کد خبر 352620
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۵

با رای کارشناسان حوزه فوتبال علی دایی به عنوان برترین بازیکن اسیا انتخاب شد.

دایی بهترین بازیکنان تاریخ قاره آسیا شد
به گزارش مشرق، در زیر لیستی را مشاهده می کنید که بر اساس معیارهای فنی و درصد تاثیرگذاری بازیکنان آسیایی توسط نخبگان و کارشناسان فوتبال انتخاب و انتشار یافته است. در این لیست 10 نفره نام سه بازیکن ایرانی به نام های علی دایی، مهدی مهدوی کیا و علی کریمی هم دیده می شود. علی دایی در صدر این فهرست قرار دارد. اسامی و توضیحات مربوط به هر بازیکن را که در جام جم ورزشی نیز منتشر شده است در زیر بخوانید:

1- علی دایی / ایران
با توجه به دستاوردهای تیمی و انفرادی و همچنین سوابق آماری، به نظر می رسد گزینه مناسب برای عنوان بهترین بازیکن فوتبال آسیا در تمام دوران علی دایی است. او یک مهاجم کامل و یک ماشین گلزنی تمام عیار بود. او109 گل برای تیم ملی فوتبال ایران زد که هنوز هم رکورد شماره یک در جهان است. دایی در سال 1999 به عنوان بهترین بازیکن آسیا انتخاب شد و یک بار هم در سال 96 تا آستانه کسب این عنوان پیش رفت اما در نهایت پس از هموطنش خداداد عزیزی دوم شد. و اغلب به عنوان بزرگترین فوتبالیست ایران در تمام دوران در نظر گرفته می شود. او سابقه بازی در پرسپولیس - پر طرفدار ترین تیم آسیا - و نیز لیگ آلمان در سه باشگاه مختلف بایرن مونیخ ، ارمنیا بیلفلد و هرتا برلین را در کارنامه دارد. در طول زندگی حرفه ای باشگاهی خود، دایی 112 گل در 287 بازی به ثمر رسانده است. علی دایی تنها فوتبالیستی در تاریخ آسیاست که در لیست 100 نفره برترین بازیکنان تاریخ فوتبال دنیا از نگاه فیفا قرار دارد. او نفر بیست و ششم این لیست است. علی دایی علاوه بر این برترین گلزن تاریخ جام ملت های آسیا و برترین گلزن تاریخ رقابت های مقدماتی جام جهانی به شمار می رود.

2- پارک جی سونگ / کره جنوبی
از لحاظ مهارت، پارک جی سونگ در واقع بهترین بازیکن این لیست است. او در خط میانی تقریبا می تواند در هر جایی از زمین بازی کند. پارک می تواند به عنوان یک هافبک ، هافبک دفاعی ، بازیساز و حتی یک مهاجم دوم به کار گرفته شود. پس از یک فصل با شکوه با پی اس وی آیندهوون ، پارک به منچستر یونایتد نقل مکان کرد. او به عنوان بازیکن، هفت فصل برای شیاطین سرخ بازی کرد و موفق به کسب جوایز متعدد و معتبر، از جمله چهار عنوان لیگ برتر و یک جام قهرمانی لیگ قهرمانان شد.

3- هیده توشی ناکاتا / ژاپن
ناکاتا یک هافبک مرکزی بازنشسته ژاپنی است. در پروجا ، ناکاتا 12 گل در 48 حضور به ثمر رساند. با توجه به عملکرد عالی و قانع کننده خود در پروجا ، رم تصمیم به ثبت قرارداد با او گرفت. اگر چه او بیشتر زمان حضور خود در رم را بر روی نیمکت نشست، اما با به ثمر رساندن گل های بسیار مهم، سهم قابل توجهی در قهرمانی رم در سری آ در فصل 2000-2001 داشت.

4-شینجی کاگاوا / ژاپن
شینجی کاگاوا سزاوار حضور در لیست بهترین بازیکنان آسیا در تمام دوران هست، به خصوص که او به بورسیا دورتموند کمک کرد تا دو بار در فصل 2010 -2011 و 2011- 2012 به مقام قهرمانی بوندسلیگا برسد. در سال 2012 عملکرد درخشان او باعث شد تا با قراردادی سنگین به منچستر یونایتد بپیوندد. در منچستر یونایتد این بازیکن موفق به کسب قهرمانی لیگ برتر 2012-2013 شد. در باشگاه فعلی خود، او معمولا به عنوان یک هافبک مهاجم یا کناری بازی می کند.

5-سامی الجابر / عربستان سعودی
سامی الجابر یک فوتبالیست سابق آسیایی است که به شدت از سوی جامعه آسیایی ستایش شده است. او عربستان سعودی را برای رسیدن به دور دوم جام جهانی 1994 رهبری کرد.این مهاجم 20 سال اززندگی حرفه ای خود را به عنوان بازیکن در الهلال سپری کرد و برای این تیم 143 گل در 305 حضور به ثمر رساند. سامی 156 بار برای عربستان به میدان رفت و 46 گل برای کشور خودبه ثمر رساند. درست قبل از بازنشستگی، او به طور قرضی برای ولورهمپتون بازی کرد .

6- مهدی مهدوی کیا / ایران
مهدوی کیا به عنوان یک هافبک جناح راست بسیار فرز، شناخته شده بود. این بازیکن همچنین به عنوان بهترین بازیکن آسیا در سال 2003 انتخاب شد ، مهدوی کیا همیشه مهارت دریبل زنی خوبی را نشان داد . او سانترهای مرگباری از سمت راست زمین ارسال می کرد که اغلب تبدیل به گل می شد. او هشت سال از زندگی حرفه ای خود را در یک باشگاه آلمانی - هامبورگ - به سر برد و یک جام حذفی و یک جام اینترتوتو به همراه این تیم کسب کرد.

7- شونسوکه ناکامورا / ژاپن
شونسوکه ناکامورا هافبک ژاپنی برای مهارت در زدن ضربات آزاد خود که اغلب به گلهای زیبا منجر شده مشهور است. با توجه به مهارت او، ناکامورا به عنوان آندره پیرلو آسیا شناخته شده است. اوج موفقیت او زمانی بود که برای گلاسکو سلتیک از سال 2005 تا سال 2009 بازی می کرد. در این باشگاه ، ناکامورا موفق به کسب سه عنوان قهرمانی لیگ اسکاتلند شد. در سطح تیم ملی، ناکامورا 24 گل از 98 بازی به ثمر رساند و دو بار با ژاپن برنده جام ملت های آسیا شد.

8-هونگ میونگ بو / کره جنوبی
میونگ بو یک مدافع وسط کره ایست که به مدت 12 سال رهبر خط دفاعی تیم ملی کره جنوبی بوده است. او کاپیتان تیم رویایی کره در جام جهانی 2002 بود و در همان مسابقات به عنوان سومین بازیکن برتر جام انتخاب شد.

میونگ بو رکورد دار بیشترین بازی ملی برای کره با 132 بازی را در اختیار دارد.

9-پائولینو آلکانتارا / فیلیپین
این بازیکن اصالتا اسپانیایی است اما به عنوان شهروند فیلیپین، تنها بازیکن آسیای جنوب شرقی این لیست محسوب می شود.او بیشتر دوران فوتبال خود را یعنی از سال 1912 تا 1927 در بارسلونا گذرانده است.

پائولینو تا الان رکورد جوان ترین بازیکن تاریخ بارسلونا را با 15 سال سن در اختیار دارد. او به عنوان مهاجم گل های بسیاری زده یعنی در مجموع 369 گل در 357 بازی!

10-علی کریمی / ایران
علی کریمی متولد نوامبر 1978 بازیکن بازنشسته ایرانی است. او سابقهٔ بازی در باشگاه‌هایی نظیر فتح، پرسپولیس، الاهلی، بایرن مونیخ ، القطر، استیل آذین، شالکه 04 و تراکتور سازی را دارد . البته بخش عمده اوج فوتبال این ملی پوش سابق ایران در الاهلی امارات سپری شد.

کریمی بیش از یک دهه بازیکن تیم ملی ایران بود و با 127 بازی و 38 گل ملی، سومین بازیکن تاریخ ایران از نظر تعداد بازی ملی و همچنین سومین گلزن برتر این تیم به شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • هوادار ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    در توضیحات پارک جی سونگ گفته شده از نظر مهارت بهترین بازیکن لیسته!!!درسته بازیکنه بسیار موفقی بوده ، اما اگر صرفا بحث مهارت باشه بی شک علی کریمی با اختلاف فاحش بهترینه ( به گواه خیلی از کارشناسای خارجی ) ، بعد از اونم ناکاتا و ناکامورا . دایی هم که از نظر موفقیت نمیتونستن رتبه ای جز اول براش در نظر بگیرن .
  • reza ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 1
    بازم جوک گفتین-از نظر فنی اخه کی به علی کریمی میرسه-جوک نگین بخدا خجالت بکشین-از نظر همون خارجیا که میگین علی کریمی بهترین فوتبالیست تاریخ اسیاست-
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    چه فایده وقتیکه اخلاق نداره !!!
  • ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    لیست مسخره
  • ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    نژاد پرستی رو بزار کنار بازیکنان عرب و ایرانی و کلا خاورمیانه ای اکثرا کند هستن
  • ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    1 0
    متاسفانه حداقل در چند سال اخیر و عدم درخشش ایرانی ها در تیم های بزرگ اروپا و حضور بازیکنان کره ای ژاپنی در تیم هایی مثل منچستر یونایتد یونتوس آرسنال میلان و..عملا کاری خواهد کرد که در لیست های ده سال آینده نامی از ایران نباشه این جنگ رنگها در دال ایران و مشغول کردن مردم به جنگ احمقانه قرمز و آبی و عقب افتادن فوتبال کشور حتی از کشورهای درجه دو و سه آسیا آینده سیاهی برای فوتبال ایران رقم خواهد زد
  • ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 1
    احتمالا باز علي لابي ، لابي سنگيني انجام داده. مسلما هر آدمي 30 سال به تركيب ثابت يك تيم ملي تحميل شه و بارها و بارها مقابل تيمهاي مالويد و بوتان و گوام و لائوس بازي كنه ميشه بهترين بازيكن آسيا. وقتي به بهترين بازيكن آسيا نگاه ميكني به پايين بودن سطح فوتبال آسيا پي ميبري. كسي كه 2 تا روپايي نميتونه بزنه و 2 ثانيه قدرت حفظ توپ نداره بهترين بازيكن آسياس!
  • مهرداد ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 1
    پس چرا کیسه ای ها نماینده ندارن؟؟!!!!!حتما پرسپولیسیا تو آسیا لابی کردن مگه نه ؟؟؟؟!!!!! غیر از این نمیشه
  • منوچهر ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    1 0
    غیرت وتعصب علی دایی همیشه برام خیلی ارزشمندبوده بویژه زمانی که باسر شکسته یا دنده آسیب دیده باز بهترین بازیکن تیم ما بود وجنگنده و متعصب بازی میکرد ولی امان از ما که تونخبه کشی تودنیا اولیم وبه راحتی قهرمانان ملی خودمون روتوهرزمینه ای آزرده خاطر میکنیم.به حج که مشرف شده بودم اعراب اعم از عربستانی ویمنی وغیره تا میفهمیدن ایرانی هستیم میگفتن علی دایی.اونوقت ببینیدماباشناسنامه فوتبال کشورمون چیکارکردیم دوبار بی حرمتی رسمی درکسوت مربی گری بهش شد که خیلی زشت وغیر اخلاقی بودبگذریم از اذیتهایی که از حسادت دیگران هم بهش رسید. یاشاسین علی دایی که بیزلره باعث افتخاردی
  • سام ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    1 0
    درود بر علی دایی/مهدی مهدوی کیا/علی کریمی
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    مایلی کهن کجاست در حرف زدن اول شده . ضمنا قابل توجه حسودان خدا علی دایی راحفظش کنه ببین چه روزگاری است در ایران که برای سلطان فوتبالمان چه کسانی مثل سیاسی تصمیم میگیرند برای وزیر و خادم متاسف
  • ناشناس ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    لیست از آخر چک کنید شاید اسم یکی از بازیکنان استقلال هم جا افتاده باشه
  • امیر ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    1 0
    زرشک.اون دیگه کی بوده که بازیکنی که حتی دریبل زدن بلد نبوده و افتخارش گل زدن به گوام و مالدیو و سرسلانکا و نپال و تاجیکستان و ترکمنستان و... بده رو بهترین انتخاب کرده .حالا واقعا یعنی ایشون از علی کریمی بهترن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چه درک فوتبالی عظیمی پشت این انتخاب بوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • کامران ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    دایی بهترین بازیکن آسیا هست و شکی توش نیست اما دلیل نمیشه بهترین مربی هم باشه !!! تیم پرسپولیس یه مربی کارکشته می خواد نه بهترین بازیکن آسیا .
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    2 0
    تمام افتخارات برای پرسپلیسی هاست
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    1 0
    دايي هميشه اوله واول خواهد بود
  • مهدی ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    1 0
    منبع این نظر تخصصی روزنامه جام جم بوده؟؟؟
  • مسعود ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    1 0
    سه بازیکن پرسپولیسی
  • ناشناس ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    علی دایی افتخار فوتبال ایران و آسیاست و امیدواریم قدر این سرمایه های ملی را بیشتر بدانیم .
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    1 0
    آمار من درآوردی است بدون شک پارک بهترین انتخاب خواهد بود در بین ایرانی ها هم فقط کریمی میتونه قرار بگیره
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    1 0
    اصلا معلوم نیست کجا و کدوم مجله یا کدوم سایت این لیست رو منتشر کرده!!! معتبر نیست
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    1 0
    محبوبیت دست خداست - گرچه مایلی کهن نخواهد
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    چرا............ الفرهاد المجیدی هم هست.....
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    اگه یه بازیکن از کشور دیگه صدر جدول بود و نام هیچکدوم از ایرانیها نبود بنظرت جالب و معتبر میشد ؟؟؟؟!!
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    بعضی از ما عادت کردیم خودمون رو دست کم بگیریم و وقتی از بین ایرانی ها کسی به مقام جهانی میرسه تمسخرش کنیم یا .... ! علی دایی شخصیتی جهانی هستش که بخاطر مسایل غیر ورزشی این شخصیت افتخار ملی بهش بی توجهی شده و میشه .
  • احمد ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    به کوری چشم آنانیکه تا اسم دایی میاد تنشون میخاره ...چرا لج میکنین مخالفان دایی برین با کریمیتون خوش باشین
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    موافقم اصلا" تکنیکی نیست دریغ از یه دریبل یا روپائی ساده خخخخخخخ.....
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    گر تو بهتر می زنی بستان بزن
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    واقعا ربط داشت نه
  • ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    مشرق بس چرا اسم من نیست چند بار بگردم لطفا شما کمک کنید.
  • ایرانی ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    اقا امیر اگه قسمتی از گل های دایی به اون تیما بوده واقعیت اینه که نسل فعلی تیم ملی نه تنها به اوناهم نمیتونن گل بزنند بلکه از ویتنام 4تا گلم میخورند همین بوسنیو زمان دایی تو کشورشم شکست دادیم ولی الان چی ؟
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    مخصوصا بهترين تيم هاي باشگاهي جهان!! ميگن لنگ جزو هزار تا باشگاه برتر هم نبوده! خخخخخ شما بريد به همين بازيكنايي كه تيمتونو بدبخت كردن دل خوش كنيد.
  • چنگیز ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    خدا علی دایی اسطوره را واقعا دوست داره هر چقدر هم دشمنانش تلاش می کنند خرابش کنند ولی همیشه پیروزی با دایی قهرمان است . حالا عاقبت کریمی حاشیه را هم خواهیم دید مثل مایلی کهن که فقط یک طرفدار داره انهم درخشان بی کارنامه .
  • علی ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    علللللییییی ددددداااااییییی علییییی داییییی
  • نیما ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    هه... ده بازیکن برتر آسیا سه تا پرسپولیسی داره، پس این کیسه ها کجان؟؟؟
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    آقای ان میر عربستان و کره و ژاپن یادت رفته
  • امیر ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    داشتم نظراتو میخوندم.راست گفتن مردم خودشون خودشونو بدبخت میکنن نیاز ب فشار خارجی نیس حالا شده داستان این دوستان.به جای اینکه ببینن اسم سه تا ایرانی تو لیسته میان حرف از سلیقه های شخصی خودشون میزنن.واسه همینه که همیشه بدبخت بودیم و هستیم و خواهیم بود
  • کاپیتان ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    استقلال یک تیم یکپارچه است که 2 بار قهرمان آسیا شده دوست لنگی من :)
  • کاپیتان ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    من تعجب میکنن این چه طرز برخورد با اسطوره ای مثل علی دایی هست! دوستان همچین میگن مالدیو مالدیو اینگار شمبلیله است! دایی 10 تا گل به مالدیو زده عرضه داشته زده آخرین بازی ایران مالدیو که همین علی کریمی هم بود ایران 1-0 مالدیو رو برد خوب گل میزدید چرا نزدید؟؟؟؟؟ لابد مالدیو اون موقع ضعیف بوده؟ باشه خوب مگه ایران فقط با مالدیو بازی کرده چرا کره و ژاپن عرضه ندارن بزنن خوب بزنن بشن آقای گل بابا آقای گل جهانه جهان! شما ها چرا چرت میگید؟؟؟؟
  • فری ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    اصلا این لیستو کی در اورده؟ پس هوندا که تولیگ ایتالیا بازی میکنه از اینها بد تره؟
  • عشق است علی دایی ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    اینا که حرف مفت میزنن باید بدونن که بدبختا الان ک علی داییرو نداریم تو گل زدن ب همچین تیمهابی مث ترکمنسان اینام موندیم .بعدشم آخه یادت رفته علی دایی تو یه بازی4 تا گل به کره زد یادت رفته علی دایی به بارسا و رم و یوونتوس و آرسنال و بایر مونیخ گل زد حسودی نکنید پس جوجه ها برید به اون فرهاد مجیدی ک بالاترین افتخارش بازیکن هفته امارات شده دل خش کنید هر کی به دایی حسودی کنه بمیره انشالله
  • پدرام ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    من کار بادایی ها وکریمیها ندارم...ولی دوستان سره گردنم قسم میخورم ده تاکارشناس معتبر بیارن ببینم کی رقیب کریمی میشه...وقتی پارک تواوج بود کریمی هم بود نکنه 2004 رویادمون رفته چه بلایی سره کره آورد؟حتی رییس فدراسیون اسیا گفت اگه فرگوسن بازی کریمی رومیدید هیچ وقت پارک روانتخاب نمیکرد...
  • reza ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
    0 0
    ناصر خان حجازی بهترین دروازه بان قرن ایران دومین دروازه بان قرن اسیا و چهل یکمین دروازه بان قرن جهان شده منظور قرن 20است واگر این نظرسنجی در قرن 20برگزار می شد حتما نام ناصر خان حجازی بود در ضم ام این نظرسنجی بین تیم ها برگزار شه حتما می دونید استقلال جز سه تیم برتر قرن اسیا است با چهارفینال و دو قهرمانی و تیم شصتم جهان ولی پرسپولیس از نظر افتخار اسیایی جز 30تیم برتر نیست و در جهان هم حدود چهارصد پله از استقلال پایین تره واقیعت رو بفهمید لنگی ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس