کد خبر 353864
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶

در شرایطی که بیش از یک ماه از جولان مگس‌‌های سفید در آسمان پایتخت می‌گذرد، هیچ یک از سازمان‌های ذی‌ربط مسئولیت رسیدگی به این معضل را برعهده نگرفته‌اند و پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند و افزایش آلودگی ‌هوا، مگس‌هاس سفید تغییر رنگ دهند و سیاه شوند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، در اواخر شهریور ماه سال جاری یک اتفاق عجیب در پایتخت افتاد که نیاز به اطلاع‌رسانی نداشت، چرا که این اتفاق در برابر چشمان شهروندان و پایتخت‌نشینان در حال جولان دادن بود و هم‌اکنون نیز ادامه دارد.

هجوم مگس‌های سفید به پایتخت، همان اتفاقی است که در یک ماه گذشته شهروندان تهرانی را درگیر خود کرده است و تقریبا در هر محفلی که صحبت می‌شود این مگس‌های سفید هستند که نقل مجلس می‌شوند.

در این باره شاهد گلایه‌های بیشمار رانند‌‌ه‌های تاکسی که مدام در سطح شهر در حال تردد هستند، بوده‌ایم. البته در این میان بسیاری از والدین از اینکه مگس‌های سفید وارد دهان و بینی فرزندانشان می‌شود، ابراز نگرانی کرده‌اند.

در چنین شرایطی فقط جای خالی مسئولان و سازمان‌های ذی‌ربط خالی است، متاسفانه در شرایطی که تمام پایتخت‌نشینان از هجوم مگس‌های سفید به شهرشان نگران هستند و هوای شهر خود را جولانگاهی برای پرواز این حشرات می‌بینند، مسئولان مربوطه باز هم مثل همیشه توپ را به زمین یکدیگر پرتاب می‌کنند.

این بار مسئولان با بی‌اعتنایی به این امر و عدم ارائه راهکار برای از بین بردن این آفت در سطح شهر، روی مگس‌های سفید را سیاه کردند؛ به‌طوری‌که مگس‌های سفید آنقدر در هوای آلوده شهر پرواز می‌کنند تا تغییر رنگ دهند و سیاه شوند.

سازمان دفع آفات نباتی پاسخگوی هجوم مگس‌های سفید است

محمدهادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران گفت: پیش‌بینی می‌شود اواخر مهرماه با توجه به سرد شدن هوا، مساله مگس سفید حل شود.

وی ابراز داشت که طی بررسی‌های صورت گرفته زمین‌های کشاورزی شهریار به علت کاهش آبی که وجود داشته و افزایش مصرف سم برای جبران میزان کمبود آب این مشکل را ایجاد کردند و این امر موجب شده است که شکارگاه این آفات افزایش یافته و ما شاهد هجوم سفیدبالک یا مگس سفید در شهر تهران باشیم.

وی با بیان اینکه این آفات هیچ ضرری برای پوشش گیاهی و انسان‌ها ندارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود با کاهش دمای هوا این آفت از بین رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران با بیان اینکه سازمان دفع نباتی هیچ اظهارنظری درخصوص این آفت نداشته است، گفت: آبشویی درختان بهترین گزینه برای مقابله با مگس سفید است که شهرداری اقدامات مربوط به آن را انجام می‌دهد.

همچنین معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا مجلس برای توضیح راجع به مگس‌های سفید از شما دعوتی به عمل آورده است، گفت: در این باره رسما نامه‌ای از سوی مجلس دریافت نکرده‌ام البته دعوت را رسانه‌ای مشاهده کردم.

وی درباره توضیح راجع به مگس‌های سفید یادآور شد: اینها آفت هستند و آفت ربطی به سازمان محیط زیست ندارد و در این باره سازمان دفع آفات نباتی باید پاسخگو باشند.

این در  حالی است که یحیی ابطالی معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت که اینها پروانه سفید به نام «سفیدبالک» هستند. از 2- 3 دهه گذشته به دلیل مسایل قرنطینه‌ای وارد کشور شده‌ است و تقریبا در همه کشورها هم وجود دارد.

وی دلیل هجوم این حشرات ریز به منطقه تهران را تغییرات آب و هوایی و از بین رفتن دشمنان طبیعی آنها در مزارع اطراف و پارک‌ها عنوان کرد.

علیرضا ناری، مسئول بخش حشرات دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست کمبود بارش باران را از جمله مهمترین عامل ایجاد شرایط مساعد برای گسترش مگس سفید خواند و افزود: این حشره شیره گیاهان را می‌مکد و باعث رواج بیماری در گیاهان می‌شود اما خطر مستقیمی برای انسان ندارد هر چند که به عنوان آفت محصولات کشاورزی غذای انسان را از بین می‌برد و سم پاشی برای از بین بردن این حشره نیز سلامت انسان را متاثر می‌کند.

وی گفت: هنوز کسی مسئولیت گسترش این حشره در تهران را برعهده نگرفته اما شهرداری آب‌شویی را که نوعی مبارزه فیزیکی و موقت برای این جانور است، آغاز کرده است.

نادری با اشاره به اینکه گیاهان بسیار آلوده، باید از بین بروند، گفت: سازمان دفع آفات می‌تواند در این زمینه اقدام کند البته این حشره دشمن طبیعی نیز دارد و می‌توان با‌‌ رها سازی کفشدوزک و زنبور انگل آن را از بین برد که در تهران به دلیل گسترش مناطق آلوده امکان پذیر نیست.

همچنین در این باره سید محمد مجابی، معاون حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: در رابطه با مهار مگس‌های سفید باید گفت که بحث‌ها و بررسی‌های مختلفی صورت گرفته است و از سازمان‌ پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران خواسته شده نسبت به سم‌پاشی اقدام کند.

در مجلس و خانه ملت نیز درباره اینکه چه سازمانی مسئول کنترل هجوم مگس‌های سفید است، دوگانگی موج می‌زند.

مگس‌های سفید و طرح کشاندن ابتکار به مجلس

چندی پیش محمدجواد نظری مهر،‌ عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی  از احضار "معصومه ابتکار” رئیس سازمان محیط زیست به مجلس خبر داد و گفت: از خانم ابتکار خواسته‌ایم تا با حضور در کمیسیون بهداشت درباره آفت مگس‌های سفید به نمایندگان توضیح دهد.

هجوم مگس‌های سفید در پایتخت نیاز به توضیح ابتکار در مجلس ندارد

محمدرضا تابش رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ضمن رد حضور ابتکار در مجلس برای توضیح درباره هجوم مگس‌های سفید به پایتخت، گفت: طغیان این حشرات در تهران ارتباطی با سازمان محیط زیست ندارد.

وی با بیان اینکه هجوم مگس‌های سفید و توضیح درباره آن ارتباطی با محیط زیست ندارد، افزود: اگر قرار باشد شخصی برای توضیح در این باره به مجلس فراخوانده شود، آن شخص وزیر بهداشت و درمان کشور است.

محیط زیست درباره پیگیری موضوع هجوم مگس‌های سفید برخورد انفعالی نداشته باشد

غلامحسین موید حسینی صدر سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس با تأکید بر ضرورت عدم برخورد انفعالی محیط زیست در مواجهه با معضلات زیست‌محیطی در کشور، گفت: لازم است محیط زیست به عنوان متولی اصلی هرچه سریع‌تر به موضوع هجوم مگس‌های سفید در پایتخت ورود کند.

وی با بیان اینکه درباره مگس‌های سفید ابهام و نگرانی در مردم وجود دارد، ادامه داد: امیدوارم که سازمان محیط زیست به عنوان متولی اصلی سریع وارد عمل شود.

در این میان علی محمد شاعری رئیس ستاد محیط زیست شهر تهران با اشاره به هجوم مگس سفید به تهران، از خواب زمستانی عسلک پنبه در دمای زیر 10 درجه خبر داد.

وی در خصوص حشراتی که در سطح شهر تهران پراکنده شده‌اند، گفت: این حشرات به مگس سفید یا عسلک پنبه معروف هستند.

وی در خصوص راه‌حل‌های مبارزه با این حشره گفت: اولین روش، مبارزه بیولوژیک است و با استفاده از حشره‌کش‌هایی مثل باواریا که در بازار موجود است می‌توان علیه این حشره مقابله کرد.

با چنین شرایطی و  در بی مسئولیتی مسئولان مربوطه از سازمان محیط زیست و شهرداری تهران تا وزارت کشاورزی فقط یک راه حل برای از بین رفتن این آفت در شهر باقی‌ می‌‌ماند؛ به‌طوری‌که پایتخت‌نشینان باید منتظر دمای زیر 10 درجه سانتی‌گراد باشند تا نگرانی آنها درخصوص مگس‌های سفید رفع شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس