کد خبر 353044
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵

گاهی ممکن است یک فرد بر اثر عوامل مختلف از جمله نیازهای سنی و رشدی و کنجکاوی و علاقه‌اش به جنس مخالف بخصوص در سن بلوغ رفتاری را از خود بروز دهد که بعدها به صورت یک عادت مرضی درآید.

به گزارش مشرق، یک روان‌شناس، چشم‌چرانی را یک اختلال رفتار عادتی می‌داند که بر اثر استمرار و بتدریج در انسان‌ها و بخصوص آقایان شکل می‌گیرد.

دکتر شکوه نوابی‌نژاد توضیح می‌دهد: گاهی ممکن است یک فرد بر اثر عوامل مختلف از جمله نیازهای سنی و رشدی و کنجکاوی و علاقه‌اش به جنس مخالف بخصوص در سن بلوغ رفتاری را از خود بروز دهد که بعدها به صورت یک عادت مرضی درآید.
 
او چشم‌چرانی را یک اختلال شناخته شده در میان افراد جامعه ذکر می‌کند و می‌گوید: کسی که نگاه‌های آنچنانی به دیگران را حق خود بداند و اصلا نگران تضییع حقوق دیگران نباشد یک بیمار است که باید هرچه زودتر درمان شود.
نوابی‌نژاد با تاکید بر این‌که از منظر اجتماعی «چشم‌چرانی» یک پدیده بسیار زشت است، ادامه می‌دهد: در کشورهای پیشرفته این ناهنجاری را یک اختلال رفتاری شدید می‌دانند و فاعل آن مورد اعتراض و حتی تعقیب قانونی قرار می‌گیرد اما متاسفانه در کشور ما بیشتر مردم بی‌تفاوت از کنار این معضل اجتماعی می‌گذرند.
 
نوابی‌نژاد درباره عوارض سوء چشم‌چرانی در جامعه می‌گوید: فردی که نگاهی آلوده دارد نه‌تنها برای مخاطب خاص خود که برای کل اجتماع ایجاد ناامنی کرده، آرامش و امنیت را از همه سلب می‌کند. چشم‌چران در اصل به حقوق دیگران تجاوز می‌کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تاکید می‌کند: هیچ صحنه‌ای زشت‌تر و کریه‌تر از این نیست که مردی با وجود همراه داشتن همسرش نگاه ناپاک خود را بر چهره دیگر زنان بدوزد.
او به زنانی که چنین ناهنجاری را در شوهران خود می‌بینند توصیه می‌کند که آنها را تشویق و ترغیب به مراجعه حضوری به روان‌شناس کنند و از سوی دیگر، شرط بگذارند تا زمانی که این سوء‌رفتار را در شوهر خود مشاهده کنند از همراهی با او در مکان‌های عمومی سرباز خواهند زد.
 
نوابی‌نژاد با تاکید بر این‌که معضل چشم‌چرانی قابل درمان است، می‌گوید: افراد مبتلا به این عادت ناپسند در وهله اول باید بدانند که یک اختلال رفتاری عادتی در آنها تثبیت شده و در وهله دوم مطمئن باشند که می‌توانند این عادت زشت را ترک کنند، اگرچه شاید این مهم در ابتدای راه اندکی مشکل به‌نظر آید.
 
به گفته این روان‌شناس اگر فردی که نگاه خود را نمی‌تواند کنترل کند بدرستی توجیه شود که رفتار زشتی از او سرمی‌زند، می‌تواند با تقویت اراده و عمل به برنامه‌هایی که پزشک برای ترک عادتش توصیه کرده، ترک عادت کند.
 
نوابی‌نژاد درباره سهم زنان در بروز این معضل اخلاقی و اجتماعی می‌گوید: اگر خانمی حتی با یک نگاه کوتاه پاسخ نگاهی آلوده را بدهد، نه‌تنها برای خودش ناامنی ایجاد کرده که فرد چشم‌چران را نیز جسورتر و گستاخ‌تر می‌کند.
 
این چهره ماندگار در رشته روان‌شناسی، به زنان توصیه می‌کند براساس ارزش‌های دینی و ملی و با رعایت و حفظ حجب و وقار خود، جامعه را از آلوده و کریه شدن به یک ضدارزش مصون بدارند.

*جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • joonoob ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    2 0
    ایمانشون قوی باشه هیچ وقت به چهره ی یک زن نگاه نمیکنن هرچند بعضی زنان هم خوب زل میزنن.. بعضی مواقع هم بخاطرضعف چشمها هست و خود شخص هم خبر ندارد.. ایمان باید قوی شود.
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    1 0
    نفهمیدیم که باید مجازات بشه یا درمان بشه( پول تو جیب روانشناس ها کنه)!!!
  • داوود ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    1 0
    ما چقد بدبختیم که روانشناس باید بهمون راهکار بده.
  • ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    2 2
    واقعا این مرض چندش آور به میزان بالایی در جامعه ما رواج دارد
  • عطا خان بداقا ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    2 0
    مگه شماهم چشم چرونی؟
  • فرشاد ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    1 1
    آقا شما که اینقده ایمانتون قویه، چطوری متوجه شدید که بعضی‌ غذا خانم‌ها هم "زل" میزنن؟ نکنه خدای نکرده شما هم به صورت "زن نامحرم" نگاه کردید که میدونید؟!! نکنه "مرگ خوبه، ولی‌ برای همسایه" است قضیه؟!!
  • فرشاد ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    1 0
    فکر کنم اگه مجازات بشه، دارمان هم میشه! یه تیر و دو نشون میشه دیگه!
  • فرشاد ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    2 0
    خوب اگه بدبخت نبودیم، که "چشم چرونی" نمی‌کردیم که! حالا که می‌کنیم، اونقدر بدبختیم که روان شناس لازم شدیم. شانس آوردیم که "جّن گیر" نمیندازن بجونمون!!!
  • joonoob ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    1 0
    بنده اتفاقا" مراقب نگاه کردنم هستم شما از دید یک مرد گفتیدو بدونید نگاه یک مرد با نگاه یک زن به نامحرم تفاوت داره بهتره مطالعه کنید بعد میدونی خداچقدربزرگ است.
  • قلب خاموش ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    2 1
    سلام .ممنون از راهنمایتون .ولی بخدا من دیگه خسته شدم .اصلا نمیخام از خودم تعریف کنم ولی همه ارزوشونه من خانمشون بشم .ولی شوهرم متاسفانه خیلی چشم چرونه وقتی یه خانم مییینه حتی اگه زشت باشه کاملا تو چشاش خیره میشه .یا تو برنامه مجازی با زن های شوهر دار چت های عاشقانه ردو بدل میکنه .بخدا من هم توی خونه ارایش میکنم هم لباس جذاب میپوشم هم واقعا بهش محبت میکنم .هر جا میریم همه به من خیره میشن واز زیبایی واخلاقم تعریف میکنن .ولی هیچ وقت از من تعریف نمیکنه از دیگران همش تعریف میکنه بخدا روز عروسیم کلی تغیر کرده بودم دهن همه از تعجب وا مونده بود ولی شوهرم یه یک جمله به من نگفت فقط یه لحظه نگام کرد .دیگه بریدم ازتون خواهش میکنم راهنمایم کنید واقعا داره با این کاراش از چشمم میوفته .من هنوز هفده سالمه نمیخام اینطوری با این مرد بد اخلاق و خسیس و و...خودمو پیر کنم
  • پرستو ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    7 4
    من شوهرم چشم چران بود . هر فداکاری که تصورش را بکنید برایش انجام دادم . از نظر زیبایی خدا را شکر جزو زیباترین ها هستم . اما شوهرم به هر آشغالی می رسید نگاه میکرد و فکر میکرد مرغ همسایه غازه . راه درمانش را خودم کشف کردم . یک بار در خیابان وقتی به یک زن نگاه میکرد زدم تو گوشش . خیلی شوکه شد . بار دوم زیرکی نگاه میکرد ، وسط خیابون صدا زدم خانوم محترم یک لحظه تشریف بیارید . بیچاره زنه اومد جلو. من تف کردم تو چشم شوهرم گفتم آشغال خوب نگاش کن. نیازی نیست دزدکی نگاه کنی . همه مردم پیاده رو ترسیده بودند. اما دیگه شوهرم جرات نداره حداقل پیش من هتک حرمت کنه به زنی نگاه کنه . بی حیایی و دریدگی در برابر مرد چشم چران خوب جواب میده . مردی که شرافت داشته باشه پیش زنش چشم چرانی نمی کنه
  • بهار IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    0 0
    متاسفانه شوهر منم چشم چران هس واین منو خیلی ناراحت میکنه واز بس باهاش بحث میکنم زندگیم داره از هم میپاسه
  • زینب IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    1 0
    منم شوهرم خیلی چشم چرونی میکنه دیگه ازهمه چی خسته شدم فقط تنها آرزویی که دارم اینکه خیلی زود بمیرم راحت بشم این دنیا برای من که اصلا قشنگی نداشت😢

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس