حدود یک ماه پیش، سیل ویرانگر در منطقه کشمیر هند موجب کشته شدن دست کم 480 نفر و آواره شدن بیش از 200 هزار نفر دیگر شد، اما هنوز هم اوضاع در این منطقه وخیم گزارش می‌شود و مردم زیادی هنوز هم خانه‌ای ندارند تا از آن‌ها در مقابل سرمای طاقت‌فرسای زمستان این منطقه محافظت کند.

گروه بین‌الملل مشرق- منطقه کشمیر واقع در شمالی ترین نقطه شبه‌قاره هند، با جمعیتی بالغ بر 10 میلیون نفر و وسعتی معادل 220 هزار کیلومتر مربع قاطبه‌ای 90 درصدی از مردم مسلمان را در خود جای داده است. تابستان امسال در پی بارش شدید باران از روز نخست ماه سپتامبر (10 شهریور) به مدت قریب به یک هفته، رودخانه اصلی این منطقه طغیان کرد و سیلی بی سابقه را در تاریخ 100 ساله اخیر این منطقه رقم زد. شهر "سرینگر" مرکز این منطقه با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر، عملا به زیر آب رفت و تنها بخش ها کوچکی از این شهر از سیل در امان ماند. ارتفاع آب در برخی مناطق شهر به 3 متر رسید و مردم بی پناه برای نجات جان خویش ناچار به طبقه های فوقانی منازل خود رفتند و بعضا روزهای متمادی را گرسنه و تشنه در انتظار کمک ماندند.

سیل کشمیر

سیل کشمیر
نمایی از منطقه "جواهر نگر" در شهر "سرینگر" قبل و بعد از وقوع سیل

سیل ناگهانی باعث شد تا زیرساخت های شهری بطور کامل از کار افتاده و قریب به مدت دو هفته هیچ گونه ارتباط مخابراتی میان کشمیر و دنیای خارج وجود نداشته باشد. ورود سیل به برخی بیمارستان های مرکزی باعث شد تا دستگاه ها و تجهیزات بیمارستانی در مراکز درمانی متعدد، عملا از کار افتاده و جان هزاران بیمار را به خطر بیندازد. مرگ ده ها هزار راس احشام و انتشار لاشه های این حیوانات در فضای شهری منجر به آلودگی شدید آب سیل شد که عملا سیستم آب شهری را نیز تحت تاثیر خود قرار داد. در برخی مناطق ورود سیل به قبرستان ها، برخی جنازه های تازه دفن شده را از زیر زمین بیرون آورد. مراکز درمانی بهداشتی نسبت به شیوع بسیاری از بیماریهای عفونی اعلام وضعیت اضطراری کردند.

اوضاع در مناطق روستایی و دور افتاده به مراتب بدتر گزارش شد. روستاها و مناطق دور افتاده متعددی با وجود گذشت یک هفته از توقف بارندگی هنوز در محاصره کامل آب قرار داشتند. 2600 روستا به زیر آب فرو رفت و منابع رسمی تعداد کشته شدگان را بیش از 500 نفر تخمین زدند، لکن هنوز هزاران نفر در پی سیل مفقودالاثر بودند. جریان شدید سیل در برخی مناطق باعث شد تا جنازه های قربانیان، کیلومترها دورتر پیدا شود. آمار غیر رسمی از گروه های نجات مردمی در داخل کشمیر، از تخریب بیش از 300 هزار واحد مسکونی (بصورت کامل یا جزیی) حکایت داشت. برآوردها از حجم خسارات مالی وارده، رقمی معادل یک تریلیون روپیه (بیست میلیارد دلار) بود.

سیل کشمیر

سیل در کشمیر
مردم کشمیر در تلاش برای نجات جان خود

در چنین شرایطی تمرکز کمک رسانی دولتی و رسمی هند در منطقه کشمیر بر روی توریست های خارجی و نیروهای ارتشی، خشم شدید مردم کشمیر را به دنبال داشت. بار اصلی کمک رسانی در منطقه کشمیر بر عهده گروه های مردمی بود و فرآیند کمک رسانی رسمی عملا بسیار محدود گزارش می‌شد. این امر باعث شده بود در برخی مناطق، مردم سیل زده بجای پذیرش کمک های دولتی از شدت خشم اقدام به واکنش نسبت به این کمک ها کنند.

دولت هند، ایالت "جامو و کشمیر" را در تا 6 ماه دیگر، ایالت بحران‌زده اعلام کرده است. آغاز فصل سرما به دلیل شرایط کوهستانی و تخریب شدید صورت گرفته، شرایط بشدت سختی را پیش روی مردم کشمیر قرار داده است. در سطح بین المللی نیز سفیر آمریکا در هند اعلام کرد که مبلغ 250 هزار دلار به سازمان های مردم نهاد هندی که در کشمیر مشغول به فعالیت هستند کمک مالی خواهد کرد. همچنین رئیس هلال احمر کشور امارات اعلام کرد که بزودی محموله کمک های انسانی را به کشمیر اعزام خواهد کرد. پس از تخریب گسترده صورت گرفته در پی زلزله سال 2005 میلادی، گروه تبشیری مسیحی در منطقه کشمیر مشغول به فعالیت شدند. مطابق اخبار واصله، در حال حاضر نیز این گروه با حمایت های مالی بین المللی بشدت مشغول به فعالیت در منطقه کشمیر هستند.

سیل کشمیر

سیل کشمیر

از جمعیت تقریبا 10 میلیونی مسلمانان کشمیر، چیزی معادل یک میلیون نفر را پیروان مکتب اهل بیت تشکیل می دهند که بعنوان اقلیت سیاسی-اجتماعی شناخته می شوند. شیعیان کشمیر در شرایط عادی نیز از محرومیت رنج می برند و این اوضاع در شرایط بحرانی وخیم تر است. بخش قابل توجهی از شیعیان در مناطق روستایی دور افتاده و محروم زندگی می کنند و سیل عملا هرآنچه را که این افراد در اختیار داشتند با خود برده است. متاسفانه در برخی مناطق هنوز هیچ گونه امداد جدی به شیعیان محصور در سیل صورت نپذیرفته است. گزارش های میدانی از گروه های فعال در منطقه، شرایط این روستاها را بعد از سیل به شرایط روستاهای طاعون زده تشبیه کرده‌اند. سیل به همراه گل و لای تمامی مایملک مردم روستا را با خود برده است.

به نظر می‌رسد شرایط وخیم انسانی در منطقه کشمیر که از نظر خبری تحت تأثیر واقع حساس و پر اهمیت کشور عراق قرار گرفته است، نیازمند توجه جدی از سوی تمامی نهادهای رسمی و غیررسمی در داخل جمهوری اسلامی ایران است. مردم کشمیر از دیرباز، خود را از نظر فرهنگی با نام "ایران صغیر" به دنیا معرفی کرده‌اند و در طول تمامی سال‌‌های پس از انقلاب اسلامی ایران نیز مردم مسلمان کشمیر اعم از شیعه و سنی از محبین و دوست‌داران انقلاب و امام و رهبری شناخته می‌شوند. این همه در کنار شرایط بحرانی منطقه و دشمنی که به دنبال ترسیم جنگ طایفی شیعه و سنی در غرب آسیا است، بیش از پیش بر اهمیت نقش‌آفرینی فعال نهادهای رسمی و غیررسمی جمهوری اسلامی ایران در حوزه بحران‌های انسانی، نظیر آن‌چه در کشمیر رخ داده است، تأکید دارد.


سیل در کشمیر

سیل در کشمیر
بسیاری از مردم کشمیر، تصاویر امام خمینی و رهبر انقلاب را به خانه‌های خود آویخته‌اند

ارتباط میان ایران و منطقه کشمیر تا جایی است که كشمیر در شعر "اقبال لاهوری" و دیگران "ایران صغیر" معرفی شده است و مردم این منطقه به ایرانیان علاقه خاصی دارند. "ایران صغیر" بودن كشمیر، علل و اسناد تاریخی نیز دارد. کشمیر دو بعد مهم از هویت خود را مدیون ایران است: نخست، دین و دوم، فرهنگ. "حسین قلبی رضوی" از فعالان فرهنگی کشمیر می‌گوید: "سنی‌ها ما را متهم به آتش‌پرستی می‌کنند، که علت آن هم گرامی داشتن نوروز است. البته مراسم نوروزی كه بین شیعیان كشمیر رواج دارد، با مراسم نوروز در ایران متفاوت است. فرقش در این است که نوروز ما هر سال در 21 مارس برگزار می‌شود. در تقویم ایران، این تاریخ اول فروردین و آغاز سال نو است، ولی شیعیان کشمیر نمی‌دانند این سال نو یعنی چه. در کشمیر، رنگ مذهبی نوروز بیشتر مشهود است. در ذهن شیعیان این منطقه، اینطور جای گرفته است كه 21 مارس، همان تاریخ 18 ذیحجه است كه عید غدیر بوده است."

"قلبی رضوی" در ادامه تصریح می‌کند: "مردم کشمیر از لحاظ رنگ و نسل شبیه ایرانی‌ها هستند. از لحاظ دین و مذهب نیز بسیار به هم نزدیك هستیم. ساداتی که از ایران به کشمیر رفته‌اند، نزد شیعه و سنی به یک اندازه مورد احترام هستند. بسیاری از سنی‌های این‌جا هم از سادات هستند. فامیلی‌های "كرمانی"، "سمنانی"، "گیلانی" و نظیر این‌ها در کشمیر زیاد داریم كه اصالتاً ایرانی هستند. كل سادات كشمیر هم بلا استثناء ایرانی هستند. لذا از لحاظ دین و فرهنگ، كشمیر به "ایران صغیر" معروف شده است."

سیل کشمیر

سیل کشمیر
راهپیمایی مردم کشمیر در اعتراض به جنایات داعش و در حمایت از رهبر معظم انقلاب و سید حسن نصرالله

از حدود پانزده هزار روحانی که در کشمیر هستند، تعداد زیادی از روحانیان حوزه قم هستند. تعدادی از این روحانیون نیز در ایران مشغول تحصیل هستند. مردم کشمیر عاشق انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی و رهبر معظم انقلاب هستند و با گذاشتن عکس امام و رهبری در مغازه‌ها و دیوارها و برافراشتن پرچم ایران، عشق و علاقه خود را به انقلاب ایران نشان می‌دهند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    2 0
    چطور میشه به این شیعیان کمک کرد؟ شماره حسابی یا موسسه ای هست؟
  • ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    سلام خ مطالبه به جایی کردید ،مابه عنوان دانشجو،فردی وتشکلی وظیفه داریم روش فکر کنیم اما لطفاشماهم کمی کاربردی تر راهنمایی کنید?
  • ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    1 0
    سلام.ما همه گونه آماده هستیم.چگونه می تونیم کمک کنیم؟ خواهشها بسترش را بهمون بگید..هم اعزام بشیم و هم نقدی
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    باید تا حد امکان به این ها رسیدگی و لااقل ملزومات اولیه زندگی براشون تهیه بشه . اما یک واقعیت رو فراموش نکنیم ، کشور پهناور و 75 میلیونی مان به خاطر حکومت های قاجار و پهلوی عقب افتادگی های تاریخی بزرگی دارد و همچنین مردم نیازمند هم در کشورمان زیاد داریم . ساخت انواع راه ، راه آهن ، شبکه ارتباطات و فیبر نوری ، زیرساخت های شهری مثل شبکه های فاضلاب ، مدارس ، بیمارستان ها ، طرح های آبرسانی و سدها ، بنادر ، و ... آن قدر هزینه بر هستند که تعداد صفرشان به سختی قابل شمردن است و حتی اگر بودجه نفت هم کامل به ساخت این زیرساخت ها اختصاص یابد تا چند دهه دیگر هم تکمیل نخواهند شد ، این درحالیست که ایران بعد از جنگ تحمیلی پیوسته یک کارگاه بزرگ ساخت و ساز بوده . ایران هر چه قدر قدرتمندتر باشد بهتر و شایسته تر چه می تواند ابتدا ازخود و سپس از مردم بحرین ، فلسطین ، لبنان ، عراق ، سوریه ، همین کشمیر ، میانمار ، مسلمانان چین ، بعضی کشورهای آفریقایی و کشورهای آمریکای لاتین حمایت کند .
  • علي ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    مرسي از گزارش خوب شما. نگفتيد براي كمك با كدام ارگان و يا مؤسسه بايد تماس گرفت
  • حسن نیاسری ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    خوب . حداقل یه حساب برای کمک اعلام میکردید !
  • ورمزیار ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    خدایا به حق اهلبیت رنج و سختی را از این پیروان اهل بیت دور کن
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    شماره حساب اعلام کنیدتاماهم دین خودرااداکنیم مسئولین دولت تدبیروارزوهم یه تکونی به خودشون بدن بدنیست
  • هانی ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    چرا یک فکر اساسی نمی کنند هر ساله شاهد وقوع سیل در این مناطق هستیم تا دولت خودشان تصمیم نگیرد نمی تواند کمکی اساسی به مردم این مناطق انجام داد ...
  • محسن ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    خب چه طوری باید کمک کرد؟ نه شماره حسابی؟ نه نهادی؟ باید یک نهاد پا جلو بگذاره کمک های مردم رو جمع بکنه؟ البته این بهانه است ولی ما که نمی تونیم خودمون بریم اونجا
  • پرچکوهی ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    سلام لطفا یه شماره حسابی معرفی کنید. چگونه باید کمک کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    زنده باد کشمیر.
  • یک ایرانی ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    لطفا شماره حساب اعلام کنید تامردم ایران و ایرانیان غیرت خود رانشان دهند
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 1
    کمک به خودمان بکنید
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 1
    فقط اینارو کم داشتیم , مگه غزه و لبنان و..... تموم شدن؟؟؟؟!! بس کنین دیگه بابا, به داد مردم خودمون برسین
  • ایرانم ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    امیدوارم هر چه سریعتر بهشون کمک بشه.
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    لظفا امکانی برای ارسال کمک قرار بدید.
  • دلسوزه ملت فدایی رهبر ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 1
    ما اگر بتونیم به مردمه خودمون در این بحران اقتصادی کمک کنیم تا اتفاقی مثله خودکشیه افراد در هلال احمر و پالایشگاه نفت از سر فشاره فقر و نداری اتفاق نیوفته اونا خودشون دولت دارند.مگر برایه اقلیت سنی که در ایران اتفاقی بیوفتند از تمامیه مذاهب در ایران کمک نمیشه؟!
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 2
    ما پول اضافه نداریم دیگه به هندیها کمک کنیم
  • تنها ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    خدا رو شکر ایران در رفاه کامله و سیل زدگان و زلزله زدگان خودش در اسرع وقت خونه هاشون بازسازی شد و نه سرما و نه پرما هیچ اسیبی نمیتونه بهشون بزنه . کودکان خیابانی و زاغه نسینهاشم ک سرو سامون داده شدند .مردمم که در رفاه کامل به سر میبرند .ظلمه وقتی داریم و از خودمون زیاده به دیگران کمک نکنیم .
  • یرانی ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    چطوری کمک کنیم خدا شاهد است اگر کمک نکنیم کارمان در آن دنیا زار است
  • حمیدرضا ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    عزیز دل به جای اینکه برید به این مردم و کشور کشمیر کمک کنید برید به قفیرها و بچه های کار که از صبح تا شب تو خیابون ها هستند و از درس خوندن موندن بکنید مردم خودتون بیشتر از اینا به کمک نیاز دارن شورش رو درآوردین از بس به مردم دیگر کشورها کمک کردید و به مردم خودتون کمک نمیکنید
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    seda wa sima hatman komak mikone awal tablig mizare pulesho migire shiad baaadesh be in mardom komak kone
  • محمد ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    اول به فکر ابادانی مناطق محروم داخل کشور باشید
  • محمد علی ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    امید است که فرج و عافیت شما نوردیدگان به زودی زود محقق شود و باب رحمت واسعه ی الهی در دنیا و عقبا برای شما مفتوح باشد.مؤمنین یکی از کفارات گناهان کبیره به داد شخص ملهوف و رنجدیده رسیدن است بر شما باد که در حد وسع خود از کمک های خداپسندانه دریغ نورزید.
  • poone ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    تو کشور خودتون مشکل ندارید که میخواین سهم مردم بیچاره رو به یه عده اجنبی بدین
  • محمد علی ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    کمک به این ضعفای رنجکشیده خصوصا که اهل ایمان هستند تنافی با کمک به بقیه مستضعفان در داخل کشور ندارد و از طرفی این عزیزان در عمق فاجعه قرار گرفته اند آیا محرومیت برخی ایرانیان به عمق این فجاعت طبیعی می رسد.فأین تذهبون
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    واقعا اسفناکه . حمایت از مسلمان یعنی اینجا دقیقا همین کشمیر . ممنون که ما رو بیدار کردی . آقایان!!؟ همینقدر که غزه به موشک نیاز داره بیشتر از اون کشمیر به غذا.
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    لطفا شماهایی که ادا مسلمانی دارید به مناطق محروم ایران سری بزنید به جاهایی مثل سیستان مثل بندر عباس ببنید خانواده هایی رو که از شدت فقر فرزندشون رو هم میفروشن اونوقت ما باید از هندی ها حمایت کنیم شرمنده من این رو مشگل کشور هند میدونم و به ما ربطی نداره
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    اولا که سیستان بلوچستان درسته، نه سیستان،ثانیا اسلام که مرز نمیشناسه، ایرانی و هندی نداره مهم اینه که مسلمونن
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    کسی از توکمک نگرفته بعید میدانم تو حتی به مردم کشورمان هم کمک نمیکنی فقط غر می زنی اگر تو کمک کردن به دیگران را دوست نداری خیلی از ایرانی هستند ک اینرا دوست دارند
  • موسوی ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    ناشناس محترم این کشورهایی راکه نامبرده ای همه ازکشورهای فقیرنیستندمثلا"عراق ووووودرضمن اسلام حدومرزنداردولذاوظیفه همه کشورهای اسلامی است که به دیگرمسلمانان کمک ویاری نمایند
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    اکثریت افرادی که دائما در مورد مسایل اقتصادی غر میزنند و ناشکری میکنند اتفاقا وضع مالیشون خوبه و دستشون به راحتی به دهنشون میرسه. کافی تو خیابونهای تهران راه بری و تعداد ماشینهای مدل بالا و رستورانهای مملو از جمعیت و خریداران توی پاساژها و مغازه های لوکس و حضور مردم توی بازار و... رو ببینی. اونوقت میفهمی که عموم مردم ایران وضعشون بد نیست...
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    اسلام اومد برای اینکه همین دیدگاهای نژادپرستانه رو از بین ببره ولی بعضیا مثل شما متاسفانه هنوز حاضر به پذیرش آموزه ها انسانی اسلام نیستید. پیامبر اعظم (ص) فرمودند هر کس ندای مظلومی را بشنود و توجهی نکند مسلمان نیست (نقل به مضمون). باید فکری به حال مسلمونی خودمون بکنیم
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    اسلام اومد برای اینکه همین دیدگاهای نژادپرستانه رو از بین ببره ولی بعضیا مثل شما متاسفانه هنوز حاضر به پذیرش آموزه ها انسانی اسلام نیستید. پیامبر اعظم (ص) فرمودند هر کس ندای مظلومی را بشنود و توجهی نکند مسلمان نیست (نقل به مضمون). باید فکری به حال مسلمونی خودمون بکنیم
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    دنیای شما ادمهای خودبین مثل تفکراتتون خیلی کوچیکه وفقط در خودتون خلاصه میشه این مرزها را هم دولت انگلیس وامثالشون بین انسانها کشیدن در افریقا که روی نقشه خط کش گذاشتن وکشورها را جدا کردن وگرنه انسانیت حد ومرزی نداره همنوع من مثل خود منه
  • محسن ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    خب چه طوری باید کمک کرد؟ نه شماره حسابی؟ نه نهادی؟ باید یک نهاد پا جلو بگذاره کمک های مردم رو جمع بکنه؟ البته این بهانه است ولی ما که نمی تونیم خودمون بریم اونجا
  • ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930709000413 خبر اعلام جمع آوری کمک توسط جامعه ایمانی مشعر و امت واحده
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    خب یه شماره حساب بدین کشمیر واقعا مظلومه بلایی که حدود 3ساله داعش و ... سر مردم سوریه و عراق می آورند مدتهای مدید است سر شیعیان کشمیر می آید دوستان انها را در دعاهایتان فراموش نکنید
  • مجتبی ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    مطابق با اعلام صورت گرفته، شماره حساب 3513-802-07874417-002 و نیز شماره شبا Ir890630351380207874417002 به نام «جامعه ایمانی مشعر» و نیز سامانه پرداخت آن لاین کمک های مردمی اتحادیه بین المللی امت واحده به آدرس http://unified-ummah.org/payment-keshmir.php آماده جمع آوری کمک های مردمی می باشد
  • سارا ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    خدایا حکمتتو شکر, یه شهر مسلمون نشین داره از بی آبی می خشکه!! یه شهر مسلمون نشین رو سیل می بره.
  • محمد امین ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    ناشناس جان اینکه گفتی ایران نیازبه زیرساخت های فیبرنوری و...داره درست اما اولویت برای زنده ماندن نیست اما شیعیان فقیرکشمیرنیاز به کمک برای زنده ماندن دارن
  • ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    سيل که بياد آب فرو کش ميکنه اينقدر آسمان ريسمان نکنيد
  • ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    اگر منظورت داخله یه خورده در باره مسلمان که هیچ حتی سالم و آزاده بودن این جون ها بیشتر تحقیق کن!!
  • ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    تندنرین فعلا که به لطف هند و ترکیه و امارات و پاکستان تحریم ها رو داریم دور می زنیم فلسطین آزاد نشد هیچ الان وضع محور مقاومت در سوریه و عراق هم خرابه نصف سوریه رفته........بی خودی دشمنان کشور رو زیاد تر نکنین
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    سلام. شما كه در آمريكايي بايد نقش شيطان بزرگ رو در اين ماجرا توضيح بدي مسائل داخلي رو ما خودمون ميفهميم
  • سعید ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    الکی اسمی که بار مثبت داره واس خودت نزار یکم فقط یکم از مرام حضرت آقا رو لااقل تو نوشتن مراعات کن داداش
  • کربلا ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    دردعا داریم والنور فی بصری والبصیره فی قلبی.خوبه انسان اونم مسلمان یکم بصیرت داشته باشه نه داداش؟متاسفم خوراکت اراجیف دوستان اونور آبیته.وقتی خبر نداری لزومی نداره حرفی بزنی دادا .فلسطین هم ان شاء الله آزاد میشه اینیم طول کشید واسه کارشکنیهای اونایه که اسم مسلمونی رو فقط یدک میکشن. بحران سوریه و عراق هم واسه غربال شدن مسلموناس. لطفا بصیر بینا و گوش به حرف حضرت آقا باشیم که راه نجات از این فتن و غربال شدنها عمل به سخنان حضرت آقاست .اینم واسه اهلش عرض کردم.
  • اهوازی ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    بگو یا علی.
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    ما مي‌خوايم کمک کنيم به تو چه؟ عجب گيري افتاديم ها مگر از پول تو مي‌خوايم بديم که تو بلانسبت ... مي‌زني اي بابا!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس