کد خبر 357088
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه قدس جنوب‌شرق کشور گفت: از این پس به‌طور متناوب، پروازهای شبانه برای کنترل و اشراف کامل‌تر مرزهای سیستان و بلوچستان انجام می‌شود.

به گزارش مشرق، طی یکی دو ماه اخیر گروه‌های تروریستی و اشرار در منطقه سیستان و بلوچستان موج تازه‌ای از اقدامات خود علیه امنیت این خطه از کشورمان را آغاز کرده‌اند. حمله به نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی و مرزبانان و همچنین ترور برخی از مردم عادی استان از جمله اقدامات اخیر اشرار در منطقه بوده که متاسفانه به شهادت و مجروحیت تنی چند از نیروهای ناجا و مردم عادی منتج شده است.

از همین رو و برای بررسی و ریشه‌یابی این تحرکات گفت‌وگویی را با تنی چند از مسئولان امنیتی استان تهیه کردیم که از خلال آنها می‌توان به این فرضیه دست یافت که تشدید عملیات‌های اخیر اشرار و تروریست‌ها به دلیل افزایش گستره اقدامات ناجا و سپاه پاسداران در مقابله با قاچاق مواد مخدر است.

 آمار نشان می‌دهد در همین چندماهه گذشته نیروهای ناجا توانسته‌اند بخش عمده‌ای از محموله‌های بزرگ قاچاق مواد مخدر را کشف و ضبط کنند و از این طریق به نظر می‌رسد منابع مالی تروریست‌ها نیز در شرایط حادی قرار گرفته است و آنها به هر تقدیر سعی در کاهش توان ناجا و سپاه دارند.

همچنین این مساله نیز مورد تاکید قرار گرفت که نوع مواجه اشرار با نیروهای انتظامی و نظامی ایران تغییر یافته است و آنها بیشتر به دنبال کمین هستند و کمتر جرات مقابله مستقیم با سپاه و نیروی انتظامی را دارند.

اشرار در رسیدن به اکثر اهداف خود در سیستان و بلوچستان ناکام مانده‌اند

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان در این خصوص در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: طی یک ماه گذشته تحرکات اشرار و قاچاقچیان افزایش یافته است اما در یکی دو مورد بیشتر موفق نشده‌اند و در اغلب درگیری‌ها هم نیروی انتظامی و هم سپاه جواب دندان‌شکنی به آنها داده‌اند.

سردار حسین رحیمی افزود: حادثه‌‌ای که در سراوان رخ داد و سه نفر از ماموران نیروی انتظامی به شهادت رسیدند بسیار ناجوانمردانه بود و نشان از درماندگی اشرار داشت.

این مسئول ادامه داد: اینکه تماس بگیرند با پلیس 110 و آنها را به بهانه کمک خواستن به محل کمین خود هدایت کرده و به شهادت برسانند، نه تنها جای افتخار ندارد بلکه اوج درماندگی اشرار در مقابله با ناجا را نشان می‌دهد.

وی گفت: به هر حال اقدامات لازم برای دستگیری این عوامل و افراد وابسته به آنها آغاز شده و تاکنون چند نفر از عوامل وابسته به اشرار شناسایی و دستگیر شده‌اند.

رحیمی با اشاره به درگیری‌های دیگر نیروی انتظامی با اشرار بیان کرد: در چند مورد دیگر از جمله درگیری در حوزه پاسگاه انتظامی رئیس‌آباد کیشکور راسک و حمله اشرار به ایست‌ بازرسی قطار خنجک زاهدان نیز با هوشیاری ماموران انتظامی و ایستادگی آنها، اشرار نتوانستند به اهداف خود برسند و در اکثر عملیات‌ها با برجا گذاشتن خودرو، موتورسیکلت و سلاح با تعدادی مجروح و زخمی با استفاده از تاریکی شب از محل‌های درگیری متواری شده‌اند.

وی با اشاره به آمار و عملکرد شش ماه امسال ناجا گفت: 28 باند مهم مواد مخدر در شش ماهه امسال متلاشی شده‌اند، 21 تن مواد مخدر در سیستان و بلوچستان کشف و بیش از 40 قبضه سلاح کشف و 142 دستگاه انواع خودرو و موتورسیکلت در مدت فوق از قاچاقچیان کشف و ضبط شده است.

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از تشدید اقدامات نیروی انتظامی در مقابله با اشرار و مخلان امنیت و آرامش مردم در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: نیروی انتظامی با تمام توان مقابل تمامی تحرکات اشرار و مخلان نظم و آرامش در هرگوشه از این منطقه ایستادگی می‌کند.

بیشتر درگیری‌ها در نقطه صفر مرزی رخ می‌دهد

فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه در سال‌جاری بیشتر درگیری‌ها با اشرار و قاچاقچیان به نقطه مرز کشیده شده است، اظهار کرد: این موضوع نشان می‌دهد اشرار توان ورود به داخل منطقه را ندارند و در همان نقطه صفر مرزی ماموران با آنها مقابله کرده و اجازه ورود به داخل را ندارند.

رهام‌بخش حبیبی از کشف بیش از 20 تن مواد مخدر از اشرار و قاچاقچیان در سال‌جاری خبر داد و افزود: بیشتر کشفیات مرزبانی به همراه متهم بوده و بیش از 10 نفر از اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در درگیری‌ها به هلاکت و چندین نفر مجروح شده‌اند.

وی ادامه داد: بر اثر درگیری در نقاط مرزی با اشرار شش نفر از مرزبانان نیز در مدت فوق مجروح شده‌اند.

فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان ادامه داد: طی یک درگیری در 24 مهرماه جاری در یکی از نقاط صفر مرزی مرزبانان با تمام توان با اشرار مقابله کرده و ضمن هلاکت و زخمی کردن اشرار، دو نفر مرزبانان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

وی گفت: دو قبضه سلاح جنگی، یک خودرو و تجهیزات و مهمات نیز از اشرار کشف و ضبط شده است.

فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان پاکستان را جولانگاه اشرار دانست و گفت: در اکثر درگیری‌ها اشرار با استفاده از تاریکی شب به مرز پاکستان پناه می‌برند و متاسفانه کاری از دست مرزبانان بر نمی‌آید، عدم اشراف پاکستان بر مرزها سبب بروز مشکلات برای سیستان و بلوچستان شده است.

اگر پاکستان به تعهدات خود عمل نکند سپاه وارد عمل می‌شود

‌‌جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نیز چندی پیش در سفر به سیستان و بلوچستان در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در خصوص حوادث اخیر در سراوان و فرار گروهی از اشرار به داخل خاک پاکستان و اقدام سپاه در این خصوص گفت: معتقد هستیم که هر کشوری باید تعهدات خود را در قبال امنیت داخلی خود و کشور همسایه به رسمیت بشناسد، امنیت مرزی یک نیاز مشترک و مهم بین کشورهای همسایه است، اساس کار ما دخالت در امور هیچ کشور نیست اما اگر به تعهدات خود عمل نکنند ما مجبور هستیم وارد عمل شویم.

وی تاکید کرد: ‌توصیه می‌کنیم ‌که گروه‌های معاند به دامان نظام بازگشته تا از رأفت اسلامی برخوردار شوند زیرا در غیر این صورت سپاه هم برای مواجهه با جریانات معاند، محدودیتی برای خود ندارد.

سلامی تاکید کرد: اشرار در هر نقطه‌ای که باشند حتی در داخل خاک کشورهای همسایه، آنها را پیدا کرده و اگر دست از شرارت برندارند با آنها بدون هیچ محدودیتی برخورد خواهیم کرد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در خصوص وضعیت سیستان و بلوچستان نیز تاکید کرد: سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیتش برای سپاه اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد بنابراین برای تامین امنیت این استان از هیچ کوششی دست برنخواهیم داشت.‌‌‌

مانورعملیاتی پرنده‌های نیروهای نظامی کشور با هدف هشدار به اشرار

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه قدس جنوب‌شرق کشور نیز طی چند روز اخیر در زمینه آخرین اقدامات برای افزایش امنیت استان اظهار کرد: به‌ دنبال تحرکات گروه‌های معاند و تروریستی، با توجه به اشراف اطلاعاتی نیروهای امنیتی و انتظامی و به‌ منظور محدود‌ کردن هر چه بیشتر تحرکات آنان از این پس پرواز شبانه پرنده‌های کشور در منطقه جنوب‌شرق کشور به ویژه استان سیستان و بلوچستان عرصه را بر خود فروختگان و گروهک‌های معاند تنگ‌تر می‌کند.

علی خلیل آبادی افزود: آغاز مانور عملیاتی پرنده‌های نیروهای نظامی کشور در منطقه سیستان و بلوچستان هشداری برای اشرار و گروه‌های خود فروخته است.

این مسئول ادامه داد: از این پس به‌طور متناوب، پروازهای شبانه برای کنترل و اشراف کامل‌تر مرزهای سیستان و بلوچستان انجام می‌شود.

امیدواریم با توجه با تشدید اقدامات امنیتی در سیستان و بلوچستان و تلاش نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان به وضعیت موجود، شاهد ارتقا امنیت پایدار در سیستان و بلوچستان باشیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • افشین تهران ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    ریشه این ارازل را بخشکانید.امنیت این منطقه باید با کمک گرفتن از طوایف مرز نشین انجام بشه تا هم ایجاد شغل و درامد برای این عزیزان بشه و هم در کار بزرگی مثل ایجاد امنیت شرکت داده بشن.در این منطقه همه شرور نیستن و دنبال تفرقه انداختن بین مسلمین نیافتادن پس باید از خود این عزیزان استفاده کرد و ضمنا تمام حواس سپاه به شرق نباشه و مواظب غرب و این داعشیهای وحشی هم باید بود.
  • یک ایرانی ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    یکی از عمده ترین مشکلات سیستان و بلوچستان توسعه نیافتگی این استان می باشد. قطعا" با سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال و رفع محدودیت های فرهنگی و بها دادن به سنت های این هموطنان امنیت پایدار پدید می آید و با هر فرصت مالی پیشنهادی عناصر مختلف این عزیزان ترغیب نخواهند شد. گزینه برخورد نظامی در برخی موارد لازم و ضروری است ولی ایجاد پایداری نخواهد کرد
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    یعنی استفاده از بالن در مرز ها اینقدر سخته؟؟؟
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    حرفت درست اما با این کارا تیشه به ریشه خودشون میزنند الان وضع طوری شده که ما دیگه برای سفر تفریحی دیگه سیستان نمیریم. خوب کی ضرر میکنه؟ در ضمن مشکل بیکاری در اکثر شهرها بجز تهران و مشهد و اصفهان و تبریز هست آیا اونا هم باید جیش العدل راه بیاندازند؟!
  • علیا ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    0 0
    دقیقا ریشه ی نا امنی های اخیر به عزم نظام برای توسعه ی این منطقه بر میگرده. نظام جمهری اسلامی ایران (کلیت نظام و نه فقط دولت) به دنبال توسعه ی سواحل مکران هستند. چون فوق العاده مزیت های اقتصادی زیاد و همچنین مزیت های نظامی و امنیتی بالایی دارند. شاید هیچ نقطه ای در ایران از نظر هم اقتثادی و هم نظامی مهمتر از ساحل مکران نباشه آن هم به دلیل راه به دریای آزاد و بی نیاز کردن اقتصادی و نظامی ایرانبه تنگه ی هرمز. از طرفی هم که عمده ی تجارت از دریا هست و این سواحل مستقیم به اقیانوس هند راه دارند و توسعه ی این سواحل باعث مزیت های ترانزیتی برای ایران میشه با کشور های شمال شرقی و .... حالا با این توضیحات کوتاه فکر میکنید چرا سرویس های اطلاعاتی عربی و غربی از تروریست های جنوب شرق کشور حمایت میکنند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس