روزنامه‌های زنجیره‌ای آخرین روزکاری هفته را با تمرکز خبری بر تصویب ...

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

****

روزنامه های اصلاح طلب آخرین روزکاری هفته را با تمرکز خبری بر تصویب کلیات طرح حمایت از آمران به معروف در بهارستان آغاز کردند و تصویت نهایی آن را «تداخل» در وظایف وزارت کشور و « نهاد سازی موازی برای امر به معروف» توصیف نمودند و از احتمال واکنش شدید دولت نسبت به آن خبر دادند. از سوی دیگر روزنامه های اصلاح طلب همانند روزهای گذشته، صفحه سیاسی خود را به واکاوی روند همگرایی در جریان اصولگرایان پرداخته است؛ این روزنامه های زنجیره ای اجاره ای معتقد است که «افتراق» و «واگرایی» اصولگرایان به «اشتراک» و «همگرایی» مبدل نخواهد شد

تعیین تعداد رأی اصولگرایان توسط زیباکلام/ دلواپسی اصلاح‌طلبان از طرح حمایت از آمران به معروفروزنامه مردم سالاری

ارگان رسمی حزب مردم سالاری پنجشنبه را با تیتر «دیدار سه جانبه در وین» که خبر از دیدار هفته آینده ظریف، اشتون و کری می داد،روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· عدم توافق يا توافق بد؟

احسان کیانی در سرمقاله روزنامه مردم سالاری به ارزیابی روند مذاکرات هسته ای در مقطع کنونی پرداخته است؛ این روزنامه نگار اصلاح طلب در این مورد می نویسد« در اين سو، وزارت امور خارجه از جمعي از کارگردانان مشهور کشورمان دعوت مي‌کند تا پوستري را امضا کنند که يکي از عبارات آن اين است:«هر توافقي بهتر از عدم توافق است» و در آن‌سو نتانياهو(نخست‌وزير رژيم صهيونيستي) در سخنانش در مجمع عمومي سازمان ملل بيان مي‌دارد که شعار اعتدال روحاني فريبي بيش نيست و ايران هرگز نمي‌تواند و نمي‌خواهد با غرب به توافق برسد. در اين ميان منتقدان داخلي دولت که مخالف پيگيري اين توافق هستند با اشاره به جمله ذکر شده از آن پوستر، اشاره مي‌کنند که هرگز نبايد براي جلوگيري از عدم توافق به يک توافق بد تن داد و مرتب با يادآوري معاهده ترکمانچاي قصد مشابهت‌سازي اين دو توافق را دارند تا بدين‌وسيله تيم ديپلماسي را هم‌چون حاکمان قاجار به وطن‌فروشي و غرب‌زدگي متهم نمايند.» و سپس در خاتمه نتیجه گیری می کند که مشابهت‌سازي‌هاي تاريخي اشتباه است و باید مردم ایران به تیم مذاکره کننده اطمینان داشته باشند.

· ائتلاف ملي اصلاح‌طلبان ميهن؛ حرکتی برای انتخابات مجلس

مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزی مردم سالاری و عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات درباره نحوه فعالیت اصلاح طلبان ذیل شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای انتخابات اسفند 1394 گفت « در آخرين نشست شوراي هماهنگي و همچنين کميته انتخابات جبهه اصلاحات، آيين‌نامه داخلي اين کميته در 5 ماده و 8 تبصره به تصويب اعضا رسيد و مقرر شد که هيأت رئيسه آن حداکثر تا عيد سعيد غدير انتخاب و آنگاه جلسات رسمي آن آغاز شود و از آنجايي که همه اشخاص و تشکل‌هاي اصلاح‌طلب، مرجعيت شوراي هماهنگي را براي تصميم‌گيري اعضا پذيرفته‌‌اند و بنا دارند با ليست واحد و اتحاد کامل و ائتلاف ملي و انسجام سراسري در انتخابات شرکت کنند لذا براي حضور ساير تشکل‌هاي اصلاح‌طلب در کميته انتخابات جبهه اصلاحات هيچگونه ممنوعيتي نيز وجود ندارد و چون اين کارگروه زير‌مجموعه کميته سياسي بود و تمام دبيران کل هم بايد در اين کميته شرکت کنند نه نفرات بعدي. ضمنا در جذب کميته هم جايگاه مرتبطي را باز کرديم که افراد و احزاب غير عضو شوراي هماهنگي بتوانند عضو اين کميته انتخاباتي شوند براي اينکه‌ مسووليت بيشتري نسبت به ساير جريانات اصلاح‌طلبان داشته باشيم، چنين مصوبه‌اي را اتخاذ کرديم.»

تعیین تعداد رأی اصولگرایان توسط زیباکلام/ دلواپسی اصلاح‌طلبان از طرح حمایت از آمران به معروفروزنامه ابتکار

«تداخل در وظایف وزارت کشور» تیتری است که روزنامه ابتکار در انعکاس واکنش دولت نسبت به تصویب کلیات طرح حمایت از آمران به معروف در بهارستان، انتخاب کرده است.

· سنگ بزرگ وحدت اصولگرایان

روزنامه ابتکار همانند روزهای گذشته به واکاوی روند همگرایی در جریان اصولگرایان پرداخته است؛ گروه سیاسی این روزنامه معتقد است که «افتراق» و «تفرقه» اصولگرایان به «اشتراک» و «وحدت» تبدیل نخواهد شد و نوشت «نگاهی به وضعیت اردوگاه اصولگرایان در سال های اخیر از این نکته خبر می دهد که کار راستگرایان در رسیدن به وحدت و همگرایی اگر نه ناممکن که بسیار سخت خواهد بود. اصولگرایان اخیرا از وجود شخصیت های اثرگذاری همچون حبیب الله عسکراولادی و آیت الله مهدوی کنی محروم شده اند. آیت الله محمد یزدی نیز درباره اردوگاه اصولگرایی سکوت کرده است و هیچ اظهار نظری- لااقل به ظاهر - نمی‌کند.

محمود احمدی نژاد با حمایت حلقه ای از نزدیکان خود فعالیت های نامعلومی برای بازگشت به سیاست در پیش گرفته است . از سوی دیگر به نظر می رسد اصولگرایان دیگر بر سازوکار جامعتین تاکید و توافق ندارند. پایداری ها هم به دنبال افزایش وزنه خود در اردوگاه اصولگرایان هستند و با توجه به گذر اصولگرایان از سازوکار جامعتین، به نظر می رسد برای پیوستن جبهه پایداری به وحدت، باید راهکاری اندیشیده شود. این درحالی است که گرد آمدن اصولگرایان سنتی به دور آیت الله مصباح یزدی در غیاب سازوکار جامعتین بعید به نظر می رسد.»

تعیین تعداد رأی اصولگرایان توسط زیباکلام/ دلواپسی اصلاح‌طلبان از طرح حمایت از آمران به معروفروزنامه اعتماد

روزنامه اعتماد پنجشنبه را به تیترهای «نهاد سازی موازی برای امر به معروف » و «لغو تحریم ها یک گام رو به جلو بود» اختصاص داد، این روزنامه در راستای طرح حمایت از آمرین امر به معروف در مجلس نوشت « طرح حمايت از آمرين به معروف از پيچ اول رد شد، ديروز مجلسي‌ها كليات اين طرح را تصويب كردند؛ طرحي كه به نظر نمي‌رسد تصويب جزييات آن هم به همين راحتي باشد. دولتي‌ها مهم‌ترين مخالفان اين طرح بودند؛ مخالفتي آنقدر جدي كه سبب شد تا مجيد انصاري، معاون پارلماني رييس‌جمهوري براي نخستين بار پشت تريبون مجلس برود و با طرحي مخالفت كند. موافقان اين طرح هم البته همانقدر جدي هستند. ورود چهره‌هاي اصلي جريان منتقد دولت همچون احمد سالك و مرتضي آقاتهراني به ميدان موافقت با اين طرح حكايت از همين جديت داشت. هر چند در نهايت راي موافق 156 نفر از مجموع 202 نماينده حاضر در جلسه به كليات اين طرح آن را از پيچ اول گذراند اما هنوز اما و اگرهاي اصلي بر سر جزييات آن باقي مانده است. چه آنكه سابقه طرح‌هاي سياسي و اجتماعي مجلس هم پيش روي موافقان طرح حمايت از آمرين به معروف قرار دارد. آنها به خوبي به ياد دارند كه كليات طرح اصلاح قانون احزاب هم به همين راحتي در صحن علني راي آورد، اما اختلاف‌نظرهاي عميق بر سر جزييات آن طرح را به كميسيون تخصصي خود برگرداند. مجيد انصاري، معاون پارلماني رييس‌جمهوري هم البته در نطق مخالفت خود با كليات اين طرح خواست تا قبل از هر چيز يك بار ديگر طرح حمايت از آمرين به معروف به كميسيون‌هاي قضايي و فرهنگي مجلس ارجاع داده شود. نبود ضابطه مشخص براي اجراي امر به معروف و نهي از منكر محور مخالفت با اين طرح بود. موافقان اما معتقد بودند كه وضعيت فرهنگي جامعه آنقدر نگران‌كننده است كه اين طرح به خاطر برخي خلأ‌ها ناديده گرفته نشود. طرح حمايت از آمرين به معروف چيزي حدود پنج ماه پيش توسط مجتبي رحماندوست، نماينده تهران تهيه و بعد از آن كميسيون مشتركي به رياست مرتضي آقاتهراني توسط كميسيون‌هاي فرهنگي و قضايي مجلس تشكيل و مامور بررسي آن شد.»

· همايش اصولگرايان و سكوت آيت الله محمد يزدي

روزنامه اعتماد در صفحه احزاب خود به تحلیل روند وحدت یابی تشکل های سیاسی اردوگاه رقیب خود پرداخته است؛ مرجان زهرايي در یادداشت «همایش اصولگرایان و سکوت آیت الله محمد یزدی» معتقد است که اصولگرایان برای دستیابی به کرسی مجلس دهم به محوریت حجت الاسلام تقوی قصد دارند جلساتی را تشکیل بدهند که اولین آن سخنرانی آیت الله مصباح یزدی در لانه جاسوسی است؛ این روزنامه نگار با دیده تردید به سکوت آیت الله یزدی در مورد همایش سخن می گوید و نوشت « بعيد به نظر مي‌رسد سكوت آيت الله محمد يزدي ناشي از بي‌اطلاعي او از روندي باشد كه اصولگرايان براي رسيدن به وحدت طي مي‌كنند و شايد بتوان اين سكوت طولاني را كه حتي تا آستانه برگزاري جلسه وحدت اصولگرايان ادامه داشته است به نارضايتي او از محوريت آيت‌الله مصباح تعبير كرد. گويا سكوت آيت‌الله يزدي در مواجهه با آيت‌الله مصباح علاوه بر دعواهاي طلبگي كه سيد رضا تقوي از آن بارها ياد كرده است نارضايتي از محوريت هم درس سابقش باشد. تا پيش از اين هميشه وحدت اصولگرايان زير عباي شيوخ اصولگرا بود كه در راس آنها جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين قرار داشت. بعد از رحلت عسگراولادي و بيماري آيت‌الله مهدوي كني گويا با تمام تاكيدي كه جامعتين براي رهبري اصولگرايان داشته‌اند اين‌بار قرار است آيت‌الله مصباح يزدي اصولگرايان را به وحدت برساند. آيت‌الله مصباح كه حالا اصولگرايان براي پر رنگ شدن نقش او در اين وحدت اصرار دارند.»

تعیین تعداد رأی اصولگرایان توسط زیباکلام/ دلواپسی اصلاح‌طلبان از طرح حمایت از آمران به معروفروزنامه شرق

روزنامه اصلاح طلب شرق تیتر صفحه اول خود را به «دولت بی تفاوت نیست» و «رونمایی از خودروها و تجهیزات نوپو» اختصاص داد.

· سیمای دیده‌نشده «روحانی»

تقی آزادارمکی در سرمقاله روز پنجشبه روزنامه شرق تحت عنوان سیمای دیده‌نشده «روحانی» به ارزیابی شعارهای رییس جمهور در دوران صدارت ایشان بر قوه مجریه می پردازد و با نگاهی جامعه شناختی این گونه از چرایی عدم پیگیری شعارهای رییس جمهور می پردازد و نوشت« اما اینکه چرا این دغدغه‌ها و پیگیری‌های ایشان دیده نمی‌شود به‌دلیل تصویر سیاسی‌ای است که جامعه ایران از رییس‌جمهور دارد. منازعات و درگیری‌های «راست‌وچپ» همه‌چیز را به سطح سیاسی منتقل و هر پدیده‌ای را تبدیل به «کالای سیاسی» کرده است. این تقلا دیده نشده و دیده نمی‌شود و شاید برای برخی هم عجیب به نظر برسد. مساله دوم فشار اجتماعی است که در جامعه ایرانی شکل گرفته که نگارنده از آن به‌عنوان«مهم‌شدن زندگی» یاد می‌کند. این اتفاق در جامعه مدرن ایرانی رخ داده و کانون آن نه دولت است، نه موضوع سیاست داخلی و خارجی است، نه «داعش» است و نه تصویری که تندروها در ایران علاقه‌مندند به مردم و جامعه نسبت دهند و کارهای خود را برآیند «مردم» جا بزنند. مردم در عین اینکه به موضوعات داخلی و خارجی سیاسی اهمیت می‌دهند اما دغدغه بسیار مهم دیگری دارند و آن «زندگی‌کردن» است و این هوشمندی فردی مثل رییس‌جمهور است که به‌سرعت دریافت موضوع «بهداشت، سلامت و پیشگیری و درمان» تا چه حد برای جامعه ما الزام دارد و مردم در زیر بار هزینه‌های درمان و سبک غلط زندگی - حوزه‌های درمان و پیشگیری- در حال خم‌شدن هستند. اگر در گذشته موضوعاتی چون «اوقات فراغت» یا «پس‌انداز» برای آتیه فرزندان مطرح بود، امروز نیازهای حیاتی‌تری به آنها افزوده شده است»

تعیین تعداد رأی اصولگرایان توسط زیباکلام/ دلواپسی اصلاح‌طلبان از طرح حمایت از آمران به معروفروزنامه آرمان

این روزنامه اصلاح طلب با تیترهای اصلی «خاتمی:دیروز گذشت، فردا آغازی دیگر است» و «مذاکرات ایران-آمریکا با میدان داری اشتون» رهسپار کیوسک مطبوعات کشور شد.

· مذاکرات ایران - آمریکا با میدان‌داری اشتون

روزنامه آرمان در صفحه سیاسی خود خبر از دیدار سه جانبه ظریف،کری و اشتون در هفته آینده با محوریت مذاکرات هسته ای می دهد و در این موضوع نوشت « ابتدا خبرگزاری آسوشیتد پرس بود که خبر دیدار سه جانبه میان ظریف، کری و اشتون را در هفته آینده رسانه‌ای کرده و عنوان داشت که قرار است این سه در وین یکبار دیگر به مذاکره بنشینند. دیپلمات‌های غربی به این خبرگزاری گفته بودند که پس از این دیدار به احتمال بسیار زیاد دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با حضور دیگر اعضا شامل روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان برگزار می‌شود. بالاخره روز گذشته مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در کنفرانس هفتگی خبری با اصحاب رسانه ضمن تایید رسمی این خبر اعلام داشت: تا قبل از پایان هفته آینده مذاکرات دوجانبه و چند جانبه بین ایران و اعضای 1+5 در وین برگزار می‌شود. زمان دقیق مذاکرات سه جانبه نیز از سوی منابع رسمی سه‌شنبه و چهارشنبه هفته آینده اعلام شده و بنابه گفته دیپلمات‌ها قرار است پیش از این دیدار سه‌جانبه نیز معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا روز سه‌شنبه دیدار کنند. تاکنون چند دور مذاکرات دو جانبه و سه جانبه میان مقامات آمریکایی و ایرانی طی چند ماه گذشته درروند مذاکرات هسته‌ای رخ داده اما این برای اولین بار است که پیش از آغاز مذاکرات و به عنوان پیش‌درآمد این دو قطب با میدان‌داری کاترین اشتون به مذاکره رودررو می‌پردازند. نکته‌ای که نشان می‌دهد سطح مذاکرات به مرحله‌ای رهنمون شده که دو محور اصلی باید روی حساس‌ترین موضوعات مورد منازعه که سطح غنی‌سازی و نیز لغو تحریم‌هاست به گفت‌وگو نشسته و لاجرم و بدون فوت وقت دیدگاه‌های خود را برای فراهم سازی بستر مناسب و معطوف به نتیجه در مذاکرات به یکدیگر نزدیک کنند.»

· رییس بعدی جام جم کیست؟

رضا رئیسی در یادداشت « گزینه اتاق فرمان جام‌جم در پیچ آخر » به بررسی گمانه زنی های جانشین مهندس ضرغامی برای ریاست صدا و سیما می پردازد؛ این روزنامه نگار ابتدا از «از همان ابتدای کار نام‌های آشنایی چون غلامعلی حدادعادل، محمدحسین صفارهرندی، محمد حسینی، علی دارابی، رمضان شجاع‌کیاسری و محمد سرافراز به‌عنوان گزینه‌های اصلی به میان آمد، جالب آنکه در همان ابتدای کار زمزمه‌هایی مبنی بر حضور محمدباقر قالیباف و عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور دولت تدبیر و امید هم در میان گزینه‌ها شنیده می‌شد که جدی نشده یا تکذیب شد.» به عنوان گزینه های اصلی یاد می کند و سپس بنا بر منابع خبری خود از سه گزینه اصلی پرده بر می دارد و نوشت « حال بر اساس شنیده‌ها به نظر می‌رسد که سه گزینه بیش از دیگران شانس تصدی این سمت حساس را داشته باشند. محمد حسینی، وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد گزینه بیرونی محتمل است و محمد سرافراز از گزینه‌های درون سازمانی بیش از دیگران نزدیک به صندلی حساس طبقه پنجم، البته نام حسین محمدی، معاونت سیاسی سازمان صداوسیما در دوره علی لاریجانی نیز در میان گزینه‌های نهایی شنیده می‌شود و باید دید بالاخره طی چند روز آتی کدام یک از این افراد راهی ساختمان جام‌جم شده و 5 سال آینده را در سمت ریاست سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران سپری خواهند کرد و آیا حضور آنان به تغییر و تحولات تازه در این مجموعه راهبردی خواهد انجامید.»

· اصولگرایان در نهایت همان 4 میلیون رای را می‌آورند

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با روزنامه آرمان به تحلیل وحدت اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم پرداخته است؛ این استاد دانشگاه تهران در پاسخ به سوالی در رابطه با تاثیرگذاری جریان پایداری در انتخابات آتی گفت « درحال حاضر شرایط سیاسی کشور به شکلی است که اگر انتخابات با حضور همه سلایق سیاسی برگزار شود و نیروهای اصلاح‌طلب شانس حضور تمام و کمال در انتخابات را داشته باشند، اصولگرایان در نهایت همان 4 میلیون رای را می‌آورند که در انتخابات سال 92 سعید جلیلی داشت. اگر اصلاح‌طلبان بتوانند در همه حوزه‌های انتخابیه کاندیدا معرفی کنند، دوسوم مجلس را دراختیار خواهند گرفت. با این حال به نظر می‌رسد اصولگرایان نیز استراتژی خود را برای فشار با هدف تخریب چهره‌های اصلاح‌طلب آغاز کرده‌اند. ابتدایی‌ترین، ‌اولیه‌ترین و بنیادی‌ترین اساس مردمسالاری آن است كه مردم بتوانند آزادانه به هر نامزدی كه مورد نظرشان است، رای دهند. با هر بهانه‌ای، با هر صلاح و مصلحتی و به هر شكل و صورتی و به هر دلیلی كه این اصل مردمسالاری خدشه‌دار شود و مردم نتوانند به فرد و افرادی كه تمایل دارند رای بدهند، ‌اطلاق لفظ مردمسالاری به آن رویکرد با دشواری روبه‌رو می‌شود. اصولگرایان به نحوی عمل می‌کنند که معنایش چنین است: مردم، خیر و صلاح شما در این است كه به این فرد یا آن یكی كه ما می‌گوییم رای دهید.»

تعیین تعداد رأی اصولگرایان توسط زیباکلام/ دلواپسی اصلاح‌طلبان از طرح حمایت از آمران به معروفروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران با تیترهای اصلی «آهنگ رشد اقتصاد ایران چگونه مثبت شد»و «غائله کوبانی، ترکیه را به آشوب کشاند» میهمان نگاه خوانندگانش بود.

· اقتصاد و دیپلماسی، فصل مشترک سخن روحانی و لاریجانی

روزنامه دولتی ایران در صفحه سیاسی خود به ارزیابی نشست مشترک روسای قوه مجریه و قوه مقننه در چند روز گذشته پرداخته است؛ روزنامه ایران در این گزارش از اقتصاد و دیپلماسی به عنوان فصل مشترک دیدگاه حجت الاسلام روحانی و دکتر لاریجانی یاد کرده است و نوشت « عصر سه‌شنبه حجت‌الاسلام حسن روحانی دوشادوش وزیران و معاونانش به بهارستان رفت تا در چهارمین نشست مشترک با مجلس شرکت کنند. نشستی که با استقبال رسمی علی لاریجانی به رسم میزبانی آغاز شد . «بررسی وضعیت اقتصادی کشور» و «مذاکرات هسته‌ای» شاه بیت سخنان ارائه شده در این نشست بود. چه آنکه رئیس جمهوری از بهبود شرایط اقتصادی کشور و خروج از رکود سخن می‌گفت و رئیس مجلس هم با تأیید سخنان وی، شرایط اسفبار سال‌های قبل را یادآور می‌شد که نتیجه اش رشد اقتصادی منفی بود و بر این اساس وضع اقتصادی مطلوب کنونی را نتایج تلاش‌های دولت می‌خواند. رؤسای دو قوه درباره مسائل هسته‌ای و روند مذاکرات هم نگاه مشترکی داشتند. روحانی و لاریجانی که هر کدام در دوره‌ای رهبری تیم مذاکره کننده را بر عهده داشتند، از عملکرد تیم موجود ابراز رضایت کرده و مسأله هسته‌ای کشور را قابل حل می‌دانستند.سخنان رئیس جمهوری با اعلام موفقیت دولت در بهبود شرایط کشور آغاز و با تأکید بر «خروج از رکود» همراه شد.»

تعیین تعداد رأی اصولگرایان توسط زیباکلام/ دلواپسی اصلاح‌طلبان از طرح حمایت از آمران به معروفروزنامه آفتاب یزد

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد با تیتر«دستور احمدی نژاد برای همکاری با زنجانی» و «استراتژی ائتلاف ملی در انتخابات مجلس» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· مصباح یزدی نمی تواند محور وحدت باشد

روزنامه آفتاب یزد در صفحه سیاسی خود به ارزیابی همگرایی در اردوگاه اصولگرایان پرداخته است؛ این روزنامه که دلواپس از وحدت جریان رقیب است، این تحلیل را ارایه می کند که «آیت الله مصباح یزدی » توانایی محوریت وحدت اصولگرایان را دارا نمی باشد، سپس این روزنامه به بازتاب سخنان کریمی اصفهانی، دبیرکل جامعه اصناف می پردازد که بیان داشته است «مصباح یزدی نمی تواند محور وحدت اصولگرایان باشد. او در گذشته نشان داده که نمی تواند یک تصمیم واحد بگیرد. توصیه من این است که مصباح یزدی هیچ گاه وارد سیاست نشود و کار علمی خود را ادامه بدهد چرا که در این صورت موفق تر خواهد بود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    مردم از این طرح ناراضی هستن اصلاح طلبها کیلویی چندن؟؟
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    درود بر خاتمی عزیز نابود شوند مخالفانش ایشالا کوتاه شود دست دزدان هشت سال دوره محمود از کشور ایشالا
  • ناشناس ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    امیدوارم آقایان خاتمی و هاشمی و نوری برای انتخابات مجلس به نتیجه درست برسن که مشکلات عمده مردم با این مجلس تموم بشه و دوران خدمت رسانی شروع بشه
  • amir ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    آقای خاتمی اتفاقا دیروز نگذشت ، قرار نیست که هر کس هر کاری می خواهد بکند بعد بگوید دیروز گذشت . اتفاقا از همون دیروزها می توان افراد را شناخت
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    اصول گرایان مطابق معمول بی کفایتی خود را با نظارت استصوابی و استفاده ابزاری از دین و اسلام می خواهند پنهان کنند و همچنان در قدرت باقی بمانند
  • ناشناس ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    رفع حصر سران فتنه در اختیار قوه قضاییه میباشد و در اختیار دولت نیست که بی تفاوت باشد یا نباشد !
  • ناشناس ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    امیدواریم که سران فتنه هرچه سریعتر محاکمه و به اشد مجازات محکوم شوند و دولت در این مسئله بی تفاوت نباشد.
  • ناشناس ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    امیدوارم آقایان خاتمی و هاشمی و نوری برای انتخابات مجلس به نتیجه درست برسن که مشکلات عمده مردم با این مجلس تموم بشه و دوران خدمت رسانی شروع بشه
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    من موندم کلا مجلسی هاکاری به اقتصاد و مشکلات مردم ندارن الان کل معضل مملکت فقط فقط امر به معروفه؟؟
  • ح ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    میشه " مردم " رو تعریف کنی ؟
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    مردم از هر دخالتی در زندگی شان بیزارند! حالا چه با نام امر به معروف، و چه با نام نهی از منکر، و چه انصار و ... اغلب نمایندگان ملت انگار جزو این ملت نیستند!!
  • ناشناس ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    تازه زیاد گفته4میلیون؟400هزار
  • ناشناس ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    24 میلیون یادت نرود .
  • ناشناس ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    مردم=صندوق انتخابات مشارکت حداکثری
  • یاسمین ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    کیلویی نه هر 100 تن افساد طلب چقدر؟ پول نقد هم نمی دهیم ها جاش پهن گوساله می دهیم.
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    انصافا من موندم این رئیس اصناف کیه و چه ربطی بهش داره که در مورد آیت ا... مصباح همیشه حرف میزنه!! آخه مسئولیتت چه ربطی داره!!!
  • ساسان ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    اصلا اصلاح طلبها از این سایت باردید نمیکنند که بخواین رای گیری کنید
  • قفغ ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    خود و سایتها و روزنامه هاتون اجاره ای هستین و مملکت را با این طرحها و حرفها قورت دادین تحمل هیچ منتقدی را ندارین
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    این زیبا کلام کیه هرچند وقت یک بار گندش میکنید؟
  • علی ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    مشرق معلومه که دلواپسان کیند
  • مردم ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    مردم یعنی 70 ملیون انسانی که در آلیگارشی افراطیون بزور زنده اند.
  • ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    در جواب روزنامه شرق ، فهمیدن مشکلات مردم در زمینه مشکلات سلامت و .... خداوکیلی نیاز به هوشمندی دارد ؟
  • erfan ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    منتظر دستور جنابعالی بودن. رو یخ بنویس فراموش نشه
  • erfan ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    دخالت تو زندگی خصوصی مردم کار درستی نیست. ضمن اینکه هیچ وقت با زور نمیتونن مردم رو کنترل کنن. اول طرح ممنوع شدن پیشگیری از بارداری الان هم طرح حمایت از امر به معروف. کاش توضیحاتی هم میدادند که امر به معروف یعنی چی؟ با تصویب کلی این طرح هر کسی تو خیابون به خودش اجازه میده تو مسایل خصوصی دیگران دخالت کنه. مطمئن باشید به زودی این طرح شکست میخوره
  • ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    چه شد آن شعار زنده باید مخالف من ؟؟؟؟ ببین داعشی عزیز ! اگه قرار بر نابودی دزدان باشد پای این ارباب شما هم وسط میاد که کرسنت در دوره ایشون واقع شده بود ... فعلا دزدان همفکر شما باید دستشان را کوتاه کرد که ممکت را به فلاکت انداختند...
  • حسین ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    خاتمی ملعون بیاد تا دوباره خیانت ها شروع بشه و نه خدمت ، همسنگران این ملعون الان جاسوس تشریف دارند ...
  • ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    و شما تندروها هم با حاشیه سازی و تحصن و خیانت به کشور و قراردادهای ننگین !!
  • ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    دوران خیانت امثال خاتمی تموم شده ....این مزدور به زباله دان پیوسته...
  • حسین ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    تندرو جان همه چیز را قاطی نکن ، مشکلات کشور رو که دولت می خواست 100 روزه حل و فصل کند..
  • ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    شما تندروها 7 درصدی هر وقت از چسبندگی خارج شدید بعدا کری بخونید...
  • ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    دل آرام ها هم مشخص اند !!!
  • ح ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    دروغگو 63 درصدت کو؟؟؟؟؟؟
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    ببین برادر من وقتی تو مرزهای این کشوز زنگی میکنی باید به قانون اساسی این کشور پایبند باشی. خارج از مرزها مختاری.
  • 7 درصد ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    جناب زیباکلام ! چرا فکر می کنید رای مردم همیشگی است ؟ در سال 84 که همفکران شما حکومت می کردند کاندید مخالف شما 17 میلیون رای آورد ، پس با این حساب شما هم اقلیت بودید !! --------- در ضمن شما اگر از پایگاه اجتماعی خودتان مطمئن هستید کاندید مستقل اعلام کنید و اینقدر چسبیده نباشید جنابان 7 درصدی ...
  • ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    مردم یعنی کسانی که در 9 دی اراذل فتنه گر را به زباله دان تاریخ فرستادند...
  • فدایی ولایت ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    مشرق! چرا نظر من غیر قابل انتشار است!!!؟ مگر من چی نوشتم باز هم می‌گویم آقای استاد بزرگوار زیبا کلام خواب زده شده‌اند. حیف اسم ایشان که صادق زیباکلام است حیف که ایشان استاد دانشگاه است. آقای استاد دانشگاه می‌خواهی نقش خود را بدانی سریال معراجی‌ها همان استادی که دانشجویان را می‌شوراند شما دقیقا نقش ایشان را بازی می‌کنید؟ آقای استاد شما استاد دانشگاه هستید یا استاد اصلاح طلبی! آقای استاد جناحی فکر نکنید! جناحی فکر کردن دور از شان استاد دانشگاه است. شما اگر می‌خواهید جناحی مطلب بنویسید لطفا از استادانشگاهی استعفا بدهید بعد هرگونه دلتان خواست عمل کنید ولی حالا شما به عنوان استاد دانشگاه جمهوری اسلامی ایران هستید نه استاد دانشگاه اصلاح‌طلب‌ها! اقای استاد یک کمی از عینک فردی نگری بیرون بیایید. آقای استاد شما از دانشگاه استعفا بدهید و خودتان یک روزنامه بزنید آن موقع هر جوری خواستید مطلب بنویسید.
  • افشین تهران ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    ما دو جور دلواپس داریم دلواپسان نسبت به سرنوشت کشور و زحمات مردم و دولتهای قبل و انرژی هسته ای و دلواپسان دوم که دلواپس فتح سنگر به سنگر مجلس البته به قول خودشان و گرفتن پستها و مقامهایی که کشور را در سال 88بخاطر ان تا لبه پرتگاه بردند.دانه فلفل سیاه و خال مهرویان سیاه...............هردو جانسوزند اما این کجا و ان کجا!!!!
  • افشین تهران ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    برای کسانیکه یه سبد کالا بلد نیستن پخش کنن بله که هوشمندی میخواد.
  • افشین تهران ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    اول طرح رو بخون بعد قضاوت کن.قرار نیست که هرکسی این کارو بکنه و قرار نیست که به مسائل خصوصی شما کسی دخالت کنه .البته اگه بی بندو باری و بد حجابی و ...جزو مسائل خصوصی حساب نشه.
  • افشین تهران ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    توهم که شاخ و دم نداره.
  • افشین تهران ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    اینا اگه مشکل برانداز بودن که در دوران خودشون تورم 50درصدی در هرسال اونم بدون تحریم نداشتیم.
  • افشین تهران ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    دیروز تجربه امروز هست.
  • افشین تهران ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    شما هم که در حال پیدا کردن سطل اشغال برای اتش زدن هستید و دنبال التماس به خارجیها که تحریم کنید تا ما به قدرت برسیم.
  • حجت ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    معلومه اصلاح طلبها از همایش اصولگرایان وحشت کرده اند. ضمنا به آقای اسمیت بگید شما نظر ندید بهتره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس