کد خبر 345116
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳

دولت برای حمایت از برنجکاران و جلوگیری از واردات بی‌رویه برنج‌های بی‌کیفیت از ابتدای مرداد تعرفه واردات برنج را به 40 درصد افزایش داد که بنا به اعلام وزارت جهاد کشاورزی این نرخ تعرفه تا پایان فصل برداشت ادامه خواهد داشت.

 به گزارش مشرق، در کنار افزایش تعرفه واردات دولت برنامه دیگری را هم برای حمایت از شالیکاران و ترغیب مردم به استفاده از برنج داخلی در نظر گرفته است. این برنامه شامل «خرید توافقی» برنج از کشاورزان در کنار «خرید تضمینی» است.

بر اساس آنچه دولت اعلام کرده تا زمانی که برنج داخلی در بازار عرضه می‌شود، برنج وارداتی توزیع نخواهد شد تا بازار به طور مناسب محصول داخلی را به دست مصرف‌کنندگان برساند.  اما این نگرانی وجود دارد که کاهش واردات و عرضه نشدن برنج وارداتی در بازار از یک طرف موجب قاچاق برنج شود و از طرف دیگر هم سودجویان با احتکار برنج موجب افزایش قیمت شوند.

محمد حسین برخوردار، رئیس مجمع واردات اتاق بازرگانی برنامه‌های دولت در بخش کشاورزی را در راستای حمایت از تولید داخلی دانست و گفت: بالا بردن تعرفه واردات هنگام برداشت محصول داخلی برای جلوگیری از ارزان فروشی و حمایت از کشاورزان انجام می‌شود. وی افزود: اما جلوگیری از واردات و عرضه برنج خارجی ممکن است باعث کمبود این کالا در بازار و افزایش چند برابری قیمت‌ها شود که دولت برای کنترل بازار باید با نظارت بیشتر دست دلالان را کوتاه کند.

به گفته برخوردار دولت باید با پیش خرید برنج از کشاورزان و عرضه مستقیم آن در بازار دست واسطه‌ها را کوتاه می‌کند و همچنین فرصت احتکار برنج را از آنان بگیرد. برخوردار پیش خرید برنج از شالیکاران را موجب جلوگیری از پیش فروش آن به دلالان دانست و گفت: چون هزینه‌های تولید بالا است کشاورزان برای جبران هزینه‌ها مجبور می‌شوند برنج را پیش فروش کنند که این فرصت خوبی برای واسطه‌ها فراهم می‌کند.

رئیس مجمع واردات اتاق بازرگانی راهکارهای بلند مدت برای حمایت از کشاورزان و برنجکاران را کاهش هزینه‌های تولید در این بخش نام برد و گفت: قیمت برنج ایرانی به علت کیفیت بسیار بالای آن نسبت به نمونه وارداتی بیشتر است اما دلیل دیگر بیشتر بودن قیمت برنج ایرانی هزینه‌های بالای تولید است.

برخوردار خاطرنشان کرد: کوچک بودن زمین و خرده مالکی و همچنین مکانیزه نبودن زمین‌ها بهره‌وری تولید را تنزل داده و از طرف دیگر هزینه‌های تولید را بالا برده است. دولت می‌تواند با تجمیع زمین‌ها با کمک وزارت جهاد کشاورزی و وزارت تعاون هزینه‌های تولید را کاهش دهد. وی افزود: کاهش هزینه‌های تولید اثر مستقیمی در کاهش قیمت برنج داخلی خواهد گذاشت و به این ترتیب برنج داخلی توان رقابت با برنج وارداتی را از نظر قیمت خواهد داشت.

 افزایش نظارت دولت بر بازار

علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف نیز در خصوص احتکار برنج توسط دلالان همزمان با کاهش واردات آن گفت: دولت با اجرای برنامه‌های حمایت از تولید داخلی نظارت و کنترل بازارها را هم افزایش داده و بازار روزانه رصد می‌شود. وی گفت: اتاق اصناف پشتیبان برنامه‌های دولت در بحث حمایت از تولیدات داخلی است و به همین دلیل با افزایش نظارت، احتکار کالا و جولان دادن دلالان در بازار کاهش یافته است. وی گفت: به منظور جلوگیری از افزایش قیمت برنج داخلی و وارداتی اتاق اصناف کنترل انبارها و بازار را در دستور کار دارد و به‌صورت هفتگی این کنترل‌ها را بررسی می‌کنیم.

 واردات مدیریت شود

همچنین حسین دارا، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نیز با تأکید بر اینکه کاهش واردات بر کمبود برنج و افزایش قیمت تأثیرگذار است گفت: دولت در کنار اجرای برنامه حمایتی از برنج داخلی باید میزان واردات را مدیریت کند و نباید واردات به طور کامل قطع شود. او نیز جلوگیری از خرید برنج توسط دلالان و کنترل بازار توسط دولت را راهکار اصلی برای جلوگیری از قاچاق یا احتکار برنج در انبارها عنوان کرد و گفت: اجرای برنامه‌های حمایتی باید با کنترل همزمان بازار انجام شود تا نتیجه بخش باشد.
 
منبع: روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس