج شد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • صادق ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    همش حرفه عمل نمیشه عوض این حرفها رسیدگی کنید نه حرف..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس