تصور اینکه برنج های خوش فرم و دانه بلندی که می خوریم برنج نیست و فقط یک محصول مصنوعی است سخت است اما این موضوع متاسفانه صحت دارد و برخورد جدی مسوولان در این زمینه را می طلبد.

گروه اقتصادی مشرق- مدتی است خبرهایی مبنی بر برنج ماکارونی و برنج مصنوعی منتشر می شود اما کمتر کسی می تواند این موضوع را باور کند، اما گفتگوی یک رسانه با واردکننده دستگاه تولید برنج مصنوعی نشان داد که موضوع خیلی جدی تر از این حرف هاست.

محمدهادی رجبی، مشاور راه‌اندازی خطوط صنعتی و خدمات پس از فروش این دستگاه‌ها در گفتگوی مذبور اعلام کرده که تا 4 ماه آینده نخستین دستگاه تولید برنج راز چین وارد کشور می شود و از یک سال و نیم پیش دو نمونه از این دستگاه ها وارد ایران شده است.

او در این باره گفته "مواد اولیه دستگاه شامل برنج «نیم‌دانه» یا به اصطلاح «دانه‌مرغی»، که به‌دلیل خردبودن قبلا به ضایعات تبدیل و خوراک مرغ می‌شد، به اضافه نشاسته و افزودنی‌های مجاز خوراکی است. این برنج‌ها حتی می‌تواند با ویتامین‌های «آ» و «ای» غنی شود و با توجه به اینکه در طول تولید هیچ ماده شیمیایی‌ای به این محصول اضافه نمی‌شود؛ نه‌تنها هیچ زیانی برای مصرف‌کنندگان نخواهد داشت بلکه به‌دلیل ویتامین‌های اضافه‌شده می‌تواند به‌عنوان یک برنج با ویتامین‌های اضافه مورد استفاده قرار گیرد." 

وی ادعا می کند:" ورود این دستگاه‌ها با مجوز دستگاه‌های ناظر انجام شده و محصول نهایی مورد تایید این ارگان‌هاست." طبق اظهارات وی طی آزمایش‌هایی که داشتیم برخی برندها، برنج مصنوعی تولیدشده را با عنوان برنج دانه‌بلند ایرانی در بازار به فروش می‌رسانند.

قبلا که برخی شرکت‌های صنایع غذایی در سال‌های گذشته اقدام به فروش برنج‌های بسته‌بندی هندی می‌کردند، مصرف‌کنندگان می‌گفتند برنج خوش قد و بالایی است‌ اما خیلی زود شبیه لاستیک می‌شود. موضوع این است که یک برنج می‌تواند دانه بلند باشد، حتی خوش عطر هم باشد، اما لزوما طبیعی هم نیست.

استفاده بهینه از ضایعات برنج!

شرکت (...) صرفا ماشین‌آلات «تبدیل برنج نیم دانه و پودر برنج به برنج دانه» جهت استفاده بهینه از «ضایعات برنج» و جلوگیری از دور ریز ضایعات برنج مورد نیاز مشتریان محترم را طبق سفارش دریافتی مصرف کنندگان ماشین‌آلات با همکاری دفاتر تجاری شریک فعال در تولید ماشین‌آلات تبدیل برنج نیم دانه و پودر برنج به برنج دانه با استفاده از ضایعات برنج در کشور‌های مختلف را به مشتریان خود ارایه می‌نماید.

جهت تهیه ماشین‌آلات تبدیل برنج نیم دانه و پودر برنج به برنج دانه با استفاده از ضایعات برنج در گرید‌های مختلف با این واحد تجاری تماس حاصل فرمایید.اگر در یکی از موتورهای جستجو کلمه artificial rice production line را جست‌وجو کنید، با شرکت‌های به طور عمده چینی آشنا می‌شوید که تولید‌کننده انواع خطوط تولید برنج مصنوعی در ظرفیت‌‌های متفاوت هستند.

با داشتن یکی از این دستگاه‌ها، تنها با پرداخت حدود 20 تا 50 هزار دلار یک تولید‌کننده می‌تواند تا ساعتی حدود یک تن برنج را با عطر و رنگ و طول و قطر دلخواه خود تولید کند. مواد اولیه برنج مصنوعی در واقع همان خرده برنج داخلی و خارجی است که با توجه به ماشین‌آلات قدیمی فرآوری این محصول در ایران به وفور و با قیمتی حدود هر کیلو 1200 تومان خریداری می‌شود و با افزودن انواع اسانس و مقداری زلاتین یا همان نشاسته و با عبور از دستگاه اکسترودر‌ و با توجه به سایز مورد نظر در قالب خروجی دستگاه، پس از چند دقیقه‌ برنجی خوش‌پخت، خوش رنگ و خوشبو به دست می‌آید که می‌تواند پس از استفاده از ماشین ویبراتور بسیار براق هم شود. خب با این شرح حالا دلیل واردات برنج خرده به کشور مشخص می‌شود.

یکی از فروشنده های دستگاه های تبدیل "خرده برنج" به "برنج دانه" درباره این دستگاه و محصولات نهایی می گوید: «قیمت دستگاه حدود ۱۱۰ میلیون تومان است و تنظیم دستگاه برای تولید محصول نیز ۳۰ میلیون هزینه دارد. ما دستگاه را در محل کارگاه شما تحویل می دهیم. الان یک دستگاه آماده داریم اما برای وارد کردن دستگاه از چین حدود دو ماه از لحظه سفارش تا تحویل، زمان لازم است. این دستگاه ساخت چین است و قطعات اصلی آن مثل موتور غیره ساخت آلمان و ما آن را تا سه سال گارانتی می کنیم.

ما تا حالا چند دستگاه فروخته ایم و هیچ مشکل قانونی تا به حال نداشته ایم و وزارت بهداشت هم محصول را تایید می کند. شما هم برای اینکه مطمین باشید مشکلی پیش نمی آید می توانید روی محصول بنویسید برنج فرآوری شده یا برنج ویتامینه اما به هر حال هیچ مشکلی وجود ندارد. محصول نهایی هم بسیار شبیه برنج واقعی است که کسی نمی تواند بفهمد برنج نیست. بوی برنج می دهد قیافه اش درست مثل برنج است، خمیر اولیه خیلی شبیه نیست اما وقتی محصول نهایی را نگاه می کنید هیچ فرقی با برنج ندارد.»

برنج مصنوعی مجوز بهداشتی ندارد

واکنش واردکنندگان دستگاه‌های تولید برنج مصنوعی به خبرهای مربوط به زیان‌آور بودن این نوع برنج و استاندارد نبودن محصولات این بود که آنها اعلام کردند: " این دستگاه‌ها با مجوز و تأیید وزارت بهداشت وارد ایران شده و تبدیل خمیر برنج به برنج ماکارونی یا دانه بلند به وسیله این دستگاه‌ها هم مورد تأیید این وزارتخانه است."

اما سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت  ادعای واردکنندگان را تکذیب و تأکید کرد که حتی درخواستی هم برای صدور مجوز درخصوص وارد کردن این دستگاه‌ها یا تولید این نوع برنج به این سازمان ارائه نشده است.

مهندس محمد ‌هاشمی با اشاره به اینکه هرگونه برنجی که با تأیید وزارت بهداشت در کشور وجود دارد فقط شامل دو قسم است، به ایران گفت: «برنجی که در کشور وجود دارد، وارداتی یا  داخلی است. برنج‌های وارداتی کد 16 رقمی دارند که ثبت از مبدأ می‌شود یعنی کارشناسان به مزارع کشور مورد نظر می‌روند و از نزدیک از نظر جغرافیایی، نوع محصول، شیوه انبار کردن و بسته‌بندی و نحوه ورود به کشور را بررسی می‌کنند در داخل کشور نیز از برنج‌های وارداتی نمونه‌برداری می‌شود سپس  مجوز آن صادر می‌شود که کد 16 رقمی معرف مبدأ تولید و شرکت واردکننده است.

همچنین برنج‌هایی که در کشور وجود دارند و داخلی‌اند، دارای شناسنامه بهداشتی هستند. این شناسنامه بهداشتی نشان می‌دهد سلامت محصول مورد تأیید سازمان غذا و دارو است در واقع  اگر محصول به نام برنج ایرانی باشد برای اینکه از برنج غیر ایرانی که ممکن است محصولات ناخالصی  به اسم آن  عرضه شود، قابل تشخیص باشد، به آن شناسنامه بهداشتی می‌دهیم. این کار باعث می‌شود برنج‌ها اصالت خود را به لحاظ سلامت و نظارت سازمان غذا و دارو داشته باشند.»

وی تأکید کرد: «این سازمان برای هر چیزی که تحت عنوان برنج مصنوعی یا برنج ماکارونی تولید شود، مجوزی صادر نکرده و تولیدکنندگان هیچ گونه مجوزی از این سازمان دریافت نکرده‌اند بنابراین از آنجایی که ممکن است به  این محصولات افزودنی‌های غیرمجاز را هم اضافه کنند که برای سلامتی خطرناک است، هرگز از آن دفاع نخواهیم کرد. سازمان غذا و دارو زمانی از محصولی دفاع می‌کند که مجوزش را داده باشد.

رئیس انجمن تغذیه ایران نیز تولید برنج‌های مصنوعی و عرضه آن با نام برنج ایرانی را تقلب آشکار عنوان کرده و گفت: «برنج ایرانی به لحاظ مرغوبیت، سلامتی، طعم و محل رشد و نوع بذر و کود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اگر افرادی از شهرت و سلامتی برنج تولیدشده ایرانی سوء استفاده کنند و مواد زائد را با افزودنی‌هایی بفروشند، جرم آشکاری  است. برنج طبیعی زیر نور خورشید در شالیزارها رشد می‌کند و از ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای برخودار است بنابراین نباید سلامتی را فدای تولید مواد غذایی کنیم که زندگی مردم را به خطر می‌اندازد.»

دکتر سید ضیاءالدین مظهری در ادامه افزود: «نباید عده‌ای سودجو از ناآگاهی مردم سوء استفاده کنند، این قابل پذیرش نیست. برنج جزو غلات ارزنده‌ای است که ترکیبات آن از نظر کربوهیدرات و ویتامین‌های گروه «ب» شناخته شده است موادی که با نشاسته مخلوط می‌شود، از نظر ارزش غذایی قابل مصرف نیست. همچنین میزان ویتامین‌هایی که به این محصولات افزوده می‌شود، در فرایندهای تکنولوژیکی از بین می‌روند و نمی‌توان گفت این برنج‌ها غنی شده هستند مگر اینکه مدیریت غذا و تغذیه بر نحوه تولید آن نظارت کنند.»

نوع برنج چیست؟

در تبلیغات برنج‌های دانه بلندی نمایش داده می‌شود که گفته می‌شود خوش عطر است، شاید هم باشد، اما لزوما طبیعی نیست.برنجی به نام و مشخصات برنج دانه بلند به میزان بسیار ناچیزی در ایران‌، ژاپن و تایلند به عمل می‌آید که با توجه به حجم اندک، اصولا امکان عرضه آن به صورت گسترده و با قیمت‌های رقابتی غیر‌ممکن است. چه رسد به این قیمت نازل که هم‌اکنون عرضه می‌شود.

به عبارتی آنچه امروز به عنوان برنج «دانه بلند صد‌در‌صد ایرانی» عرضه می‌شود اصولا با توجه به قیمت آن ممکن نیست طبیعی باشد، این برنج‌ها مصنوعی هستند. حال سوال اینجاست که عدم درج نوع برنج فرآوری شده روی بسته‌بندی‌های آنها و ادعای طبیعی بودن این برنج‌ها آیا مصداق غش در معامله نیست؟ آیا نباید مصرف‌کنندگان این برنج‌ها بدانند که محصولی که خریداری می‌کنند طبیعی نیست و در واقع مصنوعی و ساخت ماشین‌آلات چینی است؟

استاندارد: غیر قانونی است

سازمان استاندارد در واکنش به تولید برنج های مصنوعی اعلام کرده محصولات این دستگاه ها غیرکشاورزی است و توزیع آن در بازار غیر قانونی است. حال که نه وزارت بهداشت و نه سازمان استاندارد این نوع برنج را تایید نمی کنند و حتی آن را غیر بهداشتی و غیرقانونی می دانند دستگاه های نظارتی باید بیش از پیش به این موضوع پرداخته و برای برخورد با متخلفان دست به کار شوند چراکه توزیع این نوع برنج مصداق بارز کلاهبرداری و غش در معامله است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    3 0
    وقتی مافیا ببیند که نان خوبی در یک موضوع است سعی میکند به نحوی انرا مشکلدار معرفی کند تا تولید و عرضه اش کم شود و سودش زیاد شود.
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    2 0
    برنج های هندی رو وقتی چند ماه مصرفشونو قطع کنی و دوباره بخوری متوجه میشی که بو و طعمش خیلی با برنج مرغوب و طبیعی فرق داره من خیلی وقته برنج ایرانی مصرف میکنم قد نمیکشه ظاهرشم مثل دانه بلندا نیست حتی صرفه هم نداره ولی سالمه
  • سهیل بشردوست ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    2 3
    خود تولیدکنندش می گفت وا می ره و مشخص میشه که مصنوعیه، با این تفاسیر فکر نمی کنم بتونن بی انصافی کنن و جای برنج اصیل بفروشن...
  • ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    5 3
    آقایون..........خانومها...... خواهش می کنم از شماها برنج های دانه بلند و برنج های هندی و پاکستانی نخرید.........همش عوارض داره...... اینها طبیعی نیستند....بعدن متوجه میشید که دیگه کار از کار گذشته..... چون خودم بچه شمال هستم اینو دارم میگم....
  • صداقت ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    3 0
    وقتی دولت دلار را گران می کند این اتفاق ها می افتد.
  • مهدی مرادیفر ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    2 1
    حالا فهمیدیم چطور تورم به زیر بیست درصد رسیده با کلاه برداری از مردم ونااگاهی مردم!!!!
  • ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    3 0
    فقط برنج ایرانی
  • ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    5 0
    اینقدر در کشور قانون حالکم نیست و هرکس برای خودش مجوز غذایی صادر میکند؟!
  • رضا ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    سود جویان محترم که معمولاً به دنبال خرید با قیمت نازل و فروش با قیمت گزاف هستند توجه داشته باشند که این محصول ساخته شده از ضایعات برنج است و بازیابی آن می تواند به جلوگیری از هدر رفت محصولات کشاورزی کمک کند ، درست ولی با توجه به وجود درصد زیاد فضولات موش در زیر سرندی ( زیر الکی ) برنج پس از بوجاری که به خاطر هم قد و قواره بودن با خرده های برنج امکان جدایش آن ها وجود ندارد ، از این به بعد شاهد خوراندن فضله موش به مردم نباشیم و اختمالاً بروز امراض مختلف ، چون قطعاً مسئولی وجود ندارد که نظارت بر مواد اولیه و محصول تولیدی شما داشته باشد . به لحاظ شرعی وجود فضله موش در غذا چه حکمی دارد که دیگر بماند !!!
  • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    چه توجیهاتی هم میاورند برای یک مشت ...
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    3 0
    مصداق غش در معامله همان عرضه روغن پالم در شیر و لبنیات بود که مردم هر چه بیشتر شیر می خوردند بیشتر دچار پوکی استخوان می شدند. جنایتکاران تاریخ.
  • حقیقت ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    4 0
    مشرق سلام.. این برنج از مدت ها قبل تو بازار فروخته میشه .دستگاه تولیدرا هم خود مسئولین حکومتی وارد کرده اند. مثل قضیه معاملات پنهانی نفت. مردم تا کی میخواهید ساکت باشید؟
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    3 1
    خدا بخیر کند !!!! چه خواهد شد ؟؟؟!!! همه چیز مصنوعی و تقلبی و غیر استاندارد و غیر بهداشتی از اب گرفته تا سبزیجات و مواد غذائی و داروهای گیاهی و عادی و هوا !!! در آینده چه مردم و ملتی برومند و سالم تحویل جامعه خواهد شد !!!!عده ای افیونی و جمعی الکلی و بسیاری هم مریض و بیمار و ناتوان و رنجور !!آنوقت باید برویم از چین بیاوریم !!
  • علی ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 2
    اگه تولید کننده ایرانی رو دوست دارید برنج ایرانی بخرید تا اونجا که میتونید ایرانی حالاازهرنوعش ماباید حامی کشاورزان زحمت کش ما باشیم البته باید دست اندرکاران هم در زمینه توزیع دست دلالان را کوتاه کنند تا قیمت ها متناسب وبه نفع تولید کننده ومصرف کننده باشد
  • مرتضی ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    متاسفانه در کشور ما به تنها چیزی که فکر میشود ارزان بودن کالاست و به کیفیت هیچ توجهی نمیشود همین مساله ای که در خودرو هم با اون مواجهیم. طارم محلی از لحاط کیفیت بهترین و سالم ترین برنج دنیاست ولی متاسفانه هیچ حمایتی نمیشه بلعکس دولت هی میزنه توی سرش
  • مجید ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    دو دستگاه تولید برنج مصنوعی از کشور برادر چی وارد شده و متاسفانه با نه از برنج نیم دانه و پودر برنج استفاده نمیشه و از یکسری مواد پلیمری به همراه چسب و نشاسته و افزودنی برنج درست میشه که موجب انواع سرطان میشه .
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    من یه کشاورز گیلانی هستم 4 ماه هرس وجوش می خوریم یه بار خداخدا میکنیم بارون بیاد یه بار خداخدا میکنیم بارون نیاد با سگ دو زدن محصولمون رو میاریم بالا سر آخر می خواهیم مزه دست رنج مون رو مزه کنیم دولت برنج وارد می کرد در کل این فرهنگ تو مردم ایران رایج شده مفت باشه کوفت باشه واسه همینه که برنج ارزون خارجی رو به برنج نسبتا گرون ترجیح می دهند
  • مازیار ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    2 0
    آیا مطمئن هستید همان برنجهای طبیعی ایرانی با توجه به وفور سمهای غیر استانداردی که استفاده می شوند بی ضرر هستند؟
  • آرش ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    اینکه چیزی نیست کافیه وارد کنندگان پولشو بدن اونوقت هم استاندارد می شه هم تاییدیه وزارت بهداشتو می گیره ،مملکت خرج داره دیگه الکی که نیست!
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    آره اینم مثل قضیه بنزین پتروشیمی هاست. خدا می دونه کی رو قراره زمین بزنید.
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    هرس نه «حرص».
  • 1mard ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    2 0
    جدیدا با تغییر فرمولاسیون تونستن این محصول رو تولید کنن که اصلا وا نمیره. قبلا همچین موردی بود ولی الان عین برنج دانه بلد
  • 1mard ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    ما خودمون داریم از برنج تولیدی استفاده می کنیم و طبیعتا به فکر سلامت خودمون هستیم که از سم کمتر استفاده کنیم
  • 1mard ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    نخیر.اتفاق وقتی رخ می ده که خود هندی ها اعلام می کنن که زمین های تحت کشت برنج آلوده به فلزات سنگین و آرسنیک هست ولی باز هم وارد می شه.
  • 1mard ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    با اینکه خودم کشاورزم و تولید کننده برنج.. اما دوست عزیز شما چطور فهمیدی که خرده برن با فضله موش قاطیه؟؟؟ احتمالا شما به یه موردی بر خوردی و فضله موش دیدی دیگه قرار نیست توی همه خرده برنج ها فضله موش باشه.
  • 1mard ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    آقا دمت گرم من امسال کلا 2/800/000 تومن واسم موند... یعنی اگه میرفتم کارگری خیلی بهتر بود
  • ارشاد ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    الان مدتیه میگن چند تا دستگاه تو شمال ( گیلان ) داره فعالیت میکنه . اولش با برنج نیمدانه و بعد دانه مرغی و بعد هیچکدام و.... مملکت وا رفته هر کس هر غلطی میتونه میکنه . همه سرگرم هسته ای هستند . واویلا
  • ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    3 0
    مسئولین مملکت اگه از جیب ما مردم نخورند از گشنگی میمیرند که . ما مردم موش آزمایشگاهی این مسئولین عزیز هستیم . همه دستشون تو یه کاسه هست . بخور بخوره
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    1 0
    جل الخالق!!
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    1 0
    متأسفانه موضوع گناه غش در معامله سالهاست كه در كشور ما به يك روال معمولي و پيش پا افتاده تبديل شده و مختص يك فرد يا صنف خاص هم نيست واكثر فعالان صنوف مختلف اقتصادي دستي در اينكار دارند. خلاصه به قول همون جهانگرد غربي:ايرانيها برادر وار كلاه سر هم گذاشته و از همديگر دزدي مي كنند!!! اونوقت انتظار داريم خداوند نعمات و بركاتش را هم از ما نگيرد كه هيچ بلكه روز به روز بر اين نعمات و بركات هم بيفزايد!!!
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    خدایا توبه
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    متأسفانه موضوع گناه غش در معامله سالهاست كه در كشور ما به يك روال معمولي و پيش پا افتاده تبديل شده و مختص يك فرد يا صنف خاص هم نيست واكثر فعالان صنوف مختلف اقتصادي دستي در اينكار دارند. خلاصه به قول همون جهانگرد غربي:ايرانيها برادر وار كلاه سر هم گذاشته و از همديگر دزدي مي كنند!!! اونوقت انتظار داريم خداوند نعمات و بركاتش را هم از ما نگيرد كه هيچ بلكه روز به روز بر اين نعمات و بركات هم بيفزايد!!!
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    متأسفانه موضوع گناه غش در معامله سالهاست كه در كشور ما به يك روال معمولي و پيش پا افتاده تبديل شده و مختص يك فرد يا صنف خاص هم نيست واكثر فعالان صنوف مختلف اقتصادي دستي در اينكار دارند. خلاصه به قول همون جهانگرد غربي:ايرانيها برادر وار كلاه سر هم گذاشته و از همديگر دزدي مي كنند!!! اونوقت انتظار داريم خداوند نعمات و بركاتش را هم از ما نگيرد كه هيچ بلكه روز به روز بر اين نعمات و بركات هم بيفزايد!!!
  • ایرانی ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    با سلام در رابطه با برنج هایی که داریم مصرف میکنیم چه به اسم پاکستانی و چه ایرانی باید عرض کنم که خرید برنج ایرانی با قیمت بالایی که داره برای همه مردم مقدور نیست و این برنج های دانه بلند که به خاطر کیفیتی که هنگام طبخ داره و به قولی خوب قد میکشه و خوش خوراکه و به خاطر قیمت نسبتا پایینی که داره مصرف کنندگان زیادی داره و در حالی که به دفعات شنیده ایم که سم داره و .... ولی بازم مصرف میکنیم به این دلیل که بازار همه اش شده از این برنج ها و در اصل اگه ایرادی هم داشته باشه این وظیفه وزارت بهداشت و دولته که جلو واردات و توزیع اونو بگیره عزیزان وقتی ما میریم مرغ میخریم و لااقل 150 گرم یخ توشه ویا وقتی بنزین سوپر میزنیم و گازوییل از آب در میاد مقصر من و شماییم دولت ما حاضره مردمش دچار زلزله انواع مریضی و بلایای طبیعی بشه ولی مردم چند تا فیلم و سریال از ماهواره نبینن و حتی با وجود اینکه ثابت شده پارازیت ها باعث عدم عملکرد دستگاههای هشدار دهنده بلایای طبیعی شده هنوز مصرانه داره پارازیت هاشو بیشتر و بد تر میکنه
  • کاپیتان ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 1
    لطفا" شفاف کنید منظورتون از ... برنج محسن هست؟ یا چیز دیگه؟
  • سید عادل میراحمدی بهنمیری ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    0 0
    سلام. دم و بازدم این برنج شمالی باعث حفظ در دمای مناسب است. میتوان همه اینها را به طریق زیاد و بعد برداشت محصول در خانه خود نگه داشت. ماهی شور. هیهات من ذلة. التماس دعا یاعلی(ع)
  • اندیشمند ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    من عاااشق برخوردجدی مسئولانم
  • اندیشمند ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    نتیجه چون مردم وضعشون خوب نیست ونمیتوانندبرنج مرغوب بخرند بایدآشغال بخرندوبخورند
  • محمد ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    ميدونستيد هيچ موشي ازاين برنجهاي نميخوره وتوي انبارها لب بهش نميزنه
  • سحر ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    1 1
    وقتی مردم درآمدشون پایینه چه طور میتونن برنج خوب کشاورز گیلانی مونو بخرن بعضی مردم مثل من عاشق برنج ایرانی هستتند ولی نمی تونیم بخریم .مجبور هستیم که برنج خارجی که ارزونه وبی کیفیت به مقدار کم بخریم
  • ناشناس ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    کشاورزهای تولیدکننده برنج ایرانی اول خودشون از برنجشون میخورن فکر نکنم سلامتی خودشون براشون ارزشی نداشته باشه!!!!!!!!!
  • اسما ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    ماکه مصرف نمیکنیم همین برنج محلی شهرخودمونومیخوریم نه قدمیکشه نه خوشگله اما خوش عطر و خوش طعمه 'شماهم همینکاروبکنید 'هر استان وهرشهری برنج مخصوص زمین خودشوداره اما زورمون میاد بخریم'اگرقیمتش بالاس کم بخورید اینجور سلامتیتونم تضمینه'اینجور ازچندجهت هم بخودتون هم کشاورزاتون کمک کردین
  • علی ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    1 0
    سلام عموی من برنج فروشی عمده داره میگه موش برنج ایرانی رو قلوقمع میکنه ولی با این برنجهای خارجی کاری ندارن لابد از مزایای این برنجهاس مسئولين به این مزیت هم توجه و اشاره کنن،حیفه آخه،نکته به این خوبی خدایا طمع و وجود این زالوصفت های مملکت گردون رو از سر این ملت بیچاره(واقعا ملت دیگه از دستشون بریدددددن)ریشه کن کن،،،آمین
  • بهزاد ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    1 0
    سلام مگه نمیگه از برنج خورد درست میشه پس چه عوارضی داره؟
  • نوید ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    مشتاق خرید این دستگاه هستم
    • داود IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      0 0
      بعنوان مهندس مكانيك مشغول طراحي براساخت ماشين الات توليد برنج هستم
  • سید ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    احسنتم خالو
  • سید ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    احسنتم خالو
  • سوسن ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    اگر واقعا مضر است پس مشکل از بخش نظارتی کشور ماست. چرا اجازه فروش این نوع برنج در ایران داده می شود و در تمام فروشگاه ها وجود دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • حمید ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    دوستا یه جوری صحبت کردن انگار چیز جدیدیه خوب همین ماکارونی هم همین طوری درست میشه در ضمن اون فیلم تولید یرنج که پخش شده تولید برنج نیست اون خط تولید گرانول هستش که واسه تهیه مواد اولیه دستگاه های تزریق و خطوط اکسترودر استفاده میشه متاسفانه مردم ما سریع هر چیزی رو بدون تحقیق باور میکنند من خودم تولید کننده همین دستگاهها هستم و هیچ ربطی به تولید برنج نداره شایعه محضه
  • ایرانی ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    فقط برنج ایرانی
  • شمخانی ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    برنج ایرانیو صبحونه هم میشه خورد
  • علی ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    1 0
    این که چیزی نیست سبزیجات مصنوعی هم اومده توی چین کلم و کاهو در عرض 2دقیقه درست میکنند سرچ بزنید کلیپ تصویری هم داره ببینید
  • ناشناس IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
    2 0
    چون اولش می گن مشکل نداره و کاملا" خوبه ولی بعد از یک مدت که تولید شروع شد شروع به کلاه برداری و جعل برنج می کنند پس تا وقتی که تولید کننده های ایرانی این اخلاق را دارند بهتره وارد نشه تا اونها هم شروع به کلاه برداری نکنند اولش خوبه بعدا" خرابکاری می کنند مثل بقیه!×!!!!!!!!!!!!
  • بیرانوند IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    0 0
    تازمانی که قانون حاکم نباشدواجرا نشود عدالت چیزبی معنایی است
  • بیرانوند IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    1 0
    عدالت و انسانیت بدون اجرای قانون جایگاهی ندارد
  • علی ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    0 0
    ایناهمش کاردولت اگرنیست جلو وارداتش گرفته شود که نمیشود چون سلامتی مردم برای کسی اهمیت نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس