درست است که سقوط عین‌العرب، یک هدیه استراتژیک داعش به ترکیه است ولی با تهدیدات پ.ک.ک، با مشکل راهبردی جدیدی روبرو خواهند شد، خصوصاً اینکه تمامی کردهای منطقه با این سیاست ترکیه مخالفند. مذاکره با دولت اردوغان متوقف و درگیری های کردی به داخل خاک ترکیه کشیده می شود.

هدیه استراتژیک ترکیه به داعش/ چرا اردوغان شمشیر خود را برای کردها کشیده است؟گروه بین‌الملل مشرق - از ابتدای بحران سوریه، دولت ترکیه، راهبرد حداکثری خود را در اسقاط دست نیافتنی نظام سوریه قرار داده بود که کمترین دلیل ناکامی آن، دسته جاتی بودند که ابزار تحقق این راهبرد بودند.

در واقع ترکیه با راهبرد ماکیاولی و رویکردی که هدف وسیله را توجیه می کند، حتی به سارقان و مافیای مرزی هم دل بسته بود و فکر نمی کرد که با تشکل های رنگارنگ و حمایت های گسترده ارتجاع عرب و غرب کار به رسوایی و ناکامی منتهی شود.

مقامات دولتی ترکیه و حزب اخوانی آن، در راهبرد خود یک حداقل و حداکثر را در نظر گرفته و برای تحقق آن برنامه ریزی کرده بودند.

در سیاست حداقلی، ترکیه انتظار داشت تا به نحوی به دستاوردهایی در حوزه کردی در سوریه دست یافته و عمق استراتژیک پ.ک.ک را در سوریه، در دست گرفته و مهار نماید.

هدیه استراتژیک ترکیه به داعش/ چرا اردوغان شمشیر خود را برای کردها کشیده است؟

به همین دلیل از سال دوم بحران، بر ضرورت منطقه پرواز ممنوع و منطقه حائل اصرار داشت و به بهانه آن قصد داشت با انتقال آوارگان سوری به این مناطق کردی، یک جابجایی جمعیتی را نیز در نوار مرزی با ترکیه شکل دهد. مداخله مستقیم سربازان و افسران ترک و افسران اطلاعاتی ترکیه هم در درگیری های حلب و حتی در حمص و حماه و استان های شمالی، برای افزایش تضمین در اجرای راهبرد فوق بود. اکنون هم که یک گردان از ارتش خود را در قبر شاه سلیمان مستقر کرده و ننگ هماهنگی آشکار با داعش را پذیرفته، برای این است که به این حضور نظامی و این نوار مرزی در سوریه بشدت نیازمند است.

در سیاست حداکثری، براندازی نظام سیاسی در سوریه را دنبال می کرد و تردید نداشت که می تواند در نتیجه نهایی، بیشترین سهم از قدرت را در سوریه کسب کند. چرا که در کنار ارتش حر و مجموعه های اخوانی که مستقیماً با ترکیه و قطر وصل بودند، بسیاری از گروه های تروریستی مانند داعش و النصره، احرار الشام، جیش الاسلام و... هم به دستگاه اطلاعاتی میت وصل بودند و تمامی خطوط مالی و لجستیکی و تسلیحاتی آنها از خاک ترکیه انجام می شد. جالب اینکه حتی در مراحل اولیه برای مرتبط کردن النصره با ترکیه، واسطه هایی از دیگر گروه ها ایجاد کرده بود تا سلاح و مهمات مورد نیاز النصره را برای آنها به داخل سوریه منتقل نمایند!!

هدیه استراتژیک ترکیه به داعش/ چرا اردوغان شمشیر خود را برای کردها کشیده است؟

این ارتباط با گروه های تروریستی، با منطق منافع مشترک دنبال شده و در حال اجراست و طرفین به نیازهای متقابل به یکدیگر واقفند.

آنچه امروز این مثال را محسوس تر می کند، آگاهی داعش از سیاست های ترکیه است و به نحوی عمل می کند که دولت ترکیه نمی تواند در ژست جهانی در مسیر مبارزه با داعش قرار گیرد. ترکیه به داعش نیاز دارد تا عین العرب و دیگر مناطق کردی در شمال و شمال شرق سوریه را زیر فشار قرار داده و یا اشغال کنند. ترک ها برای این هدف حاضرند که هرگونه همراهی با داعش هم به عمل آورند واینکار را تابحال انجام داده اند. مثلاً در قبال آزادی 49 گروگان آنها که در موصل و در ابتدای پروژه اشغال عراق دستگیر شده بودند!! مقادیر قابل توجهی نیازهای پزشکی و درمانی و مهمات و سلاح در اختیار داعش قرار داده شد و مقامات ترک هم قسم خوردند که ما به داعش پول ندادیم!! و یا از ابتدای گسترش جغرافیایی داعش در شرق سوریه، یک شرکت ویژه ترک که به مقامات درجه یک وصل است، وظیفه خرید و فروش نفت قاچاق شده به داخل ترکیه را به عهده گرفته و مبالغ توافق شده ای را مستمراً در اختیار داعش قرار می دهند.

هدیه استراتژیک ترکیه به داعش/ چرا اردوغان شمشیر خود را برای کردها کشیده است؟

امروز هر دو سیاست و راهبرد ترکیه با پارادوکس روبروست و یا دستیابی بدان غیرممکن است. ساقط کردن نظام را امریکایی ها و سعودی ها هم که انگیزه های ویژه داشتند، کنار گذاشته اند و آن را غیر ممکن می دانند و به حداقل ها دل خوش کرده اند.

در قبال راهبرد و اهداف حداقلی، ترکیه از یک سو به شکل گسترده ای متهم به حمایت و ارتباط با تروریست های داعش  و بقیه دسته جات تکفیریست، به نحوی که داود اوغلو ناچار است، با دروغ های بزرگ و مضحک برای مقابله با آن تلاش کرده و بگوید سیاست های ترکیه امیدبخش هستند. البته امید بخش هستند ولی صرفاً برای تروریست ها، امید بخش می باشند.

با اینکه مقامات ترک از مدتی قبل در هماهنگی کامل با داعش بودند و مقدمات حملات فعلی به عین العرب را در حمله به لشکر 17 و فرودگاه نظامی مستقر در استان رقه فراهم کرده بودند و حمله به عین العرب را بخش مهمی از راهبرد، ضد پ.ک.ک و ضد کردی خود در سوریه تلقی می کردند ولی امروز با مشکل جدیدی روبرو هستند. درست است که سقوط عین العرب، یک هدیه استراتژیک داعش به ترکیه است ولی با تهدیدات پ.ک.ک، با مشکل راهبردی جدیدی روبرو خواهند شد، خصوصاً اینکه تمامی کردهای منطقه با این سیاست ترکیه مخالفند. مذاکره با دولت اردوغان متوقف و درگیری های کردی به داخل خاک ترکیه کشیده می شود. یعنی یک امتیاز در امنیت حاشیه مرزهای جنوبی در  مقابل یک تهدید و خطر در امنیت داخلی برای ترک ها ثبت می شود.

هدیه استراتژیک ترکیه به داعش/ چرا اردوغان شمشیر خود را برای کردها کشیده است؟

البته اگر این مشکل تا این حد متوقف می شد، شاید برای ترک ها راهی وجود داشت، چرا که این سیاست آنها، روابط ترکیه با بارزانی و اقلیم کردی را هم تحت تأثیر شدید قرار می دهد و در داخل ترکیه هم، موج جدید گروه های اپوزیسیون، دولت اردوغان را با چالش جدی روبرو خواهد کرد. شاید یکی از دلایل طولانی شدن حمله به عین العرب همین است تا ترکیه برای این مشکل پاسخی پیدا کند. مسئله مهم برای ترک ها این است که حتی اگر برای این مشکل پاسخی دست و پا کنند ولی برای اتهام تروریست پروری و ارتباط با داعش نه تنها با تکذیب به نتیجه نمی رسند بلکه امریکایی ها هم برای فرار از مسئولیت، حاضرند ترکیه و امارات و بقیه را قربانی کنند.

هدیه استراتژیک ترکیه به داعش/ چرا اردوغان شمشیر خود را برای کردها کشیده است؟

این رسوایی برای همه کسانی که در پروژه تروریست پروری در سوریه مشارکت داشته اند، پر هزینه است. خصوصاً اینکه این پروژه طولانی شود، چرا که اگر یک زمان کوتاه درگیر این پروژه بودند، قابل تحمل بود ولی حالا نه تنها طولانی شده بلکه به نتایج آن هم امید ندارند و برای داستان سرایی ائتلاف مبارزه با داعش هم، هر یک از طرف ها، تفسیر و معانی خاصی را دنبال می کند. در این داستان هم، نگاه سعودی و نگاه ترکیه و قطر و نگاه کلان امریکایی و انگلیسی، از عمر قابل استفاده بودن این پروژه جدید در سوریه خواهد کاست و دعواهای یاد شده هم پایان نخواهد داشت.

* هادی محمدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی الف ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    اردوغان کثیف اسرائیلی
  • سید عادل میراحمدی بهنمیری ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    سلام. صدای اردوغان تا کجا ملت عراق می رود که استکبار جهانی نباشد.تقسیم مرزها به روش شرق یا غرب فروپاشی بدتر از جماهیر شوروی خواهد بود. التماس دعا یاعلی(ع)
  • حبیب ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    اردوغان صدامه منتها نسخه ویرایش ترکیش
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    ایول اردوغان ما حمایتت میکنیم
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    کپک اوغلو
  • سعید ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    تحلیل جالبی بود ... ولی این همه اصرار بر عین العرب گفتن هم کمی شبیه همان سیاست اقای ادروغان در قبال کرد هاست
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    کردها باید جنگ را به داخل ترکیه بکشانند تا این مردک متوهم بفهمد که نمی تواند همه جا را به توطئه و خباثت هایش ناامن کند و خود در امنیت به سر ببرد
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    اردوغان آنوسی (یهودی مخفی) است.
  • کیا ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    اولین کشوری که در منطقه به تجزیه انجامد ترکیه است چون حامبان آن تنها راه چاره را دراین خواهند دید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    1 0
    دمت گرم اردوغان همشون رو بکش
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    این همه جنایت فقط از حرامزاده ها بر می‌آید، مؤید این مطلب جنایات زیادی است که از صدر اسلام تا الآن رخ داده است.
  • ناشناس ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    سیاستمداران ترک فرصت طلب بوده وتحت قیمومیت کلان سرمایه دارانشان جهت منافع مادی هر چه بیشتر انها عمل میکنند. در کوبانه (کوه بانو/کوبانه و نه عین العرب) هم ترکها منتظر هر چه بیشترگل الود شدن ابها هستند و بعد از هزینه کردن همه و حتی ایران از ان بهره گیری خواهند کرد.  
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    گمشو روانی
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    منابع مسلمین در جیب مستکبرین اسلحه های آنها قاتل جان و مال ما به دست خودمان! عجب سیاستی!!
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    اشک اردوغان
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    ترک عثمانی خیال میکنه برای مترقی شدن و همگام با اروپا شدن باید با اسلام بجنگد و ظاهرش را تغییر دهد.
  • ناشناس ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    از نوادگان چنگیز نیستی؟
  • هرمزچرم شیر ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    آنقدر کپک اوغلو هست که نفهمد در نظر اربابان انگلیسی آمریکایی ارزش اردوغان با داعش یکی است و فرقی نمی کند در پایان بحران سوریه این ترکیه است که تجزیه می شود و دیاربکر و سایر نواحی کردنشین تحت یک دولت کردی قرار می گیرد تا اربابان آمریکایی روزگاری از آنها برای جنگ با ایران و اتصال مناطق کردی ایرانی به آنجا استفاده کنند امیدی عبث اما به قیمت تجزیه کامل ترکیه
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    چقدر ازش حقوق میگیری ...؟؟؟
  • ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    ووش چه خشن ...
  • joonoob ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    خفه.....
  • ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    حمایت از کشتار فجیح مظلومان و دست گذاشتن تو دست شیاطین بزرگ ایول نداره،بچه شیطان.
  • حمید ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    حیف اسم حیوونی رو روی این کثافت بی شرف بزاری! فقط باید گفت اردوغان کثیف. نجس. امیدوارم این آتیش رو تو خونه خودت ببینی. هیچ مسلمونی رو ویرانه دیگران خونه نمی سازه! اون یک ترکه صهیونیسته!
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    فقط حرامزادهها از تفرقه و کشتار زن و بچه بی گناه لذت می برن،تو هم یا منافقی یا صهیونیسمی یا نطفه ات مشکل داره.
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    تو که این حرف را میزنی در جنایات آنها شریک هستی
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    از آدمکشی ها حمایت میکنی؟ یا شیعه ستیزی و ایران ستیزی اردوغان خوشا به غیرتت البته اگر داشته باشی
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    جوووون
  • حزب الله ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    اردوغان در قبال داعش اشتباهات بزرگی کرده که باید دست برداره چون مقاومت تو منطقه به محوریت ایران سوریه ولبنان همچنان پابرجا خواهد بود ..و داعشی که ترکیه ازش حمایت میکنه کاری از پیش نخواهد برد...اما درقبال پ ک ک باید تا میتونن اینا رو له کنن چون پ ک ک برا ایران هم دردسر ساز امیدوارم پ ک ک بزودی نابود بشه..همراه با داعش... داعش =پ ک ک
  • سارا ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    خاک بر سر اردوغان نامرد! پس وقتی اعلام کرد اگر داعش به کوبانی بیاید, ترکیه از پیاده نظامش استفاده خواهد کرد, منظورش بر ضد مردم بی پناه بوده نه بر ضد داعش! امیداوارم که داعشیهای قاطی, به ترکیه هم حمله کنند تا حال این جناب جا بیاد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس